Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?  (läst 5930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?
« skrivet: 17 juni 2019, 22:25:04 »
Vet inte om inlägget passar här...

Har en Luxlama Lx05Hp som bör värma poolen.
Jag tycker det går för sakta. Går det att kolla pumpen på något sätt?

20 m3 vatten. På 36 timmar ökade från 20 till 25 grader. Idag hjälpte solen en del...
Är det inte för lågt?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2019, 23:52:06 »
Man kan räkna mellan tumme och pekfinger.
specifik värme = 4,2 kWs/(Kg K)
Tid = 36 h = 1 296 000 sek
Vikt = 20 000 kg
Temp = 5 C

Effekt = 4,2 x 5 x 20000/1296000 = 0,32 kW

Jo, din poolvärmepump ger ingen vidare effekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?
« Svar #2 skrivet: 17 juni 2019, 23:54:27 »
Den ger 5kW vid ca 27 grader ute och kanske straxt över 3kW vid 15 grader ute.

Det tar sin lilla tid att värma upp 20000 liter vatten och har du inte bra isolering runt om och på så blir det ännu knepigare med förluster som det blir
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?
« Svar #3 skrivet: 18 juni 2019, 00:07:24 »
Har du koll på om det är rätt flöde genom värmeväxlaren?
Du kanske har en by pass som behöver justeras
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2019, 01:38:52 »
Har du koll på om det är rätt flöde genom värmeväxlaren?
Du kanske har en by pass som behöver justeras

Det är ca 13 gr under natten just nu.

Och jag kör flödet rakt igenom. Har det någon betydelse?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?
« Svar #5 skrivet: 18 juni 2019, 07:45:22 »
Man kan räkna mellan tumme och pekfinger.
specifik värme = 4,2 kWs/(Kg K)
Tid = 36 h = 1 296 000 sek
Vikt = 20 000 kg
Temp = 5 C

Effekt = 4,2 x 5 x 20000/1296000 = 0,32 kW

Jo, din poolvärmepump ger ingen vidare effekt.

Hoppsan.  DSdascxas
Det blev en nolla för mycket på sekunderna, den ger ca 3,2 kW i snitt vilket är OK, sorry.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?
« Svar #6 skrivet: 18 juni 2019, 07:58:33 »
Det är ca 13 gr under natten just nu.

Och jag kör flödet rakt igenom. Har det någon betydelse?

Beror på vilket flöde din cirkpump ger.
Går det för fort igenom värmeväxlaren så hinner den inte värma tillräckligt , 1 till 2 grader mellan in och utlopp brukar vara bra.
I undermenyerna på displayen kan du se vad det är för temp in och ut.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?
« Svar #7 skrivet: 18 juni 2019, 08:50:17 »
Det där med flödet har nog ingen större betydelse för uteffekten. (om det inte är för lågt).
För högt flöde (allt flöde genom värmepumpen) kan möjligen begränsa flödet så att reningen fungerar sämre, och / eller slita på värmeväxlaren lite mer än önskvärt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?
« Svar #8 skrivet: 18 juni 2019, 12:46:26 »
Är det för högt flöde sÃ¥ hinner den inte med att värma och det händer inget sÃ¥ nog tusan har det betydelse  ;)
Har ett antal kunder som bytt ut sin cirkpump mot en kraftig rackare för att även kunna köra pooldammsugare och allt vad det var men inte hade by pass så dom hörde av sig rätt snabbt då det inte gick att få upp temperaturen.

Galet flöde på en del cirkpumpar
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?
« Svar #9 skrivet: 18 juni 2019, 12:58:45 »
Stämmer nog att flödet spelar viss roll, underkylningen blir obefintlig om flödet är för högt och då tappar den lite i effekt.
Men som jag konstaterat så ger den drygt 3 kW vilket kan anses OK, det kanske går att pressa ur lite till med optimerat flöde.
« Senast ändrad: 18 juni 2019, 13:00:33 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?
« Svar #10 skrivet: 18 juni 2019, 13:53:24 »
Man vet inte hur mycket förluster på grund av isolering och hur mycket solen har bidragit med så det blir nog knepigt att få ett korrekt värde men 3kW låter annars rimligt i snitt om det har varit 13 grader på nätterna eller kanske kallare.

5grader på 36 timmar låter rätt bra men vet som sagt inte förutsättningarna :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?
« Svar #11 skrivet: 18 juni 2019, 19:33:37 »
Det är isolerat under poolen med 25 mm pur.
Eller PU? Hårdare än frigolit. Orange färg.
Kl.8.00 hade jag ca 25 gr i poolen och 20 gr utomhus. Sol hela dagen. 25 gr klockan 14.00.
Nu, nästan kl 20 är det 28 grader  i vattnet. Och 20 gr utomhus igen.
Fast nu, känner jag att varmare vatten lämnar pumpen!

Soltäcke (ca 18 m2) på hela tiden.

Ska kolla det med delta t i under menyerna lite senare 
Bra tips var det!

Tack.
« Senast ändrad: 18 juni 2019, 19:39:06 av BigGitt »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?
« Svar #13 skrivet: 18 juni 2019, 21:48:36 »
Står nog på märkskylten vilket flöde som rekommenderas .

Men du har en klen pump sÃ¥ för kraftig lär den inte vara, kanske istället fÃ¥r backspola sandfiltret ofta sÃ¥ det inte blir för lite flöde  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Luxlama Lx05Hp. Hur kolla?
« Svar #14 skrivet: 18 juni 2019, 23:03:55 »
Står nog på märkskylten vilket flöde som rekommenderas .

Men du har en klen pump sÃ¥ för kraftig lär den inte vara, kanske istället fÃ¥r backspola sandfiltret ofta sÃ¥ det inte blir för lite flöde  tummenupp
Det är nog den svagaste sandfilterpumpen som går att köpa.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!