Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ingen debatt i forumet efter gårdagens ”Uppdrag granskning” ?  (läst 7608 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
Har alla gett upp? Tycker alla att dagens oligopolsituation på elmarknaden är helt ok?

Och de interna belöningsprogrammen, som får Skandias övningar att blekna till intet. Är det ok?
Internbelöningar som inte har något att göra med att cheferna gjort ett osedvanligt bra jobb. Bristen på konkurrens har gjort att de tre dominanterna vadar i pengar. Pengar som nu ledningarna försöker sno åt sig.

Den som missat programmet kan se repriser 17/11 och 18/11 på tv. Därutöver finns nog programmet i vanlig ordning tillgängligt över internet.

/knut.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Fattar inte varför alla gnäller om el priset.
Vi har ju nästan lägst el pris i hela europa.
Men utsläppsrätterna kommer se till att elen blir ännu dyrare.
« Senast ändrad: 16 november 2005, 19:32:54 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
Hur menar du Hansson? Skulle det alltså även vara ok om t.ex. vattenförsörjningen till det svenska samhället lades i händerna på ett oligopol. Priset på vatten är väldigt högt på många håll i världen. Skulle du då köpa argumentet att priset på det svenska vattnet måste sättas i paritet med det dyra utländska vattnet.

Lika dumt tycker jag det är när svenska direktörer som inte platsar internationellt, gör anspråk på internationella löner.

 Som senior vill jag nog påstå att de ledare som fanns på ”min tid” inte hade lika lätt att förlora ”markkontakten”, som dagens.

/Knut.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om Palme fått leva hade vi fortfarande bara betalat en spottstyver för elen, ny betalar vi ett spotpris.  ;)

Med en avreglerad marknad utan fungerande konkurens så får vi det pris vi förtjänar, vi kommer dessutom att få ett pris som allt mer anpassas till det i övriga europa i takt med att överföringskapaciteten länder emellan ökar. Just detta med den ökade överföringskapaciteten tror jag är ett sätt för de svenska elbolagen att kunna spela ut våra priser mot de i övriga europa och på så sätt höja priserna och därmed vinsten, detta oavsett om elen säljs till svenska eller utländska kunder. Att det är billigt att producera el i sverige kommer inte att ändras, däremot priset ut till kund, och därmed vinsten för bolagen.

Bra för de som arbetar i den branschen, men dåligt för oss andra.

Man kanske skulle ha satsat på biobränsle ändå...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Ja om vi importerade en massa vatten när det var lite torrt i
våra sjöar så skulle det inte vara helt knäppt.

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Sämst av allt tycker jag var att vi släppt ägandet i utländska händer Fortum till Finnarna, Sydkraft (E.ON) till bla. Tyskar (E.ON AG) och halvägt av Norskarna (statkraft). 
Sålt under ett högränteläge ( minst 10% ränta), snacka om att det genereras enorma vinster nu. Undrar om inte SCA våndas rätt mycket nu.. tycks minnas dom fick 10 miljarder för BÅKAB det blev en del av Fortum (rätta mig om jag har fel). Torde va värt Det tiodubbla idag!?

Man kan tycka olika om statligt ägande, men frågan är om vattenkraften är så strategiskt så att det vore lämpligt med statligt ägande.
Nu blir det väl politik, me det vore väl som om Norskarna skulle slumpa ut Statoil o Hydro och alla rättigheter för prospektering... till utländska händer!

