Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyligen installerad CE50, trimmningshjälp  (läst 1091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
Nyligen installerad CE50, trimmningshjälp
« skrivet: 17 april 2007, 20:40:35 »
Har nu fått min CE50L installerad och känner redan hur hornen börjar växa ut.... hur skall man trimma maskinen för att få den att leverera så bra som möjligt. riktigt spännande... :D

Har läst här på forumet och försökt snappa upp vad ni har diskuterat för inställningar och justeringar som skall förbättra prestandan, och skaffar mig självklart lite funderingar:

Först har jag några generella trimningsfrågor ;

-VV temp, om man ställer ner VV till exvis 45 grader borde väl det vara effektivast (jfrt ex 60 grader) så länge VV räcker mot behov, det borde väl bli mindre förluster och lägre temp för VP att jobba mot.
-är det lämpligt att ställa ner max framledningstemp till mindre än default 70grader? (så länge värmen blir tillräcklig i huset)
-varför inte ställa ner VV-kompressorfrekvensen till lägre än default 50Hz? (så länge man får ut erforderlig effekt för VV produktion)
          50Hz=COP3,75  ; 35Hz=4,25 => 15% förbättring
-varför inte ställa ner cirkulations-kompressorfrekvensen till lägre än default max 75Hz? (så länge man får ut erforderlig effekt för värme produktion)
          75Hz=COP2,8 50Hz=COP3,75 => 33% förbättring
-förångningstemperatur, -15 grader känns som bra iochmed att mycketvärme utvinns, är det ngt att sträva mot? (har läst att det styrs av ventflöde, frånluftstemp och värmeuttag)?
-har också läst att högre ventilation ger bättre avfrostning, högre COP, högre effekt? det motsägerväl lite ovanstående isåfall? Sc:,h

Om mina antaganden ovan stämmer så hjälp till att bygga vidare på min "trimmningslista" för att få ett effektivt system;
alla åtgärder görs med förutsättningen att komforten (varmvatten, värme och ventilation) skall vara som önskat,


1, sänka VV tempen till lägst komfortabla nivå.
2, stänga av tillskottselementen (säsongsberoende)
3, Sänka kompressor frekvenser på VV- och värme-tillverkning för högre COP.

varm säsong:
4a, höja fläkt/ventilation för kortare avfrostning, högre effekt och högre COP.
5a, öka varmvattenhysteresen för längre drifstid på VP då inte värmesproduktion är nödvändig (utan tillskott).


Kall säsong:
4b, sänka fläkt/ventilation men inte lägre än att förångningstemp. blir för låg för minskad ventilationsvärmeförlust.
5a, minska varmvattenhysteresen för snabb uppvärmning av VV (med tillskott) för mer drifstid på VP för värmesproduktion.


mer..... studs

(I mitt system har jag 500l acktank, endast radiatorer ,tegelhus-59, 170m2 i göteborg)
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 759
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!