Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 26 februari 2019, 19:10:57 »

En ny uppdatering för de som är intresserade:
Vi har nu fått en uppgradering av vårt vårt värmesystem.
Nya delen av huset:

Vi byte ut en 1radig radiator i vardagsrummet till en fläktkonvektor. Vi bytte även ut en 1radig radiator i pojkrummet till en 2radig med 2 konvektorplåtar.
Vi installerade en extra fläktkonvektor i kök/hall.

Äldre delen av huset:
Vi byte ut en 3radig radiator (utan kon.plåtar) till  en 2radig med 2 kon.plåtar.
Sedan bytte vi även ut en 2radig (utan kon.plåtar) till 2radig med 2 kon.plåtar.

Källare:
Ombyggnad av rör. Från 22mm till 28mm fram till kulvert.
Sedan byttes cirkulationspumpen till golvvärmen ut till en kraftigare (ca 35% mer effekt).

Alltså totalt:
2st fläktkonvektorer.
3st radiatorer.
Grövre dimensionering på rören till radiatorsystemet och en kraftigare cirk.pump för golvvärmen.

Jag har inte hunnit jobba med kurvan något mer än att jag ställt ner den från ca 48-49°c vid 0°c ute temp.
Nu kör vi med en kurva på 42°c vid 0°c.
Dock tror jag att vi kan sänka lite till och kanske öka cirkulationspumpen något.
Min förhoppning är att komma ner i 40°c vid 0°c ute.

Rummet med golvvärme (som har ett KRAFTIGT kallras har just nu en rumstemperatur på 21.7°c.

Värmesystemets temp
ute 5°c
Framledning 36°c
Retur 33°c,
Bör 36°c
Brine in -1°c
Brine ut -3°c

Nu har värmepumpen varit i Idle för första gången sedan början på november.... det känns så skönt.

Det kommer mer uppdateringar senare när jag ställt in kurvan mer seriöst.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 23 januari 2019, 14:01:56 »

Den avgivna effekten är proportionell mot temperaturskillnaden gånger flödet. I och med att golvslingornas medeltemperatur är lika i bägge fallen kan man anta att den avgivna effekten till rummet är lika även om det inte stämmer exakt.  Ökas  flödet 2,5 gånger blir temperaturskillnaden 2,5 gånger mindre, det vill säga 2 grader.
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 22 januari 2019, 16:40:38 »

Det är optimistiskt att tro att det skulle gå att sänka framledningstemperaturen i någon större mån. Mätvärdena var 41/36. Medelvärdet blir 38,5. Det är 18,5 grader över normal rumstemperatur. Ökas flödet en faktor 2,5 (för mycket för att vara realistiskt men det blir en enkel beräkning) blir differensen 2 grader. För samma medeltemperatur på slingorna blir då temperaturerna 39,5/37,5. Framledningstemperaturen kan alltså minskas med 1,5 grader för i stort sett samma värmeavgivning.

Hur räknar man ut att differensen blir 2grader?

Medeltemperaturen är alltså den temperatur som krävs för att få ut rumstemperaturen man har vid det tillfälle man mäter?

Skulle vara kul att förstå hur man kan räkna med flöde, temp och önskad rumstemperatur.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 januari 2019, 15:19:44 »

Det är optimistiskt att tro att det skulle gå att sänka framledningstemperaturen i någon större mån. Mätvärdena var 41/36. Medelvärdet blir 38,5. Det är 18,5 grader över normal rumstemperatur. Ökas flödet en faktor 2,5 (för mycket för att vara realistiskt men det blir en enkel beräkning) blir differensen 2 grader. För samma medeltemperatur på slingorna blir då temperaturerna 39,5/37,5. Framledningstemperaturen kan alltså minskas med 1,5 grader för i stort sett samma värmeavgivning.
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 22 januari 2019, 13:39:53 »

Det var 5 graders differens när mätningen gjordes. Det borde ha varit lägre differens. Är det 25 m2 och 300 mm mellan slingorna blir det ca 40 meter per slinga. Det kan nog vara vettigt med en kraftigare pump. Det måste vara en riktigt klen en som sitter där nu.

Ja, jag tror det också. Det är en GRYM framledningstemp på golvvärmen när det är kallt ute (är väl samma som till radiatorsystemet. Men ändå så orkar den inte upp över ca 20.5°c rumstemp även om jag ställer in högre på panelen i rummet.
Endast ifall det är mycket solinsläpp så går den över vald temp.

