Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Milersättning eller körtid?  (läst 7427 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Milersättning eller körtid?
« skrivet: 14 november 2010, 23:33:48 »
Vad är rimligt att ta betalt i milersättning som F-skattare?

Jag blev tillfrÃ¥gad om jag kunde hämta en pall material som kunden inte ville vänta pÃ¥, dÃ¥ det var brÃ¥ttom. Det var ganska lÃ¥ngt bort och jag accepterade att hämta kollit förutsatt att jag kunde ta betalt för resan.  Det var ju självklart svarade kunden.

Så nu undrar jag vad som är kutym, skall jag ta min vanliga timpeng och lägga på den faktiska kostnaden för resan, eller finns det något riktvärde för vad som är ok att ta?

Eller är det enbart en milpeng, och ingen timersättning som gäller?

När det är mina egna "självförvållade" resor så har jag alltid räknat in detta i kundpriset, men vad är rimligt att ta betalt här?

Tacksam för tankar och svar Thumbsup

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Milersättning eller körtid?
« Svar #1 skrivet: 15 november 2010, 05:24:32 »

vad kostade resan dig?  1000kr? 20mil?

alt1 1000kr / 20mil = 50kr/mil

alt2 1000kr

1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Milersättning eller körtid?
« Svar #2 skrivet: 15 november 2010, 06:38:48 »
 *vinkar* du tar sÃ¥klart ut mildebitering för bilens kostnad och slitage och timdebitering för din nedlaggda tid.
Precis som vilket jobb som helst.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Milersättning eller körtid?
« Svar #3 skrivet: 15 november 2010, 07:42:58 »
4 kr km och man kommer ca 6 mil på en arbetstimme....

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Milersättning eller körtid?
« Svar #4 skrivet: 15 november 2010, 09:11:08 »
Jag gissar att du inte jobbar i Stockholm Nisse Gurra för där kommer man inte 6 mil pÃ¥ en timme  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Milersättning eller körtid?
« Svar #5 skrivet: 15 november 2010, 09:59:05 »
38:-/mil plus halva timarvodet får jag när jag kör till/från kunden. Frågan är om det inte i detta fall är frågan om fullt debiterbar tid, eftersom hela körningen sker på kundens uppdrag...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Milersättning eller körtid?
« Svar #6 skrivet: 15 november 2010, 10:38:15 »
Under alla år som jag jobbat på fältet har det sett lite olika ut beroende på om det handlar om resa till/från kunden eller på kundens uppdrag.

Resa till/från kunden har varit med en fast milkostnad plus restid (50% av normal timdebitering). Men om det handlat om längre heltidsuppdrag så har dom delarna fallit bort. Längre uppdrag = mer än 2 veckor. Resonemanget vid längre uppdrag är att "man har ju ändå en viss restid till och från jobbet".


Resor på kundens uppdrag under normal arbetstid har debiterats med fast milkostnad plus restid (100% av normal timdebitering). Dock har kostnaden för restid alltid jämkats med resans längd. En resa på en timme eller kanske två har kostat 100% medans längre resor oftast har jämkats succesivt mot 50%.

Sen finns det andra varianter på resor, svårt att ta 100% betalt per timme om man reser på kundens bekostnad till Italien eller Malta. Där blir det oftast någon form av "fastpris" på resa, boende och traktamente.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Milersättning eller körtid?
« Svar #7 skrivet: 15 november 2010, 14:14:13 »
Inte känner jag mig klokare trots alla goda råd Sc:,h

Jag tar nog mitt vanliga arvode för tiden och lägger på en tjugolapp/mil för bränsle och slitage.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Milersättning eller körtid?
« Svar #8 skrivet: 15 november 2010, 16:45:57 »
Minst 40:-/mil samt full timmersättning, det är ju inte meningen att man ska betala för att en kund vill att man ska köra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Milersättning eller körtid?
« Svar #9 skrivet: 15 november 2010, 16:53:59 »
Håller med kocken, din tid kostar lika mycket när du åker bil för kunds räkning, samt bilen faktiska kostnad, kolla vad skattemyndiget säger för milpeng.

Och hade kunden varit intresserad av priset för hämtningen borde han frågat, eller hämtat det själv..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Milersättning eller körtid?
« Svar #10 skrivet: 15 november 2010, 17:04:52 »
ok, nä jag tror inte de reagerar på 40 spänn heller, för min del handlar det om vad jag kan med att ta ut. tjugo känns lågt och fyrtio högt :)

Även om jag skulle lägga på säg 70:- så skulle jag få betalt, men jag vill ogärna hamna högre än vad som är "normalt", om ni förstår vad jag menar.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Milersättning eller körtid?
« Svar #11 skrivet: 15 november 2010, 17:12:21 »
Vi tar 45:-/mil och det är ganska normalt i mina trakter
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Milersättning eller körtid?
« Svar #12 skrivet: 15 november 2010, 17:28:18 »
äh, jag står och faller inte med någon tia hit eller dit, men för mig är det viktigt att varken åka gratis eller ockerdyrt.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Milersättning eller körtid?
« Svar #13 skrivet: 15 november 2010, 20:39:06 »
Grovräkna vad bilen kostar att köra, och antal timmar det tar, och lämna ett fast pris.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Milersättning eller körtid?
« Svar #14 skrivet: 15 november 2010, 20:48:01 »
 :)

Jag drog med en gång, de frågade inte efter vad det kostade. Nu skall jag skicka räkning och de kommer inte ifrågasätta den heller. Ville bara inte göra bort mig med något dumt eget räknesätt.

Jag kommer ta timpeng plus 30:-/mil

Ehhh...  är de siffror ni tipsat om plus momsen? Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!