Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte varmvattenberedare - slÃ¥ flera flugor i en smäll?  (läst 3844 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
I groventrén (vägg-i-vägg med badrummet på bottenvåningen) står en 295 L Thermia varmvattenberedare märkt 17MK300. Den är från byggåret 1977 och har fungerat bra, men jag funderar på att byta den då risken för haveri lär öka med tiden. Vidare är groventrén märkbart varmare än köket då varmvattenberedaren förmodligen värmer rummet.

Ventilationen i huset är självdrag men det saknas ventiler mot utsidan och luftväxlingen känns inte optimal, men något bättre omrörning efter att L/L-värmepumpen installerades.

Jag har funderat på att byta till en varmvattenberedare som kan värma vattnet med hjälp av utgående luft, något liknande detta jag letade fram på nätet:
Hybrid Varmvattenberedare - Indol 190

Därmed hoppas jag få både bättre varmvattensekonomi och luft i huset.

Jag har också funderat på soluppvärmning men då takåsen löper nästan i nord-sydlig riktning tror jag inte effekten blir så bra.

Någon som har idéer eller erfarenheter av frånluftstankar?
Då huset saknar ventiler undrar jag också var tilluften kommer ifrån? Tanken kan suga luften ur badrummen på botten- och övervåningen men man vill väl inte ha baksug i köksfläkten? Sätta in spaltventiler när jag passar på att byta fönster?
Vidare - går det att kombinera en varmvattenberedare med golvvärmeslingor på något smart sätt, eller kräver det en L/V-värmepump, jord- eller bergvärme?
« Senast ändrad: 28 juni 2013, 12:28:42 av Schnappi »
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
Oj, Indol:en verkar ha diskuterats flitigt i annan tråd ser jag...
Men jag är inte helt insnöad på just den maskinen och är öppen för idéer.
Vattenförbrukningen är ca 160 kubikmeter/år och det finns ett badkar. Har dock aldrig råkat ut för varmvattentorsk så en 200-250 l varmvattenberedare borde duga.
« Senast ändrad: 28 juni 2013, 12:29:01 av Schnappi »
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
Intressanta tankegångar!
Du verkar ha hittat Indol-tråden, där jag tidigare skrivit en del om våra erfarenheter och loggningar på hur mycket man sparar etc jämfört med elpatronberedare... Vi är nöjda med Indolen och rådet är att byta VB innan den gamla börjar läcka. Våran började spruta vatten underifrån rakt ut i tvättstugan när den blev 17 år gammal men det var en av märket METRO.

Råd gällande ventilation i kombination med varmvattenberedare är svårt att svara på generellt beror helt på vilket hus och vilka förutsättningar du har, värmebehov, täthet etc. En installation av FTX-system ligger mig närmast där du får en passiv återvinning året runt och fördelar med att du får förvärm tilluft i hela huset, kanske detta i kombination med Luft/vatten-vp eller berg-vp då du kan förvärma tilluften med ett vattenbatteri när det är minusgrader ute. Väljer du att köra en Indol så ersätter den ej ventilationsbehovet helt (den går endast ca 2-3 tim/dygn vid normal drift på 4 pers) du behöver alltså kombinera med ett vent-aggregat som ger en kontinuerlig luftomsättning och en bra tryckbalans i huset. Indolen kan också ge dig gratis kyla sommartid (de timmar den går) så slipper du "slösa" med att köra LLVPn som AC.

Jag har själv sökt förgäves efter enklare/billigare lösningar som kombinerar L/Lpump med FTX-system vilket skulle vara optimalt om man vill konvertera ett energieffektivt hus (välisolerat och tätt) från direktel utan vattenburet system förinstallerat.

Indol-tråden ligger "gömd" bland LL-pumparna på detta forum. Indolen är ju en LuftVatten-pump modell light men attraherar nog främst LLVP-ägare...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49509.0
« Senast ändrad: 29 juni 2013, 10:12:53 av Direktel+FTX+VPVB »
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
Om jag nu istället formulerar om, vad är det mest ekonomiska om jag vill öka ventilationen? Spånar lite...

En möjlighet är naturligtvis att installera FTX system (kanske kostar omkring 35 000 med installation?) - men kommer inte detta göra L/L-värmepumpen överflödig? Om man nu inte installerar en underdimensionerad FTX?

