Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: gjutjärnkamin eller l/v  (läst 10899 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
gjutjärnkamin eller l/v
« skrivet: 07 maj 2012, 23:47:21 »
Hej har precis köpt hus och funderar på uppvärmningen. Det är ett tegelhus från 1933 på 1½ (113 kvm) plan och har en ny EcoEL 1550 och jag funderar på att komplettera med en l/v tex EcoAir 105 men det kostar ju sitt. Har då kommit i funderingar att kanske köra på den pannan och sätta in gjutjärnskamin tex 9kw på nedervåningen, dels för mysfaktor men även för uppvärming nu i vinter eftersom frugan kommer vara mammaledig och har inget emot att elda i den flitigt. Kan detta vara något att göra och få vettig elräkning eller är det l/v som gäller?.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: gjutjärnkamin eller l/v
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2012, 23:58:42 »
Har du gratis eller åtminstone väldigt billig ved, eller köper du den?

Jag köper kapad, kluven, torkad björkved i säck på pall och betalar ca 600 kr/m3 stjälpt mått. Med det priset kan inte vedeldning konkurrera med min värmepump. Jag har en EcoAir Polar 107 och för att vedeldning ska kunna konkurrera med den (när det är varmare än -10 ute) så skulle veden behöva kosta mindre än 200 kr/m3 kapad, kluven och torkad. Däremot när det är kallare än -10 så funkar veden bra och ger då värme lite billigare än vad elpatronen gör.

Frågan är väl vad du har för elförbrukning idag. Om den är alltför låg så får du svårt att spara så mycket el att pumpen betalar sig på rimlig tid. Fast å andra sidan är inte en gjutjärnskamin heller gratis.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: gjutjärnkamin eller l/v
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2012, 00:31:58 »
Tycker du skall satsa på en värmepump

När frugan väl är mamma ledig kommer hon att ha helt andra saker att sysselsätta sig med än att elda i en kamin hela dagarna.

sen får jag känslan av att du skall gå upp en storlek på pump eftersom huset har några år på nacken
en CTC EcoAir 107 hade blivit mitt val.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: gjutjärnkamin eller l/v
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2012, 08:04:20 »
Elda skall man göra i pannrum..Att elda i bostads planet är ju helt konstigt..
Varm kamin och små barn är ingen bra kombination
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: gjutjärnkamin eller l/v
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2012, 13:26:40 »
Helt klart värmepump, då får du och frugan tid att jobba på nästa föryngring av familjen istället för att du skall hålla på med veden.
För myset rekommenderar jag en utlandsresa/år för de extrapengar du sparar på värmepumpen jämfört med vedelningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: gjutjärnkamin eller l/v
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2012, 16:18:25 »
Var i landet ligger huset? Norr eller söder? I norr behövs PolarEdition för att klara VP-drift till lite lägre utetemp.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: gjutjärnkamin eller l/v
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2012, 18:42:48 »
Ni räkar alltid med att köpa ved o liknande. Mina föräldrar har eldat i 33 år utan att köpt en meter. Fått eller bytt åt sig har funkat. Prova det med el ni.

Jag till o med byter bort min ved som jag har över mot andra saker/tjänster. Dvs min omgivning fÃ¥r ved billit/gratis.   

Så jag känner inte nån som bara köper sin ved, utan alla jag känner som eldar får större delen av veden gratis/eller tjänstebyte.

Visst ved kostar, men inte för alla. Trä växer ju liksom på träd...
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: gjutjärnkamin eller l/v
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2012, 19:00:43 »
Jag har också gratis ved genom min far som har maskiner och tid och lust att vara i skogen men det bästa för han vore ju att sälja det som han inte eldar själv som massaved. Fast jag brukar ju hjälpa till med att kapa veden och han bränner mycket ved säkert runt 60 m3 så lite arbetsbyte kanske det är.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: gjutjärnkamin eller l/v
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2012, 20:08:52 »
Ni räkar alltid med att köpa ved o liknande. Mina föräldrar har eldat i 33 år utan att köpt en meter. Fått eller bytt åt sig har funkat. Prova det med el ni.

Jag till o med byter bort min ved som jag har över mot andra saker/tjänster. Dvs min omgivning fÃ¥r ved billit/gratis.   

Så jag känner inte nån som bara köper sin ved, utan alla jag känner som eldar får större delen av veden gratis/eller tjänstebyte.

Visst ved kostar, men inte för alla. Trä växer ju liksom på träd...

