Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.  (läst 15687 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kallekalle

  • Gäst
Kallekalle
SV: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.
« Svar #45 skrivet: 04 oktober 2017, 00:01:00 »
VP-news, får man vara nyfiken och fråga vad du fick ge för 2st xr40 och vart i landet du bor?

Mvh, Kalle

OliT

  • Gäst
OliT
SV: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.
« Svar #46 skrivet: 04 oktober 2017, 09:37:06 »
Jag är också nyfiken. Kikar på att installera tre XR40 här på gården (två uthyrningsstugor plus hus) i rätt så kalla Tornedalen.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Ursäkta jag var kanske otydlig, har fått offerter på Caldo XR40 från två olika företag men ska installera en pump, så det är inga problem att få priser :) Det verkar däremot inte finnas obegränsat antal pumpar så här i början så det kan ev. bli lite väntetid om man inte är snabb.

Har något längre rörlängd än standardinstallation + att vi la till wifi modul, är ni intresserad av fler detaljer får ni skicka ett PM.
« Senast ändrad: 05 oktober 2017, 12:20:06 av VP-News »

OliT

  • Gäst
OliT
SV: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.
« Svar #48 skrivet: 29 november 2017, 06:39:14 »
Är det någon som hunnit börja använda pump av nya serien? Installerade som sagt tre pumpar här uppe i norra Tornedalen, och nu när det är 26 minusgrader ute vet jag inte riktigt vad jag ska tänka. Den äldre Samsungpumpen upplevs ge mer värme i den här temperaturen än vad XR40:n som sitter i köket gör, där golvet är kallt trots fullt fräs på pumpen. Samma sak i lilla stugan (ca. 40 kvm) där XR40:n borde vara rejält överdimensionerad - kallt, trots högt ställd temp på pumpen. Där har också fläkten i utedelen börjat låta högt.
Ska kolla till tredje pumpen senare i eftermiddag, men jag funderar på om jag kanske måste ringa installatören.

OliT

  • Gäst
OliT
SV: Daikin lanserar en ny serie luftvärmepumpar för kallt klimat.
« Svar #49 skrivet: 29 november 2017, 08:07:34 »
Har varit och kollat tredje pumpen nu. Som sagt runt -26 grader ute, och om jag läser tabellen rätt ska pumpen ge 4,2 kW då. I tredje stugan, timring, cirka 60 kvadrat var det 15 grader varmt, trots att pumpen var inställd på 22,5 grader. Detta då mätt vid vägg, tre meter från pumpen.

Även den utedelen låter, dock mindre än den andra. Med andra ord, en utedel är tyst, en gnisslar som en dålig servorem, och den tredje någonstans mitt emellan.
Här kommer video på den mest högljudda. Det går att höra in i stugan.
https://drive.google.com/open?id=1OAshnyuyBF1w_fhmSAJgVdFS-Lka0C7I

Utloggad Rixner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
Intressant!
Det är imponerande prestanda på dessa nya pumpar och min bedömning är att Caldo XR40 kan mäta sig med Panasonics nya HZ35TKE (som jag hittills bedömt vara den bästa pumpen för mina behov; SCOP, COP, Ljudnivå, Värmekapacitet, luftflöde.

Daikin pumpen har en fördel mot Panasonic pumpen som gör mig riktigt intresserad. Det är den nya logiken för avfrostning. Daikin hävdar att avfrostning inte behöver göras på upp till 10 timmar vid temperaturer ner mot -20 grader. Jag vet inte om Panasonic har samma styrning, men det är ingen som man marknadsför. Någon som vet?

Nu avvaktar jag priserna, samt tillgänglighet (finns Inga Ã¥terförsäljare som har den nya pumpen än.....?), för den nya Daikin pumpen innan jag bestämmer mig. Vintern är pÃ¥ väg  ???
ja att Daikin hävdar att avfrostning inte behöver göras pÃ¥ upp till 10 timmar vid temperaturer ute pÃ¥ nedÃ¥t -20 grader är väl inte annat än en stor skröna. för vid en utetemp pÃ¥ ca -20 grader sÃ¥ gÃ¥r pumparna ganska hÃ¥rt och dÃ¥ kan man nog utgÃ¥ ifrÃ¥n att pumpen kommer att avfrosta en kortare stund ca 1 gÃ¥ng/dryg timma för att om inte annat säkerställa smörjningen av pumpen genom att ta hem oljan via avfrostningen oavsett om det finns frost pÃ¥ pumpen eller inte. 

Utloggad Kloka Mats

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 70-tals villa i tvÃ¥ plan pÃ¥ 160 kvm.
ja att Daikin hävdar att avfrostning inte behöver göras på upp till 10 timmar vid temperaturer ute på nedåt -20 grader är väl inte annat än en stor skröna. för vid en utetemp på ca -20 grader så går pumparna ganska hårt och då kan man nog utgå ifrån att pumpen kommer att avfrosta en kortare stund ca 1 gång/dryg timma för att om inte annat säkerställa smörjningen av pumpen genom att ta hem oljan via avfrostningen oavsett om det finns frost på pumpen eller inte.