Vattenfall hade väl kunnat köpa en del i Sverige istället för tveksamma investeringar i Polen och Tyskland!?
Idag skulle det nog inte gå, konkurrensmyndigheterna i EU skulle stoppa det. Men när affärerna gjordes då borde det varit möjligt.
Jag har utlämnat skattefrågan med flit, jag blir så  fiR: _/- bara jag tänker på det.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Som sundsvallsbo och tidigare Båkabkund kan förtydliga att Båleforsens kraft ab(båkab) tyvärr nu tillhör EON, de största tjuvarna av dem alla fiR:
Den kommentaren om SCA:s störtsta miss genom tiderna kommer ofta upp här när någon nämner Båkab.
SCA som annars är en stor arbetsgivare här skulle säkerligen använt pengarna till bättre saker än att stoppa feta arslen i tyskland.
Kan tillägga att jag givetvis inte har EON som elleverantör, använder ett lokalt och billigt bolag som har sina anställda och sitt ägande på orten.
 
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag tror att många insiktsfulla inte orkar debattera, möjligen rösta med fötterna i September!

Den absolut största delen av prishöjningen kommer från skatter och någon slags "skatteväxling" som miljöpartiet hittat på. Sedan har elbolagen gömt sig bakom denna jättehöjning och kapat åt sig extra,
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen debatt i forumet efter gårdagens ”Uppdrag granskning” ?
« Svar #8 skrivet: 19 november 2005, 10:34:56 »
Så fort svenska folket börjar att gnälla om sverige så börjar Mupparna i regeringen (gäller alla) jämnföra oss med alla länder i Världen.Va fan vi lever /arbetar/skattar oss till döds i Sverige och inte i Afrika med omnejd.Likadant med elpriserna.Det är här i vårat land som priserna skall gälla.Om Tyskland har högt elpris skiter jag i.
Men största felet i Sverige är Miljöpartiet. Varför? Jo !!!
Dom driver upp elpriser,bränslepriset,matpriset ja allt som vi handlar.  Hur?   Jo !!!!
Ökade bränsle,fordonsskatter mm så måste transportföretagen ta ut dessa höjjningar.Och vilka ska betala.?   Jo vi konsumenter. 
Kom ihåg vilka som ställt till det för oss dom senaste åren.
Likadant med trängselavgiften. Vi skattebetalare skall punga ut med 3,8 miljarder kronor på något försök som miljöpartiet är skyldig till.
Vet ej om ni såg treans program.I alla fall så var det en fruntimmer från miljöpartiet där och skulle förklara sig.(Snacka om en karlhatare).Arshberg frågade om miljöpartiet skulle sitta kvar efter valet i höst,Tjejjen flinade och trodde på fulla allvar att miljöpartiet finns kvar efter 2006.Dom är så rädda nu att dom börjar liera sig med borgarna.Kanske lite vid sidan av det här med elström.
Men allt har ett sammanband.   Miljöpartiet..Det är inte svårt att skita när arslet är fullt.
Likadant det här med Etanolen som alla är så glada i.
Skitsnack.Spelade ingen roll vad som erbjöds att driva bilen med.Så länge som det är billigare en bensin.Bara att kolla in på etanol.nu och läs i forumet.Om man tar 50000 personer så är kanske 50 är så kallade miljövänner.Men om man är en riktig miljövän så åker man inte omkring i en Bensin/Etanoldrivet fordon pga utsläppen.Visst är dom något renare än bensin,men dom flesta kör på olika % inblandningar.Även att köra på ren Etanol är inte det heller speciellt rent .Bara att läsa fakta.Varför denna klagan.Jo just att staten skall ha strafftullar på Etanol från Brasilien.Varför???
Jo dom konkurerar mot Svenska intressen.??? Är inte vi med i Eu.
Varför säljs våra Svenska produkter utan straffskatt.Ikea,Volvo,Saab,Skf  mmm svenska företag.Akta er så att inte andra länder sätter straffskatt på era produkter.
Och likadant företag som flyttar utomlands så att dom får billig arbetskraft.Bojjkotta dom.Kan dom inte tillverka sina saker i Sverige,skall dom fan i helvete inte sälja dom här.Det jag menar är att !!Duger vi inte att göra dom,skall vi inte köpa dom heller.Låt Kineserna,Öststaterna köpa det såkallade Svenska prylarna tillverkade överallt utom i Sverige.Nej bäst att jag slutar att reta upp mig.Men instämmer med killen som tog upp denna tråd.Vi skall inte jämnföra oss med Utlandet.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ingen debatt i forumet efter gårdagens ”Uppdrag granskning” ?
« Svar #9 skrivet: 19 november 2005, 10:57:37 »
Vi är väl snart tillräckligt många på detta forum för att starta ett parti? *vinkar*
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför fråga när man kan göra fel själv.
SV: Ingen debatt i forumet efter gårdagens ”Uppdrag granskning” ?
« Svar #10 skrivet: 19 november 2005, 11:01:18 »
Kan inte vi själva tillsammans köpa en elproduktionsanläggning på andelsbasis ?
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad kek29

