Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kortslutning i kompressor  (läst 7500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zachris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kortslutning i kompressor
« skrivet: 27 maj 2017, 22:03:47 »
Oktober 2015 köpte jag en luft vatten värmepump av märket Lyfco EVI 18,8 kw av en firma på nätet som kallar sig Outl1.
P.g.a. att inte köpa av lokala firmor så fick jag vänta på installation till våren 2016 och i juni startades pumpen (värmde 2 ackumulatortankar á 750 l) och den höll dessa tanka på 52 grader C hela sommaren och värme i elementen fram t.o.m. oktober (bekvämt) varefter jag eldade med ved (billigt) under vintern. I början april 2017 startade jag pumpen igen och den fungerade normalt i 5 dagar 6:e natten hade jordfelsbrytare och automatsäkring löst ut. Vid kontroll med elektriker visar det sig att kompressorn är kortsluten??? Utöver detta visar även styrkortet på skador, smältlim som runnit och motstånd som ser ut att varit överhettat. Kan det ev. vara elektroniken som fått något fel och orsakat felet på kompressorn?
Outl1:s support vägrar ta nÃ¥got som helst ansvar eller ersätta mig för detta haveri!!! Detta trots att det är en Emerson Copland scroll kompressor som Outl1 i avtalet lämnar 5 Ã¥rs garanti pÃ¥. Man säger att enligt konsumentköplagen mÃ¥ste jag bevisa att kortslutningen beror pÃ¥ ett ursprungligt fel. Detta är ju i princip omöjligt, eller hur. Skulle man demontera kompressorn sÃ¥ gäller ju ingen garanti över huvud taget!!!  Har argumenterat i en och en halv mÃ¥nad med Outl1 support om detta men de vidhÃ¥ller sin stÃ¥ndpunkt.
Jag tolkar detta som att Outl1 inte har för avsikt att uppfylla några garantivillkor över huvud taget och jag har anmält Outl1 till Konsumentverket och vill med detta varna eventuella lika naiva värmepumpsköpare som jag att inte handla värmepump från detta företag.
« Senast ändrad: 28 maj 2017, 18:07:12 av Zachris »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Kortslutning i kompressor
« Svar #1 skrivet: 31 maj 2017, 06:54:55 »
Om dom har lovat garanti så behöver du inte bevisa någonting alls, däremot om du hävdar reklamationsrätten och pumpen är över 2 år så ligger bevisbördan hos dig. Men det vanligaste är att om en kompressor rasar och bortsluter så tar den styrkortet med sig.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Kortslutning i kompressor
« Svar #2 skrivet: 31 maj 2017, 18:51:44 »
Det finns anledning att dra öronen åt sig när en ny, okänd användare på forumet postar ett enda inlägg som bara består av kritik mot en namngiven leverantör och/eller återförsäljare. Man kan inte bortse från risken att ett sådant inlägg i själva verket härstammar från någon konkurrent som försöker sig på mindre hederliga marknadsföringsmetoder. Sånt har hänt förr, och inte bara på detta forum.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Zachris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kortslutning i kompressor
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2017, 18:34:20 »
Jag är ingen konkurrent utan en vanlig olycklig kund, det går bra att komma och titta! Men jag har en havererad luft vatten värmepump levererad av Outl1 som vägrar garanti eller reklamation p.g.a. att jag måste bevisa att haveriet beror på ett ursprungligt fel. Har du kanske någon ide om hur jag skall åstadkomma detta? Har kontrollerat med elektriker från firma Prolekta och Länsförsäkringars anlitade skadekontrollant. Håller f.n. på med offertintagning från SERIÖSA företag för att så småningom få en värmepump som fungerar vilket kommer att kosta mig ca 30 000 kr extra.
« Senast ändrad: 01 juni 2017, 18:36:06 av Zachris »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kortslutning i kompressor
« Svar #4 skrivet: 01 juni 2017, 18:59:22 »
Som skrivits i tråden så är en garanti nått annat än reklamation.
För att Outl1 ska kunna ifrånsäga sig garanti måste de påvisa att varan hanterats felaktigt.
Det är inte du som ska bevisa nått, det är säljaren som måste bevisa att varan hanterats felaktigt.
Det ska gå att vända sig till ARN med detta ärende.

