Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?  (läst 9579 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #30 skrivet: 27 december 2018, 00:49:23 »
Det blev fel i exemplet med två timmars nattsäkning. Jag har rättat det. Mitt "julaftonsexempel" är däremot riktigt. Av 30 kWh utebliven värmeproduktion under tiden pumpen står still ska 26,1 kWh betalas tillbaka. Lägre temperatur under nerkylningsfasen sparar 3,9 kWh.

Ska man hålla på med nattsänkning ska man bo klassiskt japanskt med rispappersväggar och knappt några möbler. Det gäller att ha ett hus med låg värmekapacitet så att nerkylnings- och uppvärmningsperioderna blir korta i förhållande till den tiden är konstant sänkt.
Jag undrar om det verkligen är färdigtänkt om byggnadens konstruktion.  Jag menar att uppvärmningen av byggnadens stomme är en del av förlusterna som kommer återställas av värmeläckaget och inte kräver att man specifikt inkluderar hela stommens minskade energi som något som man måste arbeta aktivt med för att återställa.  Det kan hända dina beräkningar stämmer bra, jag har inte hängt med i exakt hur du gjort och det är därför jag frågar.

Sedan förstår jag inte riktigt hur du namnger de olika faserna i ditt julaftonsexempel.  När du här skriver nedkylningsfasen sparar 3.9 kWh som inte behöver betalas tillbaka, vad syftar du på då?  Den första triangeln eller hela perioden som jag snarare skulle vilja separera i tre faser (nedkylning, nattemp och uppvärmning)?

Skall jjag uppfatta det som att du menar att du de facto sparade in 3.9 kWh under perioden det var helt avstängt och fick fram detta genom att ta 30 kWh sparade och drog ifrån 26.1 kWh som det kostar att återställa?  Har du då även räknat med att du sparar på värmeläckaget även under den tid du återställer värmen pga lägre  :dt:?

Sedan tycker jag resultatet inte är nedslående alls om det är det som är tolkningen. Du menar då att under en period då du borde använt 30 kWh istället använde 26.1kWh, dvs sparade 13%?  Sedan gjorde just din situation med VPn att denna besparing uteblev?
« Senast ändrad: 27 december 2018, 01:03:19 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Snok

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #31 skrivet: 27 december 2018, 09:05:51 »
Inte all energi man sparat, på samma sätt du inte behöver tända en lampa extra bara för att man sparat genom att slåcka ljuset när man sover.  Vissa vinster man gör måste inte betala igen efteråt och det har inget med evighetsmaskin att göra.

Om mörkret hade behövt ett visst antal fotoner för att tvingas bort och din lampa avger dessa på viss tid hade du behövt lysa med en lampa extra efter att den första varit släckt.

Det är snarare som att spara bränsle med bilen genom att motorbromsa(utan regerenerande system som på elbilar)  och accelerera om vartannat, jämfört med jämn fart. Där rullmotstånd och vindmotstånd motsvarar utetemperatur.



Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lågtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushållsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #32 skrivet: 27 december 2018, 09:24:00 »
Om mörkret hade behövt ett visst antal fotoner för att tvingas bort
Men nu är situationen intecsådan varken med mörkret eller huset utan grndförutsättningen var att man fick laborera med temperaturen/tillförd energi för att spara, så då är det ingen ide att du kommer och säger att huset måste dra så och så mycket för antingen är det inte sant eller ett cirkulärt argument.

Strunt samma, för jag tycker inte din argumentation är speciellt givande och antagligen/förhoppningsvis tycker du detsamma om mina, så jag tycker helt enkelt vi struntar i det så får jag höra vad Roland har att säga som jag anser har ett sansat diskutionsklimat och verkar närma sig frågan utan bias.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #33 skrivet: 27 december 2018, 11:48:35 »
Tyvärr hänger jag inte riktigt med i Rolands resonemang.  Det verkar som han i ett senare skede vill återställa all energi som han sparat in under ett tidigare skede.  Då är det klart att det inte kommer bli någon besparing.

