Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flödesventiler, för köldbärarkretsar  (läst 8153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Flödesventiler, för köldbärarkretsar
« skrivet: 18 april 2013, 19:14:59 »
Jag ska koppla samman två kollektorer med olika flödesmotstånd, och ska därför montera strypventiler med flödesmätare.
Jag har hittat lite olika alternativ, och i ett fall är det en komplett enhet med ventiler och "manifold" så att jag bara ansluter alla fyra slangar och därefter två anslutningar mot VP, samt dessutom expansionskärl och avtappning tror jag.

Den varianten går på lite under 4900 inkl moms, och alternativet är väl att koppla två Nordicold FlowGuard eller motsvarande direkt på de inkommande slangarna, löda t-koppling och så göra inkopplingen av expansionskärl, luftningar, avstängningsventil och vad jag nu ska ha utöver anslutningen mot VP.

Jag får en känsla av att jag kan spara några kronor på det senare alternativet, men det kanske är mindre än jag tror eftersom det går åt en del kopplingar, mellan PEM40 och CU28, och nånting mer. Isoleringen kanske inte blir lika tjusig heller. Det estetiska har dock inte oerhört stor betydelse.

Erfaranheter och tips?
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Flödesventiler, för köldbärarkretsar
« Svar #1 skrivet: 18 april 2013, 21:23:56 »
Du har ingen länk till den kompletta varianten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Flödesventiler, för köldbärarkretsar
« Svar #2 skrivet: 18 april 2013, 21:42:28 »
Kb-pumpen går många timmar, om man kan göra livet lite lättare för den så...Jag skulle tagit den med lägst flödesmotstånd

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Flödesventiler, för köldbärarkretsar
« Svar #4 skrivet: 19 april 2013, 19:40:02 »
Jag skulle nog löda ihop en egen fördelare då kan man ju se till att det blir minst motstånd för den längsta slingan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flödesventiler, för köldbärarkretsar
« Svar #5 skrivet: 23 april 2013, 12:07:57 »
även jag har dubbla jordvärmeslangar men troligen ungefär lika flödesmotstånd. undrar då om man bör ha en fördelare..

med tanke på vad den där kostar så känns det som 2 helt vanliga ventiler borde göra jobbet ?
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Flödesventiler, för köldbärarkretsar
« Svar #6 skrivet: 23 april 2013, 12:31:24 »
Nja,
två vanliga ventiler gör ju att du kan stänga av. Självklart skulle du kunna reglera med dem också, men problemet är väl att du inte vet hur du då har reglerat, eftersom de inte har nån flödesindikator.

Har nu köpt lösa ventiler och ska löda - men frågan är faktiskt om det blir billigare än lösningen ovan.
Jag blev aldrig helt klok på hurdana anslutningar det var på "manifolden" ovan, men om det var direktanslutning mot 40-slang så sparade man ju en hel del kopplingar där. Fast det verkade ju vara 40-anslutning även i andra änden så då kanske det blev kopplingar där i alla fall.
Lite konstigt att det inte finns mer färdiga grejer just för 40-slang och CU 28, eftersom det är det som är det absolut vanligaste på värmepumpar.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Flödesventiler, för köldbärarkretsar
« Svar #7 skrivet: 23 april 2013, 13:25:14 »
Mät temperatur istället för flöde och stryp den kallaste slingan med en vanlig enkel
ventil tills temperaturerna blir lika in från båda slingorna. Varför skall du ha lika flöde?
Om du har en "varm" och en "kall" slinga så vill du väl ha högre flöde i den varma slinga?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Flödesventiler, för köldbärarkretsar
« Svar #8 skrivet: 23 april 2013, 16:15:41 »
jo, det är nog planen på sikt - men jag tyckte att det kunde vara en fördel att ha koll på flödet inledningsvis, dvs att köra enligt "rekommendationerna" inledningsvis.
Sen tänkte jag faktiskt att det skulle kunna vara en möjlighet att köra med olika flödesfördelning på sommar och vinter eftersom mina två kollektorer har rätt olika karakteristik. I det läget tänkte jag styra på KBin-temp.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Flödesventiler, för köldbärarkretsar
« Svar #9 skrivet: 23 april 2013, 16:25:36 »
Rekommenderat flöde kan väl lika gärna ses som lämpligt delta på KB?
Mät temp. på KBin och KBut. Diffen skall hållas rimligt låg i förhållande till pumpenergin....

