Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi Hero LN35  (läst 27097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
Mitsubishi Hero LN35
« skrivet: 10 januari 2018, 15:53:52 »
Hejsan
Ni som har denna pump är ni nöjda med den, är sugen att köpa en

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2018, 22:00:33 »
Nu har jag förvisso en LN25 och är inte särskilt nöjd än så länge. Min avfrostar konstant med 30 min mellanrum, vilket blir fel vid -20 som vi har just nu. Den hinner ju knappt värma så ska den avfrosta igen! Mitsubishi är kontaktad via firman som installerade pumpen och dom ska tydligen släppa nån form av mjukvaru-uppdatering, vad den kommer att göra visste dom inte riktigt. Kan även meddela att denna firma har fått många frågor angående avfrostningarna av andra kunder som också installerat en Hero.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2018, 10:52:24 »
Det är något som är lite märkligt då jag inte hört något om eventuella mjukvaruuppdateringar på LN HERO så ringde och kollade med Mitsubishi hur det låg till.
Enligt han jag pratade med finns inga planerade mjukvaruuppdateringar på LN HERO då det inte finns något generellt fel på mjukvaran.

Kan du kolla att din utedel heter MUZ-LN25VGHZ då det även förekommer utedelar med beteckningen MUZ-LN25VG och dom har inte Hyper Heating och troligen en annan mjukvara för tex avfrostning.

Hur stor yta är det den ska värma och vad krävdes tidigare för effekt för att värma den ytan?
Vid -20 eller runt där omkring låter LN25VGHZ som en något klen modell om det nu handlar om lite större ytor och det är möjligt att den inte orkar hålla/höja temperaturen och temperaturen på givarna som styr avfrostningen blir triggade att tro att den behöver avfrosta så det blir en ond cykel.

Kan vara sÃ¥ att dom andra som pÃ¥pekat nÃ¥got om avfrostningarna ( ocksÃ¥ ) har en för klen modell för behovet och att man dÃ¥ mÃ¥ste stötta med en annan värmekälla  vid behov.
Har återförsäljaren utlovat att en modell ska klara att hålla berörda utrymmen uppvärmt till en viss innetemperatur ner till en viss utetemperatur så kanske du får prata med honom/henne hur det ska lösas.

Effektbehovet per kvm vid dom utetemperaturerna är troligen mellan 50-70W per kvm men det beror tex på isolering och hur mycket fastigheten ventileras.

Eller så har du helt enkelt något fel på din maskin som din ÅF får åtgärda.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2018, 11:13:37 »
Det är något som är lite märkligt då jag inte hört något om eventuella mjukvaruuppdateringar på LN HERO så ringde och kollade med Mitsubishi hur det låg till.
Enligt han jag pratade med finns inga planerade mjukvaruuppdateringar på LN HERO då det inte finns något generellt fel på mjukvaran.

Kan du kolla att din utedel heter MUZ-LN25VGHZ då det även förekommer utedelar med beteckningen MUZ-LN25VG och dom har inte Hyper Heating och troligen en annan mjukvara för tex avfrostning.

Hur stor yta är det den ska värma och vad krävdes tidigare för effekt för att värma den ytan?
Vid -20 eller runt där omkring låter LN25VGHZ som en något klen modell om det nu handlar om lite större ytor och det är möjligt att den inte orkar hålla/höja temperaturen och temperaturen på givarna som styr avfrostningen blir triggade att tro att den behöver avfrosta så det blir en ond cykel.

Kan vara sÃ¥ att dom andra som pÃ¥pekat nÃ¥got om avfrostningarna ( ocksÃ¥ ) har en för klen modell för behovet och att man dÃ¥ mÃ¥ste stötta med en annan värmekälla  vid behov.
Har återförsäljaren utlovat att en modell ska klara att hålla berörda utrymmen uppvärmt till en viss innetemperatur ner till en viss utetemperatur så kanske du får prata med honom/henne hur det ska lösas.

Effektbehovet per kvm vid dom utetemperaturerna är troligen mellan 50-70W per kvm men det beror tex på isolering och hur mycket fastigheten ventileras.

Eller så har du helt enkelt något fel på din maskin som din ÅF får åtgärda.
Hej och tack för svar.