Sedan vad gäller återställandet av värme i väggar osv.  Den teoretiskt optimala väggen ur klimatskalssynvinkel är supertunn, håller inomhustemperatur på ytan inne och utomhustemperatur på ytan ute och läcker inget mellan dessa två klimat.

Nu har vi inte dessa optimala väggar, utan väggar där man har en gradient mellan ute och inomhustemperatur och där värme läcker från varma sidan till den kalla.

Att hålla väggen varm inuti är inget självändamål (går inte in på rör och kondens, då vi inte närmar oss dessa temperaturer då det torde bli ett problem).  Det räcker att ha som mål att hela tiden hålla inomhustemp på insidan och det som är inuti väggen får bli en blandning av positiva/negativa  gradienter.  Det blir en automatisk bi-effekt men inget vi aktivt måste kämpa för att uppnå.  För mig låter det som om du med dina teoretiska övningar har arbetat med att återställa all värmen i väggarna vilket jag inte riktigt ser syftet med.  Det kommer värmeförlusten att göra åt dig hela tiden.


Det är glasklart att man vill återsälla samma behagliga inomhustemperatur som innan och det kostar kwh, du verkar tro att det bara är att nattsänka eller veckosänka och sen bara fortsätta med samma energiförbrukning som innan utan att behöva återställa den saknade energin i möbler och väggar, mm mm..

Jag tror fortfarande att ditt hus är för stort så att du inte tydligare klarar av att se skillnaden mellan nattsänkning och återuppvärmning. Eller/och så har du sinnessjukt hög hushållsel.

Nu påstår du också att det spelar ingen roll att väggarna är kalla, eftersom värmen går ut mot kalla sidan, du har ju även innerväggar, möbler och garderober samt en himla massa andra saker som är nerkylda.

Där kan du göra en enkel test vintertid, lägg alla dina kläder, skor och ytterkläder utomhus över natten, så springer du ut och slänger du på dig allting på morgonen och går till jobbet, ju mer kläder du har att värma upp ju mer kommer du frysa. Fast du påstår att så kommer det inte bli då värmen ENDAST går mot kalla sidan. ;)
 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Snok

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #34 skrivet: 27 december 2018, 12:23:07 »
Men nu är situationen intecsådan varken med mörkret eller huset utan grndförutsättningen var att man fick laborera med temperaturen/tillförd energi för att spara, så då är det ingen ide att du kommer och säger att huset måste dra så och så mycket för antingen är det inte sant eller ett cirkulärt argument.

Strunt samma, för jag tycker inte din argumentation är speciellt givande och antagligen/förhoppningsvis tycker du detsamma om mina, så jag tycker helt enkelt vi struntar i det så får jag höra vad Roland har att säga som jag anser har ett sansat diskutionsklimat och verkar närma sig frågan utan bias.

Problemet är väl bara att det inte passar dig.

Hade det varit ett pellets/ved motsv system det handlat om och huset varit dåligt isolerat så ny jämnviktstemp hinner infinna sig inom tiden (ca 6tim för att svängningar inte påverkar reglerkedjan negativt). När man balanserar ett LVVP-system så kräva det i allt från halvmoderna till nya hus en 24-timmars gångtid för att jämvikt ska infinna sig. Det är sen gammalt. Du blandar belysning som mäts statiskt mot ett dynamiskt värmesystem. Vad tror du att du då ska får til svar? Goddag yxskaft?


Det var du som kom med dålig liknelse med lampan dom är helt väsensskild från uppvärmningens natur.... Det är inte lumen/min men däremot kW/h. Vilket som, vill du inte så vill du inte. God fortsättning.
« Senast ändrad: 27 december 2018, 12:36:12 av Snok »
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lågtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushållsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #35 skrivet: 27 december 2018, 13:14:15 »
Jag tror fortfarande att ditt hus är för stort så att du inte tydligare klarar av att se skillnaden mellan nattsänkning och återuppvärmning. Eller/och så har du sinnessjukt hög hushållsel.
1.  Diskussionen om nattsänkning handlar inte om mitt/mina hus specifikt, utan om vad som gäller för nattsänkning utgående från olika scenarier.