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen debatt i forumet efter gårdagens ”Uppdrag granskning” ?
« Svar #11 skrivet: 19 november 2005, 11:06:28 »
Tål att upprepas...Miljöpartiet är det mest glesbygdsfientliga parti vi har i riksdagen !!  Sen att elpriserna stiger är ju en direkt följd av dålig konkurans, se bara på våra nordiska grannländer där prisnivån är betydligt lägre !! Och ska vi ha den välfärd vi har idag med en gigantisk offentligsektor så är det bara att acceptera skattenivån vi har...se på er egen bekantskapskrets och räkna ut hur många som får sin inkomst av stat, kommuner och landsting...varje krona skatten sänks ökar ju per automatik arbetslösheten inom vård, skola, omsorg och annan offentlig verksamhet....vi är få som ska livnära många !
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   årsmedeltemp där jag bor -1,2..slå det om ni kan :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Ingen debatt i forumet efter gårdagens ”Uppdrag granskning” ?
« Svar #12 skrivet: 19 november 2005, 13:43:58 »
Höhö politik blev det.... 

 Det enda som helt säkert är sämre än ett statligt monopol ( som i extremfallet kan belysas av tex Trabanten) är ett privat oligopol.
Dessutom när dom tre aktörerna (ett statligt) deläger kärnkraften och sitter i samma styrelser.

Så vi sitter nog i rävsaxen... Jag såg delar av reprisen der är hårresande.. anställdas försvar var också bedrövligt genomskinligt.
Att säga att vi måste ha så höga vinster för att klara investeringarna är bedrägeri när man tidigare sagt (vid stormen) att ska vi bygga ett säkert elnät då måste vi ju höja avgifterna för pengar till det har vi inte  fiR: _/- fiR:

Sen har dom ju mutat cheferena med optionsprogram så dom skulla gå på slak lina över Grand Canyon för att försvara sitt företag.

Att säga som det är.. vi är vinstdrivande företag, ägarnas diektiv är att maximera vinsten och skicka den till huvudkontoret sen vidare till ägarna ( ytterst sällan att man lämnar pengar andra vägen om det skulle gå dåligt)

Jag köper el av ett lokalt företag deras elpris för lokalkunder inom koncessionsområdet är 17 öre!! (rörligt pris) + 100:- i årsavgift.

Nätavgiften är också låg. 14 öre + 1000:-/år

Man kan undra gör dom några vinster, jo som alla andra elföretag gör dom jättevinster!!!
Intäkter 2004 ca 900 miljoner vinst 183 miljoner. Detta trots att man investerat ENORMT mycket (200 milj/år) och att man köper ca 1/3 av sin el.

Tror ni mig inte kolla här...

http://www.jamtkraft.se/index.html

Fy faan att jag kan bli upprörd jag har ju jämtkraft. Undrar hur ni känner er  Sc:,h

Enda trösten för er är paradoxen, att ju dyrare el desto billigare med VP.  Det var det tom en professor som inte förstod, han sa att man inte skulle statsa på VP för elen riskerade att bli dyr.
Då kanske nån pelletssnubbe läser det här, visst pellets kan va bra. Men dom som tillverkar pellets är det företag utan vinstintresse.

