Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillsats2 thermia diplomat duo 8  (läst 10095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wezzlan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tillsats2 thermia diplomat duo 8
« skrivet: 28 november 2011, 18:31:18 »
Hej på er

Jag har en nyinstallerad (3veckor) thermia diplomat duo optimum 8 med 2*300 meter jordvärmeslang nedgrävd på en blöt åker. till pumpen hör en 200 liter vv-beredare.
I dag var jag ner och kikade på driftstiden och upptäcker att den redan dragit 8h tillsats2. Inställningarna är standard förutom att jag sänkt kurvan till 36 grader och legionellakörning till var 14:e dag. Huset är 120 kvm, bra isolering på övervåning och lite klenare på nedervåningen. I huset sitter 13 nya radiatorer utan strypning utom på första radiatorn. Huset ligger i västjämtland om det säger något.

Min fråga är följande: Varför har den redan dragit 8h tillsats 2 då det varit plusgrader ute i stort hela november?
Jag har läst igenom "så optimerar du din värmepump" och förstår att det går att ändra gradminuterna (integral) för tillsatsvärme. Är det där problemet ligger? vart skall jag börja leta.

DÃ¥ jag just helkonverterat frÃ¥n direktel och aldrig haft värmepump innan sÃ¥ är jag helt nybörjare pÃ¥ detta. När ni svarar sÃ¥ är jag väldigt glad om ni förklarar ungefär som ni skulle förklara för en 5-Ã¥ring  :D

Ha det bra så länge

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tillsats2 thermia diplomat duo 8
« Svar #1 skrivet: 28 november 2011, 19:37:54 »
Det troliga är väl att det mesta av tillskottet kom när man satte in pumpen, det är rätt vanligt att man kör den som elpanna en stund innan man är helt klar med installationen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad wezzlan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tillsats2 thermia diplomat duo 8
« Svar #2 skrivet: 28 november 2011, 20:11:30 »
Tack för svar!
Både pump och slangar kopplades in samma dag. Sedan dess har tillsats2 stigit. Vecka 1 så låg tillsatsen på 2h. Vecka 2 så låg tillsatsen på 6 timmar och nu vecka 3 så ligger den på 8h. Tillsats1 har 0 timmars tid. Det känns som om det är något annat som jäklas?


Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Tillsats2 thermia diplomat duo 8
« Svar #3 skrivet: 28 november 2011, 20:21:03 »
Kolla att hysteres för tillsatsen är högre än hysteres för kompressorn. Du hittar inställningarna i servicemenyn. Håll vänsterpilen inne i 5 sekunder så hoppar den fram. Du kan också kolla kurvan för integralen, den ska vara jämnt stigande och fallande. Har den hack så kör maskinen på hysteres. Låg hysteres på tillsats gör att om framledningen kommer mer än hysteresen under börvärdet, ställs integralen om till startvärdet för tillsats (-500) och tillsatsen startar direkt. Fråga helst inte hur jag vet det. huvuddunk
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad wezzlan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tillsats2 thermia diplomat duo 8
« Svar #4 skrivet: 28 november 2011, 20:31:44 »
Tack så mycket
Ska genast ner till pumpen och kika på det.
Vad är ett bra värde på hysteres för tillsatsen respektive kompressorn? Just nu så är inställningen för kompressor 10 och för tillsatsen 20
Gradminuterna är -500 för tillsats, bör jag dra upp dessa till -990?


« Senast ändrad: 28 november 2011, 21:37:48 av wezzlan »

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Tillsats2 thermia diplomat duo 8
« Svar #5 skrivet: 28 november 2011, 21:51:38 »
Tumregel: Tio gånger fler gradminuter för tillsats än för kompressor. Hysteresen helt OK. Jag kör gradminuter -100/-990 för att få färre starter, jag har ganska liten vattenvolym i radiatorsystemet så det både värmer och svalnar ganska fort.
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad wezzlan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tillsats2 thermia diplomat duo 8
« Svar #6 skrivet: 28 november 2011, 22:02:45 »
Ska fippla till det med gradminuterna också när jag är igång. Undrar fortfarande varför tillsats2 gått in 8h?
Ska vänta några dagar och se om det fortfarande stiger eller om det bara har varit någon tillfällig grej för att systemet inte varit inkört...kan ju alltid hoppas på det. Återkommer om problemet kvarstår.
Sedan är det ju en inställning där man kan sänka temperaturen på natten. Jag vill inte ha det så, dock när jag försöker ändra den så går det inte att ställa in 0 grader utan som minst 1 grad. Har ni någon lösning på det?

