Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Brexit, vad händer nu?  (läst 16434 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Brexit, vad händer nu?
« skrivet: 26 juni 2016, 09:34:57 »
Lite överraskande var det nog allt, "makten" brukar ju vinna i denna typ av omröstningar.
Bankaktierna världen över verkar ta stryk, läge att köpa till veckan?
Jag tror inte att det blir några större skillnader för Storbritannien, de kommer att få till ett avtal mer eller mindre helt på deras villkor, så de slipper den fria rörligheten, avgifterna, men får tillgång till alla fördelar med EU, det är jag nästan 100% säker på.
Frågan är hur längre det kommer att vara oroligt på börserna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Brexit, vad händer nu?
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2016, 09:39:25 »
Jag tror istället att det faktiskt blir en andra omröstning och att de blir kvar.
-8% imorgon för att sedan återhämta sig till -5 under veckan.

Oroligt kommer det vara under lång tid framöver.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Brexit, vad händer nu?
« Svar #2 skrivet: 26 juni 2016, 09:51:25 »
Och varför tror du att Storbritannien kommer att få igenom "alla sina villkor", är inte dom i större behov av handelsutbyte mm. med resten av EU än EU är av Storbritannien?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brexit, vad händer nu?
« Svar #3 skrivet: 26 juni 2016, 09:56:28 »
Om EU accepterar att GB lämnar så finns risken för ett strömhopp av länder som gör detsamma, Frankrike är ett av dessa länder, Ungern, Grekland, Italien som drabbats hårt av flyktingkrisen kan vara andra.
Jag tror därför att EU centralt är mycket benägna att erbjuda GB en gräddfil när det gäller undantag och frihet att fatta beslut på egen hand i frågor som är viktiga för dem.
Om jag fattat det rätt så var väl redan det färdiga avtalet som de hade innan omröstningen rätt "Bra" jämför med det gamla?

Så här med facit i hand kanske vi kan skylla mycket av det vi nu ser på Göran Persson som drev på med EU:s utvidgning mot öst.
Utan det hastiga utvecklingen mot öst hade många av de problem vi ser med den fria rörligheten inte alls varit lika påtaglig, och Brexit hade troligen aldrig ens kommit på tal.

Att stå utanför gör ju med automatik att de är fria att konkurrera på egna villkor istället för att ställa in sig i ledet av EU-regelstyrda konkurrensregler.
Jag tror inte att de får det svårare att handla om de står utanför.

Det mest påtagliga (för vanligt folk) kanske blir för alla britter som bor i andra EU-länder, om de måste återvända hem så kan det bli kalabalik. HEHE.
« Senast ändrad: 26 juni 2016, 09:59:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Brexit, vad händer nu?
« Svar #4 skrivet: 26 juni 2016, 10:08:40 »
Att bjuda BG en gräddfil vore väl att uppmuntra alla andra till att hoppa av för att förhandla sig till bättre villkor sÃ¥ det tror jag inte kommer att hända. Och att GB kan styra sin egna ekonomi är ju en sak men dom kommer knappast att ha nÃ¥gon reell möjlighet att pÃ¥verka EU. För även om dom är rätt "stora" sÃ¥ är dom smÃ¥ i jämförelse med resten av EU och  har troligen större behov av EUs marknad än vad EU har av GBs marknad.   
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brexit, vad händer nu?
« Svar #5 skrivet: 26 juni 2016, 10:23:00 »
Ett "EES-avtal" utan den fria rörligheten som krav ser jag som mycket möjligt för dem att förhandla sig till.
Ser inga egentliga problem om fler ansluter till en sådan uppgörelse, snarare tvärt om.
Mycket av oron inom EU hänger ju ihop med just den fria rörligheten, även om den också är en av de stora fördelarna för många människor, kanske även i stor utsträckning för britterna själva.
« Senast ändrad: 26 juni 2016, 10:26:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brexit, vad händer nu?
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2016, 10:35:44 »
Kanske ansluter de till USA:s avtal med EU?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Brexit, vad händer nu?
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2016, 11:08:59 »
"problemet" för GB är väl att dom inte bara har att ansluta sig till nått avtal utan att dom måste förhandla sig till ett eget. Och jaf skulle tro att EU staterna inte prioriterar ett land som valt att lämna unionen. Det är väl rätt troligt att det kan bli en smutsig skilsmässa där man försöker att både äta kakan och har den kvar, men det brukar ju inte vara möjligt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brexit, vad händer nu?
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2016, 12:35:46 »
FrÃ¥gan är hur mycket Storbritannien det kommer att bli kvar. Skottland vill vara kvar i EU. Nordirland röstade ocksÃ¥ för att vara kvar. Där kommer det att bli problem om gränsen mellan Irland och Nordirland ocksÃ¥  blir en gräns mellan EU och icke-EU. I Gibraltar röstade över 90 % för att vara kvar i EU. Vill de som bor i Gibraltar fortsätta att tillhöra Storbritannien eller vad som blir kvar av det om villkoren inte blir bra?

Tror inte det blir någon gräddfilsvariant. Storbritannien hade redan en massa undantag och lägre EU-avgifter. Framför allt finns det nog ingen större vilja att ge förmånliga villkor för handel med finansiella tjänster.

Det som är lite lustigt är att var i de områden som får mest EU-stöd som man i störst utsträckning röstade för utträde.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Brexit, vad händer nu?
« Svar #9 skrivet: 26 juni 2016, 13:47:52 »
Det som är lite lustigt är att var i de områden som får mest EU-stöd som man i störst utsträckning röstade för utträde.

