Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT490 eller IVT495?  (läst 10770 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad christian_p97

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
IVT490 eller IVT495?
« skrivet: 12 mars 2006, 19:56:40 »
Hej!
 
Ska bygga nytt hus snart i Skåne och behöver lite goda råd. Huset är på 160 kvm, 1½-plan + golvvärme + braskamin. Har en tomt som är 5000 kvm och funderar över om vi ska ha en IVT490 eller IVT495. (Detta är vad husfirman erbjuder) Vi kommer att ha en inomhustemperatur på ca 21-22 grader.
 
Har läst en del kommentarer och inlägg om ämnet innan och en del säger att 490 inte bör installeras om huset är > 130 kvm.
 
Hur mkt sparar man om väljer IVT495 med jordvärme jämfört med en 490?
 
Är det lönt att lägga till 25.000 mer för denna?
 
Om man ökar längden på slangen, påverkar detta verkningsgraden på värmepumpen eller är denna gjord bara för en viss längd?
 
Hur fort kan man räkna med att man tjänar in denna extra investeringskostnad?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT490 eller IVT495?
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2006, 21:45:07 »
Ju längre slinga dess bättre verkningsgrad, du kan ju ta ut max utan att temp sjunker i slingan om den är lång nog. Sen är det klart att pumpen ska dra runt brinet också men jag tror inte det blir så mycket tyngre om du har 4-500 m istället för 150. Det är väl mest en kostnadsfråga gällande slang och nerläggning. En fördel med en fulllängdsslinga är ju även att du i framtiden kan byta till en renodlad ytjordspump om du vill.
Hur fort merkostnaden skulle betala sig är ju svårt att säga, det beror ju mycket på hur kalla vintrar vi ska ha i framtiden, blir det som denna så tar det nog inte många år. Måste ju även tänka på om man vill ta ett bad lite då o då, elpatronen går ju in om inte vp räcker till och med en flvp behöver det då inte vara särskilt kallt ute, enegin i badvattnet återvinns ju inte. Den merkostnad du nämner hade jag utan att blinka tagit, pluss lite till för en maxad slinga.
 :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: IVT490 eller IVT495?
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2006, 21:55:38 »
Att inte installera 490 om huset är större än 130 m2 var intressant, det är ju vad IVT har att bjuda på som ersättare till gamla värmepumpar och vad leverantörerna föreslår, funderar själv på en sån.
Tror inte jag skulle lägga 25000 till på jordvärme om det inte är väldigt lättgrävt, hellre då en CZ 50.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT490 eller IVT495?
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2006, 00:17:42 »
Att inte installera 490 om huset är större än 130 m2 var intressant, det är ju vad IVT har att bjuda på som ersättare till gamla värmepumpar och vad leverantörerna föreslår, funderar själv på en sån.
Tror inte jag skulle lägga 25000 till på jordvärme om det inte är väldigt lättgrävt, hellre då en CZ 50.
Comfortzone är ju ett alternativ, men priset pÃ¥ en 490 +25000 är ju fortfarande lägre än vad en sÃ¥dan kostar. Anta sen att det är -15 ute dÃ¥ gÃ¥r det ju i bästa fall, (du tappar 20% i avfrostningen),  jämnt ut med Ã¥tervinningen, sÃ¥ mycket talar för att det där badvattnet kommer att värmas med elpatron. Men visst är det ett alternativ.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: IVT490 eller IVT495?
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2006, 08:01:52 »
Jo du kanske har rätt i ditt tänk, jordvärme är väl aldrig fel.
Vet inte vad du får betala totalt, men priset för en CZ 50 ligger på runt 60000 + installationen, låter som ungefär likvärdigt i ditt fall. En vanlig 490 ligger väl under 50000 inkl. allt.
Kanske blir betydligt dyrare om en apparat ingår i huset redan, avdragen brukar inte vara så stora, eftersom de har helt andra inköpspriser än privatpersoner.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: IVT490 eller IVT495?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2006, 10:18:24 »
Att inte installera 490 om huset är större än 130 m2 var intressant, det är ju vad IVT har att bjuda på som ersättare till gamla värmepumpar och vad leverantörerna föreslår, funderar själv på en sån.
Tror inte jag skulle lägga 25000 till på jordvärme om det inte är väldigt lättgrävt, hellre då en CZ 50.
Comfortzone är ju ett alternativ, men priset på en 490 +25000 är ju fortfarande lägre än vad en sådan kostar. Anta sen att det är -15 ute då går det ju i bästa fall, (du tappar 20% i avfrostningen),  jämnt ut med återvinningen, så mycket talar för att det där badvattnet kommer att värmas med elpatron. Men visst är det ett alternativ.

