Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: THERMIALINK - ny centraldisplay med trÃ¥dlösa sensorer/motorventiler  (läst 333371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Kändes dyrt tycker jag...personligen skulle jag lägga pengarna på en dedikerad hemautomationsgateway och givare till den istället. Då är systemet framtidssäkrat och utan begränsningar för utbyggnad.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Fredrik Fernlund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Jag heter Fredrik och är en av grundarna av Ngenic och utvecklare av Ngenic Tune.


@Hjopek:
Jepp, det stämmer att den styr genom att modifiera den resistans som pumpen mäter på utegivaren,
så att den kan påverkas att köra mer/mindre efter behov. Hur den styr beror dels på nuvarande tillstånd,
t.ex. inom-/utomhustemperatur och ljusnivå och dels på historisk kunskap om byggnaden, baserat på tidigare
mätdata. Dessutom tas väderprognoser och (om kunden har sådant elavtal) timpriser med i beräkningarna.

Om det inte bryter mot forumreglerna så svarar jag gärna på fler frågor som ni har om produkten.
(Men kanske bör det brytas ut till en egen tråd isf?)


Ha det fint!
/Fredrik

Utloggad Pletten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Siste fra support er at Thermia hÃ¥per Ã¥ slippe ny link før nyÃ¥ret   tOOmten
195m aktiv energibrønn - Thermia Diplomat Duo Optimum G2 8 SP - Oso 50R 100L arbeidstank

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Det är vår ovillkorliga målsättning att göra så gott vi kan... ^-^
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Fick från Thermia
Den senaste informationen är att vi kommer släppa den I slutet av November som det ser ut nu.

Nu är det slutet av November - hörs det något om release?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Pletten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Siste fra support er at Thermia hÃ¥per Ã¥ slippe ny link før nyÃ¥ret   tOOmten
195m aktiv energibrønn - Thermia Diplomat Duo Optimum G2 8 SP - Oso 50R 100L arbeidstank

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Ok, missade det inlägget  a:gl
Ska bli intressant att höra hur den funkar.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Observera att Thermia uppger att de "hoppas" att det ska ske till nyÃ¥r...därav mitt tramsinlägg om mÃ¥lsättning etc. Det är typiskt "hÃ¥lla kunderna intresserade tills vi löser alla problem som vi inte vet hur vi ska lösa"-terminologi!  ^-^
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Paxman, jag har förstått att det så dom gör :( Jag blev ju lovad leverans i januari-2014. I somras gav jag upp och avbokade. Men jag är ändå nyfiken på linken och kanske måste beställa en - när jag vet att den fungerar som det var tänkt. Väntar med spänning på release.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Pletten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Jultomten eller?  tOOmten

Från Thermia:
Thermia Link finns nu på marknaden för försäljning.

Best regards/ Mvh.

Customer Service

Thermia Värmepumpar
Heating Solutions Division
Box 950, 67129 Arvika, Sweden
Tel: +4657081300

E-mail: kundcenter@thermia.se
www.thermia.se
www.danfoss.com
195m aktiv energibrønn - Thermia Diplomat Duo Optimum G2 8 SP - Oso 50R 100L arbeidstank

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Man får väl hoppas att det vid inställning till full systemintegration med det nya Link sker en något snabbare inlärning än den nuvarande modellen, samt att den nya versionen har begåvats med möjlighet att se vilken eller vilka termostater ballar ur och tvingar till höjning av kurvan, eftersom det inte verkar vara svårt nu att då det blir svagt batteri i någon av dess termostater, rapporteras med termostatnummer så man hittar den...

Jag har kopplat in full automatik för ett antal dagar sedan och nu börjar VP komma ner till normala nivåer igen. Kör endast i fyra rum så länge eftersom det är svårt att hitta vilken termostat som ropar på värme och driver upp kurvan...

Rummen håller värmen inom max 0,2 °C så där finns inget att klaga på, inväntar kall ostlig vind för att se hur det håller då, som sagt själva inlärningen kunde ske snabbare...se bild.

« Senast ändrad: 17 december 2014, 18:15:46 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
@Hjopek

Alla versioner jag kört sedan 3.0.X -> har fungerat kalas. Inlärningen kan du dock inte förvänta dig att den ska ske mycket snabbare. Det finns skäl till att det programmerats in att ta viss tid. Faktum är att Link sedan nya HW kom för över ett år sedan (den med USB ist för mini SD) fungerat riktigt bra.

P g a tidigare problem så förstår jag dock fullt att thermia varit försiktiga. Det finns många typer av anläggningar som det ska funka bra med. Att det funkar kalas i min anläggning innebär inte att det funkar kalas med alla. Kanske har de varit föööör försiktiga. Men det får de stå för. Mina erfarenheter på min anläggning är att den borde kunna sålts för över ett år sedan utan problem.

FrÃ¥n nuvarande version (3.3.1 om de inte släppt nÃ¥gon nyare)  kan man se värmebehov per rum (under menyn "vämepump") och pÃ¥ detta se bland annat vilket rum som har högst värmebehov och vilket som kommer att orsaka en ev kurvhöjning. Detta är en jättevinst för bÃ¥de installatörer och intresserade systemägare för att fÃ¥ bättre koll pÃ¥ hur anläggningen jobbar. Senare versioner verkar inte heller lÃ¥sa kurvan pÃ¥ 42 under hela inlärningsperioden utan sänks även om behovet är lägre än 40% (se tidigare poster).

För egen del skulle jag på en 5 gradig skala ge betyget:

* 4.7 för ver 3.0.12
  Allt funkar riktigt bra. Bara nÃ¥gra smÃ¥ irriterande saker (dock inte viktiga för ok funktion) samt lÃ¥sningen pÃ¥ kurva 42 inte kan sänkas pÃ¥ nÃ¥got sätt om inte värmebehovet gÃ¥r över 40% (se tidigare post). Men säg en mjukvara pÃ¥ nÃ¥got omrÃ¥de som inte har nÃ¥gra buggar alls...

* 5.0 för ver 3.3.1
 Funkar kalas samt att tidigare av mig kända problem är bort samt att nya funktioner som värmebehov per rum tillkommit. Personligen kan jag inte se nÃ¥got problem alls av nÃ¥got slag. Och funktionsmässigt är det ocksÃ¥ kalas. Möjligen kanske de skulle kunna släppa debug-menyn att titta i default (har funnits i flera Ã¥r som "add-on"). Men det är inget som pÃ¥verkar funktion, utan mer en grej jag vet att alla teknikintresserade skulle vilja ha. 


Så.... Har de äntligen släppt den nu så kan jag till de som varit intresserade och väntat bara säga köp! Ni blir inte besvikna.


/Peo
« Senast ändrad: 27 december 2014, 01:22:07 av pos »
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Finns det några uppgifter om pris?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Så om jag vill ha de bra funktioner som finns i 3.3.X är jag tvungen att köpa ny HW eftersom de tydligen inte kan införa de funktionerna i 2.6.x, klarar inte den äldre HW att köra en version som är fri från t ex tvånget att starta på kurva 42, kan man inte rätta till den SW som körs i äldre HW?
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Personligen tycker jag att ni som har 2.6, som aldrig(?) fungerat som det var tänkt ska få den nya hårdvaran och mjukvaran på garanti.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!