2.  Huset som jag visade förbrukning/temperatur-graf för 2018 värm upp med fjärrvärme, vilket jag även skrev i det inlägget.  Således inga problem med kapacitet eller COP straff.

3.  Förbrukningen gällde värme och vv.  El går på andra mätare.

4.  Ja, huset är stort vilket jag inte förstår vad du menar är betydelsefullt med det.  Jag har inga som helst problem att se när jag sparat energi och när jag värmer upp igen.

5.  FV huset nattsänker jag inte direkt utan behovsstyr.  Rum som inte envänds dagtid har en lägre temperatur då och motsvarande sak nattetid.

6.  Huset med nibe 1210 bergvärme sparar jag den mesta energin genom att sänka under långa perioder och höja ca 24 timmar innan jag skall dit.  Fungerar utmärkt.  Tidigare med termostatet eftersom en lägenhet i källaren var permanent uppvärmd men numera drar pumpen ner framledningstemperaturen eftersom lägenheten används främst på sommaren  numera.  Jag brukar inte variera temperaturen så mycket där eftersom vi är där främst när vi är lediga och använder rummen utan givna mönster.

7. Återigen... Diskussionen handlar ibte främst om mitt hus utan generellt om olika hus.  Det är bara när du påstår att man inte kan tjäna på att stänga av en vecka, som jag visar när jag gjort exat det och hur det slår på förbrukning.
« Senast ändrad: 27 december 2018, 13:16:41 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #36 skrivet: 27 december 2018, 18:23:41 »
Jag undrar om det verkligen är färdigtänkt om byggnadens konstruktion.  Jag menar att uppvärmningen av byggnadens stomme är en del av förlusterna som kommer återställas av värmeläckaget och inte kräver att man specifikt inkluderar hela stommens minskade energi som något som man måste arbeta aktivt med för att återställa.  Det kan hända dina beräkningar stämmer bra, jag har inte hängt med i exakt hur du gjort och det är därför jag frågar.

Håller inte med om det. Antag att vi har en homogen yttervägg 2 decimeter tjock och att det är noll grader ute. Låt oss för enkelhetens skull anta att det inte är något värmöverföringsmotstånd luft/vägg. Är det stabilt 20 grader inne är temperaturgradienten 10 grader/dm. Har det varit nattsänkning till 16 grader en längre tid är temperaturgradienten 8 grader/dm. Värmeförlusten genom väggen är proportionell mot temperaturgradienten som blir en rak linje i ett diagram som visar temperaturen i väggen. 
 
När nattsänkningsperioden avslutas tillförs mer värme till rummet. Temperaturen börjar öka. Så fort temperaturen på innerväggens yta börjar stiga har man inte längre en rak linje. Gradienten blir större vid innerväggen. Det betyder att värmeflödet genom ytan på innerväggen är större än vad en linjär temperaturgradient skulle ge. När det är 18 grader i rummet kanske det fortfarande är 8 grader mitt i väggen. Det betyder att väggen drar mer värme än vad temperaturdifferensen rum/ute visar.

Det är där jag tycker Ridax hamnar fel. Ridax resonerar som om temperaturgradienten är linjär hela tiden, att värmeförlusten genom innerväggen under uppvärmningsfasen kan beräknas utifrån temperaturskillnaden inne/ute och att det är den värmetransporten som värmer upp stommen.

Jag menar att det dels är två överlagrade fenomen. Dels är det ett värmeläckage som är proportionellt mot temperaturskillnaden inne/ute. Det är det värmeläckaget, som man beräknar via temperaturskillnaden inne/ute, som visar hur många kWh man sparar genom att innetemperaturen är lägre än 20 grader under uppvärmningsfaserna.

Utöver det finns det under uppvärmningsfasen ett ytterligare ett värmeläckage genom innerväggen som beroende på att temperaturgradienten i väggen in mot rummet är större än vad som linjär temperaturgradient ger. Det är den här delen av värmeläckaget som värmer upp stommen och så att säga betalar av värmeskulden. Den värmemängden ingår i den skuld som uppstod under nerkylningsfasen.

