Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: gumse
« skrivet: 25 februari 2010, 19:39:19 »

Jag vet inte riktigt hur CTC funkar så jag har svårt att kommentera det. Men det du sa nu var bland det sjukaste jag hört. Varför skulle pumpen stanna??  Om du får in 42 borde din pump höja till typ 48 och el till 52 ungefär.  Om du har ett så högt flöde så kyler det din VP och den orkar inte upp i de sista grader som den skulle kunna.  Om du stryper i de rum som går lätt så borde du få varmt i det sista rummet. Behåll pumpfart på max och stryp total flödet på retur till VP så att du får lite mer i delta.

Om du är nyfiken titta på http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/16150193_CTC_EcoAir_105-111_20090507.pdf sidan 10.
"Vid låg utetemperatur begränsas kompressorns
arbetsområde genom att den maximala framledningstemperaturen
och den maximala returledningstempraturen
sänks enligt diagrammet till vänster"

Där ser du ett diagram, som tyvärr saknar x-skalan så man får inte reda på vid vilken temperatur arbetsområdet sjunker.
Jag upplever det som att det är någon stans runt -10.

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 23 februari 2010, 23:20:17 »

Jag vet inte riktigt hur CTC funkar så jag har svårt att kommentera det. Men det du sa nu var bland det sjukaste jag hört. Varför skulle pumpen stanna??  Om du får in 42 borde din pump höja till typ 48 och el till 52 ungefär.  Om du har ett så högt flöde så kyler det din VP och den orkar inte upp i de sista grader som den skulle kunna.  Om du stryper i de rum som går lätt så borde du få varmt i det sista rummet. Behåll pumpfart på max och stryp total flödet på retur till VP så att du får lite mer i delta.
Skrivet av: gumse
« skrivet: 23 februari 2010, 22:39:24 »

Jag hoppa satt du inte får tillbaka 48 grader om du kör ut 52.Du borde få tillbaka 42-44 och då kan VP värma upp det till 48 och el spetsar till 52.  Ungefär så är funktionen.    Vaför jag gillar thermia?  Dels för att jag är ÅF ;D  Men mest för att jag tycker att dem gör de bästa pumparna.

I mitt fall får jag ingen värme i det sista rummet om jag inte har hög cirkulation, så returen blir där efter.

Man kan dividera om vilka siffror man skall få, osv men faktum kvarstår: Ecoairs arbetsområde sjunker vid ca -10.
Max ut sjunker från 55 till 48 och max in från 47 till 43. Detta är missgynsamt för hötemp-system.

I ditt exempel med en retur på 42-44 så stannar ju pumpen om det blir 43 eller högre. ;)
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 23 februari 2010, 18:58:23 »

Det kan jag tänka mig. ;)
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 23 februari 2010, 07:53:04 »

Jag hoppa satt du inte får tillbaka 48 grader om du kör ut 52.Du borde få tillbaka 42-44 och då kan VP värma upp det till 48 och el spetsar till 52.  Ungefär så är funktionen.    Vaför jag gillar thermia?  Dels för att jag är ÅF ;D  Men mest för att jag tycker att dem gör de bästa pumparna.
Skrivet av: bippsan
« skrivet: 23 februari 2010, 03:27:01 »

Men om man sänker flödet till radiatorena, sjunker inte returen då?. Eller det kanske inte fungerar att göra så på alla system. Men för mej fungerar det.

//Bippsan
Skrivet av: gumse
« skrivet: 23 februari 2010, 02:59:21 »

Men den ger dig fortfarande 48 gader och tillsats behöver bara späda på. Om den inte hade hjälpt dig hade tillsats gjort allt.


Nja, riktigt så enkelt är det inte.

Frågan är ju vad du får för returvärme om du tex behöver leda fram tex 52 gradigt vatten.
Om du då får tillbaks vatten som är varmare än 48 grader så får du inte mycket hjälp av värmepumpen.

Dessutom har den ett max värde på vattnet till värmepumpen som också sjunker från 47 till 43,
så det är helt beroende på hur väl elementen lyckas släppa ifrån sig värme så inte returen blir för hög.

Jag gissar att mina element sänker värmen med ca 3 grader vid -5.

Skrivet av: diy
« skrivet: 22 februari 2010, 20:48:31 »

Har ingen tanke alls på fabrikat i nuläget. Ville bara få lite priskoll innan jag gick vidare. De två installatörer jag tagit kontakt med än så länge, saluför de märkena som jag fått prisuppgifter på hittills. Nu när jag börjar få någon liten koll på hur pumpar funkar börjar det bli dags att fundera på vilken typ och fabrikat av pump som är lämpligast, on/off, varvtalsreglerade osv. All input är välkommen tex varför tror du på Thermia, varför har många valt CTC .........