Förhoppningsvis så blir det mycket bättre med grövre rör till slangarna och en starkare cirkpump. Då kanske jag till och med kan sänka framledningen utan att det påverkar rumstemperaturen?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 januari 2019, 12:57:08 »

Det var 5 graders differens när mätningen gjordes. Det borde ha varit lägre differens. Är det 25 m2 och 300 mm mellan slingorna blir det ca 40 meter per slinga. Det kan nog vara vettigt med en kraftigare pump. Det måste vara en riktigt klen en som sitter där nu.
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 22 januari 2019, 11:46:31 »

Vad är det för diameter på rören som rörmokaren tycker är för klena?
Är på jobbet nu så jag vet inte. Men det är lite olika dimensioner från pumpen till kulverten och golvvärmen. Först stor dimension, sedan lite mindre och mindre, sedan stor igen i kulverten, dock lite mindre än direkt från pumpen.

Citera
Hur många kvadratmeter golvvärme är det?
Svårt att räkna ut då jag är totalt värdelös att räkna kvadratmeter på rum som är som en triangel.
Men skulle gissa på 25kvm kanske.

Citera
Vad är det för temperatur på ingående och utgående golvslingor? Det går att mäta direkt på plaströren.
Verkar som att det är två slingor med typ samma temp. Har inte kollat dem. Värdena jag skrev i tidigare inlägg var på rören som går ihop efter slangarna.

Citera
Det verkar lite konstigt att cirkulationspumpen skulle vara för klen.
Den vi hade först funkade bra men gick sönder tillsammans med termostaten och givaren. Så när vi bytte värmepump så fick rörmokaren byta ut även dem. Men nu när firmans chef var förbi så tyckte han att det vore bättre med en starkare pump.

Pumpen vi har idag går på steg 7 = max.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 januari 2019, 09:09:10 »

Vad är det för diameter på rören som rörmokaren tycker är för klena?

Hur många kvadratmeter golvvärme är det? Vad är det för temperatur på ingående och utgående golvslingor? Det går att mäta direkt på plaströren. Det verkar lite konstigt att cirkulationspumpen skulle vara för klen.
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 21 januari 2019, 22:32:25 »

Uppdatering för de som är intresserade:

Vi har haft VVS-firman här och kollat lite snabbt vad som kan göras och de kom fram till att de behöver göra om lite vid pumpen.
De måste byta ut rör som är för tunna som går till kulverten in till nya huset och golvvärmen Han tror att en stor del av problemet är flödet. Då lär vi få bättre fart på golvvärmen i alla fall.
De kommer också sätta in en större cirkulationspump (för golvvärmen) än den de i installerade när vi köpte värmepumpen - trist att de valde fel från början.
Sedan tänkte de byta en radiator i pojkrummet från enkelpanel med konvektorplåt till 2-radig med konvektorplåt.
Sätta i en Purmo Belize (fläktkonvektor) 600x400 kök/hall.
Samt 1st Purmo Belize 500x800 i vardagsrummet.

Jag är dock lite osäker om inte fläktkonvektorn i köket/hall är i minsta laget. Men han trodde det skulle bli bra.

Jag har precis skickat frågan om kostnad att byta ut 2 radiatorer i gamla huset också för att slippa frysa om vi sänker framledningen där.

Hoppas på ett bra svar, dvs. Inte allt för dyrt att åtgärda.
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 06 januari 2019, 21:50:32 »

LLVP och fläktkonvektor värmer främst rummet där de sitter. Jag har för mig att temperaturen sjunker en grad för varje dörr värmen ska passera, det beror också på hur stora rummen är. I och med att det är två hopbyggda hus kan blir det svårt att få jämn värme i huset med bara en enhet. Behövs det flera enheter drar kostnaderna iväg. Frågan är om värmepumpen får så mycket bättre arbetsförhållanden för rummen dit värmen inte sprids behöver fortfarande hög framledningstemperatur till radiatorerna där.

Jag var lite orolig för det också.
Har själv läst någonstans att i normalfallet tappar LLVP ca 2° för varje dörrpost.
Fördelen hade varit att ha en LLVP i hallen mot köket, detta är en öppen planlösning. Då skulle man också kunna satsa på en fläktkonvektor i gamla huset riktat mot matsalen.

Dock är det en prisfråga såklart.

Citera
Vad som är lämplig är också en fråga om hur anslutningarna av de befintliga radiatorerna ser ut, om det går att enkelt koppla nya radiatorer till de befintliga rören. Detaljerna spelar stor roll. Jag har ingen uppfattning om vad som är lämpligast.

Jag har verkligen NOLL koll på rör, flöde och sånt.
Tyckte det var jobbigt nog med pneumatik när jag läste elprogrammet på gymnasiet 😊.

Detta är något som installatören får kolla på när de kommer hem till oss. De borde ha lite koll på vad som är mest ekonomiskt att göra.

Jag vill återigen tacka dig för all hjälp du gett mig och min familj i detta ärende. Vi uppskattar att du/ni har lagt ner tid till att förklara saker som för de flesta kanske är uppenbara. Men jag har verkligen lärt mig massor här. Tack!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 januari 2019, 21:17:02 »

LLVP och fläktkonvektor värmer främst rummet där de sitter. Jag har för mig att temperaturen sjunker en grad för varje dörr värmen ska passera, det beror också på hur stora rummen är. I och med att det är två hopbyggda hus kan blir det svårt att få jämn värme i huset med bara en enhet. Behövs det flera enheter drar kostnaderna iväg. Frågan är om värmepumpen får så mycket bättre arbetsförhållanden för rummen dit värmen inte sprids behöver fortfarande hög framledningstemperatur till radiatorerna där.