Tack för all hjälp hittills  Thumbsup


Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Tillsats2 thermia diplomat duo 8
« Svar #7 skrivet: 28 november 2011, 22:58:38 »
Nattsänkningen är inget att oroa sig för. Det blir ingen förrän du ansluter en klocka som kopplar in 10 kOhm på ingång EVU, nummer 307 och 308 på anslutningsplinten. Då kommer sänkningen, och du ser en klocksymbol i teckenfönstret. Har du ingen klocka får du ingen sänkning.
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad wezzlan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tillsats2 thermia diplomat duo 8
« Svar #8 skrivet: 01 december 2011, 14:10:20 »
Hej igen!
Nu verkar problemet vara löst. Jag hade inte varit nog uppmärksam och det var luft i systemet på övervåningen. Nu går inte tillsatsen in mer. Tack för att ni hjälper till! studs

Nu stÃ¥r jag inför ett nytt problem.  Kikade igen pÃ¥ drifttiderna och märker att pumpen gÃ¥tt 333h varav 160h varmvatten. Tycker det lÃ¥ter mycket med den varmvattenproduktionen. Duschar ju inte onödigt ofta och vi är 2 vuxna. Pumpen har ju bara gÃ¥tt drygt 4 veckor. Är det nÃ¥gon inställning jag mÃ¥ste pilla pÃ¥ här? Pumpen är som sagt en thermia diplomat duo optimum men tillhörande 200l vv-beredare. 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Tillsats2 thermia diplomat duo 8
« Svar #9 skrivet: 01 december 2011, 17:09:27 »
Kontrollera att framledningen till radiatorerna har samma temperatur som returen in till pumpen när kompressorn har stått still ett tag. Antalet timmar pumpen har värmt huset verkar lite lågt. Det kan kanske vara läckage i växelventilen. Det borde inte vara så med tanke på att pumpen är ny men man vet aldrig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad wezzlan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tillsats2 thermia diplomat duo 8
« Svar #10 skrivet: 01 december 2011, 18:07:47 »
Tack för svar: jo temperaturen är samma. Är antalet timmar lågt? jag började fundera på att det var för mycket. Läste en massa loggar där vv-produktionen låg på 52h/månad osv och blev orolig fast då kanske åt fel håll? Vad är brukliga drifttider på november månad rörande vp, vv? (förstår att det kan skilja lite)

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Tillsats2 thermia diplomat duo 8
« Svar #11 skrivet: 02 december 2011, 08:53:42 »
Hej Wezzlan!
 Under november hade jag följande siffror vp 278 h var av vv 29 h. tomte::
« Senast ändrad: 02 december 2011, 09:21:47 av Berka1 »
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Tillsats2 thermia diplomat duo 8
« Svar #12 skrivet: 02 december 2011, 12:09:44 »
Tack för svar: jo temperaturen är samma. Är antalet timmar lågt? jag började fundera på att det var för mycket. Läste en massa loggar där vv-produktionen låg på 52h/månad osv och blev orolig fast då kanske åt fel håll? Vad är brukliga drifttider på november månad rörande vp, vv? (förstår att det kan skilja lite)

Jag menade att antalet timmar pumpen värmde huset verkade lÃ¥gt. Varmvattentimmarna hÃ¥ller jag med om är höga. Man brukar räkna 5000 kWh/Ã¥r för varmvatten för en normalfamilj (vad det nu kan vara). Det blir med en pump pÃ¥ 8 kW (köldbäraren är förmodligen nÃ¥gra grader varm sÃ¥ jag räknar med att pumpen ger 8 kW  även vid varmvattenberedning) ca 600 drifttimmar/Ã¥r dvs. ca 50 tim/mÃ¥nad. Jag har svÃ¥rt att se hur 2 vuxna skall kunna göra av med sÃ¥ mycket varmvatten att pumpen skall behöva gÃ¥ 160 timmar pÃ¥ ungefär en mÃ¥nad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad wezzlan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tillsats2 thermia diplomat duo 8
« Svar #13 skrivet: 02 december 2011, 13:14:24 »
Hej
Ja det var det jag misstänkte, något är det ju som strular.
Någon som har en idé vart jag skall börja felsöka?
kan det vara så att luften i systemet gjorde att varmvattenproduktionen rusade?
Kikade just på pumpen, på ett dygn har den producerat varmvatten i 10h. Något är det ju som jäklas, har inte duschat i dag eller spolat vv i större omfattning.
« Senast ändrad: 02 december 2011, 17:10:54 av wezzlan »

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Tillsats2 thermia diplomat duo 8
« Svar #14 skrivet: 02 december 2011, 19:21:37 »
En läcka? Står vattenmätaren stilla?
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!