Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybliven husägare med rasad elpanna.  (läst 2663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Crall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nybliven husägare med rasad elpanna.
« skrivet: 19 mars 2018, 16:57:53 »
Hej!
Hoppas jag postar i rätt forumsdel nu.

Har blivit husägare men ännu inte flyttat in. Innan vi han flytta in så rasade den bef CTC Electronica el kassetten tyvärr. Så nu är jag villrådig!
Det sitter även en Nibe F100P vvb med frånluftsåtervinning där idag.
Föregående ägare hade ca 17800Kwh per år (ensam kvinna, 75 år) ink hushålls el, Stängde av CTC mellan April-Sept varje år. Huset är en enplan Onsalavilla på Betongplatta byggt 82.
isolerade 3-glas fönster från 82. ca 140 kvadrat boyta. Huset ligger i Kungsbacka; Halland, 2,5 mil söder om Göteborg. Vi som skall flytta in är 2 vuxna och två barn, 7 & 9 år med en till på väg.

Efter som vi vill sänka kostnaderna över tid så har vi tagit in offerter på Luft/vatten från 2 olika (väntar på en till från en tredje). Det som slog mig nu är att alla 3 jag pratat med rekommenderat Nibe. Men efter som detta forum finns och man börjar googla så blir jag villrådig i valet av fabrikat.
Bägge nuvarande offerterna är Nibe F2120-8 samt VVM 320 samt en Kanalfläkt till ventilationen (ingen av dem rekommenderade F135 tillägget för frånluft). Men är Nibe verkligen så mycket bättre än tex Bosch eller IVT?
Vi hade tänkt att ta in offerter på bergvärme efter inflyttning men nu blev det lite mer stress så detta valdes bort pga längre handläggningstider.
Vad skulle ni rekommendera med ovan info? Är luft/vatten den enda vägen eller skulle man kunna köra en frånlufts panna istället och spara in tillräckligt?

Mvh
Crall

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nybliven husägare med rasad elpanna.
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2018, 17:06:39 »
Där du bor är det ju inga vintrar så en LVVP fungerar säkert utmärkt. Att satsa på en frånluftsVP kan kräva lite ingrepp i ventilationen i huset men det vet vi inget om.
Att dom du pratat med vill sälja Nibe beror enbart på att dom kan köpa in just Nibe till ett förmånligt pris. Alla stora märken är i stort likvärdiga så leta rätt på någon som säljer IVT, Thermia, CTC, Bosch mm och be dom om ett pris.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybliven husägare med rasad elpanna.
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2018, 17:20:36 »
Eftersom det sitter en Nibe F100 frånluftsvärmepump så borde det funka att byta ut denna till nått annat.
Typ Nibe 370 eller IVT vent 202 skulle funka rakt av (rekommenderar nog IVT före Nibe i detta fallet).

Ska man in med en kraftigare frånluftsvärmepump typ Nibe 730/750, IVT 840/860 eller Comfortzone så måste man se över avluftskanalens isolering.
Dessa kyler avluften mycket mer än en F100 så man kan kanske t o m behöva dra ny avluftskanal.
Jag skulle dock ta in offerter på frånluft också, förutom luft/vatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybliven husägare med rasad elpanna.
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2018, 17:44:48 »
Om ni väljer luft/vatten så är det skillnad främst på om ni väljer inverter eller de lite äldre/enklare on/off-värmepumparna, min bild är att de modernare invertrarna är klart effektivare.
Snabbast och billigast blir det att byta till en modern frånluftsvärmepump typ Nibe 370 eller IVT vent 202 som Carl N skriver.
Till en sådan kan man sedan docka en booster typ denna: https://www.blocket.se/halland/Mitsubishi_Electric_W50_Booster_76785198.htm
Enligt tidigare tester så kan den ge en ytterligare besparing på ca 5000 kWh/år jämfört med bara frånluftsvärmepumpen.

Alternativet är ju då en komplett luft/vattenvärmepump + att du sätter in en vanlig kanalfläkt som sköter ventilationen av huset.
Troligen ger en "riktig" luft/vattenvärmepump med inverter i kombination med den anpassade pannan en lite större besparing, och enklare installation/drift (det blir ju lite speciallösning ändå med en booster).
Men priset blir troligen lite högre också.

