Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GolvvärmespÃ¥nskiva  (läst 19019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
Golvvärmespånskiva
« skrivet: 16 maj 2010, 16:50:09 »
Hej
Någon som vet var man köper golvvärmespånskiva för 17mm slang till bra pris. Tycker de är hutlöst dyra.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Golvvärmespånskiva
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2010, 19:43:02 »
Man köper dom inte till bra pris, för dom är generellt hutlöst dyra. Måste du ha det då?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Golvvärmespånskiva
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2010, 20:09:13 »

Har ju bara reglar att utgå ifrån. Men kom just på att man kan lägga vanlig golvspån och sedan tunn frigolite med slingorna i. Ska genast kolla priset för denna lösning
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Golvvärmespånskiva
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2010, 20:23:46 »
Du kan också glesa och lägga slangen mellan glesen, och sen skruvlimma golvgips ovanpå. Frigolitskivorna är också hyfsat dyra.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Golvvärmespånskiva
« Svar #4 skrivet: 16 maj 2010, 20:26:22 »

Jo ja såg det. Hade rälnat pris efter Uponor men jämförde nu med LK. På min yta av 100kvm så skiljer det 15800:- till LK:s fördel. Måste kolla en gång till. Nackdel är att LK är 16 mm och upponor är 17mm.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Golvvärmespånskiva
« Svar #5 skrivet: 16 maj 2010, 20:28:12 »

Har ju bara reglar att utgå ifrån. Men kom just på att man kan lägga vanlig golvspån och sedan tunn frigolite med slingorna i. Ska genast kolla priset för denna lösning

Lägg bjälklagsplåt mellan reglarna, dom är inte dyra
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Golvvärmespånskiva
« Svar #6 skrivet: 16 maj 2010, 20:36:29 »
¨
Ska lägga ett icke självbärande golv ovanpå och då går det inte med plåtarna, tyvärr.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Golvvärmespånskiva
« Svar #7 skrivet: 16 maj 2010, 21:10:23 »
Lägger du på gles kan du räkna med 20mm slang, vilket är bättre eftersom du kan lägga den glesare (mer vatten och värmeavgivande yta = mer effekt) och ha längre slingor (vilket är bra eftersom fördelarna sticker iväg nåt vansinnigt när det blir fler portar på dom). Till det behöver du bara plåt (inte bjälklagskasetter alltså, utan vanliga golvvärmeplåtar) och tidigare nämnda fördelare. Torde vara enklast om du kan avvara den höjden. 100 kvadrat låter ju dock som att det är en hel våning, och då bör det ju inte vara nåt problem.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärmespånskiva
« Svar #8 skrivet: 16 maj 2010, 21:40:54 »
Du kan också glesa och lägga slangen mellan glesen, och sen skruvlimma golvgips ovanpå. Frigolitskivorna är också hyfsat dyra.


Lägger du golvgips direkt pÃ¥ glesen utan spÃ¥ngolv emellan  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Golvvärmespånskiva
« Svar #9 skrivet: 16 maj 2010, 21:47:14 »
Du kan också glesa och lägga slangen mellan glesen, och sen skruvlimma golvgips ovanpå. Frigolitskivorna är också hyfsat dyra.


Lägger du golvgips direkt pÃ¥ glesen utan spÃ¥ngolv emellan  Sc:,h
Ja?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Golvvärmespånskiva
« Svar #10 skrivet: 17 maj 2010, 09:08:14 »
Jag håller mer cheetah1. Lägg 20mm slang i glespanel med värmespridningsplåtar under golvet. Enklast och billigast.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärmespånskiva
« Svar #11 skrivet: 17 maj 2010, 16:49:04 »
varför inte lägga ett gipsvarv på glesbrädorna, spika fast slangen, lägga gipsrimsor mellan rören, fylla med murbruk ca 2 cm på varje sida om rören och lägga parkett eller en gipsskiva på? det där var det troligen ingen som förstod men jag försökte ju iallafall :)

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Golvvärmespånskiva
« Svar #12 skrivet: 17 maj 2010, 16:58:28 »

Det skiljer för lite för att jag ska välja glespanel. C:a 175 för golvspånen samt 104 för glenspanel, för min del skiljer det 7000:-. OK det är pengar det med men att völja LK i stället för Uppnor gör att jag sparar 17000:-. Vill ha ett "helt" golv vilket jag får med spånskivan. Är även lite rädd för att glespanelen kommer att svikta.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Golvvärmespånskiva
« Svar #13 skrivet: 17 maj 2010, 16:59:22 »
varför inte lägga ett gipsvarv på glesbrädorna, spika fast slangen, lägga gipsrimsor mellan rören, fylla med murbruk ca 2 cm på varje sida om rören och lägga parkett eller en gipsskiva på? det där var det troligen ingen som förstod men jag försökte ju iallafall :)

Hur skall du fÃ¥ dit slangen om du lägger gips över glespanelen?  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Golvvärmespånskiva
« Svar #14 skrivet: 17 maj 2010, 17:00:50 »

Det skiljer för lite för att jag ska välja glespanel. C:a 175 för golvspånen samt 104 för glenspanel, för min del skiljer det 7000:-. OK det är pengar det med men att völja LK i stället för Uppnor gör att jag sparar 17000:-. Vill ha ett "helt" golv vilket jag får med spånskivan. Är även lite rädd för att glespanelen kommer att svikta.

Poängen är att man lägger golvspån (eller gips) på glespanelen. Det blir ju till och med stabilare än att lägga spån direkt på golvåsarna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!