Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Amatörinstallation vs. Ackrediterad  (läst 3516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Amatörinstallation vs. Ackrediterad
« skrivet: 05 februari 2009, 22:46:48 »
Skulle verkligen vilja ta dessa "experter" som diskrediterar amatörinstallation i örat! Å det är bara dumheter att man skall ifrågasätta installationen när det kommer till garantin. Vad skulle det vara i en luftvärmepumpsinstallation som är så otroligt komplicerat att man måste vara en "expert"? Upp med grejorna, koppla elen med säkrad dragning, kolla ytorna vid fastdragning, dra åt, vakuumsug efter reglerna som gäller(finns överallt att hitta), öppna ventilerna o släpp på gasen - tryck på On! Är det något annat man skall krångla till det med? Sedan om det är skitgrejor eller inte lär nog visa sig ganska snabbt och för det mesta funkar det eller inte, oftast baserat på vad det är för kvalitet.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Amatörinstallation vs. Ackrediterad
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2009, 08:44:29 »
Är bara kyljobbet de yrkar på, ej eljobbet..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Amatörinstallation vs. Ackrediterad
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2009, 14:05:31 »
Tobba;
Själv skulle jag vilja ta de i örat som inte fattar att installationsfrÃ¥gor har en egen avdelning.... och dÃ¥ undrar man hur svÃ¥rt det kan vara att läsa installationsmanualen för en vp.  :)

Som påläst räknar du upp just det som säljarna ger information om i sina ofta värdelösa översättningar.

Leta reda på en servicemanual från tex Panasonic, så ser du att en bra installation kräver lite mer. Tex läckagetest, provtryckning, mätning av tryck+temp och eventuellt justering av gasmängden, för att nämna något..

Det är som om du antar att en vp är "rätt" från borjan och att inga faktorer påverkar din installation. Vad sägs om hur rören skall förvaras innan installation, rätt temp och fuktighet, vad göra om fel uppstår, hur fixa läckage, kröka rör, dra åt lagom, testköra för att avgöra om allt är ok, kolla alla ljud, fastsättningar, osv.

Visst det låter löjligt, men om du har tur så hamnar allt rätt, och din vp fungerar till 100%, men kan du veta det?

För 1500Kr så vet jag det, med intyget från en med Ack.

Jag vet även att ev reklamationer hamnar i snabbfilen, den utan tjafs, hos både mitt försäkringsbolag och hos leverantören.
Jag vet även att jag kan ringa min kylkille och att han är vänligt inställd till att kolla, justera, fixa, optimera när jag behöver det.

I en annan tråd berättade jag vad man får för vacuumpump för dessa 1500Kr.
Återigen förrutom kunskapen, så använder proffs en utrustning som få skulle skaffa sig om de inte har det som jobb. För att inte tala om gasen.... Den kan vi ju inte ens köpa.......

Jag har inget emot hemmafixare, men om du läser inlägg här med mina kunskaper  om vpteorin sÃ¥ skulle du förstÃ¥ att såååå mÃ¥nga frÃ¥gor gäller just dÃ¥liga installationer. Allt frÃ¥n montaget, placeringen, till driftsättningen.
För mycket is, för lite is, för låg värme, stomljud, förbrukning, osv.

Allt inom kategorin, "Hmmm om jag anlitat ett proffs skulle jag sparat mer pengar och sluppit problem".

Fixare kan göra mycket själv, men om din vp är 100% intrimmad spar du pengar, var sekund-minut-timme-dag-år......

En riktigt usel installation slösar pengar. En värdelös installation kan kosta dig mer än din vp kostade i inköp.

Var är risken störst?

Om vi antar att elschemat är rätt och man följer det kan många koppla 1 till 1 osv. Om det är fel måste man veta vad som är rätt eller fel, dvs kunna sin el som en elitriker kan den.

Kyldelen med vacuum-tryck-gasmängd osv. är svårare at få rätt. Du kan nog anta att reglerna om detta speglar verkligheten, att de risker för personskador, felinstallationer, och miljöproblem är så stora att man vill att de som kan det måste ha ackreditering.

Självklart finns det många som kan detta utan att vara behöriga.

Men mina råd är inte till för dessa utan för herr och fru "vem som helst".

De bör noga överväga om de verkligen sparar 1500Kr på sin gdsinstallation eller om de kanske låtit snålheten bedra visheten.

I USA finns massor av kurser för GDS'are. Med en sådan hade nog fler kunnat göra rätt, och verkligen sparat in hela installationen.
Det vore kanske en kurs lämlig för något bildningförbund. En sorts montera din vpkurs på kanske 20 timmar med lån av riktiga verktyg, allt under överinseende av en med verklig ackreditering.

Föreställ dig ACE eller Bosse-vpdr som lärare med trevliga kursdeltagare, massor av fika och som slutresultat en vp som verkilgen fungerar som den skall.
Märkligt?
Tja. jmfr med båtbyggarekurser, privatistlärarna för körkort, mm.

Så frågan är nog snarare vem eller vad är regelverket till för?

