Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jobbigaste forumsida jag nÃ¥gonsin sett. (blinkande reklam)  (läst 15497 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vildevilde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tror aldrig jag upplevt ett jobbigare upplägg och då menar jag alla de blinkande annonserna runt om forumet. Jag förstår att det behövs sponsorer men för sjutton gör så att de sluta blinka, man kan ju få ett anfall av sitta här och läsa. Själv har jag löst det genom att blockera alla annonser runt forumet, nu är det tomt och inget blinkar runt om. Men på så sätt tappar ju alla annonsörer mig som potentiell kund också.
« Senast ändrad: 13 april 2013, 10:17:00 av vildevilde »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jobbigaste forumsida jag någonsin sett.
« Svar #1 skrivet: 13 april 2013, 07:48:21 »
Jag informerar annonsörerna om att folk, precis som du, uppskattar om annonserna inte blinkar, men de flesta vill exponera mer information av vad som ryms i en fast bild, och väljer trots allt att ha animerade annonser.
Värt att notera är att de annonser som inte blinkar kanske har ägare som är mer lyhörda för sina kunders vilja...
Jag accepterar inte annonser som blinkar bara för att blinka och dra till sig intresse, utan "blinkningarna" som du ser är helt enkelt en funktion av att annonsens innehåll förändras.

När du blockerade annonserna så var du tvingad att titta på dem allihop, hade det funnits en annons av intresse för dig hade du troligen besökt deras hemsida, via att klicka, eller manuellt skriva in adressen.
De som blockerar annonser via ett medvetet val är enligt mitt sätt att se det besökare som GARANTERAT har noterat budskapet i annonsen.

Och, man vänjer sig om man inte blockerar annonserna.
Men visst, jag vet att många reagerar som du.

Värt att ha i åtanke är att jag inte använder mig av popup-annonser, jag skickar inga medlemsbrev och jag säljer inte medlemmarnas adresser.
Annonserna ligger inte heller mitt i forumet, som är vanligt, utan själva forumdelen är helt ren från annonser, vilket gör att man rätt lätt kan vänja sig med att det blinkar en del på sidan om själva innehållet.

Jag har valt att ha relativt billiga annonsplatser, detta gör att många har råd att annonsera här, även företag som man normalt inte ser marknadsföra sig i rikstäckande media.
Omsättningen av annonsörer är låg, och de flesta som annonserar här har varit med i många år och är "att räkna med", annonsörerna i detta forum är alltså långsiktiga, vinstrika, och ofta kompetenta.
Jag ser detta som en av forumets fördelar, att kunna visa annonser även för mindre företag, vars ägare upptäckt forumet, och där ägarna eller andra företaget närstående deltar i debatten - det ger en seriös bild av deras verksamhet, och det säkerställer att jag kan ta väl hand om forumet då jag kan försörja mig på intäkterna.
Jag har även stängt av annonsörer som jag anser vara dåliga val, ytterligare ett "bevis för" att den relativt stora mängden annonsörer gör att jag kan stå fast vid mina principer utan att behöva vara rädd att förlora en stor del av min försörjning.
Att jag har så pass många annonsörer gör även att jag kan hålla mig långsiktigt oberoende, jag står inte och faller med om någon enskild annonsör slutar annonsera, och detta gör att jag, som ägare, kan delta i debatten på ett helt annat sätt än du är van att se i andra forum.
Jag både tror och hoppas att många av forumets medlemmar kan intyga att jag inte låter mig styras av vilka annonsörer som finns i forumet, och/eller deras åsikter, om de inte ligger i linje med mina åsikter.
Jag tror att detta är en av anledningarna till att de forum jag driver är så pass populära som de är, och att de håller även över tid.
En oberoende aktiv ägare/moderator som har viljan och förmågan att driva delar av debatten utan att behöva vara rädd att tappa annonsörer är en del av vad som gjort att mina forum blivit så pass populära som de är.

