Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mögel pÃ¥ kallvind.  (läst 27670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Mögel på kallvind.
« skrivet: 29 november 2007, 13:34:53 »
Hej hej.
Vill ställa en fråga och be om erat utlåtande.
Har ett hus med kallvinden som tilläggsisolerades för ca 4 år sedan.
Har kommit en del vit och blå mögel på på nord/ost sidan av vindstaket senaste åren. >:(
Jag vet att det beror på att det är tilläggsisolerat och att fuktspärren från -66 inte är i bästa skick.
Har nu värmepump och installerat mekanisk frånluft för det gamla självdraget funkar ju inte så bra nu.

SÃ¥ jag undrar om vad ni tror/vet!...
Kommer det att bli bra och torrt på vinden igen om jag tar bort tilläggsisoleringen igen och låter det läcka upp värme på vinden som det har gjort i alla år tidigare?
Fukten från bostadsutrymmet under kommer ju att ventileras bort med frånluften och inte upp på vinden!?

Vad tror ni....vad tror ni??????????
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mögel på kallvind.
« Svar #1 skrivet: 29 november 2007, 14:33:11 »
Bara det att du har mekanisk frånluft kan förbättra läget så att fukten inte kommer upp på vind. Kolla även att isoleringen inte ligger mot yttertaket utan att luftspalten vid takfoten är öppen.

Men sen måste du åtgärda möglet, pensla med boracol eller nått.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mögel på kallvind.
« Svar #2 skrivet: 29 november 2007, 18:06:05 »
hej och tack för svar. *vinkar*

Har haft mekanisk frånluft i 2 år.
Jag har luftspalter i alla takstolsfack och jag har sprutat mögel stop på allt mögel och det verkar som allt har dött nu, sprutade för ca 1 vecka sedan.
Skall jag borsta bort allt dött mögel med en stålborste så att det blir friskt trä?

Men tror du att det slutar att växa mer nu om jag tar bort tilläggsisoleringen?
Tänkte bara ta bort isoleringen på halva vinden, först och främst där som möglet växte, eller skall jag ta bort allt på hela vinden?...är ju bara på en sidovind längs hela huset på ena sidan..1 1/2 plans villa.
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mögel på kallvind.
« Svar #3 skrivet: 29 november 2007, 18:16:12 »
För att förstå varför det blev mögel får du se till helheten. Fuktspärr, läcker det luft till vinden?, undertryck i huset, hur mycket isolering på vinden, ventilation på vinden, takmaterial, saknas undertak?
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mögel på kallvind.
« Svar #4 skrivet: 30 november 2007, 08:13:24 »
Jag vet inte om man måste ta bort möglet men det kan vara smart så man enkelt kan se om det börjar växa på nytt.

I mitt hus var det lite påväxt vid takfoten då jag köpte huset, men den som isolerade taket, då huset byggdes, hade lagt isoleringen kloss mot yttertaket. Jag penslade på boracol och satte dit vindavledare och det blev stor skillnad på luftomsättningen uppe på vinden direkt.

Men om luftomsättningen på vind är otillräcklig så behövs mer drastiska åtgärder, typ luftavfuktare. Börja med att skaffa en hygrometer och kolla upp vad relfukten är på vinden.

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=23&osCsid=kgin2labhgkd94vir59gjaq8c5
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mögel på kallvind.
« Svar #5 skrivet: 30 november 2007, 12:36:47 »
japp, skall köpa en hygrometer på vägen hem idag och mäta fukten på vinden, även kolla tempen.
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad Efraim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mögel på kallvind.
« Svar #6 skrivet: 01 december 2007, 14:14:56 »
Det finns vindsavfuktare för rimliga pengar som jag använder. Trygghetsvakten vind ventilerar in torr luft när det är torrt ute och håller tätt annars. Jag har bara använt den sedan februari men den har funkat jättebra för mig hittills. Jag har också använt deras krypgrundsavfuktare i tre år nu och det har funkat lika bra. Nu ligger RH på vinden på 58% och energiförbrukningen hittills har varit knappt 200 kwh. Det gamla möglet vid takfoten strök jag med Boracol.

« Senast ändrad: 01 december 2007, 16:19:02 av Rickard »

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mögel på kallvind.
« Svar #7 skrivet: 05 december 2007, 08:20:54 »
hej hej.

