Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Flöde till VP  (läst 25069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Flöde till VP
« Svar #75 skrivet: 02 februari 2012, 21:25:26 »
Det är nog därför jag trott att det varit en frekvensare... Tack för upplysningen!
Som sagt, det är inget som används frekvent  som styrning till ventilation av det slag jag pysslar med.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Flöde till VP
« Svar #76 skrivet: 02 februari 2012, 21:45:16 »
ja precis tanken var att steglöst kunna styra fläkthastigheten med hjälp av en yttre styrsignal på 0-10v eller 4-20mA.

nu hittade jag en massa reläer i lådan i garaget. så jag skulle ju ganska snabbt kunna koppla upp mig mha reläer mot trafon och styra på 3 eller 5 fasta spänningar. Men jag tror nog det får bli en hemmagjord triacstyr ändå. Om det är som purjo säger så borde ett sådant inte slita mer på fläkten i så fall än en trafo.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Flöde till VP
« Svar #77 skrivet: 02 februari 2012, 23:31:03 »
Tyristor:



Triac:
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Flöde till VP
« Svar #78 skrivet: 03 februari 2012, 08:27:02 »
ja precis tanken var att steglöst kunna styra fläkthastigheten med hjälp av en yttre styrsignal på 0-10v eller 4-20mA.

nu hittade jag en massa reläer i lådan i garaget. så jag skulle ju ganska snabbt kunna koppla upp mig mha reläer mot trafon och styra på 3 eller 5 fasta spänningar. Men jag tror nog det får bli en hemmagjord triacstyr ändå. Om det är som purjo säger så borde ett sådant inte slita mer på fläkten i så fall än en trafo.
Det måste finnas någon nackdel med Triacen jämfört med frekvensomformare, annars skulle den användas oftare än vad den gör idag. Jag är inte så insatt i el eller styrteknik att jag kan peka på någon nackdel men den borde finnas där.
Purjo kanske har nån input...?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Flöde till VP
« Svar #79 skrivet: 03 februari 2012, 09:03:45 »
Frekvensomformaren har en stor fördel när man reglerar synkronmotorer: Varvtalet kan styras exakt mha frekvensen på matningsspänningen - I princip oberoende av belastningen på motorn.
Skall man styra nåt annat, T ex en lampa eller en elpatron, så är frekvensstyrningen helt verkningslös eftersom man inte reglerar spänningen (en lampa lyser lika bra med 230V/50Hz som 230V/75Hz).

Triac-/tyristorstyrningens fördel är att den reglerar spänningen sÃ¥ den funkar för att reglera alla andra typer av laster. Nackdelen när det gäller motorer (asynkrona)  är att man inte kan styra varvtalet exakt eftersom det beror bÃ¥de pÃ¥ matningsspänningen och belastningen för tillfället (Iofs kan man ha en varvtalsmätare som Ã¥terkopplar till till regulatorn, men dÃ¥ blir det lite mer komplicerat..). Men om motorn har en förutsägbar belastning (t ex en fläkt i ett system där inte flödesmotstÃ¥ndet ändras) sÃ¥ funkar det hyfsat ändÃ¥ fär att ställa varvtalet. Visserligen mÃ¥ste man själv 'kalibera' regleringen genom att mäta vad olika matningsspänningar ger för varvtal, men sen borde det ju bli ungefär samma varje gÃ¥ng...
En annan för del med triac/tyristor är just att man inte varierar frekvensen, vilket kan vara bra för vissa typer av laster.
« Senast ändrad: 03 februari 2012, 09:08:08 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Flöde till VP
« Svar #80 skrivet: 03 februari 2012, 11:44:06 »
En sådan här http://www.conrad.se/DIMMER,-VARVTALSREGULATOR-MAX.-230-VAC%2f2760-VA.htm?websale7=conrad-swe&pi=191343&ci=SHOP_AREA_17360_2407020
använder jag för att reglera fläkten (180W) på utedelen.
Trimmpotten är på 0.25W och 0-25k eller 0-250k minns inte riktigt just nu.
Det går kanske att sätta någon omvandlare i mellan som omvandlar 0-10V till resistans.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Flöde till VP
« Svar #81 skrivet: 03 februari 2012, 12:32:56 »
En sådan här http://www.conrad.se/DIMMER,-VARVTALSREGULATOR-MAX.-230-VAC%2f2760-VA.htm?websale7=conrad-swe&pi=191343&ci=SHOP_AREA_17360_2407020
använder jag för att reglera fläkten (180W) på utedelen.
Trimmpotten är på 0.25W och 0-25k eller 0-250k minns inte riktigt just nu.
Det går kanske att sätta någon omvandlare i mellan som omvandlar 0-10V till resistans.

Mvh Teltur

Det står i instruktionerna att den inte är lämplig för asynkrona, synkrona och motorer med startkondensator.

