Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TrÃ¥dlös fuktmätare med bra utesensor?  (läst 12111 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Trådlös fuktmätare med bra utesensor?
« skrivet: 27 januari 2010, 16:06:08 »
Söker efter trådlös fukt-/temp-mätare för krypgrunden som klarar mäta upp till 95% med en noggrannhet av +/- 3% (eller bättre). Vad finns det att välja på? Julas har ju ett riktigt bra pris men ute-sensorn klarar "bara" upp till 90% +/- 5%. Hittade inte tekniska data för Oregon Scientific. Vet jag ligger nära 90% under augusti-månader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pilis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trådlös fuktmätare med bra utesensor?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2010, 16:35:19 »
Har själv en sån här http://www.conrad.se/?ref=netsB&subref=conrad/nav&zanpid=1149745019813372929 för att kolla kallvinden, upp till 99% Rh med 1 % noggrannhet

Lasse

Edit, sorry såg att länken inte fungerade, lägg in artikelnummer 646246 i sökfunktionen på Conrad´s sida så kommer den upp

Lasse
« Senast ändrad: 28 januari 2010, 19:45:05 av pilis »
1 1/2-plans trähus 94 kvm med hel källare 60 kvm, byggt -51. Isolering är 16 cm sågspån i både väggar och tak, källare 35 cm betonghålsten isolerad under mark 95 mm stenull. Kopplade tvåglasfönster, CTC 265K från -78 körs på elpatron, total årsförbrukning inkl hushållsel ~24000kWh/år de senaste fem åren. Mitsubishi MSZ-FD35VABH installerad 9 nov 2009, förbrukning mäts med Enermet SY120

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Trådlös fuktmätare med bra utesensor?
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2010, 12:06:59 »
Tjena!

Conrads fuktmätare anger 1% upplösning och det säger ingenting om noggranheten på mätaren.
Det är få som anger noggranhet på sina billiga mätare (troligen för att de inte är så bra siffror).
Jag har öppnat några olika för att se vad de har ätit. Så här långt är det bara Oregon som jag sett har en vettig fuktgivare.

Kör själv med en Oregon med 3 givare för att hålla koll på huset. (Köpt på tretti.se).
Skulle dock vilja hitta en väderstation med vettiga trådlösa sensorer där man kan ha både uppkoppling mot dator och ansluta flera fuktsensorer.
Hör gärna av er om ni hittar något vettig väderstation med vettiga trådlösa fukt sensorer.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trådlös fuktmätare med bra utesensor?
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2010, 12:52:43 »
Fuktmätning är svårt.
De givare vi tillverkar och säljer till Logger 2020 kalibrerar jag själv i ett hemmabyggt fuktlab, använder en kalibrerad fuktgivare som referens, och vi garanterar våra givare för 30-85% +-3%, de stämmer rätt bra även vid fukthalter över detta, men då jag anser det rätt ointressant (det är ändå alldeles för fuktigt) med mätning på högre fukt än så så sätter vi gränsen där (de visar dock ändå upp till 100% om det är fuktigare än 85%).
Inga fuktgivare trivs heller bra i vid fuktnivåer över 90%.

Har själv tidigare kört med Oregon scientific, och upplever att den fungerar bra, men kollar jag den i fuktlabbet så stämmer den inte vidare bra.
Dessutom blev det ofta inte av att byta batterier på hösten, så som regel var man utan visning frampå vårkanten.
En kabel till givaren är en fördel om man inte vill krypa in och byta batterier 1-2 ggr/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tnhd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Trådlös fuktmätare med bra utesensor?
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2010, 22:05:43 »
Gjorde ett försynt inlägg att tråden kapats, vilket är oförskämt mot skaparen.
 Detta resulterade i att den delades, men mitt inlägg CENSURERADES!?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trådlös fuktmätare med bra utesensor?
« Svar #5 skrivet: 25 augusti 2010, 07:13:21 »
Vad menar du med det?
Jag plockade bort din kommentar om kapningen
Citera
Snacka om att kapa en tråd
när den inte längre var aktuell, det kan väl inte vara fel.
Eller är du en sån som bara letar fel hos andra?

Förövrigt kapar du tråden och kritiserar mitt sätt att moderera trots att det skall göras via PM eller e-post, vad är skillnaden?
« Senast ändrad: 25 augusti 2010, 07:15:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SRG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Trådlös fuktmätare med bra utesensor?
« Svar #6 skrivet: 16 september 2010, 21:23:27 »
Själv använder jag ELV:s prokuter som går att beställa från deras tyska hemsida.
Trådlös fukt- och temperaturgivare ute, krypgrund och inomhus samt en inomhusenhet som loggar allt.
Överföring går via USB.

Ställer själv in intervall för insamling av mätvärden.

//SRG

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Trådlös fuktmätare med bra utesensor?
« Svar #7 skrivet: 16 september 2010, 21:36:41 »
Vilken modell av ELV använder du?
Jag antar att det är www.elv.de du avser.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad SRG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Trådlös fuktmätare med bra utesensor?
« Svar #8 skrivet: 16 september 2010, 22:13:22 »
Hej Micke,

Detta är vad jag har:

1     x     68-627-93     WS 300 PC Funk-Datenlogger, Wetterstation
                                        Basstation samt temp, fukt och tryck inomhus
1    x    68-736-05            Funk-Außensensor ASH 2200 -
                                        Temp och fukt utomhus
1    x    68-757-02            Funk-Temperatur-/Luftfeuchteaußensensor S 300 TH -
                                        Temp och fukt i krypgrund och vind

Ser att de har ersätts/uppgraderats.
Sidan - http://www.elv.de/Suche/x.aspx/cid_42 har ett par paketlösningar som du kan utgå ifrån för att lägga till eventuella givare.

Tror nog att du sparar 40-50% på att köpa allt där ist för Sverige.

//SRG


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!