Vad som är lämplig är också en fråga om hur anslutningarna av de befintliga radiatorerna ser ut, om det går att enkelt koppla nya radiatorer till de befintliga rören. Detaljerna spelar stor roll. Jag har ingen uppfattning om vad som är lämpligast.
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 06 januari 2019, 20:48:42 »

Ska det vara någon mening med att byta radiatorer måste åtminstone en radiator per rum bytas, i annat fall går det inte att sänka framledningstemperaturen eftersom det kommer att bli kallt i rummet där ingen radiator har bytts.

Bifogar Lenhovdas kalkylark för radiatorer. En sektion är 40 mm.

Jag ska ringa vår vp-installatör imorgon och se om vi kan få ett prisförslag på att byta de 5 radiatorerna jag får gratis. Sedan också se vad de kan erbjuda för pris på några extra radiatorer med installation.

Så jag borde släppa idén med att kombinera bergvärmen med en LLVP alt. Fläktkonvektor?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 januari 2019, 20:00:26 »

Går man från enkelpanel med konvektor till dubbelpanel ökar värmeavgivningen ca 50% vid samma temperaturer fram/retur. 

Ska det vara någon mening med att byta radiatorer måste åtminstone en radiator per rum bytas, i annat fall går det inte att sänka framledningstemperaturen eftersom det kommer att bli kallt i rummet där ingen radiator har bytts.

Nya pumpen kommer att köra på högsta växeln när det blir riktigt kallt. Högsta växeln kommer dock inte att ge lika hög effekt som om den hade arbetat mot större radiatorer och mer borrhål.

Bifogar Lenhovdas kalkylark för radiatorer. En sektion är 40 mm.
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 06 januari 2019, 18:33:12 »

Byter man en enkelpanel utan konvektorplåtar till en lika stor dubbelpanelradiator med konvektorplåtar kan man sänka temperaturerna från 47/44 till 37/34 med samma värmeeffekt från radiatorn.

Oj det låter fantastiskt. Jag har 5st 1radiga med konvektorplåt i nya huset. Hur mycket tjänar man på att byta till 2radig med konvektorplåt istället för dem?

Eller om man skulle byta till 3radiga med konvektorplåt? Kanske inte prisvärt?

Citera
Nu är det väl runt noll eller några minusgrader för det mesta vintertid i Eskilstuna (är för övrigt uppväxt där) så de radiatorer ni har ska fungera en stor del av vintern. Det stora problemet blir när det är riktigt kallt ute. Blir det -15 eller lägre lär framledningstemperaturen behöva vara runt 60 grader. Enligt databladet är max temperatur 65 grader men effekten kommer att sjunka rätt ordentligt vid en så hög framledningstemperatur.

Du har rätt, oftast ligger vi väl kring 0°c till -8°c. Dock mest 0°c till -5°c.

Citera
Några 17 kW blir det inte men den gamla pumpen hade samma problem. Vid närmare eftertanke gav den nog inte mer än 9-10 kW när den gick kontinuerligt och belastade borrhålet hårt samtidigt som framledningstemperaturen var hög.

Du tror inte att pumpen kommer behöva köra på högsta växeln (17kW) med de radiatorer vi har idag alltså?

Citera
I vilket fall som helst skulle en sänkt framledningstemperatur med 10 grader när det är runt noll ute sänka elförbrukningen med ca 20%. Mindre vinst höst och vår. Dessutom kan man räkna med att pumpen kommer att hålla längre.

Om vi kunde minska elförbrukningen med 20% så skulle det göra ca 500:-/mån.

Eftersom mina föräldrar har 5st radiatorer som jag skulle kunna få så behöver jag bara investera i installation. Men jag måste kanske byta fler radiatorer?

Bifogar bild på hur radiatorerna ser ut som jag kan få... de heter "Vogel & noot" (vet inte om det är ett bra märke eller inte).
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 januari 2019, 11:44:09 »

Borrhålen är det inte mycket att göra något åt. Ett borrhål till kommer inte att ändra något fundamentalt och kommer att kosta gissningsvis 35-40 tusen kronor. Det är bättre att lägga pengarna på radiatorer.

Det är radiatorernas förmåga att avge värme i förhållande till husets värmebehov som är problemet. Byter man en enkelpanel utan konvektorplåtar till en lika stor dubbelpanelradiator med konvektorplåtar kan man sänka temperaturerna från 47/44 till 37/34 med samma värmeeffekt från radiatorn.

