Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Shuntventil 495 Twin  (läst 1108 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad moratrådgnist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Shuntventil 495 Twin
« skrivet: 28 mars 2024, 22:05:11 »
Vår 495 Twin från 2006 börjar gissningsvis sjunga på sista versen men hittills har jag lyckats hålla igång den med små medel och klena kunskaper. Nu har jag dock stött på patrull;

Det blev någorlunda plötsligt kallt i huset. Sist det hände var när cirkulationspumpen slutade gå så jag misstänkte samma fel. Den snurrade dock glatt men trycket i slingorna var noll.
Upptäckte att shuntventilen stod på kallaste ändläget och utan att egentligen veta vad den gör drog jag slutsatsen att felet låg där.
Tillkallade min bror som kan mer el än mig och vi kom fram till att motorn som drar shuntventilen har två lindningar, en åt vardera hållet. Bägge dessa lindningar hade samma resistans så vi tänkte att motorn är ok.
Mäter man spänningen ut från kraftkortet medan man via servicemenyn tvångskör shuntventilen fick vi dock märkliga värden, 230v distinkt åt ena hållet medan en svajig 50-70v åt andra. Felet borde enligt vår logik ligga på kortet och ett bränt relä skulle kanske kunna ge sådana symptom.
Nu har vi bytt alla fyra relän på kraftkortet men ingen skillnad.

Var ska man leta felet? Har ingen lust att byta delar på måfå i en pump som är i livets slutskede, skulle gärna vilja ringa in felet ordentligt innan man börjar köpa delar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Shuntventil 495 Twin
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2024, 23:11:11 »
Jag skulle gissa på kraftkortet, men det är nog inte reläna som är trasiga.
Kolla hur kondensatorerna ser ut?
Annars är det nån annan komponent, lite svårt att felsöka random tyvärr.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad moratrådgnist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntventil 495 Twin
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2024, 23:31:47 »
Ska kolla upp det i morrn. Ser ut att bara sitta en kondensator på kortet men till saken hör att kortet var lite svart och skitigt, särskilt i närheten av den enda kondensatorn.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Shuntventil 495 Twin
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2024, 23:39:35 »
Sprucken ledningsbana som ska mata reläet för ena riktningen? Går ersätta med kabel mellan punkterna om det skulle gå mäta upp felet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad moratrådgnist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntventil 495 Twin
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2024, 14:38:54 »
Bytte kondensatorn men ingen skillnad. Man kanske skulle skicka ström på motorn och kolla att den verkligen fungerar?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shuntventil 495 Twin
« Svar #5 skrivet: 29 mars 2024, 16:06:40 »
Jo det är ju alltid bra att göra att testa shuntmotorn direkt, helst via någon lämplig säkring. Men det vore ytterst märkligt om fel i själva shuntmotorn kunde få matningsspänningen på 230 V att plötsligt svaja mellan 50 - 70 V. Inte ens vattenkokaren på kanske 3000 W får spänningen att sjunka mer än ett par Volt i uttaget.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Shuntventil 495 Twin
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2024, 21:01:31 »
Om det var sotigt på kortet så är det rimligen där felet är.
Men som du skriver, prova att köra motorn direkt med rätt spänning?
« Senast ändrad: 30 mars 2024, 21:03:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad moratrådgnist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntventil 495 Twin
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2024, 21:51:37 »
Var mer kladdigt än sotigt egentligen. Bifogar bild.
Idag har det var fullt upp med sysslor så jag har inte haft tid för mer felsökning men i morrn ska jag fortsätta.
Olidligt varmt inne just nu, den kör ut 33-gradigt vatten i slingorna trots att jag stängt shuntventilen manuellt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Shuntventil 495 Twin
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2024, 09:18:29 »
Ser ut som det runnit vatten på kortet?
Gissar på att detta orsakar krypströmmar?
Vet inte om det går att få bort geggan och få kortet att funka på detta sätt?
Men det ser inte bra ut som det är.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad moratrådgnist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntventil 495 Twin
« Svar #9 skrivet: 31 mars 2024, 09:24:26 »
Jag har städat det med elektronikrengöring och tops så nu ser det riktigt skapligt ut. Svårt att få rent under vissa komponenter dock.

Utloggad moratrådgnist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntventil 495 Twin
« Svar #10 skrivet: 31 mars 2024, 14:52:05 »
Nu har jag kollat lite mer; motorn går i bägge riktningarna om man skickar ström på den. Mäter man utgången till motorn på kretskortet är det 230v åt ena hållet och idag typ 15-20v åt andra.
Känns som man kan konstatera att felet ligger på kortet då iallafall.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntventil 495 Twin
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2024, 15:14:32 »
Fram med förstoringsglaset och kolla upp på baksidan kortet, inte ovanligt med kallödningar, vickar man på relät så syns det om det är en spricka i lödningen. Ta en lödkolv och värm på lödningarna. Kan vara kontakten i relät med, relät har växlande kontakter och skiftar bara mellan öppen/stängd. lätt att byta relä. kostar ca 50 kr + ev frakt. Se bara till att det är rätt spänning på det.

Utloggad moratrådgnist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntventil 495 Twin
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2024, 16:30:59 »
Känns som att det är den typen av fel. Har dock bytt alla relän utan förbättring, kan ju vara en dålig lödning nån annan stans förstås.

Utloggad moratrådgnist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntventil 495 Twin
« Svar #13 skrivet: 31 mars 2024, 17:07:35 »
Hittade den här tråden; https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39463.0

Garanterat samma sak jag råkat ut för. Kanske värt att byta optokopplare, lär ju inte kosta många kronor?

Utloggad moratrådgnist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntventil 495 Twin
« Svar #14 skrivet: 06 april 2024, 23:10:07 »
Bytt optokopplare, ingen skillnad. PÃ¥'t igen...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!