Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med NIBI Fighter 360P  (läst 7619 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patric HÃ¥kansson

  • Gäst
Patric HÃ¥kansson
Problem med NIBI Fighter 360P
« skrivet: 16 oktober 2011, 11:38:43 »
Hej600

Hjälp mig att utmana NIBEs tekniker eller A-hus reklammationsavdelning.

Vi har bott i ett nytt A-hus (byggt 2008) och har efter tre år och tre månader en total förbrukning på 71 000 kwh. Räknar vi bort en normalförbrukning för hushållsel på max 6000 kwh per år är vi nere på 52 000 kwh timmar, DRYGT 17 000 kwh/år. Beräknad energiförbrukning med varmvatten är 92 kwh/kvm (beräknat på max 22 minusgrader) och faktiskt värde är alltså 111 kwh/kvm. Nibes tekniker har undersökt pannan och påstår att den fungerar som den ska och min fråga till er är om de två vintrarna vi haft (bor i ÖRebro) kan göra att pannan får jobba så mycket mer än beräknat?

Vi påstår att den inte fungar som den ska eftersom den titt som tätt drar igång alla patroner, exempelvis när det är 20 plusgrader ute. Senast teknikern var här och justerade inställningarna samt rumstermostaterna skönk tempraturen från 21 grader inne till 14 på 5 dagar och givetvis inget varmvatten. Det svaret vi fick var - det ska inte kunna hända??? Inget larm hade gått däremot finns det två larm sedan tidigare som bara beskriver heroglyfer.

Vi har dessutom kamin och en tekniker påstår att med rumstermostat i mitten av huset (där vi kan ställa in önskad temperatur) ska bidra bättre ekonomi vid tuffare vintrar och den andre teknikerna påstår att det inte hjälper alls. Vi vet inte vad vi ska tro.

Snälla hjälp mig någon. Vi sitter med en alldeles för hög uppvärmningskostnad mot beräknad och vet inte om vi fixar detta ytterligare vintrar.

Patric

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Problem med NIBI Fighter 360P
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2011, 12:07:23 »
Föreslå att de byter ut den mot nibe 750, vilket är desamma som comfortzones ce 50 tror jag, men med ett annat styre.
Din nibe ger bara 2 kw på frånluften, alltså i princip en förklädd elberedare som inte ger mycket.
Nu vet jag inte mycket om 750:n men comfortzonen ger 5 kw/h alternativt 6.5 kw/h om man väljer den lite större.
Jag skulle ju gå på att din 360 inte har fungerat som den skulle och du har haft reparatörer där 3 ggr eller så och funkar fortfarande inte. Reklamera hela skiten och se till att du får en 750 alternativt comfortzone.
Skulle det inte funka så sälj den på blocket och köp en 750/ ce 50 privat. Det finns internetbutiker som säljer comfortzonen och antagligen 750:n också. Rinkabyrör tror jag har ce 50 eller har haft iaf, den är ju bra mycket bättre än den elberedaren du har nu.
Min ce:50 drar ca: 6000 kwh/ år till ett hus på 280 kvadrat (Garaget är på 40 och lite uppvärmt), kör lite ved också iofs.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med NIBI Fighter 360P
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2011, 14:51:18 »
Det finns ett enkelt sätt att kolla om din 360 funkar.
Läs av värdet på 5.1 (avluften) då kompressorn går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Patric HÃ¥kansson

  • Gäst
Patric HÃ¥kansson
SV: Problem med NIBI Fighter 360P
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2011, 07:18:09 »
Det finns ett enkelt sätt att kolla om din 360 funkar.
Läs av värdet på 5.1 (avluften) då kompressorn går.

För en lekman... vad ska jag se för att det ska stå rätt till?

Om det nu funkar vad är problemet tro... läckage i plattan för golvvärmen?

/P

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Problem med NIBI Fighter 360P
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2011, 07:40:32 »
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din Nibe 360, men det är ett vanligt förkommande problem med att husfabrikanterna stoppar in en sådan och sedan skiter i vad du får för elräkning, det är inte deras problem enligt deras synsett.
Hur stort är ditt hus och var i Sverige ligger det?
Din Nibe tillvaratar ungefär 2kw på frånluften, resten måste stöttas med elpatrondrift därav din höga elförbrukning.
Du kan möjligen få hjälp här med att trimma in den lite så att den inte drar fullt så mycket, men det får jag nog be någon annan om att hjälpa dig med det.
I det stora hela så kommer man inte ifrån att din pump är en "förklädd elberedare", som så vackert kallas för frånluftsvärmepump av husfabrikanterna.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Problem med NIBI Fighter 360P
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2011, 11:07:20 »
För en lekman... vad ska jag se för att det ska stå rätt till?
Ett förtydligande, möjligtvis onödigt men då får du bortse från det:

Du ska alltså se att avluften (som blåses ut från huset) är betydligt kallare än frånluften (som kommer genom rören i huset från badrummen till din värmepump)... Dvs att din pump suger ut värmen från luften innan den skickas ut.