Okej, skumt att det verkar vara olika svar angående mjukvaran. Min utedel heter MUZ-LN25VGHZ och denna är enligt specen kraftigare än den 8 år gamla Panasonicen som satt i huset när vi köpte det. Den ska värma ca: 100kvm där innedelen sitter i hallen mot garageväggen (garaget har ej värme) och vi har som en korridor på ca 5-6 meter sen helt öppen planlösning. Jag minns att Panasonicen INTE avfrostade så här ofta, nu gav den ju knappt värme när det var -15 ute men Mitsubishin avfrostar med 30 min mellanrum oavsett temperatur. Kan även meddela att vid -15 så behöver jag inte ens stödvärma med HERON utan slog igång elementen när jag upptäckte att pumpen inte orkade hålla 20 inne, vid typ -18 ute.

Har aldrig räknat på hur mkt effekt jag behövt tidigare och är mest missnöjd över avfrostningen egentligen då det blir extremt ryckigt och mest troligt inte så fördelaktigt vid kallare temperaturer?

Enligt installatören som var här, som jag känner ganska väl på personliga plan, så beter sig hans HERO likadant. Vet ej hur mkt den behöver värma!
« Senast ändrad: 12 januari 2018, 11:17:05 av Nyllet »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2018, 11:46:14 »
Hej och tack för svar.

Okej, skumt att det verkar vara olika svar angående mjukvaran. Min utedel heter MUZ-LN25VGHZ och denna är enligt specen kraftigare än den 8 år gamla Panasonicen som satt i huset när vi köpte det. Den ska värma ca: 100kvm där innedelen sitter i hallen mot garageväggen (garaget har ej värme) och vi har som en korridor på ca 5-6 meter sen helt öppen planlösning. Jag minns att Panasonicen INTE avfrostade så här ofta, nu gav den ju knappt värme när det var -15 ute men Mitsubishin avfrostar med 30 min mellanrum oavsett temperatur. Kan även meddela att vid -15 så behöver jag inte ens stödvärma med HERON utan slog igång elementen när jag upptäckte att pumpen inte orkade hålla 20 inne, vid typ -18 ute.

Har aldrig räknat på hur mkt effekt jag behövt tidigare och är mest missnöjd över avfrostningen egentligen då det blir extremt ryckigt och mest troligt inte så fördelaktigt vid kallare temperaturer?

Enligt installatören som var här, som jag känner ganska väl på personliga plan, så beter sig hans HERO likadant. Vet ej hur mkt den behöver värma!

Ja det är märkligt att det förekommer olika uppgifter om mjukvaruuppdatering !

Din modell ger ca 2,5kW vid -20 ute och det är högst troligen för lite effekt för behovet och då blir det problem när den märker att temperaturen sjunker inomhus.
Den verkar enligt dig klara att hålla önskad temperatur ner till -18 och bara det låter nästan lite för bra för den effekten som den då avger och ytan som ska värmas.

LN35VGHZ som ger mer när det är kallt ute hade nog varit ett bättre alternativ om det ofta är -15 och kallare där ni bor.
Men även om den ger nästan 1kW mer vid -20 så vet jag inte om det räcker för din fastighet och dess förutsättningar.

Panasonics modeller för ca 8 år sedan hade avfrostningscykel var 40 minut om jag inte minns helt fel.
Framgår dock inte vilken modell ni haft tidigare men den gav knappt någon värme vid -15 och LN25 klarar tydligen ditt hus ner till -15 så det verkar vara en hel del effektskillnad på dom.

"felet" på din maskin är nog att den är för klen för behovet och går in i något nödläge till slut om den avfrostar var 30 minut.
Har din återförsäljare utlovat något som inte fungerar i verkligheten måste ni nog kolla med honom/henne vad som ska göras.
Alternativt är det ett fel på själva aggregatet men tvivlar på att det är mjukvarufel i så fall men säker är jag självklart inte.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2018, 12:20:01 »
Ja det är märkligt att det förekommer olika uppgifter om mjukvaruuppdatering !

Din modell ger ca 2,5kW vid -20 ute och det är högst troligen för lite effekt för behovet och då blir det problem när den märker att temperaturen sjunker inomhus.
Den verkar enligt dig klara att hålla önskad temperatur ner till -18 och bara det låter nästan lite för bra för den effekten som den då avger och ytan som ska värmas.

LN35VGHZ som ger mer när det är kallt ute hade nog varit ett bättre alternativ om det ofta är -15 och kallare där ni bor.
Men även om den ger nästan 1kW mer vid -20 så vet jag inte om det räcker för din fastighet och dess förutsättningar.

