Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grundfos UPM3 högt buller frÃ¥n golvvärmefördelare  (läst 536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slitvarg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I min golvvärmefördelare från LK sitter en Grundfos UPM3.
Golvvärmefördelaren är placerad i vägg mellan hall och tvättstuga. Pumpen lÃ¥ter väldigt högt och vibrationerna gÃ¥r genom väggen. Värst lÃ¥ter det i hallen men det hörs överallt pÃ¥ hela undervÃ¥ningen. 

Pumpen körs i ett konstant tryck och går i högsta hastighet.
Så lämnade installatören pumpens inställning.

I detta driftsläge (konstant tryck) finns tre hastigheter. Går pumpen för hårt därför allt oväsen? Bör jag sänka hastigheten?

Ljudet är för övrigt konstant samma, oavsett tidpunkt.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Om det blir tyst (nog) av att sänka hastigheten ett steg så prova och se om värmen är bra ändå. Blir det lite för kallt kanske du kan höja temperaturen på framledningen till golvvärmen med den shunt som kanske sitter där? Alltså den ratt som kanske finns och som styr hur mycket golvvärme-retur-vatten som blandas in i framledningen till golvvärmen. Posta en bild om du är osäker.

(Jag har en annan pump och kör den på läge 2/4 för typ 80 m2 golvvärme och det funkar för mig).

Om du har projekteringsritning för golvvärmen så kan man se beräknat flöde där och kan jämföra med pumpens spec och se vilket läge man ska köra. Men att bara prova funkar bra också. :)

Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!