Ett annat alternativ är att titta på möjligheten att sätta in Nibe 370 eller IVT vent 202 och istället satsa på tilläggsisolering och/eller fönsterbyte för att sänka förbrukningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nybliven husägare med rasad elpanna.
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2018, 18:36:15 »
Man kan fundera på varför där sitter en NIBE 100P plus en CTC el-kassett i huset? Det logiska borde varit att där suttit t.ex. en NIBE 310P eller IVT 490. Anledningen skulle kunna vara att husets värmesystem är dimensionerat som högtempsystem t.ex. 80/60 vid DVUT. Kungsbacka har DVUT på -12 grader. Då är det i så fall extra viktigt att man väljer en värmepumpsmodell som klarar så höga framledningstemperaturer som möjligt. Upplevde ni radiatorerna i huset som små och tunna eller stora och tjocka (dubbel panel) när ni var i huset och tittade?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nybliven husägare med rasad elpanna.
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2018, 18:46:23 »
Har ni plats inomhus, så kan nog 110P sparas....och tillverka varmvattnet samt sköta ventilationen.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Crall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare med rasad elpanna.
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2018, 21:00:46 »
vilket trevligt forum! Tack för er input!!
Skall försöka svara så gott jag kan på de frågor som kom.
@Carl N Det var faktiskt en som hade med en Nibe F750 (inverterstyrd kompressor har dom skrivit till), dom har även lagt till att kostnader kan tillkomma pga eventuell bristfällig kondensisolering. Skall ha ut dem på fredag på hembesök.
@Rickard Ser nu att jag skrivit fel ang F2120, den var F2120-12 som den ena offererat, det är väl en inverter? Problemet med LV är att jag inte vill ha den på framsidan huset pga dess utseende, hur långa ledningar kan man ha mellan innerdel och ytterdel?
@Josth anledningen att där sitter en F100p är att VVB byttes ut för 12 år sedan när den gamla pajade. El-kassetten behölls då den inte var dålig då. Radiatorerna är olika beroende på rum, men ser ungefär ut som de i denna tråden https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45816.45 både de dubbla och enkla.
@rocas tyvärr så finns inte plats för 2 stora skåp, bara ett.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybliven husägare med rasad elpanna.
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2018, 21:30:48 »
När kom kraven på 55/45-värmesystem, det borde väl ha kommit före -82 eller?
Du skulle väl kunna ta några bilder vid tillfälle så kanske det går göra en bedömning bara utifrån det.
Eller hör om det finns byggritningar och sånt där det framgår hur radiatorerna dimensionerats.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare med rasad elpanna.
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2018, 21:34:34 »
Vad har hänt hur , svÃ¥rt att säga för dig   men vad fungerar inte , hur bär den sig Ã¥t

Utloggad Crall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare med rasad elpanna.
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2018, 21:55:25 »
När kom kraven på 55/45-värmesystem, det borde väl ha kommit före -82 eller?
Du skulle väl kunna ta några bilder vid tillfälle så kanske det går göra en bedömning bara utifrån det.
Eller hör om det finns byggritningar och sånt där det framgår hur radiatorerna dimensionerats.
Kollar på det i morgon. Har ni någon koll på avstånd mellan innerdel och ytterdel F2120 och vvm 320?
Vad har hänt hur , svÃ¥rt att säga för dig   men vad fungerar inte , hur bär den sig Ã¥t
Ett värme element är kört, den kondenserar så det blir fukt i kontaktorerna så dom bränner. Nått kort var skadat med...vet inte mer tyvärr.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare med rasad elpanna.
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2018, 22:05:31 »
Då har du fällt ner luckan och kan se kontaktorerna i nedre vänstra hörnet
Ett värmeelement kört säger du , har aldrig  sett en electronik kondensera ,  den kan inte kondensera , dÃ¥ är den nog läck eller en anslutning pÃ¥ rör som läcker , kan även vara sÃ¥ att en patron läcker i genomgÃ¥ngarna pÃ¥ elementen inget ovanligt , pÃ¥ grund av trycket i systemet kan
det bli en liten stråle ut mot kort och kontaktorer , det är tre patroner i den , vilken läcker
Om ett element är kört går det att koppla ur den på kontaktorn. men är det en stråla där kan det bli svårt att få det tätt
Mera info

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare med rasad elpanna.
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2018, 22:09:30 »
Det brukar vara den mittersta patronen som går , det är 1,3 KW och är första steget som jobbar mest
Edeit fel 1,8 KW


« Senast ändrad: 19 mars 2018, 22:22:26 av tc75 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nybliven husägare med rasad elpanna.
« Svar #12 skrivet: 20 mars 2018, 15:52:50 »
Vad jag vet kom lågtemperatursystemen 55/45 så smått när frånluftsvärmepumparna började komma under senare delen av 80-talet. Första halvan av 90-talet var det fortfarande en blandning av värmesystem och många fick luftvärme. Från mitten av 90-talet blev det "standard" med frånluftsvärmepump i nya hus. Många äldre hus har rejält dimensionerade radiatorer och rör och det fungerar som lågtemperatursystem. Jag tror att det är från slutet av 60-talet till mitten av 80-talet som det är allra störst chans att det skulle kunna vara högtemperatursystem.

F2120 ser ju riktigt snygg ut för att vara en värmepump. Inte ska man gömma den bakom huset ;) Vissa värmeförluster blir det med många rör på utsidan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!