Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa laddning till acktank utan slingor  (läst 6597 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bästa laddning till acktank utan slingor
« skrivet: 13 april 2015, 17:00:52 »
Hej!

Jag har diskuterat denna fråga lite redan i annan tråd, men tänker att jag lyfter ut just denna fråga hit istället.

Annan tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58682.msg611815#msg611815

Jag har skaffat 5 m2 plana solfångare och två likadana börö 500 liter acktankar utan slingor. Se bild.

Jag kanske inte använder båda acktankarna, iaf inte på heltidsbasis, då jag förstått att det blir för stor volym för solfångararean.

Hur ska jag bäst ansluta värmeväxlaren till acktank? Jag har läst och funderat kring olika lösningar, men blir inte riktigt klok. Om jag vill att hett vatten från solfångarna ska komma in i toppen av acktanken och ljummet vatten längre ner på tanken, hur gör jag bäst då?

Jag har t.ex läst att man kan använda en blandningsventil baklänges, men hur fungerar det? En blandningsventil för tappvatten blandar in kallvatten i hett vatten till inställd temperatur har jag förstått. Så om man kör den baklänges och skickar in ljummet vatten, så kommer allt vatten komma ut ur hetvattenporten? Men om vattnet in är varmare än inställd temperatur då kommer det vatten ur både het- och kallvattenport fast mest ur hetvattenporten, eller?

"Termisk växelventil" och "Trevägsventil" har jag läst, vad är det? Kan man ställa in vilken temperatur man vill dela vid med sådana ventiler.

cougar förslog ett dykrör från toppen av tanken i andra tråden, funkar det utan temperaturberoende klaffar på röret? Letar sig vattnet ut där det är lika varmt? Skulle det i så fall funka ännu bättre med ett perforerat rör?

Andra lösningar?
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa laddning till acktank utan slingor
« Svar #1 skrivet: 13 april 2015, 21:15:25 »
Hej
Kör in allt vatten i mitten av tanken, ju varmare det är i förhållande till tanktemp, ju snabbare stiger det mot toppen av tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Anders G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Bästa laddning till acktank utan slingor
« Svar #2 skrivet: 14 april 2015, 09:02:24 »
Jag har (sedan 1994) kopplat temperaturbegränsare för varmvattenberedare baklänges på de två övre inloppen, och alltid öppet på det nedre. Hett vatten laddas överst, ljummet landar nederst. Numer går det väl att fixa med termostatstyrda magnetventiler för större reglerbarhet.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Bästa laddning till acktank utan slingor
« Svar #3 skrivet: 14 april 2015, 10:53:18 »
En stor del av den totala energin sett över året, som du kan få från solfångarna, har relativt låg temperatur, så om den ska tas tillvara så bör den växlas mot tankens botten.

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa laddning till acktank utan slingor
« Svar #4 skrivet: 14 april 2015, 12:14:52 »
Ja, och därav min tanke att ladda in ljummet vatten längre ner i tanken.

Kallt vatten till vvx:en tas bäst från den näst nedersta uttaget, som är grövre än det allra nedersta, eller? Och det ljumna skickas in i anslutningen som är mellan termometrarna, för ännu längre ner blir det väl lite för nära det utgående (även om det skulle vara det allra nedersta) och det finns risk att cirkulation direkt mellan portarna kan uppstå, eller?

Jag har (sedan 1994) kopplat temperaturbegränsare för varmvattenberedare baklänges på de två övre inloppen, och alltid öppet på det nedre. Hett vatten laddas överst, ljummet landar nederst.

Då kanske du kan förklara lite närmare hur det funkar? För jag förstår inte riktigt hur.

Hur blandningsventilen än funkar bör väl vatten komma ur båda ingångarna när man skickar in vatten i utgången i något fall, annars skulle det väl inte heta blandningsventil.
« Senast ändrad: 14 april 2015, 12:34:51 av Carl_I »
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa laddning till acktank utan slingor
« Svar #5 skrivet: 14 april 2015, 16:41:09 »
Det där beror på hur fort du kör cirkpumpen som laddar tanken, går den för fort störs skiktningen, men då kvittar det i princip vilken anslutnig som används, tanken blir omrörd i alla fall.
Men är det "lagom" fart på cirkulationen så kommer vattnet i tanken skikta sig och kommer det in hett vatten i mitten så stiger detta upp till toppen, det kalla vattnet kommer samtidigt sjunka neråt.
Jag ser ingen anledning att ha en komplicerad styr för att skikta tanken då naturen sköter detta i princip lika bra automatiskt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bästa laddning till acktank utan slingor
« Svar #6 skrivet: 14 april 2015, 19:10:41 »
Om man vill bättra på skiktningen kan man ha ett stående rör i tanken med hål i på olika höjder då kan vattnet stiga till det når rätt höjd och där strömmar ut i själva tanken utan att det blir omblandat på resan till rätt höjd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa laddning till acktank utan slingor
« Svar #7 skrivet: 14 april 2015, 19:19:08 »
Det blir väl ungefär så cougar menade i andra tråden antar jag, fast som dykrör istället.

Men som jag skrev i första inlägget här, blir inte en sådan lösning ännu bättre med ett perforerat rör? Hur monterar man ett rör i en av anslutningarna?
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Utloggad Anders G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Bästa laddning till acktank utan slingor
« Svar #8 skrivet: 14 april 2015, 19:43:52 »
Ja, och därav min tanke att ladda in ljummet vatten längre ner i tanken.

