Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Serie eller paralell koppla vakium solpaneler?  (läst 6346 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nhl21

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Serie eller paralell koppla vakium solpaneler?
« skrivet: 27 april 2012, 11:33:52 »
Är i färd med att koppla in mina 4 solpaneler(Himin 16/2.1) och funderar på hur jag skall koppla dem.
Lägger jag alla i serie så bode inte den sista bidra med så mycket eftersom vätskan in är så varm. Min tanke var att köra 2 och 2 i serie som skissen nedan, hur kommer det att funka?
          -[]-[]-           
in --- {         }----ut
          -[]-[]-

Utloggad CharlyBrown

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Serie eller paralell koppla vakuum solpaneler?
« Svar #1 skrivet: 27 april 2012, 12:33:25 »
Spelar i stort sett ingen roll.
Bara du kopplar de på rätt sätt. --> Tichelmann
Vad rekommenderar tillverkaren?

Utloggad nhl21

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Serie eller paralell koppla vakium solpaneler?
« Svar #2 skrivet: 27 april 2012, 13:30:47 »
Dom har ingen större koll, men säger att serie är det som gäller.
Känns som det bode var bättre att köra 2+2 koppling, för att den sista panelen får så varm vätska in och kanske inte orkar värma den så mycket mer samt att mottrycket i systemet blir lägre. Nackdelaren är väl att det kan bli svårt att få samma flöde i panelen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Serie eller paralell koppla vakium solpaneler?
« Svar #3 skrivet: 27 april 2012, 16:57:32 »
Jag skulle tro att det är viktigare att du får fullt flöde i alla paneler än att du får in lite kallare vatten i de två sista om du kör parallellt.
Justera flödet för en lagom deltaT vid max solinstrålning så blir det ju bara effektivare när det inte är lika soligt. (Om man bortser från cirkpumpens energiförbrukning alltså.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nhl21

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Serie eller paralell koppla vakium solpaneler?
« Svar #4 skrivet: 27 april 2012, 18:25:42 »
Bra då kör jag serie. Jag kommer att ha två bredvid varandra i två rader, det måste vara bäst att köra inkommande vätska i de nedre och sedan till de övre eller spelar det ingen roll? Jag tänker att värme stiger.

Utloggad CharlyBrown

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Serie eller paralell koppla vakium solpaneler?
« Svar #5 skrivet: 27 april 2012, 18:50:41 »
Snittemperaturen blir ju detsamma vid serie- eller parallelkoppling. Det spelar alltså ingen roll.

Seriekoppling blir enklare. Och ett enklare system blir oftast bäst.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Serie eller paralell koppla vakium solpaneler?
« Svar #6 skrivet: 27 april 2012, 21:03:25 »
Ja, koppla nerifrån och upp, kanske inte för att värmen stiger, utan kanske mer för att det blir enklare att avlufta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Serie eller paralell koppla vakium solpaneler?
« Svar #7 skrivet: 28 april 2012, 10:58:41 »
Dom har ingen större koll, men säger att serie är det som gäller.
Känns som det bode var bättre att köra 2+2 koppling, för att den sista panelen får så varm vätska in och kanske inte orkar värma den så mycket mer samt att mottrycket i systemet blir lägre. Nackdelaren är väl att det kan bli svårt att få samma flöde i panelen.
Jag hÃ¥ller med dig. VärmeövergÃ¥ngen minskar med minskat  :dt:. Jag hade 4 luft-vatten växlare till min första vp, de kopplade jag parallellt och justerventiler pÃ¥ alla. Det var lite bökigt innan man justerat in dem men sedan funkade de bra. Skillnaden är ju att jag körde -10 °C brine och i solvärmaren blir ju returen varierande och aldrig sÃ¥ stort  :dt: som jag hade med vp. Borde alltsÃ¥ vara än mer befogat att parallelkoppla solpanelerna. Det är vad jag tror, har dock ingen erfarenhet av solvärmare.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Serie eller paralell koppla vakium solpaneler?
« Svar #8 skrivet: 29 april 2012, 12:16:11 »
Självklart blir det mer ekonomiskt/bättre utbyte om man parallellkopplar, men jag misstänker att risken för snedfördelning av flöde, med de nackdelar det ger, är större en den lilla vinst man får med parallellkopplade paneler.
I värsta fall kanske du får nollflöde i en fångare...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Serie eller paralell koppla vakium solpaneler?
« Svar #9 skrivet: 29 april 2012, 17:36:21 »
Jag skulle säga så här.

1. Man ska bara seriekoppla en begränsad antal solfångare. Beror kanske också lite vad man vill åtståndkomma. Vill man ha lite högre temperaturer kan man kanske koppla mer solfångare i en rad.

Handlar det sig om solfångare med 16 rör kan man kanske koppla dom i serie.

2. Paralellkopplar man solfångarna får man ju 2 fält. Här ska man kunna garantera att man får samma flöde i bägge fält. Här ska man "förtichla" fälten, dvs. koppla dom enligt Tichelmann.
En koppling enl. Tichelmann ska ju garantera samma flöde i bägge fält.

Annars kan man ju jobba med ventiler så att man kan injustera flödet.

Och ja, värmeöverföringen minskar med minskat  :dt:

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Serie eller paralell koppla vakuum solpaneler?
« Svar #10 skrivet: 29 april 2012, 20:01:19 »
Spelar i stort sett ingen roll.
Bara du kopplar de på rätt sätt. --> Tichelmann
Vad rekommenderar tillverkaren?

Tichelmannsystemet är inte alltid bästa systemet.
Fungerar inte om man t.ex. vill kombiniera Heat-pipe solfångare och U-pipe (som har större tryckmotstånd).

Även krävs det mer rörmaterial (där man kan ha värmeförluster  Sc:,h ... men det har väl ingen stor betydelse för totalutbytet).
« Senast ändrad: 29 april 2012, 20:14:47 av Ewald »

Utloggad nhl21

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Serie eller paralell koppla vakium solpaneler?
« Svar #11 skrivet: 29 april 2012, 22:16:00 »
Kan man få en förklaring på vad " Tichelmannsystemet" är? Har aldrig hört det förr.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Serie eller paralell koppla vakium solpaneler?
« Svar #12 skrivet: 30 april 2012, 05:56:35 »
System med två rör där alla radiatorer på varje våning har samma totallängd på distributionsrören (framledning och retur – mäts från pumpen genom radiatorn och tillbaka till pumpen) kallas Tichelmann-system. Det kallas också system med omvänd retur.

http://cbs.grundfos.com/GSV_Sweden/lexica/HEA_Tichelmann_system.html#-

Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad nhl21

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Serie eller paralell koppla vakium solpaneler?
« Svar #13 skrivet: 30 april 2012, 19:37:33 »
Det bode inte vara så svårt att få samma längd på rören. Är väl bara att mäta temperaturen på utgående rör och justera så att det är samma.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Serie eller paralell koppla vakium solpaneler?
« Svar #14 skrivet: 01 maj 2012, 12:49:14 »
Det bode inte vara så svårt att få samma längd på rören. Är väl bara att mäta temperaturen på utgående rör och justera så att det är samma.

Tichelmannsystemet kräver normalt sett inga ventiler osv.
Man får ju samma flödet överallt.

Förutsättningen är bland annat att man har ungefär samma tryckfall även i solfångarna, dvs. ungefär har samma solfångare.

Annars kan man ju också justera med ventiler för att få flödet man önskar sig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!