De övriga sidorna som jag driver är:

www.varmepumpsforum.com
www.atvforum.se
www.poolforum.se
www.energioffert.se
www.energibutiken.se
www.logger2020.se
www.webiq.se
« Senast ändrad: 13 april 2013, 11:02:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad vildevilde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jobbigaste forumsida jag någonsin sett.
« Svar #2 skrivet: 13 april 2013, 10:16:27 »

Tack för ett bra och uttömligt svar. Du verkar ha en bra policy med annonser, det är ok och jag förstÃ¥r att du behöver dem, och det är trevligt att du lÃ¥ter de smÃ¥ ocksÃ¥ vara med.   Nu är det skillnad pÃ¥ reklam och reklam. I ett sÃ¥dant här forum är det ok med reklam som talar om att "jag finns, erbjuder det här och det här". Men om de "blinkar" försvinner de frÃ¥n min skärm, och tyvärr för annonsörerna, de försvinner utan att jag sett dem.

Jag har en speciell attityd till annonser och reklam, medvetet intränad efter att jag under en utbildning för mÃ¥nga Ã¥r sedan sett hur jävulskt sofistikerad reklam och marknadsföring är, hur det pÃ¥verkar oss människor utan att vi fattar det, jag väljer alltsÃ¥ aktivt att inte se om jag inte vill och om jag ser dem väljer jag aktivt att bli motvalls.  Jag sÃ¥g alltsÃ¥ faktiskt aldrig annonserna jag tog bort i gÃ¥r, jag sÃ¥g dem bara som rutor. Jag ser aldrig nÃ¥gra annonser i tidningar heller, inte om jag inte aktivt letar.  Nu för tiden ser jag aldrig pÃ¥ reklamfinansierade tv-kanaler. Förr stängde jag alltid tv:n eller bytte kanal när det blev reklam, minns när de ringde frÃ¥n ett statistikinstitut och började räkna upp "kända"  sekvenser frÃ¥n tv-reklam och frÃ¥gade om jag kände igen dem, jag hade aldrig sett en enda av dem. Till sist hade jag som regel att om jag av misstag sett en reklamsnutt om nÃ¥got pÃ¥ tv sÃ¥ gjorde jag en aktiv notering i minnet att det ska jag inte köpa. Stod jag i affären och skulle välja exempelvis tandkräm och hade en i handen tänkte jag alltid "har jag sett reklam om denna pÃ¥ tv?" var svaret ja, dÃ¥ fick den gÃ¥ tillbaka i hyllan igen.

Min web-browser har alltid en aktiv allmän annonsblockerare men av någon anledning funkar den inte fullt ut på denna siten utan lite fix.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Jobbigaste forumsida jag någonsin sett. (blinkande reklam)
« Svar #3 skrivet: 13 april 2013, 10:23:43 »
Bra då vet vi hur DU tänker, kan vi släppa detta nu?
Jag förstår att pengar måste in och tycker det är bra att inte bara stora generalagenter syns.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Stod jag i affären och skulle välja exempelvis tandkräm och hade en i handen tänkte jag alltid "har jag sett reklam om denna på tv?" var svaret ja, då fick den gå tillbaka i hyllan igen.


Det fina med reklamen är att den gÃ¥r in i ditt undermedvetna och gör att du väljer ex, en speciell sorts tandkräm.. Det är bara den reklamen du kommer ihÃ¥g som gör att du kan göra ett medvetet val den här gÃ¥ngen, nästa gÃ¥ng väljer du den tandkrämen..  Sc:,h det märkliga är ju att du aldrig ser nÃ¥gon reklam ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jobbigaste forumsida jag någonsin sett.
« Svar #5 skrivet: 13 april 2013, 11:05:08 »
Tack för ett bra och uttömligt svar. Du verkar ha en bra policy med annonser, det är ok och jag förstÃ¥r att du behöver dem, och det är trevligt att du lÃ¥ter de smÃ¥ ocksÃ¥ vara med.   Nu är det skillnad pÃ¥ reklam och reklam. I ett sÃ¥dant här forum är det ok med reklam som talar om att "jag finns, erbjuder det här och det här". Men om de "blinkar" försvinner de frÃ¥n min skärm, och tyvärr för annonsörerna, de försvinner utan att jag sett dem.

