Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund  (läst 75941 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vet inte om denna tråd hamnar rätt. Du får väl flytta den rätt i så fall Rickard.

För det första:

Mycket roligt att se att alla gamla stötar i detta forum is still going strong och att antagonister som Rollo och Rickard håller matchen kondens vs. sorption vid liv. Dynamik är ordet! Dessa två gentlemen (+ flera andra här på VPF) har dessutom varit mig mycket behjälplig i att finna vettiga lösningar till min krypgrund. Tack igen!

I höst har det gått två år sedan jag installerade min kondensavfuktare efter att ha lagt ut plast på marken, täppt till ventiler och installerat en kanalfläkt till att skapa undertryck.

Jag led innan detta av kraftig sommarstugelukt. När jag lade ut plasten försvann på 2 dagar åtminstone hälften av lukten. Sedan har lukten sakta men säkert avtagit för att nu ha s a s stannat vid en svag men ändå omisskänlig "fuktlukt" Den känns när jag kommer ut till stugan, och den anas i kläder när jag kommer tillbaka till stan. Det skulle vara skönt att bli av med även detta.

Jag har idag satt in en (vad jag förstår ganska kraftig) ozongenerator i huset som jag kommer att få låna i en vecka. Om 2 dagar åker jag ut och flyttar på den till en annan del av huset och på fredag ställer jag ner den i grunden där den får stå till på söndag kväll.

Det ska bli spännande att se om det sista "sitter" i väggar och textilier, eller om det fortfarande "läcker" från grunden.

Några tips om hur man använder en dylik maskin? Räcker det med en vecka eller vad anses normalt? Hur giftigt är ozonet? Skulle det i värsta fall kunna läcka upp i huset från grunden när familjen vistas uppe i huset?


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2008, 07:32:30 »
Jag tror nog att en veckas ozonbehandling är tillräckligt, har för mig att mina svärföräldrar bara hade maskinen i 1 dygn.
Ozon är giftigt, men hur farligt det är vet jag inte, vad mina svärföräldrar fick göra var att ta ut så mycket av sin elektronik som möjligt ur huset då metaller kan oxidera rätt kraftigt av ozonet.
I en stuga har du väl inte så mycket elektronik, så det borde vara rätt snabbt gjort att flytta ut allt sånt.

Lycka till.

(Du skulle köpt en sorbtionsavfuktare)  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2008, 10:34:02 »
Hej!

Har lite liknande problem. Känner igen det där med hur kläderna luktar när man kommer till stan. Har dock ännu ej ens kommit till steg 1, plast över krypgrunderna.

Hoppas Du skriver hur det går!
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #3 skrivet: 13 maj 2008, 14:35:15 »
Lycka till.

(Du skulle köpt en sorbtionsavfuktare)  ;)

  :) Tack Rickard! 

(Och det var ju ingen högoddsare direkt att du tycker det!) ;)

Försvann dina svärföräldrars luktproblem efter bara ett dygn? LÃ¥ter ju otroligt isÃ¥ fall. Vet inte hur stort hus det handlade om. Jag har 50 kvadrat och maskinen jag lÃ¥nat producerar (tror jag) 50 eller 100 gram ozon per timme.  När jag stängde dörren och Ã¥kte därifrÃ¥n tänkte jag att hur ska den där lilla maskinen kunna göra ngt Ã¥t dessa 50 kvm. Det kändes som om jag skulle behövt Ã¥tminstone en till. 
Vi får se, jag skall ut imorgon och flytta på den och sen ner med den i grunden ytterligare ett par dygn. Jag tror att jag vet om problemet är löst först när jag kommer ut helgen därpå.
Jag skall självklart rapportera hur det gått.

NÃ¥gon mer med ozonerfarenheter?
« Senast ändrad: 13 maj 2008, 15:14:44 av Dirk Diggler »

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2008, 11:53:59 »
Hej Dirk Diggler
Kan med egen erfarenhet av ozonbehandling säga att ozonet är endast en "luksanerande". åtgärd.
Har man en lukt som har pågått en massa år och trängt in i material i huset mm så kommer inte ozonet att ta bort allt.
Avfuktning undertrycksventilationer mm gör att lukten avstannar men att få bort all lukt är näst intill omöjligt utan att byta ut luktsmittat material.
Vill inte vara negativ men jag har själv kämpat med luktproblem i snart 1,5år.
Lycka till!!!!!

