Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 03 augusti 2007, 10:18:01 »

Jag måste bara berätta hur jag gjorde ...  ^-^
Jag vågade inte skriva något förrän jag testat att det verkligen funkade.
Jag drog bypassledningen till returen på gamla shunten. Den använder jag inte i nya kopplingen så jag slapp plugga den och med ratten kan jag justera strypningen. Dessutom satt den på "rätt" sida så jag slapp dra röret kors och tvärs. Rätt nöjd faktiskt  :)
mvh
 
Skrivet av: tracker
« skrivet: 28 juli 2007, 09:44:25 »

en 15 borde vara ok (beroende på pump), det är med den du ställer precis så att pannan inte går i kok (vedpanna) och så att du inte förstör skiktningen i accen.
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 28 juli 2007, 00:50:05 »

yepp, strypventil går det åt

kolla
http://infoweb.esbe.se/files/52090/Anvisning_TVventiler_98140033_utgD_LR.pdf

OK. Tack! Den manualen var mycket bättre än den de bifogade. Där var inte strypventilen utritad, portarna inte numrerade i ritningen och texten var mindre utförlig.

Hur gör jag nu då ... har visst en 15mm kulventil ... borde räcka med 15mm på den porten, den ska ju ändå strypas ...

mvh Professorn
Skrivet av: tracker
« skrivet: 27 juli 2007, 22:33:29 »

Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 27 juli 2007, 21:24:13 »

Eftersom du undrar över laddomat 10 och 21 så drar jag den slutsatsen att du har vvberedare eller slingor i acktanken för tappvv. Om det är så , har du inte tittat på en termisk ventil, cirkpump, + ev. backslag? Är det inte en viss prisskillnad för samma funktion?Termiska ventilen har oftast en öppning på 72gr. kopplar man den "bakvänt" så att när den öppnar så skickar den "laddvattnet" till botten av pannan så det tar ett varv till genom pannan och därigenom höjer laddtempen till acken med uppemot 10gr. Du kan slippa backventilen om du gör ett "urör" på "laddröret" och därigenom undvika självcirkulation tillbaka till pannan där det kyls av.

Snål som jag är valde jag såklart billigaste lösningen och beställde en ESBE TV25 72o
http://www.vvsinfo.se/db/Mont/mont_218_4905097_gruppfil.pdf

Men jag tyckte inte märkningen på den gula etiketten stämde så jag öppnade för att dissikera. NU FATTAR JAG INGENTING! (igen)
Kolla bifogad bild. Jag trodde ju att den porten som var märkt med en pil och 72 grader skulle vara den som gick mot acken och inte öppnade förrän tempen nått 72. Men det är alltid öppet mellan port 2 och 3 (i min bild). Termostaten öppnar port 1 men stänger inget. Dvs: <72 ºC -> öpet mellan 2 och 3, >72 ºC öppet mellan alla tre portar (T-rör). Se bild 2 och 3 där jag ritat in båda lägena.

Jag säger som Sverker: Ska det va' så? Vattnet kommer ju att ta närmsta vägen tillbaka till pannan och inte genom acken!

Snälla hjälp mig, jag måste få ihop det i helgen! Ska jag sätta en strypning på port 3 för att tvinga ett delflöde genom acken?

Tack på förhand!
mvh
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 06 maj 2007, 23:51:22 »

Hej, kolla även http://www.acaso.se/ deras Termovar laddningspaket har samma funktion som Laddomaten. Tänkte mest om deras info innehåller något för dig.
Det gjorde det. Hittade en del iaf.:

Men en pelletspanna har väl inte mycket energi "kvar" att bränna om strömmen går.
Jag vil åstadkomma en laddning som startar då tempen i acken går under ca50 grader och stängs av när den nått ca75. Det hade varit bra om vattnet från pannan kunde gå över i acken automatiskt om tempen i tanken sjunker snabbare än pannan svalnar, för att minimera förlusterna i pannan. Det finns en annan laddomat som mha trevägsventil styr om returen från radiatorerna för att pressa över det varma vattnet till acken men den ser väldigt dyr ut :(

http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/lm21-4-faser_W.pdf
Den sidan var bra! Den har jag missat. Tack.
Det var inte en vanlig backventil precis. Man kan göra samma funktion med en styrd trevägare men det blir inte billigt precis och så sabbar jag antagligen självcirk med min rördragning.
mvh
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 06 maj 2007, 23:11:54 »

