Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: INNEDEL NÄRA BRAS-OVN (PEIS-OVN), HØGT ELLER LÃ…GT? (SE PLAN-RITNING)  (läst 3388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vpboot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Argo AWI35 har Sanyo-deler (SAP...)
Forsøker å finne den beste plassen for min innedel.

Huset fra 1994 har balansert ventilasjon med varmegjenvinner.


A:  Stuemontering.
Har lest at den ikke må stå for høyt oppunder taket da luften der kan være for varm og pumpen vil ikke yte så mycket.

Men hvis varm luft oppunder taket blir blåst nedover/bortover så vil vel vp bruke mindre energi til å varme allerede delvis varm luft som ikke har så mycket å gjøre der oppe.
Er jeg på rett spor eller vil jeg få et effektivitetsproblem jeg ikke helt skjønner?

I tillegg er dette næra brasovnen (peisovn) og det kan bli veldig varmt når jeg skal fyre i den (elda).


B:
Mitt andre alternativ er under fønster i et oppholdsrom-kjøkken som snart blir på ca 30 m2.
Da kan lufta blåse mot entre og gi mer varme i 2. etg.

C:
Under fønster i stuga (vardagsrum...sofa...TV....)

vpboot at ustand dot net

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
A. Stuemontering
Helt riktigt, VP'n har svårare att värma upp "redan varm" luft.
Jag håller på att logga en helt annat problem och har ÄNNU rätt litet underlag(få test-körningar) men indikationerna är rätt tydliga:

Att värma luft från 19,6C -> 25,7C (skillnad 6,1C) i mitt "testrum" tog i snitt 30min 30sek.
Under liknande/samma utetemperaturer samma inställningar
Att värma luft från 21,6 -> 27,7 (igen skillnad 6,1C) i testrummet tog i snitt 45min 50sek.

Jag är väldigt förvånad, det är därför jag tvivlar lite och väntar på fler tillfällen så jag kan säkra dessa fynd.

Ett annat problem med L/L VP's är att dom ibland beter sig lite oönskat.
Har jag min Pana E9DKE på "heat", och temperaturen uppnår/överstiger inställt värde så varvar fläkten ner till minimum!
Fick just informationen att jag kan visserligen "tvinga" igång fläkten, men då får jag ingen värme bara fläkt.
Så när brasan brunnit slut så måste man återställa pumpen till "heat" mode.
För min del att elda in på natten och sen "låta" pumpen ta över fungerar inge bra. Jag måste ha en separat fläkt för brasan för att sprida den värmen!

Nu är alla pumpar olika programmerade, kanske inte alla pumpar är lika "dumma".

Ex.vis min Pana pump har mycket dålig spridning i sidled. Spridning höger / vänster är bara ett par grader MAX 5-10 grader!
Åter igen olika pumpar har olika spridning, man får höra sig för med andra pump-ägare.

B. och C. hinner icke kommentera just nu....
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Ok, from the top:

A. och C. Båda dessa alternativen kommer VP att värma enbart "Stue". A. option har potential att kunna sprida "bras" varmluft bättre, men bara inom Stue. C. option ger effektivare VP uppvärmning tack vare svalare luft men jag tror inte att någon pump kan vinkla VP luften 45 grader off-center och träffa hall-dörr, så varmluften blir åter igen kvar i "Stue". Man vill helst undvika att VP'n bullrar i samma rum som man vistas i långa stunder.

B. "Tv stue" blir varm och skön, en del värme går ut till hall/trapp, räkna med att den går en bit upp till "2.etg".
"Kjokken" blir nog ok varmt på bekostnad att "TV stue" blir väldigt varmt. Några som sitter vid matbordet kommer att höra innedelen tydligt, några inte lite beroende på bordsplacering. Tänk på att det är inte skönt att sitta direkt i innerdelens vind-drag(puste?). Luften är ca 30-40C varm!

Vad tror du om "option D."?
Bullret blir i hallen, du får varm luft serverad till både "Tv stue/Kjokken" och till "Stue". Du tvingar in varmluft i "Stue" och snuddar "Bras" som ger extra tillskott! SAMT samma luftmängd som går in i "Stue" måste också därifrån! Så varm luft ifrån taket pressas ut och den stiger till 2.etg via trappan.
Vet icke säkert om VP varmluft når ända fram till soffan i "Stue"
"Tv stue" blir garanterat varmt, ev. att delar av "kjokket" inte upplevs som jätte varmt men förhoppningsvis så löser sig även det.
Du täcker in stor del av huset med VP varmluft, bra för ekonomin, du blåser på "Bras" och sätter fart på den luften också.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad vpboot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Argo AWI35 har Sanyo-deler (SAP...)
Takker for detaljert planleggingsråd fra deg.
Problemet mitt er at dette er tegninger for hvordan huset skal bli. I dag finns ikke "kjøkken" og "bad" da disse foreløpig bare er snart ferdig grunnmur. Din D-plassering er nok bra, men akkurat der står utgangsdøra som er tenkt å flyttes en bit til venstre så den stemmer med tegningen.

Venstre del av hall er i dag bad og wc, samt "tv-stue" er i dag kjøkkenet.

Så å finne en plassering som kan funke både i dag og om 1-2 år uten at enhetene må flyttes er en vanskelig kabal :-)

TVstue og kjøkken blir et og samme rom og vi har tenkt å plassere spisebordet i "tv-stue" og det er kanskje enda dummere da med blåst fra B. Den går nok ikke bra.