Och varför är branshen så bakom både vad gäller prissättning, delat jobb, att vägra göra sin del om de inte sålt maskinen, mm.

Jag fattar att en som bor i glesbyggd måste lösa detta själv, medan jag som har 10Km till massor av kylfirmor kan hitta en handfull på en kort tid som kan driftsätta min vp för småpengar.

Så låt oss anta att det både finns de som har turen (dvs en vp som är 100% ok) och kunskapen (för att de är såna som bara kan det mesta/kan hitta bra böcker och läsa innantill), samt är tossiga nog att köpa på sig massor av verktyg de sällan behöver för stora pengar. Dessa kan installera själv med bra resultat.

Läser man inläggen här inser man att det finns en annan kategori med.

De som skulle låtit andra utföra hela eller delar av jobbet.

Detta både för deras egen skull, för miljön och för att spara så mycket det bara går.

De flesta har ju mycket rimliga förhoppningar då de väljer att skaffa en vp.

Nämligen att spara pengar och  miljö.

Att komforten ökar och att man slipper hantera gammalmodiga lösningar är bara en bonus.

Min frågeställning är inte om reglerna är rätt eller fel, utan om de som installerar sina vp själv kan tillräckliogt för att avgöra om det är bra nog, det de gör.
Är de nöjda med att lyckas till 75% så är det deras sak.

Gör jag ett jobb själv skulle jag sikta högre.

Lika bra som proffs eller bättre.

Så resonerar vi ofta när vi fixar med bilen. Vi helsvetsar där proffs nöjt sig med att puktsvetsa, vi lägger ner timmar för att finlira där verkstaden kanske är nöjda med funktionen men vi vill ha allt optimalt.

Jmfr med elektrikern. Rätt är rätt kan man säga, men det finns ju även de som gör att kabeldragningarna är en fröjd att studera.

En vp kan ofta mer än vad somliga lyckas få den till med sina gdsmontage. Detta gäller framförallt på gassidan/kyldelen.
Detta är inte tagit ur ludten utan har visats vid jättestudier i USA.

Felaktig gasmängd är så vanligt att man häpnar.
Kolla inläggen här så ser du samma tendens.

Det är inte alltid gds'arens fel, utan felet kanske fanns vid montaget men upptäcktes ej då.

Hade han gjort som proffsen hade han sett det direkt. Men med enbart vacuumsugning tömmer enbart rören på luft och fukt, om man nu ens lyckas med detta. Iskalla rör med frost, usel vacuumpump gör att man kan undra. Då kommer överraskningen kanske i form av ett tidigt kompressorhaveri som man sedan skyller på fabrikationsfel.

Jag skulle därför välkömna att man inte ersätter dessa klantarbeten alls. Dvs inget driftsättningsintyg från ack - ingen ersättning från försäkringsbolag eller leverantör.

Tro mig! Det kommer att bli så förr eller senare. Vissa leverantörer ersätter inte vissa skador eller fel och försäkringsbolagen lär sig de med. Redan idag kan du förvänta dig att få stå för alla kostnader av ett felaktigt gds-montage, om du saknar driftsättningsintyg.


/ElV
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Amatörinstallation vs. Ackrediterad
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2009, 14:10:02 »
Idag kan man väl inte sitta här som accrediterad firma och uppmuntra att privatpersoner ska bryta mot lagen med privatinstallationer när det är förbjudet, likaså eljobb och alla andra jobb som behöver behörighet.
Sen att inte utbildat folk får betala för detta är inget unikt, redan de gamla grekerna fick betala för en glädjeflicka :)
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Tobba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Amatörinstallation vs. Ackrediterad
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2009, 18:46:38 »
 - Okej dÃ¥!! Men du menar att om man använder en ackrediterad installatör sÃ¥ kollas gasmängd dÃ¥ vid installationen? En installation av en pump idag bestÃ¥r av att vakuumsuga och öppna ventilerna. Är det sedan nÃ¥got fel sÃ¥ sitter det i maskineriets kvalitet eller en dÃ¥lig anslutning av en kopplig = läckage.
Sedan hur man vill vinkla med en massa ord hur komplext allt detta är det får du tydligen predika för, men den predikan är väl just det. Ungefär som en präst predikar så är det väl ändå egentligen i självgott syfte, eller?

Utloggad Tobba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Amatörinstallation vs. Ackrediterad
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2009, 18:57:03 »
- ElVikingo!! Jag har två pumpar som står, en med fyrvägsventil som aldrig fungerat och en med plötslig förlust av köldmedia. Enligt en lokalt ackrediterad källa så skulle jag ha dragit den läckande kopplingen "utav helvete och ett halvt varv till". Som gammal jetmotorprovare där man drar "utav helvete" när man drar fast en fläktrotor längst fram på jetmotorn så vet jag hur man drar en koppling. Likt förbaskat så läcker den.
Du menar också nu att en ackrediterad skulle kunnat undvika detta genom någon sorts specialkunskap, där jag själv inte duger till?
- Nej, ska vi istället inse att vi får dessa oändliga problem, som detta forum ofta får representera, för att skräpet vi köper är just detta. Ackrediterad eller inte, så ligger problemet i att man får det man betalar för.
Sedan så kostar det 250 spänn att hyra en vakuumpump hos en lokal uthyrningsfirma än så länge, tills det att regelverket lagt locket på.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Amatörinstallation vs. Ackrediterad
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2009, 14:33:09 »
Enligt en lokalt ackrediterad källa så skulle jag ha dragit den läckande kopplingen "utav helvete och ett halvt varv till". Likt förbaskat så läcker den.
Du menar också nu att en ackrediterad skulle kunnat undvika detta genom någon sorts specialkunskap, där jag själv inte duger till?

