Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 4kvadrat i badrummet - el eller vatten-golvvärme?  (läst 34344 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
4kvadrat i badrummet - el eller vatten-golvvärme?
« skrivet: 20 december 2010, 17:59:36 »
Är det någon mening att krångla till det med vattenburen golvvärme till 4 kvadrat i badrummet?

Är el så energislukande?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 4kvadrat i badrummet - el eller vatten-golvvärme?
« Svar #1 skrivet: 20 december 2010, 18:18:43 »
En elslinga på ett 4m2 golv drar ca 350 W hur många kWh det går på ett år beror ju på hur bra/dåligt isolerat det är och hur varmt du vill ha. Ska du köpa en el golvvärme med arbete skulle jag gissa det kostar 4-5000 för den ytan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: 4kvadrat i badrummet - el eller vatten-golvvärme?
« Svar #2 skrivet: 20 december 2010, 21:19:05 »
Kommer troligen bryta upp golvet sen i samband med nytt avlopp och vattenrör.

Men, jag kommer ju ha nya stora radiatorer sen i övriga rum just för köra så låga temperaturer ut till raddarna,
hur kommer det gå ihop med vattenburen golvvärme, är det ens möjligt att dimensionera vattenburen golvvärme för
lägre ut-temp? eller kommer det innebära att golvet får förlite..
-eller kommer jag ändå köra egen slinga mellan nibe 1245an och golvvärmen?


------------------------------------

Huset är ju relativt nytt, men det har konstaterats innan att det är ju inte superisolerat golv,
kan jag lägga rostfri plåt under golvvärmen för att spegla upp värmen?

------------------------------------
helvete 350w...  skulle ju bli ruinerad att ha pÃ¥ den i all evighet... kör ju värmefläktar som iofs drar mer än sÃ¥ men inga roliga räkningar..
« Senast ändrad: 20 december 2010, 21:23:22 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: 4kvadrat i badrummet - el eller vatten-golvvärme?
« Svar #3 skrivet: 20 december 2010, 21:49:09 »
Jag ångrar att vi inte la med slang för vattenburen gv i köket när vi renoverade. Nu blev det bara en elslinga. Bestämmer du dig för el i det här läget är mitt tips att lägga med slang. Då har du i alla fall möjlighet att tänka om senare.

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 4kvadrat i badrummet - el eller vatten-golvvärme?
« Svar #4 skrivet: 20 december 2010, 22:15:45 »
Ska du ha klinkers är det nog bra med elslinga så du kan köra värme i stort sett hela året men det blir billigare drift med vattenburet. Jag har klinkers och elgolvvärme och vattenburen radiator om jag minns rätt är golvslingan på 100 watt och den går inte hela tiden så den borde inte dra så mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 4kvadrat i badrummet - el eller vatten-golvvärme?
« Svar #5 skrivet: 20 december 2010, 22:19:10 »
Nu är det ju inte hur mÃ¥nga Watt som slingan är pÃ¥ som kostar, utan hur mycket den gÃ¥r  (W/h) som avgör kostnaden. Jag skulle gissa att merkostnaden för elförbrukningen ligger mellan 200 och 300:-.  Men det blir väl ca 3ggr sÃ¥ dyrt som om du lägger vattenburen golvvärme.
En fördel kan vara att du kan köra den pÃ¥ sommaren även om VP inte gÃ¥r, badrumsgolv har en tendens att bli lite kalla pÃ¥ sommaren när VP anser att man inte behöver nÃ¥n värme.  
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 4kvadrat i badrummet - el eller vatten-golvvärme?
« Svar #6 skrivet: 21 december 2010, 00:56:52 »
Vi har 5 m2 elgolvvärme, (500 W) och den går ca 50% av tiden under vintern.
Det blir rätt mycket pengar/dygn ändå.

Vi skall göra om toaletten nästa år, och då blir det nog vattenburen golvvärme.
Har kört med kallt golv senaste sommrarna då elslingan går nåstan lika mycket sommar som vinter...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: 4kvadrat i badrummet - el eller vatten-golvvärme?
« Svar #7 skrivet: 21 december 2010, 02:16:46 »
Alla hantverkarna hos oss röstade för elgolvvärme i badrum (även elektrikern förstås), aldrig i h-e sa jag, det blir vatten! Har inte ångrat en sekund, ok golvet blev 2 cm tjockare, inget man tänker på. Kallt på sommarn? Skönt! Annars kan man ju alltid köra lite värmepump på morgnarna så är golvet varmt! Eller sån där el-push...
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 4kvadrat i badrummet - el eller vatten-golvvärme?
« Svar #8 skrivet: 21 december 2010, 07:36:28 »
Många lägger både el och vatten nu, vatten som drar det stora lasset på vintern och el som klickar i på sommaren för komfort.
Den kan ju dessutom gÃ¥ pÃ¥ timer, ngn timma pÃ¥ morgonen och ngn timma pÃ¥ kvällen. 
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: 4kvadrat i badrummet - el eller vatten-golvvärme?
« Svar #9 skrivet: 21 december 2010, 09:07:57 »
Jag Ã¥ngrar bittert att jag inte lade vattenburen GV i gästtoaletten. Nu blev det elkabel och den har vi inte längre igÃ¥ng, för jag är för snÃ¥l; ekot efter förra vinterns elräkningar pÃ¥ tretusen i mÃ¥naden ringer fortfarande i öronen  :'(
Det finns tunn fin slang också, så bygghöjd är inte ett argument.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: 4kvadrat i badrummet - el eller vatten-golvvärme?
« Svar #10 skrivet: 21 december 2010, 09:20:27 »
Jag har elslingor i många golv. Dessa använder jag aldrig.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: 4kvadrat i badrummet - el eller vatten-golvvärme?
« Svar #11 skrivet: 21 december 2010, 09:39:03 »
Citera
förra vinterns elräkningar på tretusen i månaden ringer fortfarande i öronen
Usch ja, jag är där nu...  fiR:
1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: 4kvadrat i badrummet - el eller vatten-golvvärme?
« Svar #12 skrivet: 21 december 2010, 10:28:36 »
Om du har ett lågtemp system, och vill utnyttja VP:en billiggare värme, så är en billigare lösning jmf shunt att lägga in LK-systems golvärme kit för max 5m2. Har själv detta.

Ville själv använda flödet från radiatorkretsen( Har en Grundfors Alfa pump 25-40) tar ca 10W nu Thumbsup

Det drar iväg i kostnad med push.

http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=33&products_id=97

mvh emwgrni
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 4kvadrat i badrummet - el eller vatten-golvvärme?
« Svar #13 skrivet: 21 december 2010, 17:06:52 »
jag kör vattenburet på 6m2 ångrar inte det. Vill man ha elvärme på sommarn så finns det shuntgrupper med inbygd elpatron, man köra på sommarn
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 4kvadrat i badrummet - el eller vatten-golvvärme?
« Svar #14 skrivet: 21 december 2010, 18:31:03 »
Ska du ha klinkers satsa på ett system som värmer även på sommarn. Tycker det är knäppt att använda byggmaterial som behöver värmas hela året fast jag har klinker hemma jag med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!