Har en hygrometer med temp givare oxÃ¥,  ligger mellan 65-70% och 0,5-6 ºC pÃ¥ vinden.
Är detta bra värden eller kassa??????? :-\
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Mögel på kallvind.
« Svar #8 skrivet: 05 december 2007, 18:25:29 »
Bara det är varmare på vindan än ute så sänks fuktigheten på den luft man tar in.
Här i norr är det låg fuktighet på vintern, det skulle förvåna mig mycket om jag har över 30% fuktighet nu.

60-70% då slipper du påväxt.
Men kruxet är att vissa tider kan det bli riktigt fuktigt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mögel på kallvind.
« Svar #9 skrivet: 05 december 2007, 19:35:58 »
Bara det är varmare på vindan än ute så sänks fuktigheten på den luft man tar in.
Här i norr är det låg fuktighet på vintern, det skulle förvåna mig mycket om jag har över 30% fuktighet nu.

60-70% då slipper du påväxt.
Men kruxet är att vissa tider kan det bli riktigt fuktigt.
30% just nu  :o
Bor inte du kring Storsjön, här ovanför Brunflo är det över 90% ute och jag har nästan 80% på vinden.
Hoppas det är mina mätare som överdriver.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Mögel på kallvind.
« Svar #10 skrivet: 05 december 2007, 19:42:25 »
Inte utan man börjar bli orolig, just nu har jag 8C på vinden och fuktmätaren säger HI. Detta tror jag innebär 100%.
Här (västkusten ) är ett riktigt skitväder. regnar och är dimma.
Har aldrig fått mögel på vinden tidigare men nukan väl vad som helst hända.

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Mögel på kallvind.
« Svar #11 skrivet: 05 december 2007, 19:43:42 »
Ville Vessla

Hmm idag skulle isåfall vara undantaget då.
+ grader och tidvis regn...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mögel på kallvind.
« Svar #12 skrivet: 06 december 2007, 14:05:33 »
Hej.

Tempen på vinden ligger ca 7 ºC över ute temp.

Som sagt....här på västkusten så e' det ett riktigt skit väder, regn och riklig blåst nu i ett par dagar med ca 9-11 ºC ute.
Kollade vinden i dag och den visade 75% fukt idag, blåste ju som f..n i går kväll så det kom väl in en hel del fuktig luft på vinden. >:(
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad chrille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Runt Göteborg
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mögel på kallvind.
« Svar #13 skrivet: 13 december 2007, 14:27:04 »
 oj oj oj!!!!

Har legat på 75-60% hela veckan nu >:(
vad göra!
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Mögel på kallvind.
« Svar #14 skrivet: 13 december 2007, 15:44:25 »
Chrille
Varm luft innehåller mycket mera fuktighet än kall.
Min tanke är att balansen mellan uppe/nere /varmt/kallt har rubbats.
Hur är svårt att gissa, men tänk som att vinden blivit kallare när den inte får värme längre.
Samtidigt har du eller får tillskott av fukt uppe. Denna kondenseras lättare om det är kallt.
Så antingen varm isolerad vind, eller kall fukttät nedifrån men väl ventilerad.
Att det just sker i ditt väderstreck tyder på kondens nerifrån/ eller dålig ventilation uppe.

Efter du fixat möglet, hade jag kollat isoleringen, all, överallt. Är den rätt lagd???
Har du fuktspärren på undersidan (helst där nere)????????
Det är all fukt från spis/vask/toa/tvätt/duch/torkning/torkskåp/levande varelser, osv. som söker sig upp. Denna stoppas såklart underifrån, under isoleringen.

Slutsatsen blir att det inte är lätt att efterisolera rätt.
Din isolering borde liksom ha hängt i taket på våning 1 med naket golv på vinden.
Om du bara lägger ut plast pÃ¥ vindsgolvet sÃ¥ mÃ¥ste du lita pÃ¥ att INGEN  fukt kommer upp mellan plast och golv, annars har du bara flyttar problemet.

En åtgärd som du mäste göra bums är bättre ventilattion nere. Fixa så det suger ut förbi vinden i rör eller kanaler.


kolla fukten överallt där nere, och minns varm luft innehåller många gånger mer fukt än kall, det är därför du inte vill ha läckaget uppåt av inneluft till kallt utrymme, där ånga blir vatten...
Alltså inga läckage uppåt, inte ens där bak röret som ju bara är 2cm i diameter. All luft nere skall styras utom kallvinden, som skall leva sitt eget kall liv.

Lycka till
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!