Citera
Sedan förstår jag inte riktigt hur du namnger de olika faserna i ditt julaftonsexempel.  När du här skriver nedkylningsfasen sparar 3.9 kWh som inte behöver betalas tillbaka, vad syftar du på då?  Den första triangeln eller hela perioden som jag snarare skulle vilja separera i tre faser (nedkylning, nattemp och uppvärmning)?

Triangeln ADE. Hade jag inte avbrutit försöket efter ca 6 timmar hade besparingen under nattemperatur- och uppvärmingsfasen tillkommit.

Citera
Skall jjag uppfatta det som att du menar att du de facto sparade in 3.9 kWh under perioden det var helt avstängt och fick fram detta genom att ta 30 kWh sparade och drog ifrån 26.1 kWh som det kostar att återställa?  Har du då även räknat med att du sparar på värmeläckaget även under den tid du återställer värmen pga lägre  :dt:?

Riktig invändning. Missade det. Tar man hänsyn till att värmeförlusterna under uppvärmningsförloppet i min simulerade nattsänkning är mindre än om huset hade hållits vid konstant temperatur betyder det att pumpens överskottseffekt blir större än 7 kW. Därmed  sjunker återbetalningstiden från 13 till 10,2 timmar. Elförbrukningen med nattsänkning blir 21,6 kWh, utan nattsänkning 20,3 kWh. Förlusten med nattsänkning minskar till 1,3 kWh. 

I fallet med två timmars nerkylningsperiod sjunker uppvärmningstiden från 4,2 till 3,8 timmar. Nattsänkningen utan någon tid för nattemperatur går fortfarande med förlust men bara med 0,3 kWh. Men med tanke på att det finns ett par timmar som nattemperaturen kan hållas konstant går det att få natten att gå med vinst men mitt antagande att pumpen första timmen levererar 8 kW med bra COP betyder en hel del för det resultatet. 
 
Nu ska det sägas att mina exempel baseras på vad jag tror är rimliga värden på COP vid olika förhållanden men det behöver inte betyda att de är sanningen fullt ut. Nattsänkning och värmepumpar verkar fortfarande en tveksam kombination.
 
Citera
Sedan tycker jag resultatet inte är nedslående alls om det är det som är tolkningen. Du menar då att under en period då du borde använt 30 kWh istället använde 26.1kWh, dvs sparade 13%?  Sedan gjorde just din situation med VPn att denna besparing uteblev?

Det är inte så intressant vad besparingen i kWh värme blir. Det är kWh el som kostar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #37 skrivet: 27 december 2018, 18:56:35 »
Citat från: Roland link=topic=68582.msg723250#msg723250
Det är inte så intressant vad besparingen i kWh värme blir. Det är kWh el som kostar.
Jo, jag tycker det är intressant att noga hålla isär resultat om hur mycket energi som sparas in från verklig elförbrukning i specifika fall. Detta eftersom det diskuteras om nattsänkning och till och med veckosänkning i generella fall och inte enbart i fall med värmepump.

Jag tror de flesta inser att det inte är rätt läge att döda värmepumpen då den inte ens klarar av att hålla önskar temperatur utan tillsats, annat än som rent xperiment.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #38 skrivet: 27 december 2018, 19:25:27 »
Sänker man temperaturen inne så behöver huset mindre energi. jag hoppas ingen tvivlar på det?
Att besparingen sen kan ätas upp av värmepumpens tekniska begränsningar är det diskussionen handlar om antar jag?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Snok

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #39 skrivet: 27 december 2018, 19:31:05 »
Sänker man temperaturen inne så behöver huset mindre energi. jag hoppas ingen tvivlar på det?
Att besparingen sen kan ätas upp av värmepumpens tekniska begränsningar är det diskussionen handlar om antar jag?

