Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan VP in/ut inte överstiga 38/41 ?? (55 grader kan aldrig nÃ¥s?)  (läst 9740 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Övre pannan är ju bland annat till för att säkra varmvattenkomforten och funkar i princip som en varmvattenberedare enligt tillverkaren. Elpatronen har två börvärden, ett som sätts av systemet till 7º över framledningens börvärde för att säkra värmen till huset och ett som sätts av användaren i inställningarna för att få tillräckligt med varmvatten. Det högsta av dessa två värden gäller, och patronen värmer från börvärdet och 3º upp. Är börvärdet exemelvis 44º så håller patronen elpannan mellan 44 och 47 grader. I detta fallet går inte patronen in, såvida inte det inställda värdet kräver det, pumpen klarar att hålla övre pannan runt 50º såvida inte huset kräver mer väme än vad pumpen klarar att leverera.

//Ronnie
« Senast ändrad: 28 november 2010, 23:12:33 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Fullt införstådd med att jag behöver varmvatten, men jag har pannan på 40 grader med extra vv en timme på morgonen för att hantera att vi båda kan duscha. Detta har fungerat bra hela sommaren.

Om framledningen endast är t.ex. 39-40 grader vid rådande omständigheter, så förstår jag inte varför övre pannan måste vara 7 grader varmare, dvs 46-47 när jag inte behöver 47grader för VV? Just nu kan den bara nå 47 grader genom elspets och det är väl det jag hänger upp mig på.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det beror nog på att man vill vara säker på att allt funkar även för folk som aldrig rör pannan. Min pump klarar i stort sett alltid att hålla övre pannans börvärde utan patron vid framledningstemperatur runt 40º. Jag hade patronen inkopplad under hela oktober och det gick 13 kWh för hela månaden. Jag kör alltid med patronen nollad så länge jag inte tror att den behövs för värmens skull.

Men att patronen går in som den gör, är säkert ett sätt att få allt att funka även för folk som aldrig rör något på inställningsmenyn.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Kan ju mycket väl vara så och det är väl bara att acceptera. Hade ändå varit trevligt om man kunde låta ens egen inställning av övre pannan låta vara gällande även på vintern.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!