OgsÃ¥ ser jeg en feil til pÃ¥ tegningen:  Det det stÃ¥r 'bras' er det ei dør mellom stue og tvstue, noe som gjør løsningen mer Ã¥pen.

Jeg har dessuten allerede plassert utedel (dvs braketter med overbygd tak) der 'utedel' er markert, da jeg var sikker på å få til noe der...

Heldigvis gjør jeg alt selv og planen er å montere røropplegget selv også, så kostnadene blir ikke enorme av å prøve å feile litt.

D er nok den beste fremtidige løsningen, mens A eller C blir midlertidig (eller skal jeg bare fyre med ved i vinter?)?
Jeg har også tenkt på E, men kjøkken/TV-stue blir kanskje fortsatt for varm.

Gruble.....tenke.....
« Senast ändrad: 10 september 2006, 08:11:00 av vpboot »
vpboot at ustand dot net

Utloggad vpboot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Argo AWI35 har Sanyo-deler (SAP...)

Att värma luft från 19,6C -> 25,7C (skillnad 6,1C) i mitt "testrum" tog i snitt 30min 30sek.
Under liknande/samma utetemperaturer samma inställningar
Att värma luft från 21,6 -> 27,7 (igen skillnad 6,1C) i testrummet tog i snitt 45min 50sek.


Dette forekommer meg å bli et "komplisert regnestykke" som krever mye teori for å forstå fullt ut, i alle fall for meg som ikke har all den kunnskapen.
Min tanke med høy plassering er som nevnt gjenbruk av varm luft oppe under taket slik at vp ikke trenger kjøre på fullt, men hvis det betyr flere start/stops så er det kanskje ikke noen god ide. Det vil vel også ha mye å si hvor man måler temp (i inneenheten eller i remoten).

Men kanskje lav montering også gir en viss varm returluft til maskinen pga luftstrømningen.

Hvis høy montering betyr lavere strømforbruk for vp og man likevel fÃ¥r samme temp utblÃ¥st sÃ¥ mÃ¥ jo det være gunstig...?  Det er jo lavt strømforbruk man egentlig ønsker med vp.

Kunne noen være vennlige å prøve høy montering kontra lav montering en måneds tid?

:)

vpboot at ustand dot net

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
Hei Paxmax
FÃ¥r du ikke kjørt manuellt valgt hastighet pÃ¥ din Pana. ? For da kan du jo kjøre i Heat mode men manuellt valgt viftehastighet , sÃ¥ vil da vifta gÃ¥ uansett om innstilt temperatur er oppnÃ¥dd , pÃ¥ det viset fÃ¥r du da hjelp av vifta til Ã¥ spre ovnsvarmen . Er da slik jeg bruker min RAS 13 i kombinasjon med vedfyring , trodde det var mulig pÃ¥ alle pumper jeg . Har en kompis med HE 12 DKE som og klager pÃ¥ at vifta pÃ¥ pumpa slÃ¥r seg av nÃ¥r han fyrer i vedovnen . Har ikke vært Ã¥ sett pÃ¥ pumpa hans , men har da sagt at det mÃ¥ da være en mulighet Ã¥ kjøre vifta manuellt pÃ¥ Heat selv om pumpa ikke avgir varme . Men da har han vel rett da . MÃ¥ da være  studs irriterende .
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Hei Paxmax
FÃ¥r du ikke kjørt manuellt valgt hastighet pÃ¥ din Pana. ?.... MÃ¥ da være  studs irriterende .
Raptus
Precis! Pana har fläkt-inställning "auto" och "manual" när man är i "Heat-mode".
Men, så fort Pana nått inställd temperatur så går fläkten ner på riktigt låga varv! Oavsett om fläkten står på manual eller auto.

Enda sättet att få full fläkt fart är om man stänger av "heat mode" och går in i "ION fan mode". Men, ifall det blir kallt så är VP'n fast i "ION fan mode", man måste då själv ändra till "heat mode" igen.

Kanske man kan ställa timernfunktionen på "heat" i kombo med denna "ion fan mode"? men.. men.. mycket jobb och pyssla med bara för att man eldar lite...

vpboot: Nej, det är icke något svår matematik, det är en indikation på att en L/L-VP gör ett mycket bättre(effektivare) jobb när den värmer sval luft.

Att placera en innerdel i taket intill en braskamin innebär att VP'n kan inte producera någon värme ifall man eldar. Även om man har temp-mätning i remote så kan inte VP'n värma upp redan varm luft! kompressorn går och går men ger ingen värme! Man har enbart montert en mye dyr vifte!

Varm luft söker sig till taket... ofrånkommligt. Man behöver fläktar för att antingen transportera bort det till andra delar av huset eller tillbaks ner till golvet igen.
I mitt fall, jag monterade min innerdel högt, jag ångrar det valet lite grann, men det går att ändra om vart luften skall tas ifrån.
Ofta blir det 25C i taket för att man skall få 20-22 grader i övriga delar av rummet!
Man blir "tvungen" att fylla hela rummet med varm luft innan det blir skönt. Med tanke på det så är det effektivare att värma sval golv-luft tills hela rummet är varmt, det går fortare, drar mindre effekt.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!