Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d angÃ¥ende placering  (läst 4524 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gorgu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Råd angående placering
« skrivet: 28 november 2005, 17:46:57 »
 :-\
Hej!
Behöver lite hjälp från er som har installerat luft/luft värmepumpar.  Jag har två funderingar: Spelar rörlängden någon roll från ytter till innerdel (Panasonic E9DKE)?
Blir värmespridningen i huset lidande om jag placerar innedelen ca 50 cm ovan golv?
Mycket tacksam för svar! *vinkar*

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående placering
« Svar #1 skrivet: 28 november 2005, 21:21:18 »
Den mängd köldmedia som finns förfylld i E9 är anpassad för rörlängd mellan 3 - 7.5 m !
Uteffekten brukar normalt minska en aning ju längre rör man har !
Det blir kallt om fötterna  om du kör kyla på sommaren o har innedelen så lågt  ;D
Men vid värme körning så tror jag det kan funka riktigt bra (beroende på planlösning förstås) .
En nackdel kan bli att du får mycke skräp  (damm/husdjurhår) i filtren  ;)
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad gorgu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående placering
« Svar #2 skrivet: 29 november 2005, 18:38:44 »
Tack för ditt svar Matsa!
Planlösningen är lite speciell i vårt hus, vardagsrummet som vi hade tänkt att placera innedelen i, är både det största och lägst belägna rummet i huset. Att placera innedelen lågt är både av estetiska och praktiska skäl. Att sätta den högt skulle troligen innebära vindrufs i håret förmodar jag (vi har vår soffgrupp där).
Så skulle det funka med värmespridningen vid den låga monteringen är för mig valet givet. Kyla på sommaren....vet ej om vi kommer att använda oss av den funktionen, får väl lägga mig på golvet framför aggregatet om det behövs....ligger jag dessutom med öppen mun kan vi skippa dammsugningen också.  ;D

MVH/Gorgu

Utloggad thjomejl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående placering
« Svar #3 skrivet: 09 december 2005, 07:27:56 »
Hej !
Jag har "hört" av en i branchen att det som du säger är helt rätt om det är värme man ska ha i första hand och inte kyla, tror att dom flesta ändå skaffar dom för att spara energi dvs skapa värme ?

Att helt enkelt ersätta elradiatorns plats på kortsidan av det största rummet. (där finns ju el dessutom)
Även om den låter en del så blir ju värmekomforten hög nära maskinen och i ett rum man normalt sitter still i vilket ju borde vara bra ?

Det borde ju vara så att den dessutom bör placeras så långt ifrån dom normala luftutsläpp man har i badrum och kök
då den varma luften normalt tar sig dit så småningom ?
I en hall kan ju både kök och badrum ligga nära (ber. på planlösning) vilket kanske gör att värmen smiter ut, utan att komma så många
rum tillgodo ?

Min egen sitter tyvärr inte där utan under taket i vardagsrummet och jag har märkt att det är ganska varmt i taket ovanför maskinen.
Placerar man den under ett fönster så kanske den värmen dessutom hindrar kallras ?

Att det skulle röra runt damm undrar jag, då det ju är en av finesserna med maskinen då den ju filterar inneluften ??


Min "branchkompis" jobbar med värme/ventilation men dom flesta övriga i branchen pratar ju nästan bara om hallinstallation, jag vet inte vad som är rätt
eller fel.
Tycker dock att det ligger mycket i hans resonemang......


/Thomas

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Råd angående placering
« Svar #4 skrivet: 10 december 2005, 08:24:19 »
Jag skulle definitivt fundera två gånger innan jag skulle placera pumpen i vardagsrum om man vill ha någon ekonomi i pumpen. För att trycka ut värmen ordentligt behöver man oftast ganska hög fläkthastighet och att ha den i vardagsrummet skulle nog skapa förutsättning för stora konflikter med t ex frugan *vinkar*. Det som skrivs ovan om kallras etc vinner man ju bara på ett fönster, du har ju kallras från övriga 10-14 fönster så det argumenter faller nog.
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd angående placering
« Svar #5 skrivet: 10 december 2005, 11:15:24 »
Jag tror på låg placering, detta förutsatt att vissa kriterier uppfylls.

1. Inget som hindrar flödet framför innedelen (bord/stolar eller annat möblemang)
2. Medvetenhet om att den bullrar en del när man verkligen behöver värme, det gäller att vara beredd pÃ¥ detta om man vill kunna nyttja den fullt ut även om den placeras i ett rum där man vistas ofta (förhandla med frugan innan installationen  ;) )
3. Inte har tänkt nyttja den för kyla i speciellt stor utsträckning.

Inga nyheter således utan mer en sammanfattning av vad de tidigare inläggen ger vid hand.

Om du placerar den lågt, hör gärna av dig med dina erfarenheter till forumet.

Lycka till!

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Råd angående placering
« Svar #6 skrivet: 11 december 2005, 21:11:08 »
Hej.
 
Har fått för mej att placeringen ofta är för hög och att man lite slentrianmässigt sätter innedelen för högt. Jag har sett mätningar av COP vid låg respektive hög placering, om jag minns rätt var det en skillnad på 0,2-0,3.

Man kan vända på det och fråga sig: -Varför sätter man AC-aggregat högt ?

- Vid taket har man högst temperatur, man får högst verkan på detta sätt.

- För att kunna kasta ut kalluften så långt som möjligt (det finns t o m parabeldiagram som visar fallkurvor vid olika fläkthastigheter). Minska skillnad tak-golv.

- För att inte möbler ska hindra spridningen.

Så vänder man på det igen; med värmedrift:

- Närmare golvet är det kallare, man får högre verkningsgrad ju kallare luft man får in i innedelen. COP-mässigt skulle det inte förvåna mej om placering under ett fönster är bland det bästa man kan göra.

-För att kunna kasta ut varmluften så långt som möjligt. Minska skillnad tak/golv.

-Inga möbler får stå ivägen, samma som AC.

HMMM. Har man inget ivägen så kanske man ska placera den så lågt som möjligt?

MVH/gano

PS Funderar själv på en pump till, enda placeringen som godkänns är under ett fönster.

Utloggad gorgu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående placering
« Svar #7 skrivet: 19 december 2005, 19:12:39 »
 :)Japp dÃ¥ var den installerad och klar! Placeringen blev LÃ…Ã…G! I mitt fall med min planlösning blev resultatet mycket bra. Varma goa luftströmmar letar sig sig runt i huset mycket väl. Golvet framför innerdelen (parkett) är varmt och gott ett bra stycke framÃ¥t, känns nästan som golvvärme. De rum som har sin placering längst bort frÃ¥n innerdelen fÃ¥r naturligtvis ej samma beskärda del av varmluftsströmmarna, men är med den utetemperatur som har rÃ¥tt de senaste dagarna (-7 till +2) fullt acceptabla ur värmekomfortsynpunkt.

Tack för era svar och råd!

MVH/Gorgu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!