Jag har en speciell attityd till annonser och reklam, medvetet intränad efter att jag under en utbildning för mÃ¥nga Ã¥r sedan sett hur jävulskt sofistikerad reklam och marknadsföring är, hur det pÃ¥verkar oss människor utan att vi fattar det, jag väljer alltsÃ¥ aktivt att inte se om jag inte vill och om jag ser dem väljer jag aktivt att bli motvalls.  Jag sÃ¥g alltsÃ¥ faktiskt aldrig annonserna jag tog bort i gÃ¥r, jag sÃ¥g dem bara som rutor. Jag ser aldrig nÃ¥gra annonser i tidningar heller, inte om jag inte aktivt letar.  Nu för tiden ser jag aldrig pÃ¥ reklamfinansierade tv-kanaler. Förr stängde jag alltid tv:n eller bytte kanal när det blev reklam, minns när de ringde frÃ¥n ett statistikinstitut och började räkna upp "kända"  sekvenser frÃ¥n tv-reklam och frÃ¥gade om jag kände igen dem, jag hade aldrig sett en enda av dem. Till sist hade jag som regel att om jag av misstag sett en reklamsnutt om nÃ¥got pÃ¥ tv sÃ¥ gjorde jag en aktiv notering i minnet att det ska jag inte köpa. Stod jag i affären och skulle välja exempelvis tandkräm och hade en i handen tänkte jag alltid "har jag sett reklam om denna pÃ¥ tv?" var svaret ja, dÃ¥ fick den gÃ¥ tillbaka i hyllan igen.

Min web-browser har alltid en aktiv allmän annonsblockerare men av någon anledning funkar den inte fullt ut på denna siten utan lite fix.

Det är helt ok för alla som vill att blockera annonser.
De som gör det är ju liksom inte "tillgängliga" för reklam i vilket fall, lite spill får nog annonsörerna räkna med.
Själv har jag sett blinkningarna i över 10 Ã¥r nu, utan att ha tagit allvarlig skada.  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Vi är alla olika vad det gäller hur vi uppfattar och tolkar saker. Jag har faktiskt inte ens tänkt på att annonserna/reklambannerna blinkar/byter innehåll förrän nu då det påtalades som störande. Mao, jag är i detta fall totalt oemottaglig för reklamen, antagligen pga att jag inget intresse har av förändra mitt värmesystem, för man för väl ändå anta att den reklam som visas här har inriktningen värme och energibesparande produkter/tjänster!
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Jobbigaste forumsida jag någonsin sett. (blinkande reklam)
« Svar #7 skrivet: 13 april 2013, 16:27:31 »
Jag har aldrig störts av "blinkandet".
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0

Inte jag heller!

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nja, ibland kan man väl bli störd pÃ¥ blinkandet men tack och lov sÃ¥ verkar Herr R iaf sko sig sÃ¥pass bra ekonomiskt pÃ¥ detta forum sÃ¥ han iaf slipper sälja ut oss sÃ¥ vi fÃ¥r en massa pop-up reklam över hela jävla skrivbordet  tummenupp
Bra att han bor i Piteå, där dödar dom en ren om de behöver mat och då blir ju energiintaget billigt för honom och han behöver inte så mkt cash i pungen.
Hade han däremot bott pÃ¥ Södermalm sÃ¥ hade vi ju surt fÃ¥tt betala för hans sambos Guchiväska samt medlemskapet i Yacht-klubben Ã¥t Herr R  ;)  ::)
Men Herr R, varför är du inte med med varmepumpsforum.com i nÃ¥n reklam  Sc:,h
Hade det inte varit kul med en radioannons i tex Rix FM  :)


Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jobbigaste forumsida jag någonsin sett. (blinkande reklam)
« Svar #10 skrivet: 13 april 2013, 21:20:19 »
Jag "hatar" försäljare, speciellt telefonförsäljare.
Därför marknadsför jag i princip aldrig mina verksamheter, utan låter mina kunder upptäcka och kontakta mig.
Det ger långsiktiga och trovärdiga kunder som jag inte behöver känna skuld till.
Jag har väl ringt typ 10 samtal där jag marknadsför mina forum, då det varit speciellt lämpliga reklamplatser lediga för företag som jag har varit helt säker på skulle vinna på att synas på de sajter jag driver.
Försäljningen på dessa 10 samtal har varit typ 40%, men trots det så har jag en oerhörd känsla av att tränga mig på, och vara en telefonförsäljare som ingen vill veta av.