Hej,

Tack för återkoppling. Det verkar som om du har rätt. Har haft min värmepump nu sedan i november. Den här vintern har dock inte bjudit på något utmanande väder, för värmepumpar, i Stockholm. För någon vecka sedan var det dock runt -11 grader i tre dagar. Jag upplevde att XR40 avfrostade 1 ggr i timmen och möjligen oftare, men när jag skulle börja mäta frekvensen så var det plus grader igen........

/Mats

Utloggad Rixner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
Hej Perra,

Jag har tagit in lite fler offerter och är nu närmare 20 än 30 tusen. Panasonic pumpen tror jag stenhårt på. Tittar även på HZ12 som skulle räcka bra. Det som lockar med XR40 är avfrostningslogiken som verkar bra enligt spec (cirka var tionde timme vid minus 10). Wi-fi känns mer uppdaterad med fler funktioner som tex veckoschema på Daikinin (oklart hur mycket det är värt....). Även ljudet verkar Daikin ha lyckats med enligt "marknadsföring" här på forumet och i specen. Man får hoppas att det stämmer, men bredden på pumpen borde ge bra förutsättningar, 1040).

Du som har NANOE-G, hur verkar det fungera? Rullar den konstant eller gör den avbrott för rengörning?
ja väldigt märklig prissättning Daikin har tycker jag, rena hemlighörnan allså. först var du närmare 30 än 20000 men efter några fler offerter så är du närmare 20 än 30000?? Sc:,h konstigt att Daikin som enda pumpfabrikat på marknaden inte redovisar öppet och ärligt sina resp priser på sina nyare pumpmodeller utan endast på sina äldre modeller som är på utgång. hur är det då ställt med den fria konkurrensen kan man fråga sig, och är detta verkligen förenligt med eu-s och Sveriges regelverk för en riktig marknadsföring?? Sc:,h
man skall inte behöva få en ett besök av en återförsäljare för att kunna få en offert på priset på pump inkl installation utan seriösa firmor uppger snyggt och prydligt priset på sina resp pumpar/modeller inkl pris på standardinstallation resp totalinstallation och sen kan var och en ta ställning till vilken pump man vill ha.
« Senast ändrad: 28 januari 2018, 15:21:29 av Rixner »

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ja väldigt märklig prissättning Daikin har tycker jag, rena hemlighörnan allså. först var du närmare 30 än 20000 men efter några fler offerter så är du närmare 20 än 30000?? Sc:,h konstigt att Daikin som enda pumpfabrikat på marknaden inte redovisar öppet och ärligt sina resp priser på sina nyare pumpmodeller utan endast på sina äldre modeller som är på utgång. hur är det då ställt med den fria konkurrensen kan man fråga sig, och är detta verkligen förenligt med eu-s och Sveriges regelverk för en riktig marknadsföring?? Sc:,h
man skall inte behöva få en ett besök av en återförsäljare för att kunna få en offert på priset på pump inkl installation utan seriösa firmor uppger snyggt och prydligt priset på sina resp pumpar/modeller inkl pris på standardinstallation resp totalinstallation och sen kan var och en ta ställning till vilken pump man vill ha.
God kväll.
Jag gick precis in på följande tillverkares hemsidor för att hitta priser:
Fujitsu, Panasonic, Mitsubishi, Toshiba, Mitsubishi Heavy, bl.a.

Jag hittade inga priser alls.

Hur får du det till att vi är den enda tillverkaren på marknaden som inte anger priser ?

Häls Daikin

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
ja att Daikin hävdar att avfrostning inte behöver göras på upp till 10 timmar vid temperaturer ute på nedåt -20 grader är väl inte annat än en stor skröna. för vid en utetemp på ca -20 grader så går pumparna ganska hårt och då kan man nog utgå ifrån att pumpen kommer att avfrosta en kortare stund ca 1 gång/dryg timma för att om inte annat säkerställa smörjningen av pumpen genom att ta hem oljan via avfrostningen oavsett om det finns frost på pumpen eller inte.

Hur menar du med att säkerhetsställa smörjningen av kompressorn genom att ta hem oljan vid avfrostning?

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ja att Daikin hävdar att avfrostning inte behöver göras på upp till 10 timmar vid temperaturer ute på nedåt -20 grader är väl inte annat än en stor skröna. för vid en utetemp på ca -20 grader så går pumparna ganska hårt och då kan man nog utgå ifrån att pumpen kommer att avfrosta en kortare stund ca 1 gång/dryg timma för att om inte annat säkerställa smörjningen av pumpen genom att ta hem oljan via avfrostningen oavsett om det finns frost på pumpen eller inte.
Intressant att du har en större kunskap om vår styrlogik än vad vi har.
För din information så har jag personligen kört en maskin i mer än tio timmar utan att den gick in i någon avfrostning vid torr luft. Vi har skrivit att maskinen kan gå tio timmar om förutsättningar finns. Är luften torr så sker ingen avfrostning för att ta hem olian. Är det fuktigt och det bygger mycket is så sker naturligtvis en avfrostning, konstigt vore annars.

Häls
D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!