Men se till att hävda fel på kompressorn, inte på styrkortet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kortslutning i kompressor
« Svar #5 skrivet: 01 juni 2017, 19:15:40 »
I första hand måste du läsa igenom de dokument som medföljde VP och kontraktet , det är det viktigaste , VAD STÅR DÄR ,
och vad det är för garantivillkor som gäller ,  när du gjort det och det framgÃ¥r om vad garantin gäller för samt tid för den , sÃ¥ har du
lite mer kött på benen att bita i för dom ( inte på dig ) men i övrigt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zachris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kortslutning i kompressor
« Svar #7 skrivet: 10 juni 2017, 10:51:49 »
Outl1 har lämnat skriftlig 5 års garanti på kompressorn, detta anges fortfarande även på deras hemsida. Trots detta vägrar man ansvar och menar att jag måste bevisa att det var ett ursprungligt fel som orsakade kortslutningen.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kortslutning i kompressor
« Svar #8 skrivet: 10 juni 2017, 14:24:53 »
Kan du ta ett foto pÃ¥ inkopplingsplinten , enligt schema ska det vara en kontaktor  och motorskydd
sitter de delarna i VP eller på utsidan , fanns dom där med i leveransen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kortslutning i kompressor
« Svar #9 skrivet: 10 juni 2017, 19:28:51 »
Outl1 har lämnat skriftlig 5 års garanti på kompressorn, detta anges fortfarande även på deras hemsida. Trots detta vägrar man ansvar och menar att jag måste bevisa att det var ett ursprungligt fel som orsakade kortslutningen.

Jag skulle välja att gå vidare med detta, du kan antingen vända dig till kommunens konsumentrådgivare eller direkt till ARN.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kortslutning i kompressor
« Svar #10 skrivet: 10 juni 2017, 19:31:04 »
Jag skulle välja att gå vidare med detta, du kan antingen vända dig till kommunens konsumentrådgivare eller direkt till ARN.
För att gå vidare måste det komma fram mer

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kortslutning i kompressor
« Svar #11 skrivet: 11 juni 2017, 08:29:04 »
Ett litet tips inför framtida inköp, googla företaget i fråga och se efter hur som har behandlat andra garantiärenden .
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kortslutning i kompressor
« Svar #12 skrivet: 11 juni 2017, 11:10:32 »
För att gå vidare måste det komma fram mer

Vad menar du?
Lagstiftningen kring garanti är solklar, säljaren har bevisbördan.
Läs §21 och kommentaren till den.
https://lagen.nu/1990:932

Citera
Om det skulle föreligga att felet beror på köparen så ska säljaren bevisa det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kortslutning i kompressor
« Svar #13 skrivet: 11 juni 2017, 12:50:28 »
Vet inte vem som kopplat in hans VP , men i manualen så framgår att det ska vara ett överströmsskydd på
kompressorn  , den är streckad och ingÃ¥r normalt inte i montagekittet , utan ska tillkomma frÃ¥n elektrikern
därav min frÃ¥ga om foto pÃ¥ inkopplingen , det framgÃ¥r även att en kontaktor för start och stopp av kompr,  ska
monteras med  manöver frÃ¥n kortet , men icke förty sÃ¥ ska inte kompr, säga upp sig . en sak till som man kan fundera över, den hade ju varit ur drift ett tag , fanns det vatten kvar i växlarna , sÃ¥ har dom nog delat pÃ¥ sig p-g-a frysning
och då måste provtryckning ske av kylgubbe

Utloggad Zachris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kortslutning i kompressor
« Svar #14 skrivet: 11 juni 2017, 16:25:39 »
Värmepumpen elansluten helt enligt helt enligt manual. Absolut ingen risk att den skulle ha frusit eftersom den vid uppehållet för vedeldning cirkulerades med varmt vatten över värmeväxlaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!