Då diskussionen förs i ”Värmepumpar Luft/Vatten” får man nog tillstå att det bör härröra ditåt..
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lågtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushållsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #40 skrivet: 28 december 2018, 00:22:47 »
Ridax. vi diskuterar din smarta nattsänkning och sen slänger du in en annan kunds/kompis elförbrukning istället.  När jag gång på gång skriver att du måste ha ett stort hus visar det sig sen att du i själva verket har ett litet hus med en 7kw pump men försöker ge sken av att du bor stort. Snackar om att Roland inte kan nattsänka då han ligger på gränsen av vad hans pump klarar av att leverera, så sitter du själv med en överdimensionerad värmepump på skrämmande höga 7kw, då måtte huset vara litet.   


7Kw villan kan du nattsänka i 10 nätter och 10 nätter utan, så kan du avläsa skillnaden. Förlorar du på pengar på att inte nattsänka i 10 nätter så ska jag swicha dig för förlusterna, givetvis har du en korrekt logger så vi kan avläsa rumstemperaturen, värmepumpens elförbrukning samt hushållselen i tydliga grafer som i typ logger2020.

Nattsänka som vi egentligen diskuterar är HELT meningslöst.
Fast vi kommer ingen vart, du vill inte förstå eller så förstår du men har hamnat i skiten så du spinner bara vidare. dontknow
 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #41 skrivet: 28 december 2018, 07:53:44 »
Det här brukar ofta bli en lätt infekterad debatt, men jag håller med skaran som anser att det troligen sett över en säsong blir förlust med nattsänkning, och då speciellt om man värmer med luft/vatten som både får sämre COP och Lägre uteffekt just de timmar på morgonen då de flesta åter vill värma upp sitt hus.
Ser man till en vecka så är det troligt att det lönar sig att sänka temperaturen, men det beror ju även om hur kallt det är ute när huset åter skall värmas upp.
Vinsten kan säkert bli ansenlig om det varit typ -10 medan man var borta och är 0 grader ute när huset skall värmas upp.
Och tvärt om, har det varit 0 grader ute när man varit borta, men är minus 10 när huset skall värmas upp så kan nog även en hel veckas "besparing" gå till spillo i försämrad uteffekt, lägre COP och i värsta fall behov av elpatron.
Det här är p.g.a. alla möjliga scenarios ingen exakt vetenskap, till det behövs som sagt var en klimatkammare och stabila temperaturer.

En nattsänkning där det är -10 på kvällen/natten och blir ett väderomslag som ger 0 grader under uppvärmningsfasen skulle kunna ge en besparing även vid en kortare sänkning av temperaturen.

Utifrån detta resonemang kanske "klimatstyrning" skulle ge en större besparing, alltså att man sista dygnet på en kall period sänker temperaturen, och sedan höjer man temperaturen igen när utetemperaturen stigit med kanske 10 eller 20 grader.
Här i Norrbotten är det ju inte ovanligt att temperaturen varierar med 10-20 grader på mindre än 12 timmar, t.ex. hade vi +2 igår på dagen, och -12 nu på morgonen.
Med luft/vattenvärmepump hade det kanske varit lönsamt att höja innetempen med ett par grader mitt på dagen igår, för att sedan successivt sänka den igen i takt med fallande utetemperatur.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #42 skrivet: 28 december 2018, 08:37:04 »
Ridax. vi diskuterar din smarta nattsänkning och sen slänger du in en annan kunds/kompis elförbrukning istället.  När jag gång på gång skriver att du måste ha ett stort hus visar det sig sen att du i själva verket har ett litet hus med en 7kw pump men försöker ge sken av att du bor stort
Var inte fjantig.  Jag har hela tiden talat om att jag har två hus, ett med fv och ett med bergvärme. Du behöver inte visa mindervärdeskomplex för det.  Människovärde ligger inte i hur många hus man har.

I huset med fjärrvärme så är det likadant, fast där går det mycket snabbare att arbeta upp värmen.
Första gången i tråden jag nämner huset med fv.

plottade min timförbrukning av fv i samma diagram som utomhustemperaturen med ett glidande medelvärde på 12 timmar (för att göra diagrammet lättare att läsa).  Blått är kWh och orange (30-temperatur).  Detta för att man enkelt skall se kurvornas samband.
Andra gången jag nämner att jag har fv och att det är den förbrukningsprofilen jag visar på.