Hplp, Jag tror att du tänker fel nu. CE50 ger 5 kW även om det är kallare än -15 gr utomhus. IVT495 ger 4 kW, även om det är kallare än -15 gr ute. Båda använder samma ventilationsflöde, dvs samma avkylning via ventilationsluften. Om man stänger av ventilationen när det är kallt skulle ju markslingar fortfarande ge värme, men det är väl inte att rekommendera? För övrigt ger CE50 5 kW i snitt under en cykel, dvs inklusive avfrostning.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT490 eller IVT495?
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2006, 10:50:00 »
Att inte installera 490 om huset är större än 130 m2 var intressant, det är ju vad IVT har att bjuda på som ersättare till gamla värmepumpar och vad leverantörerna föreslår, funderar själv på en sån.
Tror inte jag skulle lägga 25000 till på jordvärme om det inte är väldigt lättgrävt, hellre då en CZ 50.
Comfortzone är ju ett alternativ, men priset på en 490 +25000 är ju fortfarande lägre än vad en sådan kostar. Anta sen att det är -15 ute då går det ju i bästa fall, (du tappar 20% i avfrostningen),  jämnt ut med återvinningen, så mycket talar för att det där badvattnet kommer att värmas med elpatron. Men visst är det ett alternativ.

Hplp, Jag tror att du tänker fel nu. CE50 ger 5 kW även om det är kallare än -15 gr utomhus. IVT495 ger 4 kW, även om det är kallare än -15 gr ute. Båda använder samma ventilationsflöde, dvs samma avkylning via ventilationsluften. Om man stänger av ventilationen när det är kallt skulle ju markslingar fortfarande ge värme, men det är väl inte att rekommendera? För övrigt ger CE50 5 kW i snitt under en cykel, dvs inklusive avfrostning.

Nu måste jag förklara mig. -15 in i huset -15 ut ur huset, det måste bli 0 överskott.
5 kW i snitt ut, javisst men det kunde varit 20% mer om man sluppit 10min avfrostning varje timme. Och eftersom den avfrostar dessa 20% måste det bli ett underskott som man förmodar tillsätts från annat håll.

Jag tror säkert att CE50 kommer att förbättra sig prestandamässigt och att det redan nu räcker till många, och visst, jag siktar väl på stjärnorna för att träffa trädtopparna.
Men runt 55´ för ytjord, det är lägre än clocanet.
« Senast ändrad: 13 mars 2006, 11:09:09 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: IVT490 eller IVT495?
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2006, 12:04:31 »
Att inte installera 490 om huset är större än 130 m2 var intressant, det är ju vad IVT har att bjuda på som ersättare till gamla värmepumpar och vad leverantörerna föreslår, funderar själv på en sån.
Tror inte jag skulle lägga 25000 till på jordvärme om det inte är väldigt lättgrävt, hellre då en CZ 50.
Comfortzone är ju ett alternativ, men priset på en 490 +25000 är ju fortfarande lägre än vad en sådan kostar. Anta sen att det är -15 ute då går det ju i bästa fall, (du tappar 20% i avfrostningen),  jämnt ut med återvinningen, så mycket talar för att det där badvattnet kommer att värmas med elpatron. Men visst är det ett alternativ.

Hplp, Jag tror att du tänker fel nu. CE50 ger 5 kW även om det är kallare än -15 gr utomhus. IVT495 ger 4 kW, även om det är kallare än -15 gr ute. Båda använder samma ventilationsflöde, dvs samma avkylning via ventilationsluften. Om man stänger av ventilationen när det är kallt skulle ju markslingar fortfarande ge värme, men det är väl inte att rekommendera? För övrigt ger CE50 5 kW i snitt under en cykel, dvs inklusive avfrostning.

Nu måste jag förklara mig. -15 in i huset -15 ut ur huset, det måste bli 0 överskott.
5 kW i snitt ut, javisst men det kunde varit 20% mer om man sluppit 10min avfrostning varje timme. Och eftersom den avfrostar dessa 20% måste det bli ett underskott som man förmodar tillsätts från annat håll.

Jag tror säkert att CE50 kommer att förbättra sig prestandamässigt och att det redan nu räcker till många, och visst, jag siktar väl på stjärnorna för att träffa trädtopparna.
Men runt 55´ för ytjord, det är lägre än clocanet.