Endast för universalmotorer.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Flöde till VP
« Svar #82 skrivet: 03 februari 2012, 13:11:56 »
Ops , bÃ¥de jag och fläkten har missat den texten  ;)
Läste bara "Typical applications are:
- Ventilators"
Det funkar i alla fall på fläkten som är en 1fas asynkronmotor med driftkondensator.

Mvh Teltur
« Senast ändrad: 03 februari 2012, 13:15:47 av Teltur »
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Kjell-g

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flöde till VP
« Svar #83 skrivet: 03 februari 2012, 14:50:12 »
flödet menar du är 550l/h och att detta är konstant. Då har vi som sagt två konstanter att jobba mot och behöver således bara deltat för att beräkna avgiven effekt.

Den ena konstanten är ditt flöde: 550L/h = 0,15l/s (liter per timma till liter per sekund)
Den andra konstanten är vattens värmeavgivning, har jag för mig det heter: 4.18 är detta värde. 
Det tredje värdet, som då är variabelt, är deltat:

Så om vi tar ett delta som du vid ett tillfälle mäter upp till 4.5k så blir det
4.5k * 0,15lps * 4,18 = 2,82kw (så mycket avger din värmepump då)

Vi kan på förhand säga vad deltat kommer vara vid en given effekt.
Din kompressor vid COP 1
1.71kw / 0,15lps / 4,18 = 2,72k (delta)

Din värmepump vid den effekt som anges avges vid +7 ute och framledning på 35 grader:
7.1kw / 0,15lps / 4.18 = 11.3k (delta)

Vidare är det ju enkelt att utifrån detta räkna COP.
Om värmepumpen vid delta 4.5 ger 2,82kw och din kompressor drar 1.71kw Så går 1.71 i 2.82 = 1.65 gånger och det är då ditt COP.

David,

Försöker räkna själv
Du skriver att du kan på förhand säga vad delta kommer att vara vid given effekt:
Kompressor vid COP 1
1.71kw/0,15l/s/4,18 = 2.72k (Delta)
Var kommer 0,15l/s ifrån. 0.15l/s = 540l/h

FÃ¥r inte ihop detta.
Hur får jag reda på att vid COP 1 att flödet är 0.15l/s.
1.71kw är känd förbrukning/h
4.18 är känd faktor.

Kan du förklara närmare????


Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Flöde till VP
« Svar #84 skrivet: 03 februari 2012, 15:22:43 »
Om vi antar att du har 0,15l/s nu och fortsätter ha det så är ju flödet också känt. Då är bara deta T okänd och den löser du ut ur ekvationen. Ändrar du flödet så ändrar du automatiskt på delta T också, så vid ett lägre flöde än 0,15 så har du ett högre delta.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Flöde till VP
« Svar #85 skrivet: 03 februari 2012, 15:29:09 »
FÃ¥r inte ihop detta.
Hur får jag reda på att vid COP 1 att flödet är 0.15l/s.

COP har inget med flöde eller delta att göra.
Varför han skrev COP 1 vet jag inte.

Det var du själv som angav att flödet var 0,15l/s
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Flöde till VP
« Svar #86 skrivet: 03 februari 2012, 15:39:46 »
COP har inget med flöde eller delta att göra.
Varför han skrev COP 1 vet jag inte.

Det var du själv som angav att flödet var 0,15l/s
Jo, han antar att vid COP 1 får du bara kompressor effekten som tillförd värmeeffekt och då har du 1,71kW tillgänglig effekt som vid 0,15l/s ger 2,72 i delta T.

/Raptor
« Senast ändrad: 03 februari 2012, 15:41:57 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Kjell-g

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flöde till VP
« Svar #87 skrivet: 03 februari 2012, 16:05:43 »
Jo, han antar att vid COP 1 får du bara kompressor effekten som tillförd värmeeffekt och då har du 1,71kW tillgänglig effekt som vid 0,15l/s ger 2,72 i delta T.

/Raptor

Helt rätt.
Om tillförd effekt är lika med effekten du erhåller så måste detta vara att COP = 1
Eller är jag ute och cyklar?

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Flöde till VP
« Svar #88 skrivet: 03 februari 2012, 16:08:55 »
Helt rätt.
Om tillförd effekt är lika med effekten du erhåller så måste detta vara att COP = 1
Eller är jag ute och cyklar?
Helt rätt, inge cykel där!
Avgiven/tillförd=COP

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Kjell-g

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flöde till VP
« Svar #89 skrivet: 03 februari 2012, 16:20:31 »
Helt rätt, inge cykel där!
Avgiven/tillförd=COP

/Raptor

Tackar alla inblandade parter och förstår mer nu.
Då problemet är att fixa deltat och deltat beror väldigt mycket på skiktningen i acken.
300l ack från Strömsnäs pannan.
Högt flöde så blir det ingen skiktning och vid lägre flöde så ökar delta och har bättre skiktning.
Skulle behöva delta 6 och 0,22l/S och dÃ¥p skulle uteffekten  bli 5.5 kw

Hur fixar jag en bättre skiktning och därmed ett högre delta????


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!