Kom igen alla och hjälp mig med de erfarenheter ni har av era anläggningar!!! *vinkar*
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 februari 2010, 17:01:25 »

Får man fråga varför du inte ens har en tanke på Thermia? :)
Skrivet av: erp
« skrivet: 22 februari 2010, 12:39:07 »

Jag har i Blekinge i stort sett samma framledningstemperatrer som du plus enrörssystem med tre slingor, 50º vid ett par minusgrader ute. Tillskottselen har för mig varierat mellan 0 och 2000 kWh. Sedan 2006 har jag haft ett år utan tillskott och det senaste slutar nog på 2-3000 kWh i tillskott.

Normalt tror jag du kan räkna med 500 - 1000 kWh i tillskottsel. Den här vintern ska man väl knappast räkna in på ett tag. Det var väl 1986 vi hade något som påminde om detta.

//Ronnie
Skrivet av: diy
« skrivet: 22 februari 2010, 12:27:17 »

Tack gumse. Så är det naturligtvis. Då kan jag idag, när det är någon minusgrad, konstatera att framledningstemperaturen är ca 50 ºC. Jag räknar med att sv Skåne inte har kallare än -10 ºC mer än i undantagsfall och i så fall behövs en framledningstemp på max ca 60ºC.
Om detta stämmer så förstår jag inte riktigt varför installatör pratar sig varm för Daikin HT (om det inte är marginalen som är bättre på den) eller något annat speciellt, för det borde räcka med en vanlig anläggning tex enligt nedan inkomna prisförslag.

Daikin HT (Hög temperatursystem) 11Kw 150.000 kronor inklusive moms, med ROT-avdrag 131 250:-.

CTC 111(9,8Kw) Ecoel 1550 Panna 124.000 kronor inklusive moms, med ROT-avdrag 108 500:-

Bosch EHP 10 (10,1Kw) CC 160 Panna 110.000 kronor inklusive moms, med ROT-avdrag 96.250:-

IVT Optima 1100 A/W (8,5 Kw) IVT 200 A/W Panna 105.975 kronor inklusive moms, med ROT-avdrag 92.725:-


Får man fråga varför du, och många med dig, valde just en CTC?

Ungefär hur mycket tillsatsel bör man räkna med?




Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 21 februari 2010, 18:39:48 »

Men den ger dig fortfarande 48 gader och tillsats behöver bara späda på. Om den inte hade hjälpt dig hade tillsats gjort allt.
Skrivet av: gumse
« skrivet: 21 februari 2010, 18:05:18 »

Om du inte har någon synlig termometer så kanske du har en automatshunt?

Jag har ett 60-talshus med en-rörssystem.
Till min gamla oljepanna fanns följande spec på utomhustemperatur och rekommenderad framlednings temperatur:

Ute temp.  Framlednings temp
-20          +75
-10          +60
+-0          +50
+10          +40

Sedan den specen gjordes, har jag förbättrat huset med att byta till 3-glas fönster.
Trots det låga jag inte långt ifrån dessa värden innan jag byte till luft/vatten (CTC),
så jag var också orolig att jag hade ett för högtempererat system.

Nu klarar jag -15 med en framlednings temp på 50 grader.
Tror det beror på att vid pannbytet så byttes även cirkulationspumpen.
(Vet inte kapaciteten på den gamla cirkpumpen, men den hade bara ett läge och var riktigt gammal.)

Med den gamla cirkulationspumpen blev inte elementen i slutet på slingan riktigt varma.
Det blir dom nu med den nya, speciellt om jag sätter den i läge 3. Tror det är därför jag kan hålla lägre framlednings temp nu.

Något du skall titta på när du väljer l/v pump är till vilken temperatur den kan leverera tex 55 gradigt vatten.
Klippt från produktbladet för CTC-EcoAir:
"Tillsammans med CTC EcoEl är värmepumpen mycket effektiv ner till -15° C." vilket kan diskuteras.

Det som inte framgår är att från ca -10 avger den endast 48 gradigt vatten.
Så för mig hjälper den endast till -10 och inte till -15 som jag hade förväntat mig. :(
Skrivet av: diy
« skrivet: 21 februari 2010, 15:37:48 »

Tack för klargörandet om temperaturer. Någon röris blir jag uppenbarligen aldrig men så småningom kanske jag kan förstå principerna och terminologin bakom detta mysterium.
Nej, någon termometer finns inte någonstans.......tyvärr. Provade att sätta på termometrarna som i normala mäter golvvärmen men den visade bara 35 grader och det är uppenbart fel om jag känner på röret. Vet inte om det går att mäta på något annat sätt..... Nästa steg är kanske att ta hem en röris....... :-\ Sc:,h
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 februari 2010, 11:24:18 »

Hur vet man vilken framledningstemperatur man har?