Det blir inte noll i överskott. Det blir 5 kW värmeeffekt. Det blir precis lika mycket värmeeffekt som om dom 5 kW hade kommit från en berg- eller markvärmepump. Med berg/markvärme hade man krävt lika mycket ventilation om huset är nybyggt. Eftersom CE50 jobbar med inomhusluft blir dessotum COP oberoende av utomhustemperatur, precis som berg/markvärme. Enda fördelen med berg/markvärme är att det går att få högre effekt än 5 kW, dock till högre pris än CE50. Jag ser ingen som helst fördel med IVT495 jämfört med CE50. Det är bara en krångligare installation och ett mer komplext system. För 55 000 kr får du ingen markvärmepump installerad och klar, inte ens IVT495. Möjligen om du gräver ned markslingan själv. Om man vill ha en annan markvärmepump än IVT495 måste man dessutom räkna in kostnaden för frånluftsmodul eller frånluftsfläkt. CE50 kostar normalt mindre än IVT495 installerad och klar och den ger dessutom 5 kW jämfört med 4 kW.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT490 eller IVT495?
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2006, 12:31:31 »
Om man för en stund bortser från effekten. tar du något i ena endan och tillsätter lika mycket i andra endan måste du väl hålla med om att det blir +-0. Och 55`, enligt en prislista på forumet kostar 490 strax under 30´, trådens frågeställare har alternativet att lägga till 25´och få 495 an och det är billigt. Sen orkar jag inte sitta och räkna ut hur mycket enegi exakt en comfortzone ger under rådande förhållande, mig veterligen tar den tillbaka all enegi plus lite till ner till 15grader, vilket säger mig, lika mycket under 15 grader, respektive en 495. Men med en fullslinga går 495 an alltid med högsta cop , det kan vi väl vara överens om.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: IVT490 eller IVT495?
« Svar #9 skrivet: 13 mars 2006, 14:33:28 »
Ett hus har ett effektbehov som beror på de effektförluster man har genom väggar, vind, grund, fönster, ventilation mm. Om värmepumpen täcker detta effektbehov behövs ingen tillskottsel. Jag menar att det går att bygga ett välisolerat hus som klarar sig med 5 kW värmeeffekt ända ned till, låt säga, -25 grader. Jämför med de extremt välisolerade hus som redan byggts. De klarar sig nästan helt utan uppvärmning. Ditt resonemang med nollsumma, menar jag är fel sätt att tänka.

Summan summarum. Man får alltid mer tillskottsel med en 495:a än med en CE50 (även när det är riktigt kallt) helt enkelt för att 495:an ger 4 kW och CE50 5 kW.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT490 eller IVT495?
« Svar #10 skrivet: 13 mars 2006, 15:51:52 »
Om man för en stund bortser från effekten. tar du något i ena endan och tillsätter lika mycket i andra endan måste du väl hålla med om att det blir +-0. Och 55`, enligt en prislista på forumet kostar 490 strax under 30´, trådens frågeställare har alternativet att lägga till 25´och få 495 an och det är billigt. Sen orkar jag inte sitta och räkna ut hur mycket enegi exakt en comfortzone ger under rådande förhållande, mig veterligen tar den tillbaka all enegi plus lite till ner till 15grader, vilket säger mig, lika mycket under 15 grader, respektive en 495. Men med en fullslinga går 495 an alltid med högsta cop , det kan vi väl vara överens om.

Hur kommer du fram till 55'? Menar du att man kan få en IVT490 installerad och klar för 30'? Jag tror jag fick ett budgetpris på 60'! Det var säker stor prutmån på det, men man ska nog vara en duktig förhandlare om man ska få ner det till 30'  :)
35' till så skulle jag få en 495 med bergvärme. Det blev en CE50 istället   8)
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: IVT490 eller IVT495?
« Svar #11 skrivet: 13 mars 2006, 16:08:09 »
Citera

Hur kommer du fram till 55'? Menar du att man kan få en IVT490 installerad och klar för 30'? Jag tror jag fick ett budgetpris på 60'! Det var säker stor prutmån på det, men man ska nog vara en duktig förhandlare om man ska få ner det till 30'  :)
35' till så skulle jag få en 495 med bergvärme. Det blev en CE50 istället   8)

