Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: max framledningstemp - gäller det även elpatron?  (läst 25566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rfolmer

  • Börjar bli varm i kläderna
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #45 skrivet: 28 januari 2012, 11:40:59 »
Det som löser problemet är att:

1. Öppna alla termostater
2. Strypa in adekvata grundflöden över varje enskild radiator (deltaT över radiatorn ca 5-10 grader)
3. Om möjligt, efter injusteringarna, sänka kurvlutningen
4. Höj max returtemp
5. Höj max framledningstemp

Om inte heller detta hjälper måste man öka den värmeavgivande ytan, fler eller större radiatorer, en eller ett par fläktkonvektorer - är lösningar som med relativt små insatser kan göra att det hela fungerar problemfritt.
Rickard, kan du vara snäll o förklara punkt 2 där? Jag antar att du menar att man stänger termostaten för att få deltat att sänka till 5-10?
Är det för att undvika att en radiator tar all värme?
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #46 skrivet: 28 januari 2012, 11:47:22 »
Ofta finns det en grundflödesventil som sitter under/innanför termostaten, på danfoss-koppel går dessa vrida på för hand, på andra koppel kan man behöva ett verktyg.
Om det inte finns någon grundflödesventil kan man justera grundflöde (maxflöde) på trimventilen som brukar sitta på returledningen till rörsystemet.
Om du inte vet vilken typ av koppel eller vilka typer av justeringsmöjligheter du har kan du ta ett par bilder på radiator/koppel och bifoga.

Tanken med att strypa in grundflöden är att minimera risken att för stort flöde går över en enskild radiator, ller att så litet flöde går överdemsamma att uteffekten blir för låg, vilket i sin tur gör att man måste ställa upp kurvlutningen för att få tillräckligt varmt i det specifika rummet.
Det rum vars radiator/radiatorer är klenast (eller för mycket strypt) avgör den lägsta kurvlutning man kan ställa in på värmepumpen och är alltså helt avgörande för totalekonomin på värmepumpen.

Danfosskoppel kan justeras 1-7/N
Små radiatorer (typ på lilla toaletten) skall stå på 1-3
Medelstora radiatorer skall ställas in på ca 3-5
Stora radiatorer, typ garage, skall ställas in på ca 5-7/N
« Senast ändrad: 28 januari 2012, 11:48:54 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #47 skrivet: 28 januari 2012, 14:13:05 »
Jaa  vi mÃ¥ste ju skriva doktorsavhandlingar för att vissa personer inte ska attackera allt, eller har ni sÃ¥ svÃ¥rt att förstÃ¥?
Kondenserar jag i 40 och har en tät process så får jag ut 41. DT över radd är 9 och jag får då 32 tillbaka. Har jag nu fullkondensering och en väl fylld maskin ligger min vätska på 33 alltså 1 grad över VBR. Då har jag underkylning på 7K
i detta FIKTIVA exempel som jag bara hittar på i huvudet just precis nu.

Är det verkligen sÃ¥ svÃ¥rt för er att förstÃ¥ att man sÃ¥ att säga höftar till värden?  Jag missade 1K i underkylning samt 0,03 i cop  - ja dÃ¥ mÃ¥ste vi hacka direkt huvuddunk

Nej jag har inte som mission att jaga dig Rickard, jag försöker fÃ¥ människor att förstÃ¥ att det inte behöver vara sÃ¥ som du ger sken av, att man mÃ¥ste riva ut högtempsystem, termostater är farliga, alla installatörer vill bara ta era pengar och dra. 

Man mÃ¥ste inte göra nÃ¥got alls egentligen, man kan fÃ¥ ett HT system att funka om man vill, man kan hänga pÃ¥ fläktkonvektorer, man kan byta och skifta raddar etc etc  Man mÃ¥ste inte ha en tank alltid, det finns en uppsjö av kompromisser, ALLT hänger pÃ¥ hur den som ska ha anläggningen vill ha det.

Hur har jag provocerat, jag skriver inte att du gör gratis jobb hos folk för att ligga bra till pÃ¥ forumet när den du gjorde jobb hos hÃ¥ller med dig i allt, eller?  Jag har inget intresse att framställa dig eller nÃ¥gon annan som okunnig, vad tjänar jag pÃ¥ det ???   

Varför svarar du inte pÃ¥ min frÃ¥ga Lexus??   Istället för att bara hacka pÃ¥ mig,  vet du inte svaret?

 
« Senast ändrad: 28 januari 2012, 14:16:01 av VP ORAKLET »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #48 skrivet: 28 januari 2012, 14:22:36 »
Att hålla sig till ämnet och redovisa exempel som är relevanta i den diskussion som förs är väl inte att begära för mycket?
Föst skriver du att man kan köra en R407C-maskin 72/65, och sedan att den vid denna temp ger 4.58 i COP, och eftersom det inte stämmer, i praktiken i alla fall, så vidhåller jag att du antingen svamlar eller vill få mig att framstå som okunnig.
När jag/lexus sedan ber om en förklaring så kryper det fram att den COP:n gäller vid 40/32.