Panasonics modeller för ca 8 år sedan hade avfrostningscykel var 40 minut om jag inte minns helt fel.
Framgår dock inte vilken modell ni haft tidigare men den gav knappt någon värme vid -15 och LN25 klarar tydligen ditt hus ner till -15 så det verkar vara en hel del effektskillnad på dom.

"felet" på din maskin är nog att den är för klen för behovet och går in i något nödläge till slut om den avfrostar var 30 minut.
Har din återförsäljare utlovat något som inte fungerar i verkligheten måste ni nog kolla med honom/henne vad som ska göras.
Alternativt är det ett fel på själva aggregatet men tvivlar på att det är mjukvarufel i så fall men säker är jag självklart inte.
Jag har ju alltid behövt stödvärma på vintern och Januari är ju kallast där jag bor å där ligger ju snitt tempen på -11 grader så känns som att LN25 kanske var rätt val? Minns inte vilken modell det var på Panasonicen men jag märker ju stor skillnad på kapaciteten.

Det var -18 på termometern när jag såg att inmetempen sjönk till 19 grader inne. Hur exakt utetermometern visar vem jag ej men har den som jämförelse med tidigare år. Sen har vi krypgrund så det är ganska golvkallt.

Om den skulle vara för klen för behovet avfrostar den med 30 min intervaller även när det är 0 gradigt ute? Har kört på 3/4 fläkt och 22 grader på innedelen hela November/December och aldrig legat under 20 grader inne, oftast legat runt 21/22 grader faktiskt.

Nu är det -15 ute och direkt den gick in i avfrostning sprang jag ut för att se hur utedelen ser ut. Det var knappt frost på den.

Utloggad PWik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2018, 12:46:19 »
Hej!
Har också en ln 25 som avfrostar var 30 min. från ca 4 minusgrader. Pratade med återförsäljaren idag som sa att Mitsubishi skulle skicka en uppdatering.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2018, 12:48:36 »
Hej och tack för svar.

Okej, skumt att det verkar vara olika svar angående mjukvaran. Min utedel heter MUZ-LN25VGHZ och denna är enligt specen kraftigare än den 8 år gamla Panasonicen som satt i huset när vi köpte det. Den ska värma ca: 100kvm där innedelen sitter i hallen mot garageväggen (garaget har ej värme) och vi har som en korridor på ca 5-6 meter sen helt öppen planlösning. Jag minns att Panasonicen INTE avfrostade så här ofta, nu gav den ju knappt värme när det var -15 ute men Mitsubishin avfrostar med 30 min mellanrum oavsett temperatur. Kan även meddela att vid -15 så behöver jag inte ens stödvärma med HERON utan slog igång elementen när jag upptäckte att pumpen inte orkade hålla 20 inne, vid typ -18 ute.

Har aldrig räknat på hur mkt effekt jag behövt tidigare och är mest missnöjd över avfrostningen egentligen då det blir extremt ryckigt och mest troligt inte så fördelaktigt vid kallare temperaturer?

Enligt installatören som var här, som jag känner ganska väl på personliga plan, så beter sig hans HERO likadant. Vet ej hur mkt den behöver värma!
Du säger att du har en korridor på ca 5-6 meter sen helt öppen planlösning, hur smal alt bred är den här korridoren?? Och hur har du vingen inställd på pumpen, vinge rakt ut utmed taket eller vingen snett nedåt mot golvet??

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2018, 12:54:47 »
Du säger att du har en korridor på ca 5-6 meter sen helt öppen planlösning, hur smal alt bred är den här korridoren?? Och hur har du vingen inställd på pumpen, vinge rakt ut utmed taket eller vingen snett nedåt mot golvet??
Hej.

Den är cirka 1,5 meter bred med 2 dörröppningar efter vägen. Vingen är just nu riktad i det näst högsta läget, läget under rakt ut, för att testa. Hade den riktad rakt ut före!

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2018, 12:57:13 »
Hej!
Har också en ln 25 som avfrostar var 30 min. från ca 4 minusgrader. Pratade med återförsäljaren idag som sa att Mitsubishi skulle skicka en uppdatering.
En till som hört om uppdatering, får hoppas det stämmer då. Min har alltid avfrostat var 30:e minut oavsett temp.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2018, 13:09:05 »
Hej.

