Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stor pump till 450 - 500 m slinga?  (läst 6740 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bibb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Hur stor pump till 450 - 500 m slinga?
« skrivet: 13 december 2014, 19:25:22 »
Vänder på frågeställningen.

En st slinga på strax under 500 m finns. En så stor värmepump (kw-mässigt) som möjligt ska installeras till denna men vilken sort/storlek/märke?

Huset kräver en hel del kw och jag är införstÃ¥dd med att pumpen inte kommer att klara av att täcka behovet enligt dagens normer. Tillskott kommer att behövas och det kommer att ske via vedeldning / eltillskott / Ã¥karbrasor.  Att gräva ner mer slinga är inget alternativ.

Tacksam för förslag på värmepump.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur stor pump till 450 - 500 m slinga?
« Svar #1 skrivet: 13 december 2014, 19:36:16 »
De flesta vp fungerar bra även om kb in blir kall flera minus grader bör inte vara nått problem och väljer du en inverter kan man begränsa effekten om kb in blir för kall. Hur mycket effekt behöver huset ? Vilken typ av jord ligger slingan i ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bibb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Hur stor pump till 450 - 500 m slinga?
« Svar #2 skrivet: 13 december 2014, 19:55:25 »
Svårt med effekten. Gissar runt 17-19 kw. Slingan ligger i lerjord.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur stor pump till 450 - 500 m slinga?
« Svar #3 skrivet: 13 december 2014, 21:44:47 »
Hej Bibb,
En tex G3 10kw har  en belastning pÃ¥ dryga 12,5 watt per m
har du 471 meter  fÃ¥r du enligt program ca -3 vid dut
om ditt hus drar 17 kw vid dut..  (55-45)
Ta detta inlägg mellan tummen och pekfingret.
man behöver egentligen mer uppgifter för en bättre dimensionering
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur stor pump till 450 - 500 m slinga?
« Svar #4 skrivet: 14 december 2014, 09:22:24 »
Man brukar räkna med ett värmeuttag på 10-15 W/m slinga beroende på jordmån. För fuktig lerjord går det att räkna med 15 W/m vilket blir ett 7,5 kW värmeuttag från marken. Det räcker till en pump som ger 10 kW.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Jonas Henriksson

  • Gäst
Jonas Henriksson
SV: Hur stor pump till 450 - 500 m slinga?
« Svar #5 skrivet: 16 december 2014, 16:17:31 »
Hej,
vi hade samma dilemma och visste dessutom inte riktigt hur lång slingan är, varierande uppgift om ca 450-550m.
Har haft en 24 år gammal Thermia Duo 8 (8kW).
Huset är på 180 kvm i två plan 50 km Norr om Sthlm.

Vi valde en Daikin Inverterpump som max ger 13kW, Vi har den begränsad till 10kW nu för att vi inte tror vi har ett större behov.
En inverter pump är perfekt när man inte riktigt känner till det gamla hålet/slingan då man lätt kan begränsa effekten samtidigt som en inverterpump kyler ner slingan/hålet mindre är en traditionell on/off.
Mvh
Jonas

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur stor pump till 450 - 500 m slinga?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2014, 16:31:33 »
Varför kyler en inverter hålet mindre? Är det inte energiuttaget som avgör och energiuttaget är väl rätt lika oavsett vilken typ av pump man har.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor pump till 450 - 500 m slinga?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2014, 16:53:30 »
Mmm, det där är något som Daikin försöker övertyga folk om, jag är ytterst tveksam till att det gör någons killnad.
Minns att vi för något år sedan hade samma diskussion med COCACOLA som då bestämt hävdade att en stor on/off-värmepump kylde borrhålet mindre än en liten on/offvärmepump.
(Tvärt om men samma typ av påstående)
Det kan kanske finnas små skillnader i nedkylning/värmetransport i berget beroende på hur man tar ut energin, men det måste vara mer eller mindre försumbart.
Till 98% så måste kollektorns temp bero på energi och effektuttaget.

Energiuttaget om trådstartaren sätter in en 10, 12 eller 16 kW värmepump blir inte så olika att inkommande KB borde bli katastrofalt låg.

En rimlig tanke kanske vore att köra med en strypt inverter under större delen av året, för att inte i onödan belasta kollektorn med stora effekter.
Sen när det blir så kallt att man behöver mer effekt så kan man välja mellan att dra upp invertern eller köra tillskott.
Det blir självklart billigare att köra med en Inverter på full effekt även om KB blir någon minusgrad.

