Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Laddomat  (läst 21470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Laddomat
« skrivet: 01 maj 2007, 12:10:19 »
Hej,

Jag undrar varför man kopplar den termiska ventilen enligt den övre ritningen (se bild) och inte enligt den nedre, eller med laddomat med samma funktion. För mig käns det fel för man blandar ju om hela tanken. Meen det kanske just det som är meningen, dvs så att man får förbränningskamaren så varm som möjligt för att undvika kondens?

Det nedre alterativet skulle behålla skiktningen i tanken tills brasan, eller pelletsbrännaren kom igång. Har man beredare i pannan vill man väl inte kyla ner den?
 
Vedeldare?

Tack på förhand!
mvh

 
« Senast ändrad: 01 maj 2007, 12:12:52 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Laddomat
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2007, 12:24:05 »
Den nedre ritningen kan inte få nå vatten från pannan när termiska är stängd med den följd den termiska lär aldrig öppna så pannan går i kok.
Felet med den övre ritningen är att c-pump ska sitta pÃ¥ nedre ledning och alltid jobba med sÃ¥ kallt vatten som möjligt, ökad livslängd. Pumpen ska ju även vara termostatstyrd sÃ¥ den slipper gÃ¥ i onödan. Min startar vid ca 70° och termiska är pÃ¥ 72°  :)
/Bosse

RED/ När den termiska är stängd cirkulerar vattnet enbart genom panna och inre slingan, ej genom tank.
« Senast ändrad: 01 maj 2007, 12:28:17 av jompaa »
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Laddomat
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2007, 23:10:46 »
Den nedre ritningen kan inte få nå vatten från pannan när termiska är stängd med den följd den termiska lär aldrig öppna så pannan går i kok.
Ja, det borde jag insett. I så fall var man tvungen att sätta återkopplingen till ena annan anslutning.

Felet med den övre ritningen är att c-pump ska sitta på nedre ledning och alltid jobba med så kallt vatten som möjligt, ökad livslängd
Jo, det vet jag också men de flesta pumpar är specade till 105 grader. Där uppe kanske det blir 85 grader och där nere 75 (i mitt fall) så frågan är om den inte håller ungefär lika länge uppe som nere.

Pumpen ska ju även vara termostatstyrd sÃ¥ den slipper gÃ¥ i onödan. Min startar vid ca 70° och termiska är pÃ¥ 72°  :)
Jag tänkte till en början starta pumpen samtidigt som termostaten i acken kallar på värme. Det kan hända att pumpen går ett tag innan termostaten öppnar men det blir inga långa tider.

RED/ När den termiska är stängd cirkulerar vattnet enbart genom panna och inre slingan, ej genom tank.
Just det och då blandar den om vattnet i pannan. Kanske just det som är meningen?
« Senast ändrad: 01 maj 2007, 23:21:17 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Laddomat
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2007, 08:13:24 »
ser vettigt ut ...

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Laddomat
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2007, 08:22:36 »
RED/ När den termiska är stängd cirkulerar vattnet enbart genom panna och inre slingan, ej genom tank.
Just det och då blandar den om vattnet i pannan. Kanske just det som är meningen?

Jo de är väl så det är tänkt så hela pannan kommer upp i den temp termostatventilen är specad till innan laddning påbörjas.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Laddomat
« Svar #5 skrivet: 02 maj 2007, 09:57:05 »
RED/ När den termiska är stängd cirkulerar vattnet enbart genom panna och inre slingan, ej genom tank.
Just det och då blandar den om vattnet i pannan. Kanske just det som är meningen?

Jo de är väl så det är tänkt så hela pannan kommer upp i den temp termostatventilen är specad till innan laddning påbörjas.

Men det allra första som händer är att ev skiktning förstörs. Men det är kanske ändå bra för pannan för den blir varmare i botten. Och man har väl ingen nytta av skiktningen i pannan?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Laddomat
« Svar #6 skrivet: 02 maj 2007, 12:49:42 »
hej
det bildas en krets av panna + den lilla slingan där pump å laddpacket sitter

då panna å krets e rätt temp pytsar laddomaten ut lagomt mycket vatten till tanken så att pannan alltid håller tempen som ladomaten har inställt säkert 70-80 grader

följden blir att det tokflödar inte ut kretsen utan den pyttsar in det kalla tankvattnet i en vettig takt i kretsen..överskottet pumpas ut till toppen på tanken
följden är att du toppladddar tanken i ett vettigt tempo Ã¥ fÃ¥r bra skiktning,pannan fÃ¥r alltid jobba pÃ¥ en bra temp  mm mm

min MMA ventil gör precis samma sak på min solfångare fast den e pytteliten...
det här e förmodligen det överlägset bästa sättet att ladda en tank,jag tror inte det finns nått sätt som är bättre eller vettigare...enkelt å väldigt funktionabelt...


Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Laddomat
« Svar #7 skrivet: 02 maj 2007, 13:17:16 »
Det finns väl olika laddomater.
Beroende på om du har beredaren i tank eller i panna.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Laddomat
« Svar #8 skrivet: 05 maj 2007, 21:42:27 »
Det finns olika laddomater beroende på vars beredaren sitter.
Laddomat 21 för beredare i tank.
Och laddomat 4030(el. om det var 5030) för kombipanna. Den är dyrare eftersom den har dubbla pumpar och mer avancerad styrning, eftersom flödet måste gå åt andra hållet när elden har brunnit ut och tanken skall börja ladda pannan igen.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Laddomat
« Svar #9 skrivet: 05 maj 2007, 22:13:33 »
Vad skiljer laddomat 10 från laddomat 21? Verkar vara samma funktione men mer finesser på 21an.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Laddomat
« Svar #10 skrivet: 05 maj 2007, 22:32:16 »
Vad skiljer laddomat 10 från laddomat 21? Verkar vara samma funktione men mer finesser på 21an.
mvh
Ett studiebesök på www.termoventiler.se under menyn produkter ger svaret

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Laddomat
« Svar #11 skrivet: 05 maj 2007, 22:54:52 »
Eftersom du undrar över laddomat 10 och 21 så drar jag den slutsatsen att du har vvberedare eller slingor i acktanken för tappvv. Om det är så , har du inte tittat på en termisk ventil, cirkpump, + ev. backslag? Är det inte en viss prisskillnad för samma funktion?Termiska ventilen har oftast en öppning på 72gr. kopplar man den "bakvänt" så att när den öppnar så skickar den "laddvattnet" till botten av pannan så det tar ett varv till genom pannan och därigenom höjer laddtempen till acken med uppemot 10gr. Du kan slippa backventilen om du gör ett "urör" på "laddröret" och därigenom undvika självcirkulation tillbaka till pannan där det kyls av.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Laddomat
« Svar #12 skrivet: 06 maj 2007, 22:40:01 »
Ett studiebesök på www.termoventiler.se under menyn produkter ger svaret
Det var där jag började. Jag brukar faktiskt försöka hitta svaret själv innan jag frågar.

Eftersom du undrar över laddomat 10 och 21 så drar jag den slutsatsen att du har vvberedare eller slingor i acktanken för tappvv.
Jepp, stämmer bra. Och så tänkte jag ladda med en pelletskonverterad oljepanna.

Om det är så , har du inte tittat på en termisk ventil, cirkpump, + ev. backslag? Är det inte en viss prisskillnad för samma funktion?
Har inte räknat så noga men visst måste det bli billigare, speciellt om man tex tar en billig Jula-pump och skippar kulventilerna. Men om det blir mycket bättre med en laddomat så är det intressant ändå.

Du kan slippa backventilen om du gör ett "urör" på "laddröret" och därigenom undvika självcirkulation tillbaka till pannan där det kyls
Förstår inte riktigt hur du menar???

Om jag fattat det rätt så är skilnaden mellan 10 och 21 att 21an klarar högre effekter och att den har en självcirkulations funktion som gör att acken kan laddas mha självcirk även efter att pannan och pumpen stannat. Den högre effekten är ointressant för mig men att utnyttja det varma vattnet i pannan låter ju bra. Frågor:
Vad är det för magisk backventil de använder som kan öppna på termisk självtryck?
Min ack står en bit ifrån pannan jag måste t.o.m. dra upp båda rören i taket för att komma över en dörr. Kommer självcirkulationen att fungera då? Tror inte det va?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Laddomat
« Svar #13 skrivet: 06 maj 2007, 23:03:40 »
Hej, kolla även http://www.acaso.se/ deras Termovar laddningspaket har samma funktion som Laddomaten. Tänkte mest om deras info innehåller något för dig.

mvh L
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Laddomat
« Svar #14 skrivet: 06 maj 2007, 23:11:54 »
Liite envis är jag ;)
http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/lm1000_s.pdf
"Laddomat 10 ger ingen självcirkulation. För att ladda
tanken vid strömavbrott är ett nödströmsaggregat ett
alternativ.
Ett annat alternativ är att istället välja laddningspaketet
Laddomat 21 med inbyggd backventil för automatisk
självcirkulation vid strömbortfall."
http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/lm21-4-faser_W.pdf
Och http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/lm2100_s.pdf
Du ser där att backventilen stänger mha av pumpflödet.
"Väl tilltagna rördimensioner och korta rördragningar
garanterar funktionen även när värmebehovet i huset
är som störst. Det borgar även för effektiv självcirkulation
vid strömbortfall."
Du kan antagligen glömma självcirkulation, och istället satsa på batteribackup till cirkpumpen. Om du vill ha cirkulation vid strömavbrott. Men en pelletspanna har väl inte mycket energi "kvar" att bränna om strömmen går. Du borde klara dig gott på budgetvarianten, pump + acaso termiska ventil. Backventil får du ju med rördragningen
http://www.acaso.se/svensk/produktblad/TERMOVAR%20ladd-ventil%20(SE)%200408.pdf



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!