Nu är det väl runt noll eller några minusgrader för det mesta vintertid i Eskilstuna (är för övrigt uppväxt där) så de radiatorer ni har ska fungera en stor del av vintern. Det stora problemet blir när det är riktigt kallt ute. Blir det -15 eller lägre lär framledningstemperaturen behöva vara runt 60 grader. Enligt databladet är max temperatur 65 grader men effekten kommer att sjunka rätt ordentligt vid en så hög framledningstemperatur. Några 17 kW blir det inte men den gamla pumpen hade samma problem. Vid närmare eftertanke gav den nog inte mer än 9-10 kW när den gick kontinuerligt och belastade borrhålet hårt samtidigt som framledningstemperaturen var hög.

I vilket fall som helst skulle en sänkt framledningstemperatur med 10 grader när det är runt noll ute sänka elförbrukningen med ca 20%. Mindre vinst höst och vår. Dessutom kan man räkna med att pumpen kommer att hålla längre.
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 06 januari 2019, 08:17:00 »

Citera
Husets energibehov
Värme 36 764 kWh/år
Tappvarmvatten 4 500 kWh/år
Totalt 41 264 kWh/år
Totalt tillförd energi, inkl hushållsvarmvatten 41 264 kWh/år
Energiförbrukning med offererad värmepump
Värme 11 419 kWh/år
Tappvarmvatten 1 420 kWh/år
Totalt 12 839 kWh/år
Besparing med offererad värmepump 28 425 kWh/år

Så står det för en inverter M.
Jag valde Inverter L för att den bara kostade 5000:- mer och jag skulle då slippa tillsatsvärmen helt och hållet (bra eller dåligt vet jag inte men jag tror att det var ett vettigt val då pumpen redan kör på högre växlar).

Jag har platta radiatorer, de flesta är 1radiga, några har bockad plåt bakom (dvs mot väggen). I vårt sovrum har vi ett 2radigt (med bockadplåt mellan raderna) denna radiator fungerar utmärkt då vi fått ställa ner termostaten lite.

Jag bifogar en bild från appen jag har.
Där ser man min tråkiga brine-temperatur, men så får det nog vara också. Kommer inte ha råd att borra nya hål.

Just nu är det 20°c i hallen, men känns som 18-19°c så vi skulle nog behöva höja lite till.
Skrivet av: youji
« skrivet: 06 januari 2019, 05:11:53 »

Skulle vara intressant om du har lite koll på hur mycke förbrukning innan du bytte till invertern med diplomaten som man kunde jämföra.Att invertern går hela tiden behöver inte betyda att din förbrukning har ökat.Verkar som du inte har några "platt element (enradiga högtemps) så att byta radiatorer kanske inte kommer göra någon större skillnad.Du borde fått en enerikalkyl på den nya pumpen och vad säger den?Svaret borde vara att energiförbrukningen inte borde ha ökat.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 januari 2019, 22:06:37 »

Att kompressorn går hela tiden är som det ska vara tycker jag. Den gamla pumpen på 12 kW klarade att värma huset ner till -10 grader. Om man räknar med att pumpen värmer huset huset till 20 grader klarade den alltså att värma huset 30 grader. Om pumpen i praktiken ger 11 kW (varmvatten och troligen minusgrader på ingående köldbärare tar en del av effekten) behöver huset 0,37 kW/grad.

Nya pumpen har som minsta effekt 5 kW vilket räcker för att värma huset 5/0,37 = 14 grader. Det betyder att så fort det är under ca +6 grader ute ska pumpen gå hela tiden. Så frågan är snarare varför den stannade när temperaturmätningarna på radiatorerna gjordes. Det kan ha varit en varmvattenkörning som gjordes då. Jag blev vilseledd av det stoppet och fick för mig att den nya pumpen inte hade installerats än så bortse från mitt inlägg som gjordes 16:45. Resonemanget förutsatte att den gamla on/off-pumpen användes. 47 grader framledningstemperatur verkar tyvärr vara vad som behövs.

Har rättat några räknefel.
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 05 januari 2019, 19:58:00 »

Jag ska göra en ny mätning på radiatorerna när det är lite kallare ute och ingen tänker tappa upp ett badkar med varmt vatten.
Men min kompressor går HELA tiden. Tittar man på driften så har den gått 1564h (installerad 1nov, dock gick den på eldrift 1-1,5dagar innan de kopplade in brinesystemet). Alltså använder jag minst 5kw/h men den brukar köra på växel 4 till 7.
Det är därför jag känner att det blir lite dyrare uppvärmning än det kanske skulle behövas.
När installatören lämnade efter driftsättning lät de pumpen vara på grundinställning (40°c vid 0) och sa att OM det skulle bli kallt så skulle jag bara justera "hjulet" man behöver inte justera kurva. Det gillade jag inte att höra då de annars verkade kunniga.

