Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strulande avfrostning Bosch cc160  (läst 369 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad m_ake

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Strulande avfrostning Bosch cc160
« skrivet: 14 november 2023, 11:50:40 »
Hej, har haft massa strul med min panna, fått en hel del hjälp härifrån tidigare, så testar igen :) Hade service på min panna för någon vecka sedan, ffa så hade pannan svårt att få upp temperaturen vid v-vattenprod. Efter en del felsökning upptäckte servicekillen att vätskeavskiljaren läckte, den är nu bytt. Men efter det ingreppet så frostar utedelen igen på nolltid, det är som att ingen avfrostning görs, jag får gå ut och hälla varmvatten på den varannan dag för att den inte ska bli helt igenisad med lågtryckspressostat larm som konsekvens. Har kollat avfrostningsinställningarna som stod på 13, 10, 6 (T12-T11) vid +10, 0 och -10. Servicefirman är helt inne på att det är min T12 givare som strular. Jag tycker dock att den verkar stämma, ligger ca 0,5 grader under min T2, vilket känns rimligt. Jag har testat att köra en manuell avfrostning från menyn, men när jag sparar valet (tvångsavfrostning = JA) så händer inget, det ändras inte från Nej till Ja. Vad mer kan vara fel? Någon som har en idé på felsökning/åtgärd jag kan tipsa servicefirman om? Stort tack på förhand

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Strulande avfrostning Bosch cc160
« Svar #1 skrivet: 14 november 2023, 19:09:13 »
Fel på 4-vägsventilen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!