Spelar ju liten roll om du drar den "utav helvete" om flarningen är dålig...
Sen håller jag inte med om att man ska dra åt det man orkar, Panasonic har ex ett särskilt moment man ska dra på NE pumparna.

- Okej då!! Men du menar att om man använder en ackrediterad installatör så kollas gasmängd då vid installationen? En installation av en pump idag består av att vakuumsuga och öppna ventilerna.

Vid installation ska ett igångkörningsprotokoll fyllas i och ett av momenten på det (vårat alla fall) är inställd temp, ute temp, inne temp, gas temp, arbets tryck... med hjälp av detta kan du räkna ut om pumpen har rätt gasmängd.

Utloggad manche

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
SV: Amatörinstallation vs. Ackrediterad
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2009, 16:05:44 »
Rotavdraget är framtaget för att få bort svartjobben.
Därför är det också nu förbjudet att installera pumpar själv om du inte är Ackrediterad.
Samtidigt passar nästan alla installatörer på att höja sina installations kostnader, så att dom får del av kakan som vi får av staten......
För ett tag sedan tog nästan alla installatörer ca. 5000kr för en standardinstallation, nu är det inte ovanligt att det ligger över 7000kr.
Visst, du får tillbaka ca. 3500kr efter du har deklarerat, men installatören får ca. 2000kr mer........
Enplansvilla i närke på 140kvm med 4 meter takhöjd i vardagsrummet.
Sanyo SAP-CRV123EHN installerad dec 2004(har själv bott i huset sen hösten 2007)
Förbrukning 2008- 14500kwh
Ny elmätare inst. 2008-11-25
Förbrukning 081125-091125  12951kwh

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Amatörinstallation vs. Ackrediterad
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2009, 19:31:26 »
Nja, en arbetskostnad på 5000kr så får man nog bara tillbaks 750kr i plånboken om man har 30% skatt samt att man inte ligger över brytpunkten (382000) för då får man tillbaks 1400kr
Så fungerar väl ROT-avdraget??
Mest kyla men lite värme också

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Amatörinstallation vs. Ackrediterad
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2009, 22:13:29 »
Du får tillbaka hälften av arbetskostnaden oavsett hur mycket skatt du betalar upp till 50000kr vid en ägare av fastigheten 100000 vid 2 ägare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Amatörinstallation vs. Ackrediterad
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2009, 14:12:17 »
tobba;
"Du menar också nu att en ackrediterad skulle kunnat undvika detta genom någon sorts specialkunskap, där jag själv inte duger till?"

Det är frestande att svara ja.

Liksom att undertecknads momentnyckel tyvärr inte mäter i subjektiva värden.

Rätt moment=rätt moment+bra kona.

"Som gammal jetmotorprovare där man drar "utav helvete""

Hmm... det får nog bli tåget framöver.
Vi lever i skilda världar. Jag har under åren träffat på en hel del med "absolut mekaniskt gehör", De ställer in min tändning på känn, och förgasaren den pillar man på som om den satt på en gammal moppe.

Nu har jag tillgång till instrument för att se hur bra dessa lyckas, och liksom i vpgds-världen så är de sämre än värdelösa.

Det du får med en bra ofta ack montör är kunskap om att rätt gasmängd = bäst ekonomi. Detta kollas i installationen, ja.

Har du inte fattar hur de gör detta, så läs inlägg om hur man oprimerar sin vp eller varför inte Ac's svar på alla frågor om isbildning.

Rätt värde visar sig i de mätningar som görs av temp och tryck, där montören direkt hkan se om det skall fyllas på eller släppas ut gas.

Med tryckprovningen ser har om det är tätt, med mätsond hittar han var läckan sitter.

Att han sen använder proffsvaccumpump är (liksom att han gör rätt) en garanti för att all fukt försvinner ur systemet.

Sammantaget kan jag inte se vad man kan spara på att göra kyldelen själv.
Att det är kul är en annan sak.

Jag ser dittt inlägg som att du faktiskt inte har en aning om annat än att vp'n skall vaccumsugas.

Andra fattar säkert mer, genom att de kanske läser på, frågar proffsen och är lite mer ödmjuka inför uppgiften. Dessa har säkert lättare för att faktiskt lyckas med sitt gds av en vp, om det sedan är lönt, ...det undrar jag. Kul är det säkert.

/ElV
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!