Mäta flöde är ett elände och skall helst undvikas  a:gl
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Flödesventiler, för köldbärarkretsar
« Svar #10 skrivet: 23 april 2013, 18:49:49 »
Det verkar finnas olika meningar om det. Min gissning är att att om jag ställer på Kbin, så blir det inte samma inställning under samma årstid. Det kan ju vara ett skäl till att inte göra inställningen på flödet - men man bör nog också vara medveten om att den inställning jag gör utifrån KBin rimligen måste justeras under året.
Om man som i mitt fall har två kollektorer som effektmässigt ska vara ungefär ekvivalenta, men med ganska olika strömningsmotstånd, och lite olika karaktär på temperaturen som funktion av årstiden, så kan jag tänka mig att en inställning med lika flöden i de två kollektorerna är en slags medelväg om man inte vill göra ändringar under året.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Flödesventiler, för köldbärarkretsar
« Svar #11 skrivet: 23 april 2013, 23:08:41 »
Rekommenderat flöde kan väl lika gärna ses som lämpligt delta på KB?
Mät temp. på KBin och KBut. Diffen skall hållas rimligt låg i förhållande till pumpenergin....

Mäta flöde är ett elände och skall helst undvikas  a:gl

Nej nej nej Sobris.. mäta ett flöde är ett handhavande av ett instrument. absolut inte ett elände,
Har vi flödet uppmätt har man alla parametrar tillgängliga för effekt resultatet..
Att mäta är att veta tummenupp
cocacola wave
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Flödesventiler, för köldbärarkretsar
« Svar #12 skrivet: 24 april 2013, 11:22:38 »
Allvarligt nu COCACOLA, hur skall amatören göra? Sätta in fjäderbelastade
flottörer som visar ett mätvärde på en skala och som ligger med och påverkar
flödet hela tiden, eller mäta temperaturer istället?

Om en slinga lämnar varmare vatten än den andra, skall du ställa in lika flöde
i slingorna då?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Flödesventiler, för köldbärarkretsar
« Svar #13 skrivet: 24 april 2013, 12:33:18 »
http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/flodesventiler_for_kollektor/flodesventil_1%E2%80%9D_10-40_l__min_by-pass--9004652

En lösning om man oroar sig för att flödesindikatorn ligger och påverkar, är ovanstående ventil med by-pass.

Det är väl så att om man vill ha en bra lösning så har man koll både på flöde och temp. Jag vet inte hur tillförlitliga mätarna är, men det är ju nån slags fördel att ha koll på vilket flöde man överhuvudtaget har. Det vet man ju inte om man bara reglerar på temp. Sen kan man väl tycka att vid rätt delta ÄR det rätt flöde, oavsett vad det nu är och i vilket läge pumpen står.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Flödesventiler, för köldbärarkretsar
« Svar #14 skrivet: 28 april 2013, 17:55:34 »
Allvarligt nu COCACOLA, hur skall amatören göra? Sätta in fjäderbelastade
flottörer som visar ett mätvärde på en skala och som ligger med och påverkar
flödet hela tiden, eller mäta temperaturer istället?

Om en slinga lämnar varmare vatten än den andra, skall du ställa in lika flöde
i slingorna då?

är det den nivån du vill till?
Tror inte amatören har kallibrerade mät instrument med pt1000 givare i .
Har du olika slinglängder som ligger i samma mark förhållanden och ett specifikt flöde som skall fördelas .. en slinga på 250 m och en slinga på 500 m.
7500 watt i kyl effekt i 3 graders delta  0,59lp s avrundar det till 0,6 lps ..
då ger jag lilla slingan 0,2 och stora 0,4 lps ...
Att mäta är att veta.. Vid återbesöket har i alla fall jag med mig instrument för kontroll.
Det som stör flödet efter det är ett igensmutsat filter.

mäter du en halv grad fel pÃ¥ grund av undermÃ¥liga termometrar  ::) hur fel blir det dÃ¥?
sobris... du som duktig fysiker tycker jag borde hÃ¥lla med mig här. Detta ska egentligen bara behöva göras en gÃ¥ng vid installations tillfälle, Har vi säkerställt flödena säkerställer vi processen  :) det borde du gilla
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!