Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min brunn.  (läst 4788 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
Min brunn.
« skrivet: 09 augusti 2005, 19:51:39 »
Vill bara höra den allmänna åsikten om min brunn.
Tot djup blev 161 meter
9 meter foderrör
Var med vid borrningen och efter foderrören så är det massivt kalkberg utan sprickzoner eller annat,
bara rent massivt berg. Tillrinning av vatten uppskattades av borrarn till 150 liter i timmen.
Och grundvattnet skulle stabilisera sig på ca:3 meter trodde dom.
Höll på att glömma att hålet är 140mm i dia.

Till detta skall det kopplas en IVT greenline HT plus C 9Kw.

Nå vad säger ni ?
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Min brunn.
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2005, 20:45:42 »
Du får en kraftfull anläggning installerad. Intressant hur det går sen när du börjar köra. första tiden blir ju mest VV. Det skall den klara av med snabb uppvärmning. Kan du sen tala om din start punkt av VV mitt förslag 45 grader. Sen bör VV temp komma upp till hög och bra temp. Vilken vv kapacitet sen? Har du bubbelbad så fyll upp det med vanlig tappning och delge hur bra det fylls tillbrädden med VV.

Sen til höst kommer Värme period som visar hela systemets styrka.


Lycka till med igång körning. Låt installatören kontrollera att allt funger bra och fyller sen i igång körnings protokoll.
Det hade inte min installatör tid med..
 
 
 
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Min brunn.
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2005, 20:08:33 »
Ska man ha något brunnsborrnings protokoll ?
Isåfall när får man det ?
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Min brunn.
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2005, 20:24:29 »
Jag menar då hela anl är installerad. Låt då installatören kontrollera allt och begär protokoll.
Kontroll av KB, VB flöde även till rad system. Då ser du vilket diff du kan få senare i höst.

Låt sen han mäta temp in/ut på resp krets. Detta bör du kräva av honom. Optimering måste till senare med riktig värme till, men som standard borde fabriksinställning gälla annars får installatören tala om vad han ändrar.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Min brunn.
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2005, 22:01:16 »
Ja, du SKA ha ett protokoll pÃ¥ borrningen, det är en värdehandling. Nu är ju pappersarbete precis just pappersarbete och inte allt för upphetsande för de flesta borrare sÃ¥ det kan ta nÃ¥gra veckor-nÃ¥n mÃ¥nad. Längre tid än sÃ¥, ja dÃ¥ är det dags att tala om för dem att du vill  ha din kopia.

Måste de skriva ett då, ja det är lag att rappotera in uppgifterna på protokollet till SGU så skriva ett det måste de.
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Min brunn.
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2005, 22:19:04 »

Är det jag som  mÃ¥ste rapportera till SGU?
Eller skickar borrfirman in det, och ger mig en kopia bara?
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Min brunn.
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2005, 12:55:19 »
Det är borrfirman som är ålagda att göra det, inget du behöver bekymra dig om.
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Min brunn.
« Svar #7 skrivet: 11 augusti 2005, 23:44:28 »
Jag menar då hela anl är installerad. Låt då installatören kontrollera allt och begär protokoll.
Kontroll av KB, VB flöde även till rad system. Då ser du vilket diff du kan få senare i höst.

Låt sen han mäta temp in/ut på resp krets. Detta bör du kräva av honom. Optimering måste till senare med riktig värme till, men som standard borde fabriksinställning gälla annars får installatören tala om vad han ändrar.

Visst uppstart idag och lämnad med manualen och en uppmaning att läsa den om
jag vill ändra nå´t...
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Min brunn.
« Svar #8 skrivet: 12 augusti 2005, 16:46:50 »
Citera
Visst uppstart idag och lämnad med manualen och en uppmaning att läsa den om
jag vill ändra nå´t...

Men vi finns ju.... 8)
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min brunn.
« Svar #9 skrivet: 13 augusti 2005, 16:45:24 »
Kalkberg  Sc:,h tror inte det har sÃ¥ bra värmeledningstal... Hoppas det blir bra ändÃ¥, jag räknar med att du rapporterar under vintern!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Min brunn.
« Svar #10 skrivet: 25 augusti 2005, 22:38:20 »
Nu är jag tillbaks... Telia har äntligen flyttat mitt bredband :)
Självklart så skall jag hålla er informerade om hur det går.
Idag är det ju mest VV så den lägsta brine in hittills är 9.1 grader.

Rickard min Norrland/Finlands resa blev inställd pga strejken i finland,
nu är jag tillbaks på jobbet på måndag och skall försöka boka upp
besök på bruken. Återkommer när det finns ett datum som jag passerar dig
så jag kan komma över logg grejer.

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!