Liite envis är jag ;)
http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/lm1000_s.pdf
"Laddomat 10 ger ingen självcirkulation. För att ladda
tanken vid strömavbrott är ett nödströmsaggregat ett
alternativ.
Ett annat alternativ är att istället välja laddningspaketet
Laddomat 21 med inbyggd backventil för automatisk
självcirkulation vid strömbortfall."
http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/lm21-4-faser_W.pdf
Och http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/lm2100_s.pdf
Du ser där att backventilen stänger mha av pumpflödet.
"Väl tilltagna rördimensioner och korta rördragningar
garanterar funktionen även när värmebehovet i huset
är som störst. Det borgar även för effektiv självcirkulation
vid strömbortfall."
Du kan antagligen glömma självcirkulation, och istället satsa på batteribackup till cirkpumpen. Om du vill ha cirkulation vid strömavbrott. Men en pelletspanna har väl inte mycket energi "kvar" att bränna om strömmen går. Du borde klara dig gott på budgetvarianten, pump + acaso termiska ventil. Backventil får du ju med rördragningen
http://www.acaso.se/svensk/produktblad/TERMOVAR%20ladd-ventil%20(SE)%200408.pdf


Skrivet av: Lelle
« skrivet: 06 maj 2007, 23:03:40 »

Hej, kolla även http://www.acaso.se/ deras Termovar laddningspaket har samma funktion som Laddomaten. Tänkte mest om deras info innehåller något för dig.

mvh L
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 06 maj 2007, 22:40:01 »

Ett studiebesök på www.termoventiler.se under menyn produkter ger svaret
Det var där jag började. Jag brukar faktiskt försöka hitta svaret själv innan jag frågar.

Eftersom du undrar över laddomat 10 och 21 så drar jag den slutsatsen att du har vvberedare eller slingor i acktanken för tappvv.
Jepp, stämmer bra. Och så tänkte jag ladda med en pelletskonverterad oljepanna.

Om det är så , har du inte tittat på en termisk ventil, cirkpump, + ev. backslag? Är det inte en viss prisskillnad för samma funktion?
Har inte räknat så noga men visst måste det bli billigare, speciellt om man tex tar en billig Jula-pump och skippar kulventilerna. Men om det blir mycket bättre med en laddomat så är det intressant ändå.

Du kan slippa backventilen om du gör ett "urör" på "laddröret" och därigenom undvika självcirkulation tillbaka till pannan där det kyls
Förstår inte riktigt hur du menar???

Om jag fattat det rätt så är skilnaden mellan 10 och 21 att 21an klarar högre effekter och att den har en självcirkulations funktion som gör att acken kan laddas mha självcirk även efter att pannan och pumpen stannat. Den högre effekten är ointressant för mig men att utnyttja det varma vattnet i pannan låter ju bra. Frågor:
Vad är det för magisk backventil de använder som kan öppna på termisk självtryck?
Min ack står en bit ifrån pannan jag måste t.o.m. dra upp båda rören i taket för att komma över en dörr. Kommer självcirkulationen att fungera då? Tror inte det va?

mvh
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 05 maj 2007, 22:54:52 »

Eftersom du undrar över laddomat 10 och 21 så drar jag den slutsatsen att du har vvberedare eller slingor i acktanken för tappvv. Om det är så , har du inte tittat på en termisk ventil, cirkpump, + ev. backslag? Är det inte en viss prisskillnad för samma funktion?Termiska ventilen har oftast en öppning på 72gr. kopplar man den "bakvänt" så att när den öppnar så skickar den "laddvattnet" till botten av pannan så det tar ett varv till genom pannan och därigenom höjer laddtempen till acken med uppemot 10gr. Du kan slippa backventilen om du gör ett "urör" på "laddröret" och därigenom undvika självcirkulation tillbaka till pannan där det kyls av.
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 05 maj 2007, 22:32:16 »

Vad skiljer laddomat 10 från laddomat 21? Verkar vara samma funktione men mer finesser på 21an.
mvh
Ett studiebesök på www.termoventiler.se under menyn produkter ger svaret
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 05 maj 2007, 22:13:33 »

Vad skiljer laddomat 10 från laddomat 21? Verkar vara samma funktione men mer finesser på 21an.
mvh
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 05 maj 2007, 21:42:27 »

Det finns olika laddomater beroende på vars beredaren sitter.
Laddomat 21 för beredare i tank.
Och laddomat 4030(el. om det var 5030) för kombipanna. Den är dyrare eftersom den har dubbla pumpar och mer avancerad styrning, eftersom flödet måste gå åt andra hållet när elden har brunnit ut och tanken skall börja ladda pannan igen.
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 02 maj 2007, 13:17:16 »