Inte alls konstigt eller ens lustigt... Sc:,h
För att en bonde får alla pengar gynnas inte den övriga befolkningen som finns i dess närhet, som också har rösträtt. ;)

Tycker snarare att EU skall kasta ut Storbritannien med omedelbar verkan, vem vill ha en slapp likgiltig medlem som egentligen inte vill vara med.

När den miljonen polacker är ute ur Storbritannien kommer stora delar hit, sen röstas det om Svexit eller om det nu ska heta Swexit. dontknow  Om inte EU inte ska kollapsa mÃ¥ste förmodligen sina egna länder ta hand om sin egen befolkning.

Danderyd betalar för att inte få skiten hos sig och sen skyller man på att dom inte har mark för att ta i mot flyktingar, men konstigt nog är dom väldigt positiva till EU. Sc:,h

Jodå, visst finns det lustigheter Roland, det håller jag med om tummenupp


 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Brexit, vad händer nu?
« Svar #10 skrivet: 26 juni 2016, 15:56:06 »
Problemet är att man skapat ett stort EU-parlament med en massa politiker som måste sysselsättas.
Vad tror ni att de sysselsätter sig med när de inte debatterar?
Jo, att försöka sig på att skapa USE (United States of Europa).
Det är detta + den otroligt knepiga jordbrukspolitiken som skapat missnöjet.
Folk vill ha frihandel och fri rörlighet men inte ett överstatligt organ som bestämmer i en massa detaljfrågor.
Man kan inte heller ignorera det stora flödet av kapital till bidragsfuskande bönder runt om i Europa som ju är absurt.

Om EU backade ett steg, upplöser parlamentet och återskapar det som faktiskt fungerar, frihandelsavtal och fri rörlighet samt låter varje land själva förse sina egna bönder med diverse bidrag så skulle det hela kunna funka riktigt bra.

Men om man spekulerar i vad som kommer hända så tror jag att Storbritannien aldrig kommer lämna EU.
Skottland och Nordirland kommer då försöka lämna Storbritannien och söka sig mot EU, en utveckling som parlamentet i London absolut kommer att försöka hindra.
I det läget kommer Storbritannien försöka förhandla om fler undantag i medlemskapet, men inget egentligt utträde.
Detta kommer definitivt uppmuntras av övriga EU som inte heller vill se ett egentligt Brexit.
« Senast ändrad: 26 juni 2016, 16:19:57 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brexit, vad händer nu?
« Svar #11 skrivet: 26 juni 2016, 16:24:19 »
För att en bonde får alla pengar gynnas inte den övriga befolkningen som finns i dess närhet, som också har rösträtt.
Det var inte jordbruksstöd i det här fallet utan pengar till stödområden. Bl.a. var det en stadsfullmäktigeledamot (om jag fattade titeln rätt) i en liten stad i Cornwall som var bekymrad över bidrag som försvann.


Citera
Danderyd betalar för att inte få skiten hos sig och sen skyller man på att dom inte har mark för att ta i mot flyktingar, men konstigt nog är dom väldigt positiva till EU. Sc:,h
Här har kommunfullmäktige varit mycket förutseende. För mÃ¥nga Ã¥r sedan när man hade planer pÃ¥ tunnelbana till Täby var det tal om att bebygga ett skogsomrÃ¥de med ett par tusen bostäder som skulle fÃ¥ en tunnelbanestation. Danderydsberg skulle omrÃ¥det heta. Det blev aldrig av med tunnelbana till Täby den gÃ¥ngen. DÃ¥ gjordes skogen till naturreservat vilket innebär att den är spärrad för bebyggelse. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Brexit, vad händer nu?
« Svar #12 skrivet: 26 juni 2016, 18:06:18 »
Storbritannien var det land i EU som hade minst anledning att utträda.
De hade redan förhandlat sig till mer fördelar än något annat land.
Passkontrollerna var kvar för alla inresande, medan de själva åtnjöt fritt resande i EU.
Nu har de gett upp sina privilegier, i utbyte mot "frihet", vad det nu innebär.
Det land som hade mest anledning att dra sig ur var Grekland, som då kunde återgå till sina gamla korrupta vanor och devalvera när det gått för långt. Nu är de fast i arbetslöshet och stagnation i evigheten, amen.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brexit, vad händer nu?
« Svar #13 skrivet: 26 juni 2016, 19:59:06 »
England är ett litet land med en stor livsmedelsbrist. De är helt beroende av att importera mat. Vi kan ge dem vilket avtal vi vill de har bara att lyda. Varför skulle inte EU ha exportavgift pÃ¥ maten pÃ¥ säg 32 miljarder Pund samma som EU avgiften.   SÃ¥ gÃ¥r vÃ¥r kassa + - 0 och England -.

Sedan måste vi börja jaga alla Engelska Ltd bolag som är skattesmitare i EU.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Brexit, vad händer nu?
« Svar #14 skrivet: 26 juni 2016, 20:09:44 »
Varför vill EU att britterna skall lämna fort jo för att det inte skall sprida sig med att gå ur eu.
Men om inte britterna får en bra deal så kommer de att dra ut på avskedet i det längsta var en det minsta man kan säga är att eu sitter i en rävsax.

Förutom britternas utträde så knorras det i fler länder
Var någon sifo undersökning där man slog fast att 75% av Svenska befolkningen var för EU men att 75% var motståndare till det överstatliga byråkratiska som EU håller på att förvandlas till
http://www.nbcnews.com/nightly-news/video/britain-in-turmoil-after-brexit-vote-to-leave-european-union-712861251959

Vem vet om EU kräver att vi bland annat skall ge upp kronan så tror jag att även vi kommer att få rösta om en eventuell Swexit.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!