Jag återkommer med nya mätningar senare (hoppas på att ha tid imorgon).
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 januari 2019, 16:45:18 »

Vet inte vad det skulle kosta att byta radiatorer.

Jag ser på mätningarna att det är ett antal framledningstemperaturer på 47 grader, det måste vara när kompressorn gick. Sen är det andra med 36 grader som lägsta temperatur när kompressorns stod still. Det är rätt stor skillnad mellan högsta och lägsta temperatur. Min pump arbetar +-2,5 grader runt börvärdet.

Med en inverterpump slipper ni pendlingarna och kan hålla kanske 41 grader hela tiden. Det är inte så illa för det var väl runt noll grader ute när mätningen gjordes. Ni kanske skulle avvakta och se hur det fungerar med nya värmepumpen innan ni gör något mer. 
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 04 januari 2019, 17:10:37 »

Det verkar som om kompressorn stannade under mätningarnas gång. Ska det bli vettiga värden bör den gå hela tiden. Stannar den kommer radiatorn att fyllas på med svalare vatten men kan ändå innehålla vatten som till största delen är kompressorvärmt. DeltaT säger då inte så mycket om flödet men förmodligen finns det inte mycket att vinna på att trimma in flödena rätt.

Gästtoaletten kan mycket väl ha en radiator som kortsluter. På sådana ställen sitter det ofta en lite radiator som har samma dimension på anslutningar och ventiler som en stor radiator. Flödet i förhållande till värmeavgivande förmåga blir då betydligt större.

Då får jag göra en ny mätning när jag hinner. Men det är nog som du säger att det inte går att göra så mycket åt det befintliga systemet.

Vad tror du är vettigaste lösningen:
  • Byta ut (alla?) radiatorer
  • Sätta in en fläktkonvektor i hall/kök (nya delen)
  • Sätta in en luft/luftvärmepump som stödvärme i hallen/kök (fru vill ändå ha kyla på sommaren

Jag har möjlighet att FÅ 5st radiatorer (2radiga) helt nya. De är i lite olika längder. Dock vill jag inte installera dem själv utan överlåter det åt rörmokare ifall vi väljer att byta.
Vad brukar vara ett normalt pris för installation av radiator?

Jag bifogar en bild på huset (jättevackert från google maps och redigerat i telefonen).
Röd text är vilka rum det är.
Vit färg är dörrposter utan dörrar.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 januari 2019, 10:59:12 »

Det verkar som om kompressorn stannade under mätningarnas gång. Ska det bli vettiga värden bör den gå hela tiden. Stannar den kommer radiatorn att fyllas på med svalare vatten men kan ändå innehålla vatten som till största delen är kompressorvärmt. DeltaT säger då inte så mycket om flödet men förmodligen finns det inte mycket att vinna på att trimma in flödena rätt.

Gästtoaletten kan mycket väl ha en radiator som kortsluter. På sådana ställen sitter det ofta en lite radiator som har samma dimension på anslutningar och ventiler som en stor radiator. Flödet i förhållande till värmeavgivande förmåga blir då betydligt större.

 
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 03 januari 2019, 21:31:36 »

montera en eller två fläktkonvektorer  som komplement i den delen där det är kallt.   byt de radiatorer i sovrum som  n itycker det är kallt.   Ni bheöver inte byta  radiatorer utan bara komplettera.

Jag skulle hoppas på att det skulle räcka med en fläktkonvektor i nya delen av huset som hjälper i princip alla rum där. Men det kanske är mer värt att satsa på en luftvärmepump istället, som vi då kan använda för kyla på sommarn och bara hjälp till värme på vintern så kanske vi får ner framledningen.
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 03 januari 2019, 21:26:00 »

Här kommer bilderna på golvvärmen också som lovat...
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 03 januari 2019, 21:21:37 »

Det betyder att radiatorerna i alla rum behöver bytas om ni vill ha ner framledningstemperaturen.
Det är det jag är orolig för...

Citera
Det kan också vara så att radiatorernas förmåga att avge värme är väl liten i förhållande till husets värmebehov...
I nya delen är alla radiatorer 1radiga (med typ bockad plåt bakom (konvektorplåt??). Dock i vårt sovrum har vi en 2radig radiator (med "sicksack" plåt mellan raderna). Denna radiator har vi som sagt strypt termostaten på.

Citera
Termen kortslut är rätt använd men om det är problemet vet vi först när IR-mätningarna har gjorts.

Nu har jag mätt på samtliga radiatorer...

Gamla huset
Arbetsrum: 47,5°c -> 40°c (3radig utan plåtar mellan)
Biorum: 45°c -> 40°c (2radig med plåtar mellan)
Biblioteket: 45°c -> 40°c (2radig utan plåtar)
Gästtoalett: 45°c -> 45°c (2radig med plåtar) kan ha mätt fel här, men annars kortsluter denna.