Det finns väl olika laddomater.
Beroende på om du har beredaren i tank eller i panna.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 02 maj 2007, 12:49:42 »

hej
det bildas en krets av panna + den lilla slingan där pump å laddpacket sitter

då panna å krets e rätt temp pytsar laddomaten ut lagomt mycket vatten till tanken så att pannan alltid håller tempen som ladomaten har inställt säkert 70-80 grader

följden blir att det tokflödar inte ut kretsen utan den pyttsar in det kalla tankvattnet i en vettig takt i kretsen..överskottet pumpas ut till toppen på tanken
följden är att du toppladddar tanken i ett vettigt tempo å får bra skiktning,pannan får alltid jobba på en bra temp  mm mm

min MMA ventil gör precis samma sak på min solfångare fast den e pytteliten...
det här e förmodligen det överlägset bästa sättet att ladda en tank,jag tror inte det finns nått sätt som är bättre eller vettigare...enkelt å väldigt funktionabelt...

Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 02 maj 2007, 09:57:05 »

RED/ När den termiska är stängd cirkulerar vattnet enbart genom panna och inre slingan, ej genom tank.
Just det och då blandar den om vattnet i pannan. Kanske just det som är meningen?

Jo de är väl så det är tänkt så hela pannan kommer upp i den temp termostatventilen är specad till innan laddning påbörjas.

Men det allra första som händer är att ev skiktning förstörs. Men det är kanske ändå bra för pannan för den blir varmare i botten. Och man har väl ingen nytta av skiktningen i pannan?

mvh
Skrivet av: nsiak
« skrivet: 02 maj 2007, 08:22:36 »

RED/ När den termiska är stängd cirkulerar vattnet enbart genom panna och inre slingan, ej genom tank.
Just det och då blandar den om vattnet i pannan. Kanske just det som är meningen?

Jo de är väl så det är tänkt så hela pannan kommer upp i den temp termostatventilen är specad till innan laddning påbörjas.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 02 maj 2007, 08:13:24 »

ser vettigt ut ...
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 01 maj 2007, 23:10:46 »

Den nedre ritningen kan inte få nå vatten från pannan när termiska är stängd med den följd den termiska lär aldrig öppna så pannan går i kok.
Ja, det borde jag insett. I så fall var man tvungen att sätta återkopplingen till ena annan anslutning.

Felet med den övre ritningen är att c-pump ska sitta på nedre ledning och alltid jobba med så kallt vatten som möjligt, ökad livslängd
Jo, det vet jag också men de flesta pumpar är specade till 105 grader. Där uppe kanske det blir 85 grader och där nere 75 (i mitt fall) så frågan är om den inte håller ungefär lika länge uppe som nere.

Pumpen ska ju även vara termostatstyrd så den slipper gå i onödan. Min startar vid ca 70° och termiska är på 72°  :)
Jag tänkte till en början starta pumpen samtidigt som termostaten i acken kallar på värme. Det kan hända att pumpen går ett tag innan termostaten öppnar men det blir inga långa tider.

RED/ När den termiska är stängd cirkulerar vattnet enbart genom panna och inre slingan, ej genom tank.
Just det och då blandar den om vattnet i pannan. Kanske just det som är meningen?
Skrivet av: jompaa
« skrivet: 01 maj 2007, 12:24:05 »

Den nedre ritningen kan inte få nå vatten från pannan när termiska är stängd med den följd den termiska lär aldrig öppna så pannan går i kok.
Felet med den övre ritningen är att c-pump ska sitta på nedre ledning och alltid jobba med så kallt vatten som möjligt, ökad livslängd. Pumpen ska ju även vara termostatstyrd så den slipper gå i onödan. Min startar vid ca 70° och termiska är på 72°  :)
/Bosse

RED/ När den termiska är stängd cirkulerar vattnet enbart genom panna och inre slingan, ej genom tank.
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 01 maj 2007, 12:10:19 »

Hej,

Jag undrar varför man kopplar den termiska ventilen enligt den övre ritningen (se bild) och inte enligt den nedre, eller med laddomat med samma funktion. För mig käns det fel för man blandar ju om hela tanken. Meen det kanske just det som är meningen, dvs så att man får förbränningskamaren så varm som möjligt för att undvika kondens?

Det nedre alterativet skulle behålla skiktningen i tanken tills brasan, eller pelletsbrännaren kom igång. Har man beredare i pannan vill man väl inte kyla ner den?
 
Vedeldare?

Tack på förhand!
mvh

 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!