Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mängd VV  (läst 2910 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Mängd VV
« skrivet: 21 mars 2004, 18:47:25 »
Är detta möjligt?

10. Hur mycket varmvatten får man ut från en 200 liters varmvattenberedare respektive varmvattenslingor från en tank med lägre temperaturer kring 50ºC?

Svar: Om man skall jämföra dessa två så tittar man på en 200 liters förrådsberedare jäntemot en tank med dubbla varmvattenslingor dvs 10 meter förvärmingsslinga och 15 meter slutvärmning. I detta fall så får man ut i stort sett lika mycket varmvatten i båda fallen dvs ett normalstort badkar.

Denna fråga är tagen från: http://www.boroe.com/

Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Mängd VV
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2004, 00:00:02 »
 fördelar/nackdelar        I en förrÃ¥dsberedare kan man störttappa utan risk för tempsänkning.
Om förrådet håller säg 40 grader så går det använda till duscvatten.
störttappar man i en beredare med varmvattenslingor (batteriberedare) så riskerar man
att det blir en tempskillnad mellan vattnet i tanken och varmvattnet man får ut. därför ar det viktigt
att slingan är väldimensionerad, därav förvärmning och slutvärmning. jag tycker att förrådsberedare
är lugnaste alternativet för lågtempererade system. 200 liter 50 gradigt vatten borde gå få ut men
i praktiken har man inte perfekt skiktning, men 50 gradigt vatten hoppar man inte ned i det bränns
rejält. Rickard här på forumet har en inbyggd förrådsberedare han säger att varmvattnet räcker,
det tar aldrig slut. I en elektrisk varmvattenberedare har man oftast 3 kw elpatron då tar det
lång tid im den töms, har man VP tex 7 kw, kan den använda hela effekten för vv-produktion.
Dock kan begränsningar i styren ställa till det, men dom går att ändra, tex om fotbollslaget
kommer sommartid när inget värmebehov finns, då kan man mixtra lite i styren!
Svaret var lite lurigt jag antar att det vaser en lika stor ack? jag röstar för att man får ut lite mer
vv ur en förrådsberedare, förutsatt att skiktningen funkar som den ska. Men i praktiken torde det
inte va så stor skillnad, och det jag säger om störttappning kan undvikas om man inte tappar
upp badkaret på rekordtid. viktigt att kolla ev oönskad inblandning av kallt vatten, tex vid
blandningsventilen och vid duscblandaren, dom kan läcka in kallvatten, och ge sämre kapacitet.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Mängd VV
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2004, 11:15:32 »
Det finns en enkel lösning på VV-problem. Ta en vanlig el/förådsberedare 200-300 liter som är utrustad med växlarslinga i botten. Låt värmepumpen värma via slingan i botten där det kalla vattnet kommer in. Tempen som värmepumpen brukar få upp vattnet i brukar bli 40-50 grader beroende på storlek och köldmedia. Elpatronen styrs av eget termostat som sitter högre upp i beredaren ca:60-70 grader. Vanlig blandningsventil på utgående vattnet ger valfri temp i kran.

Fördelar. Vilken temp du vill på varmvattnet, ordentlig volym (badkar är inga bekymmer), störttappningar klarar den av, legionella likaså, värmepumpen behöver inte köras upp till onödigt höga temperaturer, vintertid kan vp:n jobba mer och bättre till huset och enkel installation och funktion.

Nackdelar. En något högre elförbrukning än om vp:n enbart står för varmvattenproduktionen ca: 500-700 kw/år och de beredare som jag känner till har slingor som bara klarar av värmepumpar upp till 9kw.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!