Dock, rent generellt så är 500 meter nog lagom för ca 10 kW om du vill ha ett "normalt" energiuttag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur stor pump till 450 - 500 m slinga?
« Svar #8 skrivet: 16 december 2014, 19:55:49 »
Varför kyler en inverter hålet mindre? Är det inte energiuttaget som avgör och energiuttaget är väl rätt lika oavsett vilken typ av pump man har.
Om en inverter är effektivare, det brukar hävdas, ska den kyla borrhÃ¥let mer. Jag tror man rör ihop kylning av borrhÃ¥let i kW eller kWh/Ã¥r med temperaturen pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare och tolkar KBin som ett mÃ¥tt pÃ¥ kylning av borrhÃ¥let. KBin kan bli lägre med en on/offpump trots att värmeuttaget frÃ¥n borrhÃ¥let är mindre. En hel del av värmeöverföringsmotstÃ¥ndet ligger i borrhÃ¥let. Arbetar on/offpumpen med en cykeltid pÃ¥ en eller ett par timmar blir det ett högre temperaturfall i borrhÃ¥let jämfört med en inverter som producerar samma medeleffekt.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor pump till 450 - 500 m slinga?
« Svar #9 skrivet: 16 december 2014, 20:08:25 »
Och det var just det COCACOLA menade var tvärt om, eller i vart fall att en större on/off som går intermittent ger en högre temp på inkommande KB än en mindre on/off som går mer eller mindre kontinuerligt.
Jag har svårt att se logiken i detta, men både Daikin och COCACOLA hävdar att de kan bevisa sina iakttagelser.

Jag lämnar det upp till var och en att bedöma, själv utgår jag ifrån att det huvudsakligen är den årliga energimängden som hämtas ur berget som avgör temp på inkommande KB medel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur stor pump till 450 - 500 m slinga?
« Svar #10 skrivet: 16 december 2014, 20:13:03 »
Ska man hävda det med hänvisning till data frÃ¥n praktisk verksamhet och inte teoretiska fundering mÃ¥ste man köra en inverter och en on/off pump mot samma borrhÃ¥l och producera samma medeleffekt värme i bägge fallen. Har man verkligen gjort det? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur stor pump till 450 - 500 m slinga?
« Svar #11 skrivet: 16 december 2014, 20:30:28 »
nja.. tror nog jag skrev att dom långa stillestånden visa sig ha en bieffekt på kb i samband med tank installationer och en värme pump som har 100% eller mer i effekt täckning..

värmepumpen står så länge mellan starterna att all KB hinner bli lika varm som omkring liggande temp..
ett exempel är David rinnans anläggning .
jag har fler som är likadana Rickard.

SÃ¥ här blir dom .. en anläggning  som Davids tex. Drar köldbärarens volym dryga 4 gÃ¥nger under en cykel.
den har en snitt gÃ¥ngtid vid denna väderlek pÃ¥ 23 min vid varje start ( 14 st i gÃ¥r) 322 minuter  av 1440 minuter per dygn belastas hÃ¥let. drygt 18 timmar per dygn sker en "uppvärmning" av omkringliggande vatten till bergets omkringliggande temp.
Det finns en anläggning i Stocksund (egentligen 2 men den ena har jag ingen koll pÃ¥) som beter sig exakt likadant Sigtuna samt ett gäng  runt mig där jag bor..
 
En kombi anläggning jag gjort när jag titta i pappren ,  +7 in vid start +5 vid stopp efter 45 min . 220 m pÃ¥ en 12 kw vp  1 Ã¥r och 15 dagar hade den gÃ¥tt 1762 timmar .. huset är i 1 plan med inredd källare 210m2 1966.
så här blir dom --- systemen
det va inget jag räkna med från början i någon kalkyl.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor pump till 450 - 500 m slinga?
« Svar #12 skrivet: 16 december 2014, 20:39:58 »
Jag förstår hur du menar, men jag har ändå svårt att förstå att det blir bättre.
En större pump tappar mer i överföringsförluster i själva slangen, och omkringliggande berg transporterar mindre energi om/när berget utjämnat sin temperatur jämför med om man hela tiden har ett uttag av energi ur borran.

Att det kan vara lite varmare första och kanske andra varvet KB cirkulerar i kollektorn kan jag förstå, men därefter borde de andra nackdelarna göra det mer ogynnsamt.

Men som sagt, jag låter detta vara upp till bedömarna att avgöra, jag ror i alla fall att det blir hårfina skillnader beroende på om man har inverter, liten eller stor on/off-pump om energibehovet och borran är densamma i alla olika driftsfall.
Det är energiuttaget, bergarten och borrdjupet som avgör vilken inkommande KB-temp man får.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur stor pump till 450 - 500 m slinga?
« Svar #13 skrivet: 16 december 2014, 21:24:25 »
sån här skillnad blev det från kalkyl (gamla HPC) från faktiskt resultat,
i kalkylen som är gjord räknar jag med 200 meter aktivt, Det borras 220 för att garantera det.
programmet säger 11995 KWH dontknow  det blev inte 5500kwh tummenupp med allt enligt kunden.. (Separat elmätare)
Det skiljer dryga 2.5 kw per drift timme som pumpen gÃ¥r om man snittar 40°  vid dom olika förÃ¥ngningarna
när man tittar i copelands select 7.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor pump till 450 - 500 m slinga?
« Svar #14 skrivet: 16 december 2014, 23:08:45 »
Sorry, men jag förstÃ¥r inget av det du skriver.  dontknow

En 16 kW värmepump drar väl nära 5 kW, du kan omöjligt spara 2.5 kWh för att du har en stor on/off-pump som får arbeta mot en acktank jämför med om du haft en mindre pump som fått gå direkt mot radiatorerna.

Men som sagt, jag förstår inte ett ord av vad du menar.
« Senast ändrad: 16 december 2014, 23:11:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!