Den är cirka 1,5 meter bred med 2 dörröppningar efter vägen. Vingen är just nu riktad i det näst högsta läget, läget under rakt ut, för att testa. Hade den riktad rakt ut före!
Ok! Då har du varit inne på rätt spår tycker jag. Det är annars väldigt vanligt att man vid lite smalare korridorer och hallgångar om man har vingen riktad nedåt mot golvet så bildas ofta ett slags värmelock i korridoren som gör att pumpen känner av en ökad värme och stegar ned, och då kan den också passa på att trigga en avfrostning samtidigt om man har lite oflyt.
Ett råd då annars är att ha vingen riktad rakt ut utmed taket och högsta möjliga fläkthastighet så att pumpen kan göra sig av med värmen ordentligt så långt bort som möjligt från pumpen, den lite svalare luften kan då cirkulera tillbaka till pumpinnerdelen via golvnivån och inget värmelock bildas i korridoren som stör pumpens drift.
« Senast ändrad: 12 januari 2018, 13:20:10 av Karis »

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2018, 13:32:45 »
Ok! Då har du varit inne på rätt spår tycker jag. Det är annars väldigt vanligt att man vid lite smalare korridorer och hallgångar om man har vingen riktad nedåt mot golvet så bildas ofta ett slags värmelock i korridoren som gör att pumpen känner av en ökad värme och stegar ned, och då kan den också passa på att trigga en avfrostning samtidigt om man har lite oflyt.
Ett råd då annars är att ha vingen riktad rakt ut utmed taket och högsta möjliga fläkthastighet så att pumpen kan göra sig av med värmen ordentligt så långt bort som möjligt från pumpen, den lite svalare luften kan då cirkulera tillbaka till pumpinnerdelen via golvnivån och inget värmelock bildas i korridoren som stör pumpens drift.
Jag har haft vingen rakt utmed taket tidigare så därför tänkte jag prova vinkla den ett steg ner. Sen visar Melcloud en temperatur på 17 grader nu (jag antar att det är givaren på pumpen)? Upplever även själv att det är lite kallare i hallen där pumpen är då den sitter mot garageväggen (ej varmgarage, bara isolering) och har ytterdörren 1,5 meter till vänster. Ytterdörren är gammal och har lite drag!

Ska poängtera att förra ägarna har byggt ut hallen så har ingen aning om hur tjock isolering det är. Hallen har en gång i tiden varit utomhus!
« Senast ändrad: 12 januari 2018, 13:35:52 av Nyllet »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2018, 14:18:57 »
Ja ännu märkligare om flera har fått uppgifter om uppdaterad mjukvara??
Antingen är det samma återförsäljare som upplyser om det eller så pratar han som jag pratat med i nattmössan!!

30 minuters avfrostning "ska" inte vara möjligt vad jag vet och en maskin som hade det felet i en annan tråd byttes ut då det uppenbarligen var något fel på den.

Hur skulle Mitsubishi skicka denna nya mjukvara?
Antingen så går det via MelCloud / Wifi eller så måste återförsäljaren uppdatera på plats.

Man blir onekligen konfunderad när det förekommer olika uppgifter om ni som har problem har ändelsen VGHZ på utedelen och den kommer via Mitsubishi Electric Sverige!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rand0m

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2018, 15:27:24 »
Hej!
Jag har kört min LN35 i ca en månad nu. Den avfrostar med 40min intervall vare sig det är några plus grader ute eller är ca 7-8 minusgrader, när det var -13 körde den bara i 30min.
Har stängt av strömmen till den och låtit den vara strömlös ca 5min och sedan startat upp den igen ca 5-6 gånger under den här perioden.
Varje gång jag gjort så har den fått betydligt längre körtider innan avfrostning. När det var ganska milt väder har den gått i över 2 timmar innan avfrostning, när det var kallare ute -14 så gick den i 80min och levererat mycket bättre värme i huset.
Men problemet är att den återgår till kortare körtider inom ett dygn.

Har titta på utedelen många gånger när den precis stannat för att börja avfrostning. Den enda gången jag sett påbörjan till isbildning var när det var 0-gradigt ute och säkert ganska hög luftfuktighet. Alla andra gånger har det sett hur fint ut som helst utan is.



Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2018, 15:40:35 »
Har du anmält den till din återförsäljare så Mitsubishi kan logga den via Wifi modulen om den nu är uppkopplad vill säga?
80 minuters gångtid vid -14 för att sedan gå ner till kortare och kortare cykler oavsett utetemperatur låter snarlikt som en maskin i en annan tråd.

Verkar helt strunta i tempgivare och går ner i någon savemode funktion efter en del körning!
Hoppas någon på Mitshubishi fått en felanmälan så den kan kontrolleras
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!