Kallt vatten till vvx:en tas bäst från den näst nedersta uttaget, som är grövre än det allra nedersta, eller? Och det ljumna skickas in i anslutningen som är mellan termometrarna, för ännu längre ner blir det väl lite för nära det utgående (även om det skulle vara det allra nedersta) och det finns risk att cirkulation direkt mellan portarna kan uppstå, eller?

Då kanske du kan förklara lite närmare hur det funkar? För jag förstår inte riktigt hur.

Hur blandningsventilen än funkar bör väl vatten komma ur båda ingångarna när man skickar in vatten i utgången i något fall, annars skulle det väl inte heta blandningsventil.
Kallvattenanslutningen kopplas till tankens ingång. Blandvattenanslutningen till det solvärmda vattnet. Hetvattenanslutningen till nästa uttag/blandare neråt. Baklänges alltså. Om man nu vrider termostaten till (ex) 60°C och kör igång kommer det solvärmt vatten på känselkroppen. Är vattnet kallare än inställt värde stänger kallvattenanslutningen. Jfr en varmvattenberedare: inte skall blandaren kyla ner fesljummet vatten innan det går ut på tappledningen. Det funkar, men skulle jag bygga anläggningen idag hade jag satsat på termostatstyrda magnetventiler. Det är flashigare och går att ha lysande digitalsiffror på :) .

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bästa laddning till acktank utan slingor
« Svar #9 skrivet: 14 april 2015, 20:11:03 »
Det blir väl ungefär så cougar menade i andra tråden antar jag, fast som dykrör istället.

Men som jag skrev i första inlägget här, blir inte en sådan lösning ännu bättre med ett perforerat rör? Hur monterar man ett rör i en av anslutningarna?
Det blir nog svårt om det inte är gjort från fabrik.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad RoffeN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Funderar pÃ¥ Nibe VLVP till mitt sol/ved-system???
SV: Bästa laddning till acktank utan slingor
« Svar #10 skrivet: 19 april 2015, 21:50:42 »
Om man vill bättra på skiktningen kan man ha ett stående rör i tanken med hål i på olika höjder då kan vattnet stiga till det når rätt höjd och där strömmar ut i själva tanken utan att det blir omblandat på resan till rätt höjd.

Precis så har jag gjort i min 4 m3 tank. Ett 200 mm stigarrör som har hål längs med. Vattnet från solfångaren "faller" då ut när den när det omgivande vattnet har samma temp och man undviker onödig skiktning.

Kan kanske vara svårt att göra på en befintlig tank...
Uppvärmning: Baxi Solo Innova 50 med egentillverkad 4m3 tank och 10 kvm solfångare
Huset: 340 kvm, torpargrund med golvvärme

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa laddning till acktank utan slingor
« Svar #11 skrivet: 21 april 2015, 18:09:31 »
Jag ger mig nog på att själv bygga in ett dykrör i tanken!

Stigarrörs- eller dykrörslösningarna tilltalar då de automatiskt tar hänsyn till vilka temperaturer det är i tanken.

Vad kan det vara för dimension pÃ¥ den största anslutningen mot tankens botten, r50? Jag ska mäta när jag fÃ¥r chansen. Om r50 bör man väl kunna sticka in ett 50mm PVC-rör där, vid mindre dimension  fÃ¥r man väl gÃ¥ ner lite i dimension pÃ¥ röret. Om man nu vill sticka in ett lÃ¥ngt rör frÃ¥n sidan i tanken fÃ¥r man väl kapa av det och sedan skarva ihop det med nÃ¥got slags elastisk slang, tänker jag. Kanske en avtappningsslang frÃ¥n biltema:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Avtappningsslang-2000018992/

Onödigt dyrt med en 25-metersrulle om man bara behöver några dm men det kanske går att få tag på en stump någon annanstans. Vad tror ni om det?

Sedan klämma dit slangen med buntband eller något sådant som inte bygger så mkt på diametern.

Sedan är det väl en utmaning att montera det i tanken, men det ska väl gÃ¥ om man är lite fiffig...  :) Man fÃ¥r ha ett smalare rör genom anslutningen i tankens topp och sedan gÃ¥ upp i dimension till pvc-rörets inne i tanken.

Vad tror ni, blir det då bäst om man perforerar röret? För inte kan det väl vara bättre med färre hål, eller att inte ha dem jämt utspridda i det horisontella planet? Hur stor del av ytan ska då bort? Borde det vara större yta hål per sträcka rör längre upp på röret för att kompensera för tröghet i vattnets rörelse neråt?
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Bästa laddning till acktank utan slingor
« Svar #12 skrivet: 21 april 2015, 20:05:26 »
Om dimensionen på inlopp och rörbiten närmast tanken är stor blir flödeshastigheten och därmed omrörningen så låg att det knappast behövs en diffusor, skulle jag tro. Vattnet kommer mycket lugnt placera sig på sin rätta nivå.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa laddning till acktank utan slingor
« Svar #13 skrivet: 12 maj 2015, 15:06:08 »
Hej
Kör in allt vatten i mitten av tanken, ju varmare det är i förhållande till tanktemp, ju snabbare stiger det mot toppen av tanken.
Är det inte enklare att ha en hälften så stor tank och köra in vattnet i botten?
Vad skall du ha nedre delen av tanken till?
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa laddning till acktank utan slingor
« Svar #14 skrivet: 12 maj 2015, 15:42:28 »
Är det inte enklare att ha en hälften så stor tank och köra in vattnet i botten?
Vad skall du ha nedre delen av tanken till?

Man tar ju vatten från botten och pumpar ut till solfångaren, ju större tank ju mer buffert att lagra värmen i.
Anledningen till att man inte tar vattnet från samma nivå som man kör in vattnet i är att åstadkomma skiktning i tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!