Har du ingen som helst förståelse för att man reagerar?
Eller anser du att rena felaktigheter skall få ligga kvar oemotsagda i ett forum som bygger på att försöka redovisa relevanta siffror i mesta möjliga inlägg?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #49 skrivet: 28 januari 2012, 14:28:36 »
Du skojar med mig nu  ???  Jag sa INTE att R407c  gÃ¥r 72-65  L Ä S
Och jag sade sedan att SNITT tempen SNITTET pÃ¥ vad vi tillverkar pÃ¥ ett Ã¥r i SNITT alltsÃ¥,  är 40 i ett HT system INTE 72

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #50 skrivet: 28 januari 2012, 16:30:47 »
OK, missade att du talade om snittemp (i en tråd om max framledningstemp)
COP i mitt alternativ blir väl antagligen bara en aning högre än i ditt alternativ, och billigare att åstadkomma.
Fast årsmedel-COP hänger på så mycket mer än max framledningstemp, och då främst att värmepumen aldrig någonsin får bli en elpanna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #51 skrivet: 28 januari 2012, 17:23:37 »
Japp där är vi överrens.  :)   Jag visra bara att det finns alternativa lösningar, massor av lösningar ;)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #52 skrivet: 28 januari 2012, 18:19:27 »
Varför svarar du inte pÃ¥ min frÃ¥ga Lexus??   Istället för att bara hacka pÃ¥ mig,  vet du inte svaret?

Citera
Hur ser det ut pÃ¥ IVT maskinerna? Vilken SGÖH ,TGÖHoch UK brukar dessa fÃ¥?  Roligt att jämföra    Det var pÃ¥ vippen att jag blev en del av den organisationen ett tag, och det vore kul att att veta om jag gjorde bort mig igen
       

Jag får inte röra manometerstället, så jag har ingen aning.

Däremot kan jag mäta spänning, ström och deltaT, vilket jag känner är en tillräcklig referens för att avgöra om kompressorn ger den effekt som är utlovad av produktbladet.

Hackar jag pÃ¥ dig?  Sc:,h

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #53 skrivet: 28 januari 2012, 19:25:49 »
Det kändes så :-\
Men visst, vi har ju en typ av hatkärleks förhållande ;D

Det är riktigt synd att du inte kan mäta grejerna, vorde intressant på riktigt att jämföra med andra fabrikat. *vinkar*

Utloggad rfolmer

  • Börjar bli varm i kläderna
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #54 skrivet: 28 januari 2012, 20:05:08 »
Ofta finns det en grundflödesventil som sitter under/innanför termostaten, på danfoss-koppel går dessa vrida på för hand, på andra koppel kan man behöva ett verktyg.
Om det inte finns någon grundflödesventil kan man justera grundflöde (maxflöde) på trimventilen som brukar sitta på returledningen till rörsystemet.
Om du inte vet vilken typ av koppel eller vilka typer av justeringsmöjligheter du har kan du ta ett par bilder på radiator/koppel och bifoga.

Rickard, jag känner inte igen riktigt det du skriver, och ser inget som liknar en ventil - vi fÃ¥r ta det frÃ¥n början. Jag har tvÃ¥ typer av raddar. Bifogar bilder pÃ¥ bÃ¥da. Du kanske kan t o m antyda var jag ska mäta diffen? Tack!!  Thumbsup
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #55 skrivet: 28 januari 2012, 21:27:08 »
Ser att det är ettrörssystem svårt att mäta diffen jag skulle föreslå dessa ställen.
Om man mäter röret nedanför kopplet blir det inte riktigt rätt för att en delflöde
GÃ¥r rakt igenom kopplet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #56 skrivet: 28 januari 2012, 21:31:21 »
Dom där känner jag inte igen, vet inte om eller hur man ställer grundflödet över dessa.
Med lite tur har du bra diff, och behöver inte strypa in grundflödet.
Se bara till att köra med helt öppna termostater när du mäter, och kompressorn måste gå hela tiden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rfolmer

  • Börjar bli varm i kläderna
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #57 skrivet: 29 januari 2012, 20:16:00 »
NÃ¥ ja, har jag tur, sÃ¥ stämmer inte differna, och slipper jag investera i raddar...   ^-^
Ska alla radiatorer ha möjligheten att justera grundflödet??
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #58 skrivet: 29 januari 2012, 20:34:34 »
Nja, i enrörssystem brukar det vara någon form av strypbricka som lägger ett difftryck över radiatorn, vilket i sin tur skall ge adekvat deltaT.
Mät deltaT in/ut ur radiatorn när kompressorn går kontinuerligt, ligger difftempen på alla radiatorer på mellan 5 och 10 grader är det OK, ligger det under 5 grader bör du försöka strypa flödet, ligger det över 10 grader bör du försöka öka flödet över radiatorn.

Fast jag skall villigt erkänna att jag inte är så kompetent på enrörs-system, hoppas att jag blir rättad om jag har fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #59 skrivet: 29 januari 2012, 20:41:24 »
Borde man inte mäta diffen över hela slingan och justera den till 5-10 grader är det många raddar på samma slinga blir det inte mycket diff på varje.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!