Enda räddningen är om oljepriset sjönk rejält,  då skulle elbolagen helt plötsligt se att sänkningar till hälften är fullt möjliga och företgasekonomiskt motiverade. (elen är ju lite svår att långtidslagra).

urschäkta spårade ur helt.. tänkte radera skiten men postar det ändå!





Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen debatt i forumet efter gårdagens ”Uppdrag granskning” ?
« Svar #13 skrivet: 19 november 2005, 18:45:57 »
Bra .Ut med ilskan.Hörde på radion att Eriksson på miljöpartiet var rädd att åka ur.Dom låg på 4 % spärren.Han skulle tydligen göra allt i sin makt att hänga kvar.
Ett upprop.
Om ni ser Erikson(och några andra i miljöpartiet)hänga någonstans.Hugg fingrarna av fan(dom)så dom inte har en chans att hänga kvar. huvuddunk knUp fiR: >:D

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Höhö politik blev det.... 

 Det enda som helt säkert är sämre än ett statligt monopol ( som i extremfallet kan belysas av tex Trabanten) är ett privat oligopol.
Dessutom när dom tre aktörerna (ett statligt) deläger kärnkraften och sitter i samma styrelser.

Så vi sitter nog i rävsaxen... Jag såg delar av reprisen der är hårresande.. anställdas försvar var också bedrövligt genomskinligt.
Att säga att vi måste ha så höga vinster för att klara investeringarna är bedrägeri när man tidigare sagt (vid stormen) att ska vi bygga ett säkert elnät då måste vi ju höja avgifterna för pengar till det har vi inte  fiR: _/- fiR:

Sen har dom ju mutat cheferena med optionsprogram så dom skulla gå på slak lina över Grand Canyon för att försvara sitt företag.

Att säga som det är.. vi är vinstdrivande företag, ägarnas diektiv är att maximera vinsten och skicka den till huvudkontoret sen vidare till ägarna ( ytterst sällan att man lämnar pengar andra vägen om det skulle gå dåligt)

Jag köper el av ett lokalt företag deras elpris för lokalkunder inom koncessionsområdet är 17 öre!! (rörligt pris) + 100:- i årsavgift.

Nätavgiften är också låg. 14 öre + 1000:-/år

Man kan undra gör dom några vinster, jo som alla andra elföretag gör dom jättevinster!!!
Intäkter 2004 ca 900 miljoner vinst 183 miljoner. Detta trots att man investerat ENORMT mycket (200 milj/år) och att man köper ca 1/3 av sin el.

Tror ni mig inte kolla här...

http://www.jamtkraft.se/index.html

Fy faan att jag kan bli upprörd jag har ju jämtkraft. Undrar hur ni känner er  Sc:,h

Enda trösten för er är paradoxen, att ju dyrare el desto billigare med VP.  Det var det tom en professor som inte förstod, han sa att man inte skulle statsa på VP för elen riskerade att bli dyr.
Då kanske nån pelletssnubbe läser det här, visst pellets kan va bra. Men dom som tillverkar pellets är det företag utan vinstintresse.

Enda räddningen är om oljepriset sjönk rejält,  då skulle elbolagen helt plötsligt se att sänkningar till hälften är fullt möjliga och företgasekonomiskt motiverade. (elen är ju lite svår att långtidslagra).

urschäkta spårade ur helt.. tänkte radera skiten men postar det ändå!







Utan att förta lite av det du säger om Jämtkraft . Så är 17 öre Kw ett lokat pris på deras eget nät.  Köper själv elen av Jämtkraft söderöver där jag bor för det mesta. Eon har jag drabbats av på mitt lilla hobbyskogsbruk (Hoppas mycket på biomassa studs)där Graninge tidigare stod för leveransen. Deras senaste tilltag var att dödförklara mig. Men så dålig känner jag mig inte så då fick jag lägga över elen även där till Jämtkraft.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!