Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uttag pÃ¥ ledningen mellan utomhus- och inomhusdel?  (läst 4627 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vittsjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Uttag på ledningen mellan utomhus- och inomhusdel?
« skrivet: 26 oktober 2010, 21:24:29 »
Jag har köpt ett hus där det står en CTC Eco Air 107 med en Eco El inomhus. Är från 2006.

På ledningarna mellan utomhus- och inomhusdel är där två pluggade förgreningar. Vad är dessa till för?

Det råkar inte vara så att man där kan koppla på extern energikälla, typ ved? Någon som annars vet om Eco El från 2006 har de sk 2 anslutningarna som ska göra det så lätt att koppla på extern energikälla?

Har frågat CTC också, men de har inte svarat ännu...får nog höra av mig till dem igen om jag inte får svar här.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Uttag på ledningen mellan utomhus- och inomhusdel?
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2010, 08:05:42 »
Ledningarna mellan inne- och utedelen har installatören dragit. Hur dom är utformade kan nog inte CTC svara på...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Uttag på ledningen mellan utomhus- och inomhusdel?
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2010, 09:44:23 »
Är det inte bara avluftningar?
Anslutningar för andra energikäller finns på baksidan av EcoEl om det finns sådana.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Uttag på ledningen mellan utomhus- och inomhusdel?
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2010, 13:49:00 »
Ledningen mellan ute/inne är en prefab kabel med färdiga kontakter, var menar du att själva förgreningen sitter?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Uttag på ledningen mellan utomhus- och inomhusdel?
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2010, 13:59:51 »
Ledningen mellan ute/inne är en prefab kabel med färdiga kontakter, var menar du att själva förgreningen sitter?

Jag tror trådskaparen menade rörledningen, inte den elektriska ledningen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tompa74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vittsjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uttag på ledningen mellan utomhus- och inomhusdel?
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2010, 19:16:17 »
purjo_: Det var bara frågan om min pump har de två kopplingarna som jag frågade CTC om.

erp: Verkar inte vara avluftningar, de är riktade neråt. Borde ju rimligen vara riktade uppåt isåfall. Dessutom borde det sitta en luftningsnippel. Ska se om jag kan se baksidan av pumpen. Får ta det nästa gång jag kommer till huset. Har inte flyttat in ännu.

purjo_ igen: Korrekt uppfattat!

Fattar inte riktigt vad de skulle kunna vara till...

Jag antar att den ena leder ut kallt vatten till pumpen och den andra får tillbaka varmt. Sitter det någon backventil på någon av dessa tror ni? Isåfall borde man ju kunna koppla in en panna eller liknande där. Frågan är bara hur man vet om vattnet strömmar från pannan eller från VP?

Men självklart ska jag kolla om de "riktiga" anslutningarna finns i första hand.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Uttag på ledningen mellan utomhus- och inomhusdel?
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2010, 20:58:02 »
Vattnet pumpas av laddpumpen som är placerad under EcoEl ut mot pumpen där vattnet går in i nedre anslutningen och kommer ut från pumpen i den övre anslutningen och går tillbaka till EcoEl.

Anslutningar för alternativa värmekällor finns på baksidan av EcoEl, inte på pumpen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Uttag på ledningen mellan utomhus- och inomhusdel?
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2010, 21:04:21 »
Är det inte avtappningar är ju risk för sönder frysning vid strömlöst kan vara bra att kunna tappa ur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tompa74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vittsjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uttag på ledningen mellan utomhus- och inomhusdel?
« Svar #8 skrivet: 03 november 2010, 08:14:21 »
Är det inte avtappningar är ju risk för sönder frysning vid strömlöst kan vara bra att kunna tappa ur.

Skulle kunna vara så kanske.

Lite off topic: Hur stort elverk skulle man behöva för att driva VP:n? Utan elpatroner alltså?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Uttag på ledningen mellan utomhus- och inomhusdel?
« Svar #9 skrivet: 03 november 2010, 08:41:31 »
Är det inte avtappningar är ju risk för sönder frysning vid strömlöst kan vara bra att kunna tappa ur.

Skulle kunna vara så kanske.

