Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elpatronläge vvb luft/vatten  (läst 1731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mango66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elpatronläge vvb luft/vatten
« skrivet: 17 januari 2016, 21:26:15 »
Hur funkar egentligen elpatronläget på varmvattenberedaren? Det tar i dagsläget jävligt lång tid för tappvarmvattnet att värmas upp, ser inte heller att elpatronen går in o spetsar. Räknaren funkar inte sen senaste mjukvaruuppdateringen(mars 2015). Med dom långa uppvärmningstiderna så faller tempen i huset med rådande utetemp. Min tanke var då att köra på elpatronläget på vvb, i tron att den skulle värma tappvarmvattnet helt o hållet med spets elpatronen. Men så verkar det inte funka hos mig, den fortsätter att tillverka varmvattnet med värmepumpen/kompressorn. Bröt strömmen på utedelen o startade om allt, då gick spetselpatronen igång o värmde varmvattnet till inställda 50 gr. Dock hade den idag själv hoppat över till återuppvärmning istället för elpatronläge. Tempen har jag ställt på 45gr vid återuppvärmning, vid elpatronläge är det 50gr förinställt. Vi är 2 i hushållet, utan badkar.
Installerad utrustning:
erlq011caw1
ehbh16ca9w
200l vv-tank

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatronläge vvb luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2016, 12:59:19 »
Hur funkar egentligen elpatronläget på varmvattenberedaren? Det tar i dagsläget jävligt lång tid för tappvarmvattnet att värmas upp, ser inte heller att elpatronen går in o spetsar. Räknaren funkar inte sen senaste mjukvaruuppdateringen(mars 2015). Med dom långa uppvärmningstiderna så faller tempen i huset med rådande utetemp. Min tanke var då att köra på elpatronläget på vvb, i tron att den skulle värma tappvarmvattnet helt o hållet med spets elpatronen. Men så verkar det inte funka hos mig, den fortsätter att tillverka varmvattnet med värmepumpen/kompressorn. Bröt strömmen på utedelen o startade om allt, då gick spetselpatronen igång o värmde varmvattnet till inställda 50 gr. Dock hade den idag själv hoppat över till återuppvärmning istället för elpatronläge. Tempen har jag ställt på 45gr vid återuppvärmning, vid elpatronläge är det 50gr förinställt. Vi är 2 i hushållet, utan badkar.
Installerad utrustning:
erlq011caw1
ehbh16ca9w
200l vv-tank

Det finns en karenstimer som begränsar elpatronens tillslag. Det staller installatören In I menyn. Det är ställbart mellan 5-90 minuters fördröjning.
Du kan även tala om för maskinen om det är hus eller VV som har prioritet för uppvärmningen.

Ställer du upp temperaturen till over 60 C I tanken så kommer elpatronen att ta hand om den uppvärmningen (nästan) själv.

/Daikin

Utloggad mango66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatronläge vvb luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2016, 13:44:19 »
Tack för snabbt svar. Tog kontakt med er tekniska support via telefon, dom guidade mig igenom översiktsinställningarna där vi ändrade vissa parametrar. Återkommer huruvida ändringarna hjälpt lr ej.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!