Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vevex info ?  (läst 36150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vevex info ?
« Svar #45 skrivet: 23 september 2018, 17:51:50 »
Den löser på överhettningsskyddet i värmeväxlaren, öka minimifarten lite så blir det bra.

Missat ditt svar, var ställer man in minimifarten?

Tack för alla svar.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vevex info ?
« Svar #46 skrivet: 23 september 2018, 20:15:38 »
Nu är det ett tag sedan jag "skruvade", men jag tycks minnas att det sitter en potentiometer på elektronikkortet som man kan ändra hastigheten med. Enklast är ju att inte dra ned hastigheten "för mycket" med hastighetsreglaget.
Ps
Själv har ja i sommar skrotat mitt aggregat till förmÃ¥n för ett Östberg Heru och ny köksfläkt. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vevex info ?
« Svar #47 skrivet: 23 september 2018, 20:41:00 »
Det enda med potenmeter är denna, antar det är ett överslagsskydd som slår ifrån har lyft på locket när den stängt av och motorn blir snabbt väldigt varm.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vevex info ?
« Svar #48 skrivet: 23 september 2018, 21:18:42 »
Hastighetsregleringen sitter väl i spiskåpan? eller har du inte spiskåpan kopplad till VVX?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vevex info ?
« Svar #49 skrivet: 23 september 2018, 21:35:33 »
Jo det har vi. Och den har vi fått köra på fullt hus läget då den annars inte hinner byta luft inne. Spiskåpan är nog bytt till en nyare modell vid köksbytet. Hittar man potenmetern inne i fläkten?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vevex info ?
« Svar #50 skrivet: 23 september 2018, 22:15:04 »
Har du bytt spiskåpa så att du har nått annat än originalfabrikat så kanske även styrningen är bytt och då skulle lite foton hjälpa.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vevex info ?
« Svar #51 skrivet: 23 september 2018, 22:40:19 »
Huvudströmbrytare sitter på kabel som kommer upp till vänster på bild.
Svart är dragen till start och stopp knapp i lådan. (Den som slår på när du lägger på locket)

Bild på är fläktkåpan.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vevex info ?
« Svar #52 skrivet: 24 september 2018, 07:33:06 »
Din anläggning är ombyggd. Som original satt det lite elektronik i spiskÃ¥pan där man med ett skjutreglage kunde ställa hastigheten pÃ¥ fläkten. Den elektroniken kan man ersätta med en annan varvtalsregulator (typ dimmer). Hur det är utfört hos dig  kan jag inte gissa utan det mÃ¥ste undersökas lite närmare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vevex info ?
« Svar #53 skrivet: 24 september 2018, 18:27:00 »
Idag kom en ventilationstekniker hit och kollade, har så blint stirrat på motorn då problemet kom efter bytet.... vem var det som sa ngt om efterföljande problem... ja det är iallafall så att värmeelementet går för fullt, så troligen termostaten som gett upp som jag förstod.

Gytti

  • Gäst
Gytti
SV: Vevex info ?
« Svar #54 skrivet: 27 september 2018, 20:59:33 »
Hej, har oxÃ¥ vevex frÃ¥n 1980, frÃ¥ga gällande spiskÃ¥pa... det skall ju sitta 2st vred till höger pÃ¥ kÃ¥pan, det vänstra ställer man fläktens hastighet pÃ¥, vad gör man pÃ¥ det högra? Min kÃ¥pa är sliten och vreden är borta, därav frÃ¥gorna🤣 har ni ocksÃ¥ haft problem med värmeslingan? Min gÃ¥r konstant sÃ¥ den är numera avstängd pÃ¥ termostaten... mvh Martin

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vevex info ?
« Svar #55 skrivet: 27 september 2018, 21:38:18 »
Man öppnar ett spjäll i fläktkåpan som stängdes efter en vill tid.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Gytti

  • Gäst
Gytti
SV: Vevex info ?
« Svar #56 skrivet: 28 september 2018, 18:46:14 »
Ok, vilket håll ska det stå normalt? Mitt obefintliga vred står på mitten...

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vevex info ?
« Svar #57 skrivet: 28 september 2018, 20:22:10 »
Jag mins inte hur det ska stå, jag bytte ut min spiskåpa för ca 20 år sedan. Men gör som jag gjorde en gång i tiden, öppna och se hur det fungerar. Det ger dig en betydligt bättre och korrektare "bild" än mina g:a minnesbilder.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vevex info ?
« Svar #58 skrivet: 08 oktober 2018, 16:48:51 »
Bytte termostat, köpte en enkel modell på nätet, 270kr med frakt. Nu funkar det igen, mycket nöjd. Tack för all hjälp.

Utloggad lkptsvn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vevex info ?
« Svar #59 skrivet: 30 oktober 2018, 20:51:29 »
Bytte termostat, köpte en enkel modell på nätet, 270kr med frakt. Nu funkar det igen, mycket nöjd. Tack för all hjälp.


Vad köpte du för termostat och var?
Har en bi-metall termostat i en kanalvärmare till Vevex som gått sönder. Vilken temperatur ska det vara? Hittar ingen information om min som är en Klixon med beteckningen T-20704LA12-794L60-17.

Är det någon som vet vad man kan använda för packning eller liknande om jag får tag på termostat?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!