Veden, hur man än kommer över den, har ett värde som överstiger kostnaden att värma huset med värmepump.
Visst, det kanske känns taskigt/sniket/girigt att sälja ved som man får, men i övrigt så är det billigare att värma med värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: gjutjärnkamin eller l/v
« Svar #9 skrivet: 10 maj 2012, 20:19:27 »
Verkar tveksamt om jag köper 30m3 kapad och kluven ved för ca 9000kr skulle elkostnaden verkligen bli billigare än så. Visst kan man räkna in sotaren också men med vp har man ofta större huvudsäkring samt kortare livslängd på vp än en riktig vedpanna så det är svårt att göra en ärlig kalkyl men helt klart är det mera pyssel med ved.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: gjutjärnkamin eller l/v
« Svar #10 skrivet: 10 maj 2012, 20:39:01 »
Visst beror det på hur man räknar, det går ju få fram vad man vill med statistik som bekant är.

Räknar man in snöskoter med timmerdoningar, fyrhjuling med timmervagn, släpvagn, kapsåg, hydraulklyv, motorsåg, röjsåg, skottkärra, pallbockar, plåttak, vedförråd, sotare, mm, så blir det ju extremt dyrt med ved, men många av de sakerna är ju sånt som man ibland kan få låna, eller som man klarar sig utan. (Även om många vedeldare har allt det där och lite till.)
En rejäl panna och acktankar som gör att du inte behöver elda på heltid kostar i princip lika mycket som en jordvärmeanläggning, och kostnaden för själva veden/energiförbrukningen är likvärdig eller lite billigare med värmepumpen.

Köper man ved för 300 kr/m3 så har man fått ett rätt bra pris, mina grannar som hugger och säljer färdigkluven ved (allt vad de hinner, så någon måste köpa veden till det priset) tar 450-500 kr/m3.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: gjutjärnkamin eller l/v
« Svar #11 skrivet: 10 maj 2012, 20:59:29 »
För 500kr m3 fÃ¥r dom köpa av mig med  tummenupp här kostar bland ved runt 300kr m3 lÃ¥ngved ca 175 kr
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: gjutjärnkamin eller l/v
« Svar #12 skrivet: 10 maj 2012, 21:20:58 »
Få se om Rickard kan räkna på mitt hus då. 170 kvadrat boytapå 1,5 plan uppvärmd till 23 +100 kvadrat källare uppvärmd lagom till ca 15 grader. Mellan 35-40 kubik gran per år.
Ingen el används till värme i dag, förutom vv-beredaren.
 Huset finns öster om GBG.
SÃ¥ hur mÃ¥nga köpta kw/h skulle jag kunna lösa det pÃ¥?  Och vad kostar dÃ¥ investeringen? HH el i dag pÃ¥ ca 6000 kw/h per Ã¥r

Pannan är från 2005 och har bytt en kondensator för runt 150kr, så det är inte mycke än som gått sönder.

Klarar säkert 75 minus utan tillsats värme i dagsläget, bara elda på vettu

« Senast ändrad: 10 maj 2012, 21:35:45 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: gjutjärnkamin eller l/v
« Svar #13 skrivet: 11 maj 2012, 06:36:24 »
Energibehovet vid värmepumpsdrift skulle bli ca 10700 kWh/år.
37.5 m3 ved betingar ett värde på (300-450 kr m3) 11250 - 16875.
Vad du betalar för elen vet jag inte, men jag som har ett relativt dåligt 3-årsavtal betalar i alla fall bara 93 öre/kWh (Norrlandsskatt kanske gör det billigare än för dig?)

Vore det jag som gjorde kalkylen skulle det i alla fall bli 9951 kr för värmepumpens drift, alltså 1299 - 6924 kr/år billigare med värmepumpen.
Sotningskostnader och kostnader för större huvudsäkringar tar ut varann gissar jag.

Tycker man att det är kul att hålla på med veden, och ser motionen man får som en livslängdsförlängande aktivitet så är det ju relativt billig träning att hålla på med veden, men har man inte det behovet, eller den synen på livet så ser jag inga fördelar med vedeldningen.

En annan sak som gör en värmepump till en vettig investering är att den som regel höjer husets värde avsevärt mycket mer än en vedpanna med acktankar, för de flesta - men det går säkert hitta även unga husköpare som har en dröm om att hålla på med vedelning istället för att göra något annat.

Jag vill på intet sätt idiotförklara de som hellre satsar på vedelning, men jag har extremt svårt att se någon vinst med det om man räknar ärligt.
Som ett livsstilsval är det helt OK, men att försvara det ekonomiskt är enormt svårt, och OM det skulle gå göra en kalkyl som var mer positiv för vedelning så är det så oerhört små skillnader att man skall vara villig att arbeta med veden och eldningen för en extremt låg timpenning.

Vid en reinvestering av en vedanläggning är det ett väldigt dåligt beslut att satsa på vedeldning framför värmepump, om man nu inte ser veden som hobby/motion/nöje alltså.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: gjutjärnkamin eller l/v
« Svar #14 skrivet: 11 maj 2012, 10:57:16 »
Ett altenativ för biggerdigger är att åka ut i skogen och hugga 37.5m3 och köra hem den med traktorn.
Sedan sälja veden istället för att elda upp den.
Då får han ju både motion och värmepump..
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!