Matrummet (bifogade bilder)
Golvvärmen: 41°c -> 36°c

Nya huset
Köket: 38°c -> 35°c
Köket fönster2: 39°c -> 34°c
Hall: 37°c -> 33°c
Tvättstuga: 40°c -> 34°c
Sonens sovrum: 39°c -> 36°c
Gästtoalett: 38°c -> 35°c
Vardagsrum fönster1: 37°c -> 33°c
Vardagsrum fönster2: 36°c -> 34°c
Vardagsrum fönster3: 36°c -> 34°c

Källaren glömde jag mäta (förutom golvvärmen till matsalen som kommer därifrån).

Dock vet jag inte om värdena är helt korrekta då de hoppade lite när jag mätte. Köpte en billigare variant på termometer (Januari är en fattig månad).


Bakom gardinerna fortsätter fönstren/dörrarna, ALLT går att skjuta. Så det blir ett fint kallras från dessa.
Aluminiumramen blir svinkall.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 03 januari 2019, 20:12:02 »

montera en eller två fläktkonvektorer  som komplement i den delen där det är kallt.   byt de radiatorer i sovrum som  n itycker det är kallt.   Ni bheöver inte byta  radiatorer utan bara komplettera.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 januari 2019, 14:18:43 »

Skulle man då kunna säga att högre flöde ger varmare i rummet men kanske lägre delta?
Dt stämmer. Fast är det bara 4 graders temperaturdifferens över pumpen blir det ingen markant skillnad. Det är en annan sak om man går från 10 till 5 graders skillnad.

Citera
Vi har egentligen inte för varmt i något rum (utom sovrummet, har dragit ner lite på termostaten). Alla andra termostater är på max.
Det betyder att radiatorerna i alla rum behöver bytas om ni vill ha ner framledningstemperaturen. Idealet hade varit om det hade varit för kallt i ett rum och termostaterna ströp flödet till radiatorerna i de andra rummen. Då hade man kunnat få ner framledningstemperaturen genom att byta enbart radiatorn i det kalla rummet.

Citera
Ändå har vi galet hög framledning.
Min tanke var då att vi kanske har radiatorer (eller golvvärnen) som kortsluter (alltså har i princip samma fram- som returtemperatur).
Har jag rätt i termen kortslut samt tanken?
Det kan också vara så att radiatorernas förmåga att avge värme är väl liten i förhållande till husets värmebehov. Fast det känns lite tveksamt att det skulle vara fallet för den nybyggda delen. Efter första oljekrisen 73-74 började man isolera bättre än tidigare. Termen kortslut är rätt använd men om det är problemet vet vi först när IR-mätningarna har gjorts.
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 03 januari 2019, 11:51:12 »

Tejp fungerar bra. Mät på rören innan kopplet om det är enklast. I och med att det är temperaturen på framledningen som är börvärdet kommer lägre flöde att betyda att det blir lite svalare inne. Returtemperaturen, och därmed radiatorernas medeltemperatur, blir ju lägre när flödet minskas och framledningen har konstant temperatur.

Skulle man då kunna säga att högre flöde ger varmare i rummet men kanske lägre delta?

Vi har egentligen inte för varmt i något rum (utom sovrummet, har dragit ner lite på termostaten). Alla andra termostater är på max.
Ändå har vi galet hög framledning.
Min tanke var då att vi kanske har radiatorer (eller golvvärnen) som kortsluter (alltså har i princip samma fram- som returtemperatur).
Har jag rätt i termen kortslut samt tanken?

Vill tacka dig Roland att du tar dig tiden att hjälpa/ge oss svar till mig och min familj, det är väldigt uppskattat.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 januari 2019, 08:56:37 »

Tejp fungerar bra. Mät på rören innan kopplet om det är enklast. I och med att det är temperaturen på framledningen som är börvärdet kommer lägre flöde att betyda att det blir lite svalare inne. Returtemperaturen, och därmed radiatorernas medeltemperatur, blir ju lägre när flödet minskas och framledningen har konstant temperatur. 
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 02 januari 2019, 21:32:25 »

Mät på rören eller vid rörens in- och utlopp på radiatorn. Det fungerar inte att mäta på omålade metallytor, mät där det är målarfärg.

Vad gäller golvvärme där det också finns radiatorer som behöver högre framledningstemperatur än golvvärmen finns det tre temperaturer, framledningen från värmepumpen, ingående golvvärmeslingan och retur golvärmeslinga (som också är retur till pumpen).  Temperaturskillnaden mellan ingående och returslingan brukar man hålla runt 5 grader för att golvet inte ska kännas ojämnt varmt. Temperaturskillnaden mellan framledningen från pumpen och returen får bli vad den blir, förmodligen blir den över 10 grader.

Är det då smart att använda "tejp-tricket", typ eltejp på rören?

Då ska jag alltså mäta mellan kopplet och radiatorn eller innan kopplet? Blir svårt att mäta efter då det sitter i princip direkt på själva radiatorerna.