Annars kan jag ju helt sonika installera PAX-fläktar som bara ökar suget i mina frånluftskanaler, men då återvinns ju inte utluften på något sätt.

Sedan har vi Indol-lösningen, koppla självdragskanalerna till denna burk. Det ökar luftomsättningen vid varmvattenproduktion men endast vissa delar av dygnet. Man önskar då nästan att när denna står stilla kopplas självdraget till en PAX-fläkt eller FTX. Eller att Indol:en läckte så mycket värme till luften (som kan dras ur groventrén med en PAX-fläkt) att den startar ofta...

Finns det mer bra saker man kan göra med utluften vid ventilation?
Ibland finns det för många val...

147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
En möjlighet är naturligtvis att installera FTX system (kanske kostar omkring 35 000 med installation?) - men kommer inte detta göra L/L-värmepumpen överflödig? Om man nu inte installerar en underdimensionerad FTX?
Nix, FTX-systemet tillför inte huset den extravärme som krävs (vid extrema utetemperaturer gÃ¥r en eftervärmare igÃ¥ng men pÃ¥ tok för lite tillskott om du inte bor i ett "passivhus") - du är tvungen att  komplettera med nÃ¥got uppvärmningssytem typ L/Lpump. En L/L-pump har ingen ventilationsfunktion den rör bara runt gammal luft i huset.

Sedan har vi Indol-lösningen, koppla självdragskanalerna till denna burk. Det ökar luftomsättningen vid varmvattenproduktion men endast vissa delar av dygnet.
Indolens bidrag till ökning av luftomsättning, se bara det som en "bonus" ej för ventilation
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Byte varmvattenberedare - slå flera flugor i en smäll?
« Svar #5 skrivet: 21 november 2013, 19:50:23 »
...har drabbats av vattenskada i badrummet som ser ut att ha krupit över i angränsande rum (varmvattenberedaren har sjunkit ner i golvet)!
SÃ¥ det lär bli en totalrenovering av bÃ¥de badrum och tvättstuga, pÃ¥gÃ¥ende försäkringsärende...  :'(

Det känns då dumt att bara demontera den gamla beredaren för att sedan smälla upp den igen.

En tanke jag fick då är om det skulle vara möjligt att konvertera halva huset till vattenburen värme, de rum som ligger närmast nuvarande vattentank? Ett litet system som ger stöd åt luftvärmepumpen i de svåråtkomliga rummen.
Kommunalt vatten kommer in via tvättstugan där elberedaren står, rördragningen skulle bli hyfsat kort (men delvis gå i kattvind för övervåning). Idé:
- Golvvärme i både badrum och tvättstuga via slingor (ca 14 kvm)
- 3 vattenburna radiatorer i kök, sovrum och badrum (?, 24, 10 kvm), de två senare på övervåning.

Det är öppen planlösning på bottenvåningen så köket är sällan kallt p g a luftvärmepumpen,
men både badrum och sovrum på övervåning kan bli kyliga p g a avstånd till luftvärmepump eller stängda dörrar.

En frånluftsvärmepump som ger mer kontinuerlig luftväxling än indol:en och värmer ca 200 L varmvatten och en acktank som kan driva 3 element + golvslinga.
Finns det några bra FLP som skulle grejja detta?

Har sneglat på Nibe 370, den verkar vettig men funderar på vad "200 L 40-gradigt vatten" innebär när man ska fylla badkaret. Min nuvarande vattenberedare är ställd på 65 C och rymmer nästan 300 L.
Med 40-gradigt vatten lÃ¥ter det som att jag mÃ¥ste köra enbart varmvatten när badkaret ska fyllas...  Sc:,h
Jag antar att alla FLP har "legionellakörning" för att döda elakheter om den är specad på 40C? Elpatronen kickar in och kör spetsvärme då?

147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byte varmvattenberedare - slå flera flugor i en smäll?
« Svar #6 skrivet: 21 november 2013, 20:39:18 »
Det är varmare än 40 grader i beredaren. "200 L 40-gradigt vatten" betyder att innehållet i beredaren räcker till 200 liter om du späder det med kallvatten till 40 grader.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!