Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Modifiera sin pump, är det dumt?  (läst 9050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #30 skrivet: 15 mars 2012, 19:42:14 »
Min värmepump stÃ¥r i garaget som redan är värmare än det behövs.  AlltsÃ¥ Ã¥terförs inte 100% till nyttoeffekt.

Det var ju det jag sa.
Men de som inte tycker att det spelar någon roll har antagligen VP i ett grovkök.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #31 skrivet: 15 mars 2012, 19:47:11 »
Det var nog en tankevurpa. För med det resonemanget så har man ingen anledning till att ha något annat än direktel.

Skall jag göra någon ombyggnad så kommer jag att kunna fixa det med vanliga elkunskaper, kontaktorer och på/av-lösningar, omkopplingar och sådant är enkelt. Men om man kunde elektronik kunde man kanske göra en styrning som drar ned CP på absolut krypfart istället, då borde pumpens egna funktioner hållas som styrande fortfarande?

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #32 skrivet: 15 mars 2012, 20:00:35 »
Vad skulle hända om jag bryter CP OCH tempgivaren? Skulle denna också visa 99 grader? Och skulle gradminuterna då hamna på noll, så att ett eventuellt underskott bara byggs så länge pumpen går, och så länge den läser underskott under drift så kommer den inte slå av. Skulle det fungera?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #33 skrivet: 15 mars 2012, 20:21:07 »
Det var ju det jag sa.
Men de som inte tycker att det spelar någon roll har antagligen VP i ett grovkök.
Det var det väl inte?  Du skrev väl att 100% av energin blir till nytta.  Det hÃ¥ller jag inte alls med om.  Mitt garage är redan onödigt varmt, alltsÃ¥ har jag ingen glädje av att cirkulationspumpen värmer upp det.  Dessutom sÃ¥ är den cirkulationspump som är installerad som standard oisolerad, sÃ¥ den utstrÃ¥lar ju en hel del värme.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #34 skrivet: 15 mars 2012, 21:08:38 »
Det var det väl inte?  Du skrev väl att 100% av energin blir till nytta.  Det hÃ¥ller jag inte alls med om.  Mitt garage är redan onödigt varmt, alltsÃ¥ har jag ingen glädje av att cirkulationspumpen värmer upp det.  Dessutom sÃ¥ är den cirkulationspump som är installerad som standard oisolerad, sÃ¥ den utstrÃ¥lar ju en hel del värme.

Va?  :o
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #35 skrivet: 15 mars 2012, 22:04:09 »
Va?  :o
Jaja... jag var inte beredd pÃ¥ att en tredje man kom och hoppade in.  Jag trodde jag pratade med den som skrev det inlägg som jag kommenterade (som skrev att cirkulationspumpens energi var nyttoenergi).  Du och jag tycks ju ha samma Ã¥sikt i frÃ¥gan ja...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #36 skrivet: 16 mars 2012, 23:23:09 »
Min VP står i källaren (inte i vardagsrummet) som tidigare värmdes upp av oljepannan. Nu har jag dels fått avisolera en del av rören från VP:n dels satt dit två radiatorer för att hålla källaren på en dräglig temperatur på c:a 17 grader. Det innebär att 100% av värmeförlusterna från cirkulationspumpen tas till vara. Att då hålla på ock fiffla med att stänga av cirkulationspumpen känns inte som det viktigaste i livet. Definitivt inte som ett problem av första ordningen och kanske inte heller av andra ordningen
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #37 skrivet: 17 mars 2012, 06:48:32 »
Själva konceptet med värmepump är ju att göra värmen billigare, om man då kan optimera sin pump just för detta så tycker iaf. jag att det inte är en helt ointressant fråga, jag har hellre ett element extra för att få billig värme, än uppvärmning från olika maskiners energiförluster.

Nu var väl just detta en klen besparing i förhÃ¥llande till investering, men fÃ¥r jag prylar över och lite kvalitetstid för experiment sÃ¥ är det ändÃ¥ inte uteslutet att jag kan komma att labba lite med detta  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!