Man mäter med en termometer på röret efter shunten.
Skrivet av: erp
« skrivet: 18 februari 2010, 11:16:38 »

Har du ingen termometer som visar temperaturen på framledningen? Den bör finnas strax efter cirkulationspumpen på framledningen från pannan.

Sedan verkar det som om du inte förstår vad som menas med het- resp lågtempsystem. Vilket system du har bestäms av vilken framledningstemperatur du behöver när det är kallt ute. Vilken framledningstemperatur du behöver bestäms i sin tur av hur många och hur stora radiatorer du har. Systemet är alltså redan bestämt, det är vad du har idag.

Ditt nuvarande system pyttsar väl knappast ut 70º-igt vatten mot elementen, utan där finns en shunt som blandar vattnet till en lagom hög temperatur. Det bör finnas en termometer som visar den temperaturen.

//Ronnie
Skrivet av: diy
« skrivet: 18 februari 2010, 10:55:22 »

Hur vet man vilken framledningstemperatur man har? Elpannans tempmätare står på 70 grader men är det framledningstemperaturen?? En fundering är att det kanske inte behövs hetvatten utan kan räcka med ett vanligt system då jag bor i sydvästraste delen av Skåne där som bekant temperaturen sällan når mycket under noll (om man bortser från denna vintern då).
Kan det kanske t o m vara bättre med ett vanligt system där pumpen får gå i princip konstant och pytsa in värme i förhållande till ett system med hetvatten som slår av och på?
Som kanske syns är jag ute efter förslag till vilket system som kan fungera bäst i just mitt fall....... Kan någon ge förslag på fabrikat och modell som bevisligen fungerar i ett fall som mitt och kanske till och med förslag på tillförlitlig installatör i sv skåne?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 februari 2010, 13:12:16 »

Tack, det låter betryggande. Är det dessutom någon som har koll på vilka pumpar som fungerar bäst till enrörssystem och hur vet man om det räcker med en vanlig eller om det krävs en med högre temperatur?

Det vet bara du... Vilken framledningstemperatur har du när det är kallt ute?
Skrivet av: diy
« skrivet: 17 februari 2010, 13:08:50 »

Tack, det låter betryggande. Är det dessutom någon som har koll på vilka pumpar som fungerar bäst till enrörssystem och hur vet man om det räcker med en vanlig eller om det krävs en med högre temperatur?
Skrivet av: hplp
« skrivet: 16 februari 2010, 15:10:33 »

Bara kör på. Jag har en-rörs och det funkar. Hade sparat mer med två-rörs med lägre framledning och kallare retur. Skulle det behövas kan du ju sätta fläkt på det sista i varje slinga. :)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 februari 2010, 14:57:37 »

Ett- eller tvårörssystem har ingen betydelse. Det som är avgörande är vilken framledningstemperatur som behövs.
Dock kan man göra antagandet att ett enrörssystem är äldre och att det därmed förmodligen är ett högtemperatursystem.
Skrivet av: erp
« skrivet: 16 februari 2010, 14:56:06 »

Det spelar ingen roll, om du har enrörs- eller tvårörssystem, bara systemen är rätt dimensionerade. Det, som har betydelse, är vilken framledningstemperatur du behöver, när det är kallt ute.
Så länge du klarar dig med 50º på framledningen, funkar en luft/vatten bra.

Här finns många, som har enrörssystem, som funkar utmärkt, bland andra jag själv.

//Ronnie
Skrivet av: diy
« skrivet: 16 februari 2010, 14:41:43 »

Jag har ett 60-talshus med enrörssysten till radiatorerna och skulle vilja sänka elräkningen med en l/v-pump. För att ytterligare komplicera det hela har vi även vattenburen golvvärme i ca 25% av huset.
Vissa installatörer säger att det fungerar fint bara framledningstemp är högre än för tvårörssystem andra säger att de knappt vill installera utan ett sista konvektorelement för att pumpen ska gå ordentligt. De säger även att kalkylen är betydligt sämre än i tvårörsfallen.
Kontentan är att jag känner mig mycket förvirrad och rådvill. Är det någon som har erfarenhet av detta och i så fall vad jag bör välja?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!