Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Xrh40 watt?  (läst 431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Xrh40 watt?
« skrivet: 07 februari 2024, 20:52:24 »
Hej.
Har en xrh40 och ett vattenburet system med elpatron som backup i stugan. Någon som vet vad xrh40 drar som max? Kan välja att ställa elpatronen på 3, 4,5, 7,5 eller 9 kw. Den ligger ju på tre faser men lvp på en. Om det blir problem med lvp eller att det blir så pass kallt att den inte klarar att värma så vill jag att patronen ska kunna gå in. Men vet inte om jag vågar sätta patronen på 4,5 kw… det blir 1,5 kw/fas och säg då att lvp fortsätter att gå och drar 2 kw eller mer så är det farligt nära vad en 16 amp säkring klarar (om jag tänker rätt). Inte kul om säkringen går och allt slutar funka! Men med 3 kw tar det lång tid att få upp nån värme överhuvudtaget. Vågar jag köra på 4,5 kw?
« Senast ändrad: 07 februari 2024, 21:51:02 av vaklagärdan »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Xrh40 watt?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2024, 22:33:33 »
Står inte max effektförbrukning på utedelens typskylt?

Om elpatronens styrning har stöd för effektvaktsfunktion med strömtransformatorer i elcentralen, se till att strömtransformatorerna är monterade, rätt inkopplade och att effektvakten är aktiverad och inställd för 16 A huvudsäkringar.
Ev kan du ju koppla bort elpatronen från den fas som belastas av värmepumpen. Och se till att ev manöverström till elektronik, kontaktorer mm inte tas från samma fas som värmepumpen går på.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Xrh40 watt?
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2024, 09:17:28 »
Ibland kan en elektriker koppla bort de element/slingor som ligger på en viss fas så att denna fas enbart kommer att belastas med värmepumpen men man har kvar två tredjedelar av el-patronen, t.ex. 6 kW på de övriga två faserna.

Jag gissar att XRH40 drar runt omkring 2,2 kW när det är kallt ute, ca 10 A.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!