Jag ska försöka ta en bild (kanske hinner imorgon) på golvvärmens in/ut så ska ni få se och förmodligen skratta lite. Det ser inte alls ut som hos andra med golvvärme.
Min inkommande till golvvärme kommer från samma rör som till radiatorerna. Sedan sitter det som en rundgång/koppel innan cirkulationspumpen.
Utgående kommer från "rundgången/kopplet" och går till radiatorernas återledning in till pumpen.
Det kanske hade varit betydligt bättre/mer ekonomiskt att ha en egen shuntgrupp i pumpen för golvvärmen?
Just ja, jag har fått en ny termostat och givare till golvvärmen som sitter precis innan cirkpumpen (som står på högsta hastighet).

Är det värt att prova sänka hastigheten eller finns det stor risk att det blir kallare i rummet då?
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 02 januari 2019, 21:19:30 »

Det är sällan vi byter ut samtliga radiatorer när vi installerar/byter ut pumpar utan det blir mer i dom rummen som ser tveksamt ut om effekten inte räcker till så tänk lite vilka rum som känndes kalla.

Det är nog bara ett rum som känns varmare än de andra och det är sovrummet, där har vi en 2raders radiator. Jag har strypt ner med termostaten lite för att få ner värmen.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 januari 2019, 20:41:14 »

Mät på rören eller vid rörens in- och utlopp på radiatorn. Det fungerar inte att mäta på omålade metallytor, mät där det är målarfärg.

Vad gäller golvvärme där det också finns radiatorer som behöver högre framledningstemperatur än golvvärmen finns det tre temperaturer, framledningen från värmepumpen, ingående golvvärmeslingan och retur golvärmeslinga (som också är retur till pumpen).  Temperaturskillnaden mellan ingående och returslingan brukar man hålla runt 5 grader för att golvet inte ska kännas ojämnt varmt. Temperaturskillnaden mellan framledningen från pumpen och returen får bli vad den blir, förmodligen blir den över 10 grader.
Skrivet av: youji
« skrivet: 02 januari 2019, 20:23:26 »

Jag har precis köpt en IR-termometer.
Har dock inte använt den än.

Hur och var på radiatorerna ska jag mäta?
Är det på själva radiatorn eller på rören.
Borde väl vara på framsidan av radiatorn, då jag har (det kallas koppel väl?) På nästan alla radiatorer utom i gamla delen av huset.

Och på golvvärmen förståss (den tror jag dock kortsluter).
Jag har en egen cirkulationspump för golvvärmen. Ska man sänka hastigheten på den för att öka deltat ifall det är för lågt?

Har fortfarande svårt att greppa hur flöde och delta fungerar, och mycket annat inom värme också. Ber om ursäkt ifall det är jobbigt att förklara, har försökt hitta bra information på nätet.

Här har dock varit bästa stället att lära sig då ni är så hjälpsamma, tack alla!
Det är sällan vi byter ut samtliga radiatorer när vi installerar/byter ut pumpar utan det blir mer i dom rummen som ser tveksamt ut om effekten inte räcker till så tänk lite vilka rum som känndes kalla.
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 02 januari 2019, 18:43:30 »

Jag har precis köpt en IR-termometer.
Har dock inte använt den än.

Hur och var på radiatorerna ska jag mäta?
Är det på själva radiatorn eller på rören.
Borde väl vara på framsidan av radiatorn, då jag har (det kallas koppel väl?) På nästan alla radiatorer utom i gamla delen av huset.

Och på golvvärmen förståss (den tror jag dock kortsluter).
Jag har en egen cirkulationspump för golvvärmen. Ska man sänka hastigheten på den för att öka deltat ifall det är för lågt?

Har fortfarande svårt att greppa hur flöde och delta fungerar, och mycket annat inom värme också. Ber om ursäkt ifall det är jobbigt att förklara, har försökt hitta bra information på nätet.

Här har dock varit bästa stället att lära sig då ni är så hjälpsamma, tack alla!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 januari 2019, 17:24:38 »

Om det behövs tillsatsel vid -10 kan det inte ha blivit så många timmar per år så att det blev kännbart. Då bör det fungera helt utan tillsatsel med nya pumpen.

Är deltaT över pumpen 4 grader blir deltaT över radiatorerna också 4 grader i medeltal (ska man vara noga: flödesvägt medeltal). Det går inte att ha 7-10 grader över radiatorerna och 4 grader över pumpen.

Det som händer när man stryper flödet till en radiator som kortsluter flödet är att flödet till de övriga radiatorerna blir högre. Därmed ökar returtemperaturen, radiatorns medeltemperatur och därmed värmeavgivningen ökar. Man därför sänka framledningstemperaturen något och bibehålla samma temperatur i rummet. Nu är deltaT över pumpen bara 4 grader så det blir kanske inte så stor effekt som när man har 7-10 grader och det kanske finns radiatorer med deltaT en bra bit över 10 grader. Det är inte så stor skillnad i den effekt radiatorn avger om det är ingen eller 5 graders temperaturdifferens över den men kommer man över 10 blir det skillnad.