Citera

Jag fick ett pris på 48' för 490, men då var det ett enkelt utbyte av min gamla FLVP, dock inklusive allt.
Däremot CE 50 ville en annan firma ha 103' för, måste kolla med nån mer för den är intressant men inte till dubbla priset, har hört priser på 70' nämnas.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT490 eller IVT495?
« Svar #12 skrivet: 13 mars 2006, 18:02:53 »
Citera

Hur kommer du fram till 55'? Menar du att man kan få en IVT490 installerad och klar för 30'? Jag tror jag fick ett budgetpris på 60'! Det var säker stor prutmån på det, men man ska nog vara en duktig förhandlare om man ska få ner det till 30'  :)
35' till så skulle jag få en 495 med bergvärme. Det blev en CE50 istället   8)

Citera

Jag fick ett pris på 48' för 490, men då var det ett enkelt utbyte av min gamla FLVP, dock inklusive allt.
Däremot CE 50 ville en annan firma ha 103' för, måste kolla med nån mer för den är intressant men inte till dubbla priset, har hört priser på 70' nämnas.

Jag har inte fått fakturan från rörmokaren än (ung. 15 timmar + lite rör), men jag betalade strax under 60' för pumpen + injustering. Så jag tror att man bör hamna under 70' om det inte är allt för komplicerad installation. Jag hade bortkoppling av gammal flvp och extern elpanna, 7m fram- och returledning, montering av ny diskblandare.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT490 eller IVT495?
« Svar #13 skrivet: 13 mars 2006, 18:16:55 »
Ett hus har ett effektbehov som beror på de effektförluster man har genom väggar, vind, grund, fönster, ventilation mm. Om värmepumpen täcker detta effektbehov behövs ingen tillskottsel. Jag menar att det går att bygga ett välisolerat hus som klarar sig med 5 kW värmeeffekt ända ned till, låt säga, -25 grader. Jämför med de extremt välisolerade hus som redan byggts. De klarar sig nästan helt utan uppvärmning. Ditt resonemang med nollsumma, menar jag är fel sätt att tänka.

Summan summarum. Man får alltid mer tillskottsel med en 495:a än med en CE50 (även när det är riktigt kallt) helt enkelt för att 495:an ger 4 kW och CE50 5 kW.
Självklart kan man bygga välissolerat, och det tror jag också trådens starter gör.
Men nu gällde det ett värsta cenario, nämligen att man vid -15 tappar upp ett bad.
400L 36gradigt vatten, då antar vi att du blandar med kallvatten 6 grader och varmt 30 grader. Enegiåtgång varmvatten blir då ca 14,1kW. Detta återvinns ej. För att ersätta den enegin måste CE50 (in 1,7kW  ut 5 kW cop 2,94 vid 200m3/h 20/50 grader) jobba med varmvattnet i ca 50 min, altså ingen enegi till huset varifrån den tar värme i 50 min.
Beräkningsgrundande uppgifter hämtade på CE50 s hemsida. Kan mattematikgenierna hjälpa mig här, tycker något är galet.Jag är inte ute för att göra skit för CE50, jag tror att det är en mycket bra pump och skulle gärna haft en själv. Fö hittade jag lite negativ reklamföring gentemot sina konkurenter, både fl och berg pumpar, vilket jag tycker är onödigt, särskilt som det delvis saknar substans.
Vad gäller IVT 495 vet jag inte exakt hur den fungerar, men jag måste ju tro att den väljer eltillskott som sista utväg.
Min 490 kostade 32´fritt hemkört inkl. effektvakt och med normal moms. Installerade själv men det var så enkelt att det kan omöjligt kosta några stora summor.
Vid ett bygge har man väl byggmoms och om man sitter i god förhanlingspossition som en byggfirma kan man kanske pressa priset. Det finns en prislista på forumet på IVT s vp.
Jag är inget IVTfan men nu råkade det vara det märket som ingick i paketet.


Med de priserna ni nämner ser ju Christians erbjudande sanslöst billigt ut.
« Senast ändrad: 13 mars 2006, 18:50:35 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: IVT490 eller IVT495?
« Svar #14 skrivet: 13 mars 2006, 19:37:02 »
Kravet vid nybygge är ett visst ventilationsflöde. Frånluftsvärmepumpar använder inte mer flöde än Boverkets krav. Visst får man en effektförlust pga ventilationen, men det är oavsett vilken värmekälla man har. Frågan om att tappa upp ett bad när det är -15 grader ute är helt ointressant, dvs problemet är lika oavsett vilken värmepump man har. Skillnaden är bara att en kraftigare värmepump värmer vattnet fortare.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!