När det kommer till reklam i TV och Radio är det så pass dyrt att det knappast kan löna sig för mig, jag säljer helt enkelt får få produkter, och med för små marginaler, för att det skall löna sig.
OK, jag skulle ju kunna lyxa till det, och betala mer för reklamen än jag tjänar på den ökade försäljningen, men det ligger liksom inte för mig, jag är helt enkelt för snål.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jobbigaste forumsida jag någonsin sett. (blinkande reklam)
« Svar #11 skrivet: 13 april 2013, 21:32:20 »
Facebook är billigt annars att göra reklam pÃ¥  ::)
Kolla in Citcop:s sida där, de har en "gilla-knapp" där som gÃ¥r till Facebook och dÃ¥ ser alla det som är vänner med mig, om jag "gillar" det dÃ¥ iof  ;)
Om jag gillar, kan purjo gilla det jag gillar och vips sÃ¥ är drevet i gÃ¥ng och alla gillar varmepumpsforum.com  tummenupp
Sen kan man ju gilla extra mkt bara för att dela sidan hela tiden Ã¥t dig sas  ;)

Då kan du ju tex göra som så att du gör en tävling där man tex är med och tävlar om nån pryl i din webbshop OM man gillar din sida på Facebook...
Sen sÃ¥ hittar du bara pÃ¥ att Sune Sunesson i Markaryd vann prylen och vips har du fÃ¥tt spritt ditt budskap pÃ¥ hela Facebook  :)

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jobbigaste forumsida jag någonsin sett. (blinkande reklam)
« Svar #12 skrivet: 13 april 2013, 21:37:43 »
Jag har tillräckligt många sajter/sidor att ta hand om utan facebook. (har ett konto där som jag inte använder alls)
(Hur i all världen kan facebook markeras som felstavat i min webbläsare?)
Jag måste tyvärr försöka fokusera på det som är viktigt, och det är modereringen av mina forum, kundkontakterna i webbshopen, annonsörerna, webbtjänsten www.energioffert.se och tillverkningen/försäljningen av Logger 2020 (www.logger2020.se) och supporten i www.e-logger.se
Mitt dygn har bara 24 timmar, och jag kan helt enkelt inte engagera mig i allt för många olika sajter/tjänster utan att det påverkar min kärnverksamhet negativt.

Eller, varför inte bara erkänna det, jag är urusel på att marknadsföra mig och mina verksamheter.
Och det är väl kanske därför jag reagerar sÃ¥ pass kraftigt pÃ¥ refuseringen i wikipedia.  dontknow
« Senast ändrad: 13 april 2013, 21:43:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jobbigaste forumsida jag någonsin sett. (blinkande reklam)
« Svar #13 skrivet: 13 april 2013, 21:42:59 »
Jag har tillräckligt många sajter/sidor att ta hand om utan facebook. (har ett konto där som jag inte använder alls)
(Hur i all världen kan facebook markeras som felstavat i min webbläsare?)
Jag måste tyvärr försöka fokusera på det som är viktigt, och det är modereringen av mina forum, kundkontakterna i webbshopen, annonsörerna, webbtjänsten energioffert.se och tillverkningen/försäljningen av Logger 2020 och e-logger.se
Mitt dygn har bara 24 timmar, och jag kan helt enkelt inte engagera mig i allt för många olika sajter/tjänster utan att det påverkar min kärnverksamhet negativt.

Vet om en gubbe som hade snöröjningen med en lastbil och han fakturerade 25h en dag men du funderade de pÃ¥ hur han fick ihop det där under ett dygn men dÃ¥ svarade han att han hade hoppat över rasten  :-)) :-))
Facabook sköter sig i princip själv, annars kan man ju hoppa över rasten  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
(Hur i all världen kan facebook markeras som felstavat i min webbläsare?)

Själv kan jag aldrig köra rättstavning på forumet för då raderas ALLT, stavar jag så dåligt. :'(
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!