Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VillrÃ¥dig i värmedjungeln  (läst 3814 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klintan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Villrådig i värmedjungeln
« skrivet: 01 november 2007, 15:52:53 »
Har ett nyanskaffat radhus från -63 och behöver lite råd rörande alternativ till dagens uppvärminigssystem. Huset har idag:
2 plan (bägge ovan mark), ingen vind, 136 kvm totalt, planlösningen är numera öppen, ffa på övervåningen.
2 glas fönster
vattenburet värmesystem (tunna radiatorer)
oljepanna: Gustavsbergs VP 600 (antagligen original dvs. från -63)
Uppvärmningskostnaden enl mäklaren ligger på 24'000 kr/år
Placering: Huddinge kommun i Stockholm län

Har kikat runt här pÃ¥ forumet och kan se fördelar med allt som jag ocksÃ¥ kan se nackdelar med  :D

Byta till luft/luft ger bra inomhus luft även om skorstenen inte längre värms upp av pannan, varmvattnet kan en separat VV-beredare stå för och till de "svinigt" kalla dagarna plockar man fram ett par oljefyllda elradiatorer för stödvärme. Nackdelen är att man inte nyttjar de befintliga radiatorerna.

Luft/vatten skulle nyttja de befintliga radiatorerna (tror jag om de inte är för klena för att ge tillräcklig värme då VP om jag fattat allt rätt inte ger högre uttemp på vattnet än 55 grader). Ventilationen bör väl då antagligen ses över då skorstenen inte längre värms upp. Problemet blir väl de "svinigt" kalla dagarna? Värmen kan man ju iofs stödja med oljefyllda elradiatorer igen men det är trist att duscha kallt :(

Svärfar tycker att man ska satsa på en elpanna som framöver kan anslutas till en luft/vatten VP (antar att det är en CTC lösning han kollat på) men jag känner att det är lite sisådär.

Som stödvärmekälla kan jag också tänka mig en nyare snyggare braskamin med lite täljsten och sånt.

Jag tar gärna emot synpunkter, funderingar och förslag. Ska sanningen fram handlar det en hel del om slantar och även om en stor investering nu ger i långa loppet bästa ekonomin kan jag tänka mig det omvända. Alltså lite mindre besparing men också en lägre grundinvestering. Vad tror ni kloka människor?

Mvh, Johan


Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Villrådig i värmedjungeln
« Svar #1 skrivet: 01 november 2007, 15:56:53 »
Svärfar din är nog inte så dum.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad klintan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Villrådig i värmedjungeln
« Svar #2 skrivet: 01 november 2007, 16:20:47 »
Rolle.

Är det för att du kör CTC lösning som svärfar inte tänker sÃ¥ dumt  ;D eller är det för att det faktiskt är en bättre lösning givet förutsättningarna att satsa pÃ¥ en elpanna? Kan tilläggas att jag nu hittat fram till Elomax pannan frÃ¥n Värmebaronen och en sÃ¥n fÃ¥r man betala 30 k för inkl moms men exkl montering sen tillkommer ju VP till det sÃ¥ det springer fort iväg  :-\

Johan

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Villrådig i värmedjungeln
« Svar #3 skrivet: 01 november 2007, 17:05:30 »
hej
varför inte en luft vatten maskin + en vedkamin
så fixar du även dom kallaste dagarna

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Villrådig i värmedjungeln
« Svar #4 skrivet: 01 november 2007, 19:16:07 »
Eller en pellets brännare i bef olje panna.
Investering ca 20 000. Kör ett tag o kolla hur det fungerar.

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad klintan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Villrådig i värmedjungeln
« Svar #5 skrivet: 01 november 2007, 23:24:02 »
hej
varför inte en luft vatten maskin + en vedkamin
så fixar du även dom kallaste dagarna
Eller en pellets brännare i bef olje panna.
Investering ca 20 000. Kör ett tag o kolla hur det fungerar.



:-\ Pelletsbrännare känns lite sisådär, mkt skrik för lite ull sa bonden som rakade grisen (ganska stor investering och en massa leveranser av pellets som man inte har ngn plats för, har ingen egen oljetank utan det är en större cistern i samfälligheten). Luft/vatten med en kamin tycker jag känns trevligt men jag måste kolla om befintliga radiatorer klarar att ge värme vid en lägre temperatur på "tillvattnet".

Fler tankar mottas tacksamt.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Villrådig i värmedjungeln
« Svar #6 skrivet: 03 november 2007, 19:42:41 »
Rolle.

Är det för att du kör CTC lösning som svärfar inte tänker sÃ¥ dumt  ;D eller är det för att det faktiskt är en bättre lösning givet förutsättningarna att satsa pÃ¥ en elpanna? Kan tilläggas att jag nu hittat fram till Elomax pannan frÃ¥n Värmebaronen och en sÃ¥n fÃ¥r man betala 30 k för inkl moms men exkl montering sen tillkommer ju VP till det sÃ¥ det springer fort iväg  :-\

Johan




jag hade hellre köpt eco el pannan för 28 000 på rinkaby än elomax

Utloggad klintan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Villrådig i värmedjungeln
« Svar #7 skrivet: 04 november 2007, 19:03:44 »
OK. DÃ¥ har jag tvÃ¥ (utöver svärfar) som verkar luta Ã¥t elpanna.  Sc:,h
Är det helt enkelt ett för stort utrymme att värma med endast en luft/luft pump (med lite stödvärme kalla dar via braskamin eller oljefyllda elradiatorer) och en separat VVberedare för tappvatten?

Johan

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Villrådig i värmedjungeln
« Svar #8 skrivet: 04 november 2007, 19:15:08 »
Hej klintan!  136 m2 är naturligtvis ingen märkvärdig yta för en luftvärmepump. Hur stor yta har du pÃ¥ resp vÃ¥ning?? Har du ev kanske nÃ¥gon skiss pÃ¥ din planlösning i huset??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad klintan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Villrådig i värmedjungeln
« Svar #9 skrivet: 04 november 2007, 19:53:14 »
Lägger upp nedervåningen här och övervåningen i nästa inlägg.

Utloggad klintan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Villrådig i värmedjungeln
« Svar #10 skrivet: 04 november 2007, 19:54:31 »
Här är övre plan

Johan

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Villrådig i värmedjungeln
« Svar #11 skrivet: 04 november 2007, 20:36:13 »
varför inte en acc-tank med elpatron som hjärta i systemet !
L/V dockad mot acc-tank , elpatron de kallaste dagarna när pumpen inte orkar !
braskamin med vattenmantel dockad mot acc-tanken, så kan el-patrondriften hållas till ett minimum om man orkar ladda med braskaminen !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!