Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Prisskillnad Nibe 1245-8?? och nÃ¥gra andra frÃ¥gor  (läst 5449 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad qwerten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej gott folk!

Jag har tänkt installera jordvärme och börjat sondera marknaden.Blivit intresserad av Nibes 1245-8 och när jag tittar på deras hemsida ser jag rek pris på dryga 67 000 kr, men fick tack vare denna eminenta sida upp ögonen för att den går att köpa för dryga 50 000 kr(exempel Rinkaby rör) på nätet.Det är ju en skillnad på dryga 30%(huga).Ingår samma saker på bägge ställena.Har haft hemma en installatör för Nibe och han ligger på rekpris vilket jag tror är normalt hos återförsäljare.Har även tittat på Ivt c7 ht plus som ju kör med scrollkompressor (Nibe kolvkompressor)vilket är att föredra eller hugget som stucket? Bor i Småland i ett enplanshushus på 180kvm byggt 1992 med en årsmedeltemperatur på 6,2 grader har tvårörssystem och 29000kwh i förbrukning.
Haft ett antal installatörer hemma och alla säger att det räcker med 400 meter i marken synpunkter?Givare räcker det inte att ha en inne det är ju den tempen som är den intressanta?
Kan nämna att jag pratat med en installtör som sa att rotavdraget är 30% rakt av,jag sa att nettot blir ju 15% men han stod på sig.
Han sa att är kostnaden 100 000 kr så skickar vi en faktura på 70 000 kr, jag bad honom skicka en offert.En offert är väl bindande när den är påskriven?Ett stort TACK till er som lägger ner jobb på oss nybörjare!!!
                                                                                           MVH Nybörjarn

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Prisskillnad Nibe 1245-8?? och några andra frågor
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2010, 08:16:17 »
Jo, det är samma grejor som säljs på t ex Rinkaby. Jag tror inte installatörerna betalar rek pris för grejorna själva, de tar troligtvis provision på hårdvaran.

Jag skulle nog rekommendera 500 m jordvärmeslinga, och jordvärmeslang är relativt billigt så det finns ingen anledning att snåla på kollektorn.

Alla bergvärmepumpar jobbar med utegivare, det är nog för att grejorna är lite för tröga för att hinna med om de bara jobbar mot innetemp. Men de går att komplettera med innegivare vilket är en bra idé om man förstår sig på grejorna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Prisskillnad Nibe 1245-8?? och några andra frågor
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2010, 21:18:31 »
Kan nämna att jag pratat med en installtör som sa att rotavdraget är 30% rakt av,jag sa att nettot blir ju 15% men han stod på sig.
Han sa att är kostnaden 100 000 kr så skickar vi en faktura på 70 000 kr, jag bad honom skicka en offert.En offert är väl bindande när den är påskriven?

Jag tror inte du slipper undan oavsett vad du håller för papper i näven. ROT-avdraget är en affär mellan dig och skatteverket.
Sen kan man ju frÃ¥ga sig hur vakna de är i skatteverkets mörka hÃ¥lor, det verkar vara ganska vanligt att man fakturerar 70% och jag har inte hört om nÃ¥gon som fÃ¥tt protester. Ã… andra sidan har vi ju inte fÃ¥tt vÃ¥ra deklarationer än  ::)
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Prisskillnad Nibe 1245-8?? och några andra frågor
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2010, 21:54:15 »
Ju mer slang du kan få ner ju bättre är det (i rimlig omfattning). Dock ska varje slinga helst inte överstiga 400 meter, så du kan då gräva ner 2 x 250 tex. som parallellkopplas. Anledningen till detta är för högt tryckfall (cirkpumparna orkar inte med) annars.

Oavsett var du köper pumpen så följer samma saker med, köpte själv min 1145 från en GDS-firma och det var inga problem. NIBE's support och garantier gäller oavsett. Ser faktiskt ingen anledning att betala mer än nödvändigt.

Såg att bynor.se ligger lite lägre i pris än rinkaby tom.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad qwerten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Prisskillnad Nibe 1245-8?? och några andra frågor
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2010, 22:47:35 »
Gokväll!
Vad anser ni om scroll kontra kolvkompressor?Får nog inte plats med 500 meter utan max 450 meter är det bättre att dela till 2x225 meter då? Nibessäljarn var frågande till volymtank hadde tänkt mig en på 100L eller 300L vilket är att föredra?

                                                           Tacksam för svar ha det gott
                                                                                 

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Prisskillnad Nibe 1245-8?? och några andra frågor
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2010, 11:42:32 »
Har inte upplevt någon kolvkompressor själv men "de säger" att den låter aningen mer än scrollen.

Varför vill du ha en volymtank? Större ger ju längre gångtider och vilotider vilket troligen är bättre för värmepumpen men ger ett trögare system, ingen stor nackdel tycker jag men..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Prisskillnad Nibe 1245-8?? och några andra frågor
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2010, 15:05:02 »
Gokväll!
Vad anser ni om scroll kontra kolvkompressor?Får nog inte plats med 500 meter utan max 450 meter är det bättre att dela till 2x225 meter då? Nibessäljarn var frågande till volymtank hadde tänkt mig en på 100L eller 300L vilket är att föredra?

                                                           Tacksam för svar ha det gott
                                                                                 
Scrollkompressornerna är lite tystare men å andra sidan så är 1245:orna så dämpade att de inte låter mer än ett kylskåp. En del säger att scrollkompressorerna har längre livstid men det finns mig veterligen inget belägg för ett sådant påstående.

Nibe garanterar som sagt inte funktionen vid över 400 meter slang, jag har själv 420 meter och har sett någon här på forumet med sjäövärme som hade 470 meter. Så det BÖR gå bra med 450 för dig.

Volymtanken skall vara så stor som möjligt men om den blir för stor i förhållande till din pumps effekt och husets energibehov är det risk att du får ett trögt system.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Prisskillnad Nibe 1245-8?? och några andra frågor
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2010, 17:00:08 »
Rickard har en 500 meters slinga till sin 1210-7.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!