Vi har inte alls diskuterat min smarta nattsänkning i den här tråden.  Tvärtom har jag sagt att jag inte kör med nattsänkning.  Det som har diskuterat från någon av mina anläggningar har handlat om avstängning under veckolånga perioder som du påstår inte är lönsamt.

Vad gäller smarta system så var det ändring av temperatur via internet så att jag kommer hem till ett uppvärmt hus som diskuterades.  Att du snurrar in på loggning får ju stå för dig.  Jag har inte ens visat något av min loggning utan visat leverantörens förbrukningsinfo för min anläggning.
« Senast ändrad: 28 december 2018, 08:44:24 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #43 skrivet: 28 december 2018, 09:12:26 »
Håller inte med om det. Antag att vi har en homogen yttervägg 2 decimeter tjock och att det är noll grader ute. Låt oss för enkelhetens skull anta att det inte är något värmöverföringsmotstånd luft/vägg. Är det stabilt 20 grader inne är temperaturgradienten 10 grader/dm. Har det varit nattsänkning till 16 grader en längre tid är temperaturgradienten 8 grader/dm. Värmeförlusten genom väggen är proportionell mot temperaturgradienten som blir en rak linje i ett diagram som visar temperaturen i väggen. 
Jag påstår inte att ditt sätt att räkna är fel.  Jag förstår inte ens till fullo hur du har räknat, så det kan vara helt rätt.  Men eftersom du verkar vara en tänkande människa som inte tar allt som kritik och också justera dina beräkningar så har jag frågat hur du ser på vissa aspekter av beräkningarna.

I samma anda undrar jag hur man då enligt dig skall se på nedkylning av byggnadskonstruktionen.  Jag förstår hur du ser på en vägg med en linjär gradient, men anser du att all nedkyld massa har samma värde?  Har den yttersta cm av fasadplankorna samma nedkylande verkan på inomhusluften som boarden som tapeten sitter på?

Och var slutar vi i så fall jaga "gångna tiders" förluster?  En stilla vinterdag, skall vi räkna med ett par cm av utomhusluften också?

Och om nu detta stt att se på tidigare "synder" är rätt, hur ser du då på ditt eget experiment på julafton?  Om jag förstod din situation korrekt så kom du hem till ett hus som pga otillräckligt aktiverad kapacitet borde vara i ett "odefininierat" läge med ytterväggar som var stigande i temperatur (då det blev mildare temp) och inomhusluften sjunkande, stabil eller ökande?  Innan du påbörjade experimentet alltså.

Om nu väggen inte hade den jämna fina gradient, så verkar det ändå som du räknar på stt återställa en sådan?  Kanske ett bidrag till den snabbare sänkningen av inomhusluften i början var att ytterväggen inte var i balans redan från början?

Framkastar alltså bara ett par funderingar... påstår intecatt det måste vara så.
« Senast ändrad: 28 december 2018, 09:17:13 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #44 skrivet: 28 december 2018, 13:26:20 »
Vinsten kan säkert bli ansenlig om det varit typ -10 medan man var borta och är 0 grader ute när huset skall värmas upp. Och tvärt om, har det varit 0 grader ute när man varit borta, men är minus 10 när huset skall värmas upp så kan nog även en hel veckas "besparing" gå till spillo i försämrad uteffekt, lägre COP och i värsta fall behov av elpatron.

Undrar om det inte är ett tankefel här. Vinsten med att sänka temperaturen inomhus från t.ex. 20 till 15 grader blir skillnaden mellan värmeförlusten när det är 20 grader inne och X grader ute och värmeförlusten när det är 15 grader inne och X grader ute (jag förutsätter att det råder stabila förhållanden, avkylningsfasen är avslutad). Det spelar ingen roll vad det är för utetemperatur, X försvinner vid beräkningen av vinsten med temperatursänkning. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!