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2008, 19:00:06 »
Hej Dirk Diggler
Kan med egen erfarenhet av ozonbehandling säga att ozonet är endast en "luksanerande". åtgärd.
Har man en lukt som har pågått en massa år och trängt in i material i huset mm så kommer inte ozonet att ta bort allt.
Avfuktning undertrycksventilationer mm gör att lukten avstannar men att få bort all lukt är näst intill omöjligt utan att byta ut luktsmittat material.
Vill inte vara negativ men jag har själv kämpat med luktproblem i snart 1,5år.
Lycka till!!!!!

Jo, jag tycker nog också att det verkar för bra för att vara sant. Men kanske en början iallafall!

Och lyssna här: Jag var ute igår och placerade om ozonapparaten. Jag vädrade ur ordentligt innan jag gick in (det luktar kommunal bassäng, alltså typ klor om ozonet) och placerade om den.
Nu skulle jag ställa den i farstun och blivande duschrum, en tillbyggnad från -80 talet ca 10 år yngre än resten av huset. Denna del är det enda som har en plastmatta på golvet. Jag fick för mig att lätta lite på den, för den verkade inte limmad utan bara skuren tight precis vid väggen och under trösklar. Lyckas få upp den lite och stoppade dit näsan: Den lukten gick att känna igen: fukt och sommarstugelukten vi försöker bli av med. Det enda golvet i huset som inte andas. Kan detta vara en orsak till problemet? Ihop med den förut icke åtgärdade krypgrunden? Det är tveklöst så att lukten är påtagligast i just denna tillbyggnad.

Vi var tvungna att sticka därifrÃ¥n (gnälliga och trötta ungar) men vi ska ut imorgon och riva ut plastmattorna och ställa ozonmaskinen där över natten (vi fÃ¥r sova i gäststugan). De tvÃ¥ rummen är inte större än gissningsvis 5 kvm.  Lovande!
 studs studs

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2008, 20:10:26 »
Hej
Det låter bra men du ska tänka på en sak.
Luktar det under golvmattan så betyder det att golvet varigt fuktbelastat och en sådan lukt går inte att få bort helt med ozon.
Om du kan leva med en svag lukt så ozonbehandlar du och byter golvbeläggning men ska lukten bort helt så finns det endast en utväg.
Riv bort innergolvet byt ut det samt isolering i med nytt material sedan monteras ex avfuktare.
Naturligtvis måste du göra som du själv vill men jag säger som det är pga att jag själv har testat massa olika lösningar utan nämnvärt resultat.

Fortsätt att skriva hur det går
Mvh Proson

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2008, 22:27:55 »
Hej
Det låter bra men du ska tänka på en sak.
Luktar det under golvmattan så betyder det att golvet varigt fuktbelastat och en sådan lukt går inte att få bort helt med ozon.
Om du kan leva med en svag lukt så ozonbehandlar du och byter golvbeläggning men ska lukten bort helt så finns det endast en utväg.
Riv bort innergolvet byt ut det samt isolering i med nytt material sedan monteras ex avfuktare.
Naturligtvis måste du göra som du själv vill men jag säger som det är pga att jag själv har testat massa olika lösningar utan nämnvärt resultat.

Fortsätt att skriva hur det går
Mvh Proson

Tjenare Proson, Titta på bifogad bild, när vi köpte huset för fyra år sedan hade det regnat in från taket i det röda hörnet på kartan. Torra fuktrosor på väggarna, samma gamla plastmatta som i de angränsande rummen och muggig lukt.

Vi trodde att vatten hade runnit ner i isoleringen och skapade lukt. Vi rev ut plastmattan och sågade upp spånskivan precis vid det röda hörnet och konstaterade till vår förvåning att det inte var ngt fel på isoleringen. Sen dess har vi inte lagt något nytt golv där och har inte kopplat lukten till plastmattorna. Det skulle kunna vara så att spånskivorna är impregnerade med lukten efter många år utan att få andas och fuktig grund med emmision uppåt.
 
Jag tror inte att det är bara detta som skapar lukt men möjligtvis kan jag vara ngt på spåret.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #8 skrivet: 16 maj 2008, 08:04:28 »
Hej igen
Kan vara som du säger men vad jag försöker att säga är att om spånskiva/spånskivor varigt fuktig samt tagit lukt så luktar det genom hela spånskivan.
Om det dessutom är lukt under huset så innebär det att det finns fukt även där.
Isolering kan se ut friskt för ögat men kan ändå vara luktsmittat.
Gör så här: Ta med en bit av spånsivan och lägg i en plastpåse gör så med isoleringen också samt golvmattan kom bara ihåg att lägga de bitarna i separata påsar.