Det finns säkert andra trådar på forumet som säger vad normal temperatur på avluft kan vara när allt är som det ska (prova sök här på forumet!), men gissningvis ner mot 0 grader när kompressorn går för fullt? (andra vet bättre).

/ Erik
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med NIBI Fighter 360P
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2011, 08:23:27 »
För en lekman... vad ska jag se för att det ska stå rätt till?

Om det nu funkar vad är problemet tro... läckage i plattan för golvvärmen?

/P

Precis som Erik skriver ska avluften ligga neråt 5 ºC till 0 ºC.
Hur stort är huset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med NIBI Fighter 360P
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2011, 08:35:58 »
Ni behöver ju inte gissa vad värmepumpen har dragit utan man kan läsa av drifttimmar på elen och kompressorn. Gör detta och skriv ut det.

Sedan missar du en massa info som man måste ha för att få en uppfattning om hur sakern ligger till.
Storlek på hus
Inomhustemp
Placering på hus
Stort badkar(gör ingen jättestor skillnad men elen går in snabbare om man badar ofta och mycket)
Drifttimmar kompressor och elpatron

Annars jag säga att jag inte tycker det verkar vara helt galet med ett slösaktigt levnadsätt så är det inte alls svårt att komma upp i de siffrorna...

Utloggad Simon S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BraÃ¥s
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med NIBI Fighter 360P
« Svar #8 skrivet: 28 november 2011, 21:02:43 »
Hej!

Hur har det gått, har du fått någon rätsida på detta??

Har några vänner som har ett nybyggt À-hus på 208kvadrat där det sitter en 360p, vilket förvånade mig väldigt. Jag vet inte hur deras förbrukning ser ut men jag har mina aningar att det inte är jättelågt....

//Simon
Gammalt stockhus i Småland. Flyttade in 2014 då med 20000kwh i årsförbrukning.

Idag Nibe F1255-12, radiatorer, 7,5kWp solceller och BYD batteri på 11kWh. 17m3 pool och en badtunna som värms med bergvärmen. Årlig nettoförbrukning på 7000kWh.

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Problem med NIBI Fighter 360P
« Svar #9 skrivet: 29 november 2011, 00:45:47 »
Lyssna på Carl N. Vad har du för avlufttemperatur. Att kompressorn går är ju ingen garanti för att pumpen fungerar. När du besvarat denna fråga kan vi gå vidare i felsökningen.

En rätt inställd FLVP är en tillgång och ingen belastning.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Problem med NIBI Fighter 360P
« Svar #10 skrivet: 29 november 2011, 09:14:17 »
Det är lika bra att säga det innan Abuquir skriver "förklädd elberedare" en 3:dje gång.

Det har faktiskt vart 2 onormalt kalla vintrar och med en DUT på -18 och utetemp på -25 ºC så räcker inte en CE50 långt heller innan elpatronen kickar in.

Det är en jävla massa kall luft man drar in i huset som måste värmas.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Problem med NIBI Fighter 360P
« Svar #11 skrivet: 29 november 2011, 11:00:02 »
det kan vara bra att kontrollera så att man inte ventilerar huset för mycket.
Man kan ställa in fläkten i vp på olika varvatal och på så sätt minska ventilationsförlusterna.
ofta låter man fläkten stå på fabriksinställningen och därmed kan onödigt myvke eventuellt ventileras.
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Problem med NIBI Fighter 360P
« Svar #12 skrivet: 29 november 2011, 12:08:00 »
det kan vara bra att kontrollera så att man inte ventilerar huset för mycket.
Man kan ställa in fläkten i vp på olika varvatal och på så sätt minska ventilationsförlusterna.
ofta låter man fläkten stå på fabriksinställningen och därmed kan onödigt myvke eventuellt ventileras.

Du verkar ha en synnerligen avancerad anläggning. Hur många kvadrat har du och hur mycket el åtgår för uppvärmning?
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Problem med NIBI Fighter 360P
« Svar #13 skrivet: 29 november 2011, 19:20:14 »
tycker det lÃ¥ter som en kostnadsmedveten villaägare med intresse för hur den helt normala frÃ¥nlufts-värmepumpen fungerar  :D
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Problem med NIBI Fighter 360P
« Svar #14 skrivet: 30 november 2011, 01:14:01 »
tycker det lÃ¥ter som en kostnadsmedveten villaägare med intresse för hur den helt normala frÃ¥nlufts-värmepumpen fungerar  :D

 Sc:,h
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!