Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?  (läst 5930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?
« skrivet: 17 juni 2019, 22:25:04 »
Vet inte om inlägget passar här...

Har en Luxlama Lx05Hp som bör värma poolen.
Jag tycker det går för sakta. Går det att kolla pumpen på något sätt?

20 m3 vatten. På 36 timmar ökade från 20 till 25 grader. Idag hjälpte solen en del...
Är det inte för lågt?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2019, 23:52:06 »
Man kan räkna mellan tumme och pekfinger.
specifik värme = 4,2 kWs/(Kg K)
Tid = 36 h = 1 296 000 sek
Vikt = 20 000 kg
Temp = 5 C

Effekt = 4,2 x 5 x 20000/1296000 = 0,32 kW

Jo, din poolvärmepump ger ingen vidare effekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2