Åk hem med påsarna och lukta i dem i en neutral miljö så du kan bedömma hur djup skadan har luktsmittats.
Du kan även lägga en påse åt gången i microvågsugnen och värma upp dem lite grann för när du hettar upp materialet så framträder dofterna tydligare.
Om du inte hittar något av det bör du nog göra samma i vägg och tak för du säger att det har regnat in.

Lycka till Mvh Proson

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #9 skrivet: 16 maj 2008, 09:50:38 »
Bra ide! skall kolla detta i helgen Thumbsup

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2008, 21:53:18 »
Det är extremt mycket psykologi inblandat i dessa historier. (tror de flesta håller med mig)

Om du har undertryck i krypgrunden så kommer du rimligtvis inte att besväras av illaluktande isolering eller golvspånskivor i trossbotten.
Konstigt nog är det nästan ingen som byter ut väggspÃ¥nskivorna, eller isoleringen i vägarna, vid sina "saneringar", trots att de bör ha ackumulerat lika myckat lukt...  ??? ??? ???

Jag tror att en riktig (sorbtions)avfuktare med ständig undertrycksventilering löser de allra flesta problemen, även om de inte kan lösa de allra värsta fallen där det krävs en totalsanering.
« Senast ändrad: 16 maj 2008, 21:56:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #11 skrivet: 17 maj 2008, 11:29:55 »
Rickard
Om man har testat alla "standardlösningar" som brukar bli bra vad tycker du då att man ska göra om lukten kvarstår efter detta.

Har du varigt med om sådana hus där det inte blivigt bra?
Du har mycket bra ideer och tips samt hjälpt många så jag menar inte något illa med vad jag skriver.
Mvh Proson

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #12 skrivet: 18 maj 2008, 11:47:27 »
I de värsta fallen jag själv känner till har man bytt ut all isolering i golven + trossbotten, men de har inte först provat sorbtionsavfuktare + undertrycksventilation.
BÃ¥da fallen jag relaterar till hade undertrycksventilation, men inte avfuktning innan de bytte ut isoleringen.
Efter saneringen satte de både in undertrycksventilation + avfuktning.

Jag tror även att man kanske måste ta bort gamla tapeter, golvmattor mm mm och sedan innan man sätter på de nya ytmaterialen ozonsanera.

Personligen tror jag att utbyte av alla ytmaterial och ozonsanering (innan man tapetserar och lägger in nya golv) i kombination med sorbtionsavfuktning och ständig undertrycksventilation är minst lika effektivt som att "bara" byta ut materialet i trossbotten och sätta in en avfuktare.

I riktigt svårt drabbade hus tar det nog åratal innan all lukt är borta även om man gör sitt allra bästa, men då menar jag hus där det luktat illa inne under lång tid.
80-90% av besvären försvinner dock rätt omgående, och resterande är nog mest "irriterande" och inte direkt skadligt.

Detta är mina erfarenheter, det finns säkert de som har betydligt mer erfarenhet än mig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #13 skrivet: 18 maj 2008, 22:02:09 »
Hej Rickard
Visst låter det rimligt det du skriver.
Bara någon fråga.
När du skriver sorbtionsavfuktare+undertrycksventilation,menar du både sorbtionsavf+kanalfläkt eller menar du att avfuktarens fläkt för kontinuerlig drift.

Sedan: tror du på att täta mellan vägg/golv i bostaden eller att ha öppet?
För ska man ha sådant undertryck så att lukt vid golvlister dras ned i grunden så är min erfarenhet att fläkten i avfuktaren har lite för liten kapacitet,kan möjligen ha fel rätta mig i så fall.
Ifall du undrar så har jag en corroventa 300tt vet ej data på denna om det bara är skrot eller?

Mvh Proson

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ozongenerator till att "sanera" hus med krypgrund
« Svar #14 skrivet: 19 maj 2008, 13:03:10 »
Den inbyggda fläkten bör räcka, i vart fall om man har ett någorlunda tätt hus (nedåt).

På vårt hus är det masonit ned mot krypgrunden, jag har försökt täta alla läckage jag kunde se där, bland annat runt avloppsrören hade de nog bara sparkat sönder skivorna för att få ned rören...

I utbyggnaden jag gjorde för tre år sedan har jag tätat med fogmassa mellan vägg/golvspånskivorna, och likadant trossbotten mot krypgrunden, tätat med fogmassa och silikon. (ingen plast alls i golvkonstruktionen)

Har man en trossbotten av spontat virke skulle jag rekommendera tätning bakom alla golvlister.

Vet inte något om Corroventa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!