Lite off topic: Hur stort elverk skulle man behöva för att driva VP:n? Utan elpatroner alltså?

Det beror på vad du vill göra... Vill du förhindra frysning så klarar man sig många timmar på att bara köra cirk-pump(arna). Till det behövs inte många hundra Watt.

Vill du köra kompressorn så måste du ha ett elverk som, förutom att klara den kontinuerliga belastningen, klarar av att starta motorn. Många elverk har problem med det snabba strömuttaget/spännigsfallet som blir när man startar en stor motor.
« Senast ändrad: 03 november 2010, 08:43:24 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tompa74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vittsjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uttag på ledningen mellan utomhus- och inomhusdel?
« Svar #10 skrivet: 03 november 2010, 20:17:55 »
Är det inte avtappningar är ju risk för sönder frysning vid strömlöst kan vara bra att kunna tappa ur.

Skulle kunna vara så kanske.

Lite off topic: Hur stort elverk skulle man behöva för att driva VP:n? Utan elpatroner alltså?

Det beror på vad du vill göra... Vill du förhindra frysning så klarar man sig många timmar på att bara köra cirk-pump(arna). Till det behövs inte många hundra Watt.

Vill du köra kompressorn så måste du ha ett elverk som, förutom att klara den kontinuerliga belastningen, klarar av att starta motorn. Många elverk har problem med det snabba strömuttaget/spännigsfallet som blir när man startar en stor motor.

Hmmm, kanske inget alternativ då. Men då måste man alltså tömma åtminstone utedelen om det skulle bli ett längre strömavbrott? Inomhus kan jag hålla värmen med kaminen.

Får nog fråga CTC vad kompressorn kräver för att starta. Kan vara intressant om man skulle råka snubbla över ett större elverk. Har nu bara ett 3.8kW diesel-verk. Har ingen aning hur mycket den ger vid korttidslast...

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Uttag på ledningen mellan utomhus- och inomhusdel?
« Svar #11 skrivet: 03 november 2010, 21:28:01 »
avstick på värmepumpsrören är säkert för eventuell framtida poolväxlare skulle ja satsa på!!! och på "modernare" ecoelpannor är påsticken till extern värmekälla bakom fronten!!
SvenE
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Uttag på ledningen mellan utomhus- och inomhusdel?
« Svar #12 skrivet: 03 november 2010, 21:45:37 »
Jag satte avtappningskranar utomhus............de att kunna tömma hela värmesystemet smidigt, dels för att kunna tömma endast 2025:an.

Man har lämpligen avstängningskranar inomhus, så tömning av utedeln går smidigt.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uttag på ledningen mellan utomhus- och inomhusdel?
« Svar #13 skrivet: 06 november 2010, 09:30:11 »
Jag har två neråt som jag kopplat in instickstermometrar så ser jag deltat. smidigt varje gång jag är tvättstugan har jag koll så allt ser ok ut
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Uttag på ledningen mellan utomhus- och inomhusdel?
« Svar #14 skrivet: 20 november 2010, 19:19:14 »
Är det inte avtappningar är ju risk för sönder frysning vid strömlöst kan vara bra att kunna tappa ur.

Skulle kunna vara så kanske.

Lite off topic: Hur stort elverk skulle man behöva för att driva VP:n? Utan elpatroner alltså?

Det beror på vad du vill göra... Vill du förhindra frysning så klarar man sig många timmar på att bara köra cirk-pump(arna). Till det behövs inte många hundra Watt.

Vill du köra kompressorn så måste du ha ett elverk som, förutom att klara den kontinuerliga belastningen, klarar av att starta motorn. Många elverk har problem med det snabba strömuttaget/spännigsfallet som blir när man startar en stor motor.

Hmmm, kanske inget alternativ då. Men då måste man alltså tömma åtminstone utedelen om det skulle bli ett längre strömavbrott? Inomhus kan jag hålla värmen med kaminen.

Får nog fråga CTC vad kompressorn kräver för att starta. Kan vara intressant om man skulle råka snubbla över ett större elverk. Har nu bara ett 3.8kW diesel-verk. Har ingen aning hur mycket den ger vid korttidslast...
Skulle tro att pumpens startström står angivet i nån teknisk spec.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!