Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nkoppling av kompressor i väntan pÃ¥ felsökning/service (Nibe 310p)?  (läst 9174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredrikth

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har en fråga gällande vår Nibe Fighter 310p (en modell som det för övrigt skrivit flitigt om tidigare på detta forum). Den har varit i drift sedan 2007 och vi "fick den på köpet" när vi köpte vårt hus för ett halvår sedan. För ett par dagar sedan började den låta betydligt mer än tidigare. Den brummar och det uppstår vibrationer som resulterar i resonans och gör att det väsnas ganska mycket. Det är just när kompressorn går i drift som detta uppstår, när kompressorn ej är i drift låter den "som vanligt". Jag tycker även att det låter "märkligt" när kompressorn ska starta / stängs av. Ibland är det ett bubblande/kuttrigt ljud och det kan även höras ett svagt skrapande ljud.

Det värde jag hittills har kunnat se i kanalbeskrivningen som inte ser bra ut är avluftstemperatur (05), den ligger på 19-20 grader när kompressorn är i drift. Detta värde låg på 5-6 grader tidigare i år och som jag förstått det så är det där någonstans det bör ligga (när kompressorn är i drift). I manualen står det att det indikerar på troligt fel i köldmediekretsen eller dess styrning. Jag kan inte se att det finns några läckor någonstans.

Det jag är lite orolig för är att det ska uppstår något fel som kan orsaka överhettning/brand. Därför skulle jag vilja koppla bort kompressorn i väntan på felsökning/service. Det enda läget som jag kan hitta då detta verkar vara möjligt är att ställa hela anläggning i reservläge. Det jag inte är riktigt säker på är "handshuntning" som manualen säger att man måste genomföra när man ställer den i reservläge. Då jag aldrig gjort detta tidigare så blir jag lite tveksam till att göra något som kan förvärra läget. Men jag tolkar det som att man ska ställa shunten i samma läge som den står i nu när den går i normalläge? Innebär det att shunten kommer att stängas helt när/om jag stänger av anläggningen och att jag där efter ska vrida tillbaks den till samma läge där den stod i normalläge?

Tacksam för era tips och idéer!

Mvh,
Fredrik.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Handshuntning i reservläget är ingen "rocket science", blir det för varmt inne så sänker du på shunten och tvärt om.
Inget som kan skada pannan utan du reglerar för att få rätt värme inne.

Men för den lite mer avancerade användaren som vill kunna köra grejerna med bara elpatron och kompressorn urkopplad så går det att koppla bort kompressorn (tråd 1, 2 och 3 på kort 29).
Värmepumpen kommer då att värma pannan med elpatron och shuntautomatiken kommer fortsätta funka normalt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fredrikth

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Carl!

Stort tack för informationen! Har du några teorier om vad det kan röra sig om för fel? Är det påfyllning av köldmedel som gäller i första hand? Jag trodde det var ett slutet system som inte behövde påfyllning... Svårt och beskriva ljuden/symptomen på/från kompressorn då dom inte är konstanta, annat än brummandet som är högre är vanligt.

Funderar även på att sänka värmen för att inte använda elpatronen mer än nödvändigt, värmen från elementen behöver jag inte såhär års. Så idealt vore om den bara användes för uppvärmningen av varmvattnet. Men jag vet inte hur lågt jag kan gå för att behålla tjänlig temperatur i varmvattenberedaren... Panntemperatur är just nu 53 grader med nuvarande inställningar, förskjutning = -4 och värmekurva = 8.

Tack!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Troligast är väl att köldmediet läckt ut.
Det kan också vara kompressorn som är slut fast detta är ovanligare.
Ska man fylla på köldmedia så behövs nog en läcksökning och lagning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fredrikth

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, tack för det. Ska ringa försäkringsbolag och servicefirma på måndag.

Men då styr shunten bara flödet till radiatorerna (vi har ingen golvvärme) och har ingenting med framledningen av varmvattnet till kranarna att göra?

Om jag ställer shunten på 0, kommer maskinen jobba lika mycket som on den skulle stå på ett högre värde då den går reservläge? Har kollat av den två gånger sedan igår och den har stått på 0 (min) på gångerna.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Eftersom det är så varmt ute nu så stänger nog shunten helt större delen av dagarna. Testa att ha den stängd i reservläget också. Blir det kallt inne så är det ju bara att öppna en liten aning...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Men då styr shunten bara flödet till radiatorerna (vi har ingen golvvärme) och har ingenting med framledningen av varmvattnet till kranarna att göra?

Shunten styr bara värmen till radiatorerna. Varmvattentemp i kranarna är direkt beroende av panntemp.

Citera
Om jag ställer shunten på 0, kommer maskinen jobba lika mycket som on den skulle stå på ett högre värde då den går reservläge? Har kollat av den två gånger sedan igår och den har stått på 0 (min) på gångerna.

Ju högre värde på shunten, ju mer värme går till radiatorerna och värmepumpen måste då jobba mer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fredrikth

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla bra svar!

Nu har jag pratat med Arctic och fått bekräftat att det inte finns någon tilläggs/trygghets-försäkring på vår pump. Sedan har jag pratat med Trygg Hansa som säger att då pumpen är 7 år gammal så är den helt avskriven och dom har inga avsikter att lämna någon form av ersättning eller hjälp.

Min plan är att låta någon auktoriserad Nibe-firma komma och göra en felsökning. Om det rör sig om ett kompressorbyte så överväger jag att titta på nya modeller och eventuellt gå på en nyare modell. Samtidigt finns det inga garantier för att en nyare modell ska fungera bättre. Men förhoppningsvis är den effektivare, "smartare" och har fler funktioner.

Ã…sikter?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 633
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!