Tänk på att mäta deltaT först när pumpen har gått ca en kvart så att det värmda radiatorvattnet har hunnit cirkulera genom radiatorerna. Problemradiatorer brukar vara de som är små, t.ex. i badrum eller hallar, eller de som sitter nära värmepumpen.
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 01 januari 2019, 14:33:38 »

Om du nu ska byta radiatorer är det väl lika bra att byta till moderna sådana med konvektorplåtar.

Ja, det låter vettigt.
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 01 januari 2019, 14:31:56 »

47 grader fram vid noll ute är högt. När är den nyare delen av huset byggd?

Hur fungerade den gamla pumpen? Vid vilken utetemperatur började elpatronen gå in?

Den nya delen är byggd 1979.
Den gamla pumpen fungerade väl rätt ok, fast elpatronen gick ganska mycket tyckte jag.
Vid vilken temperatur minns jag inte men skulle tro kring -10 kanske. Men som sagt är jag ytterst osäker. Det var inget jag tänkte på då.

Så 4grader delta vid pumpen är okey, det var skönt att veta, tack.

Hur bör deltat vara vid varje enskilt element, är det mellan 7-10grader?

Om ett eller fler element kortsluter och man åtgärdar dem, kan man verkligen sänka framledningen till alla andra då utan att de andra rummen kyls ner?
Skrivet av: Ralleballe
« skrivet: 31 december 2018, 13:50:02 »

Om du nu ska byta radiatorer är det väl lika bra att byta till moderna sådana med konvektorplåtar.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 30 december 2018, 17:15:53 »

47 grader fram vid noll ute är högt. När är den nyare delen av huset byggd? Har man byggt till ett gammalt hus i nyare tid brukar det bli blandat grova och smala rör med åtföljande konstig fördelning av radiatorvattenflödet. Köpet av IR-termometer kan betala sig på några månader.

Om det är försvarbart att byta några radiatorer eller inte visar sig först när de radiatorer som finns är rätt intrimmade. Jag kunde sänka värmekurvan rätt ordentligt när jag ströp flödet till några radiatorer som mer eller mindre kortslöt flödet.

Fyra graders differens är ok på en Thermiapump. Det är R410 som köldmedium och det fungerar bra med en liten värmebärardifferens.

Minsta effekt för kontinuerlig drift är 5 kW och det verkar rätt rimligt att huset har behövt mer värme än det sedan start. Man var snål med borrhålsdjupet förr i tiden.  Man brukade också dimensionera pumparna rätt snålt, ofta bara för 50-60% av husets maximala värmebehov. Hur fungerade den gamla pumpen? Vid vilken utetemperatur började elpatronen gå in?

Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 30 december 2018, 16:37:15 »

Tänkte tillägga att jag ännu inte kollat delta på varje element än. Jag får köpa en IR-termometer.

Är det ekonomiskt försvarbart att byta element eller blir det dyrare än att låta kompressorn gå och betala elen istället?
Skrivet av: Dopinus
« skrivet: 25 december 2018, 16:20:59 »

Första inlägget här för mig. Har dock surfat runt här ett par månader...

Vi flyttade in i detta hus 2010 (225 m2 enplansvilla, 73 m2 källare/garage). Då fick vi med en bergvärmepump Thermia diplomat 12. 2st borrhål på 90meter vardera.
Under åren så har vi hunnit byta varmvattenberedare, blandarventil, cirkualtionspump och lite annat smått o gott. När displayen säckade ihop så bestämde vi oss att köpa en ny pump. Det blev en Thermia Inverter Large.
Den blev installerad 1november 2018. Sedan dess har kompressorn gått dygnet runt utan en enda pause. Det känns lite väl mycket tycker jag.
Vi har en enormt hög kurva enligt mig själv. Vid 0°c ute har vi en framledning på ca 47°c.

De flesta rum har en-radiga radiatorer. Vi har 15 element i huset och kanske 3st i garaget/källaren.
Våran matsal har golvvärme och usla skjutdörrar (4sektioner). Ca 3,5m takhöjd.
I den gamla delen av huset (byggt 1896) har vi 3radiga element, modell gamla (tror jag) och även ett nytt 2radigt.

Finns det någon vinning i att byta ut de enradiga radiatorerna till 2 eller 3 radiga? Kan man då få ner framledningen?
Eller är det mer värt att skaffa en fläktkonvektor eller luft/luft värmepump (frugan vill ändå ha, pga. Kyla på sommarn).

Justa ja, jag har ett delta t på 4° på varma sidan vid pumpen, ifall det kan hjälpa?

Tack på förhand och så vill jag passa på att önska alla en god jul och gott nytt år.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!