Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ingen värme pÃ¥ golvspÃ¥n.  (läst 1528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ljusdal

  • Gäst
Ljusdal
ingen värme på golvspån.
« skrivet: 30 november 2018, 08:50:28 »
Hej!

Har ett problem med mitt nylagda bjälklag. Det är uppbyggt enligt följande:

Torpargrund,
Golvåsar 220 mm med isolering i mellan.
Glespanel med plåtar och 16 mm slang,
på toppen ligger 22 spån.

Mitt problem nu är att jag ej får någon direkt värme på spånskivan.
Rummet är ca 15 m2 och det ligger ca 85 m slang uppdelat på två slingor.

Systemet trycker pÃ¥ mellan 35 - 48 grader pÃ¥ slangen beroende pÃ¥ ute temp. 
Shunten sitter ca 70 cm nedanför slangarna men det är rejält spolat så det borde ej vara någon luft kvar.
Returen på slangen är ca 3 grader svalare än matningen.

Jag får som mest 23-24 grader på spånytan.

VAD ÄR DET SOM GER DETTA PROBLEM,

Tacksam för snabbt svar.


 
 




Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: ingen värme på golvspån.
« Svar #1 skrivet: 30 november 2018, 09:39:41 »
Har du någon rumsgivare som styr shunten?
Vad har du för rumstemperatur när golvet är 24grader?
Den yttemperaturen på golvet är helt OK hemma på mitt golv. Jag har 21 gr rumstemp med det.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: ingen värme på golvspån.
« Svar #2 skrivet: 30 november 2018, 10:18:52 »
Har du samma delta på bägge slingorna?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Ljusdal

  • Gäst
Ljusdal
SV: ingen värme på golvspån.
« Svar #3 skrivet: 30 november 2018, 10:26:19 »
jag har ca 17 grader varmt inne nu med 0 gradig ute temp.

Ja slingorna ger nog lika.

 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ingen värme på golvspån.
« Svar #4 skrivet: 30 november 2018, 11:14:08 »
Hej!
Finns det nån bypass på golvvärmen (som släpper genom ett delflöde parallellt med golvvärmeslangarna)?
Stäng denna i så fall.
Sen är det nog lite trögt att få upp värmen, vad är C-C avståndet på slangen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Ljusdal

  • Gäst
Ljusdal
SV: ingen värme på golvspån.
« Svar #5 skrivet: 30 november 2018, 11:34:03 »
Skruven är stängd (om du menar skruven som ställer blandningen av returvattnet och " det nya" vattnet)

Slangarna ligger mellan 19 - 20 cm cc.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: ingen värme på golvspån.
« Svar #6 skrivet: 30 november 2018, 11:44:43 »
jag har ca 17 grader varmt inne nu med 0 gradig ute temp.
Hur länge har du haft värmen igång i golvet? Det tar tid att få balans, om det var nyss du startade så kyler väggarna rummet...
Isoleringen i golvet är OK, hur är det i väggarna/fönstren?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Ljusdal

  • Gäst
Ljusdal
SV: ingen värme på golvspån.
« Svar #7 skrivet: 30 november 2018, 13:06:32 »
Systemet hart gått exakt två veckor.
Det ligger 220 mm huntonisolering i golvet, väggarna har 210 mm och taket 290 mm. Det är dock mkt förnster.

Hade  dock dit en firma med värmekamera igÃ¥r och de sÃ¥g inga kölddrag förutom lite svalare vid förnsterkarmarna, men inget onormalt. 

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: ingen värme på golvspån.
« Svar #8 skrivet: 30 november 2018, 16:37:04 »
OK det verkar inte vara kalla väggar eller tak med den konstruktionen, så problemet borde ligga i värmetillförseln.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Ljusdal

  • Gäst
Ljusdal
SV: ingen värme på golvspån.
« Svar #9 skrivet: 01 december 2018, 00:14:27 »
Har ikväll stängt en slinga och spolat den andra i 30 min med varmvatten. Fick ut en Held el luft i mkt små bubblor.

Har även reagerat på att min minishunt verkar sitta upp och ned. Borde väl påverka hur avluftningen vid cirkulationspumpen funkar.

Problemet med att få ur all luft är nog också ganska svår när shunten ligger ca 80 cm lägre än slangarna.

Ljusdal

  • Gäst
Ljusdal
SV: ingen värme på golvspån.
« Svar #10 skrivet: 01 december 2018, 00:49:01 »
Hoppas spånskivan är varm nu imorgon bitti. Känslan var det du ikväll trots att det ej är kallt ute.

Om det funkar nu är det helt magiskt vad lite luft i systemet kan ställa till det.

Lägesrapport kommer under morgondagen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ingen värme på golvspån.
« Svar #11 skrivet: 01 december 2018, 18:04:36 »
Returen på slangen är ca 3 grader svalare än matningen.

Vilken slang mäter du på?
Primära (till/från värmepump) eller sekundära (in/ut golvet)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ingen värme på golvspån.
« Svar #12 skrivet: 01 december 2018, 20:27:18 »
har en rörmokare gjort installationen?

det verkar konstigt att shuntgruppen sitter 70 cm under golvet.....
« Senast ändrad: 01 december 2018, 20:28:54 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Ljusdsl

  • Gäst
Ljusdsl
SV: ingen värme på golvspån.
« Svar #13 skrivet: 01 december 2018, 23:07:18 »
Japp. En rörmocksre har gjort det. Skulle ej vara några bekymmer att få ut luften. De har ofta gjort så för att få bort shunten och istället få den i källaren där den inte skämmer så mycket. De har dock aldrig haft bekymmer att spola bort luften. Och jag tror dem för de är duktiga rörmockare. Men mitt system verkar vilja annat. Har idag spolat systemet hela dagen. Märkte att det gick lättare att få ut luft om man ströp ballofixen på returen och lät tilloppet ha öppna spjäll. Bygger väl upp ett tryck då som drar med sig luften. Men trots att jag kört så hela dagen kommer fortfarande luft. Hoppas nu det är detta som gett min dåligt effekt på golvet, och hoppas jag får bort all luft. Fick ett tips att fylla en balja med vatten och låta en pump cirkulera vattnet från baljan in i slangarna under flera dagar. Har jag tur får jag bort luften då. Håller nu tummarna.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: ingen värme på golvspån.
« Svar #14 skrivet: 02 december 2018, 11:31:28 »
Japp. En rörmocksre har gjort det. Skulle ej vara några bekymmer att få ut luften. De har ofta gjort så för att få bort shunten och istället få den i källaren där den inte skämmer så mycket. De har dock aldrig haft bekymmer att spola bort luften. Och jag tror dem för de är duktiga rörmockare. Men mitt system verkar vilja annat. Har idag spolat systemet hela dagen. Märkte att det gick lättare att få ut luft om man ströp ballofixen på returen och lät tilloppet ha öppna spjäll. Bygger väl upp ett tryck då som drar med sig luften. Men trots att jag kört så hela dagen kommer fortfarande luft. Hoppas nu det är detta som gett min dåligt effekt på golvet, och hoppas jag får bort all luft. Fick ett tips att fylla en balja med vatten och låta en pump cirkulera vattnet från baljan in i slangarna under flera dagar. Har jag tur får jag bort luften då. Håller nu tummarna.

Annars kan du ju testa det tipsen du fick av mig i den andra tråden du gjorde, koppla loss slingan och spola en slinga i taget är väldigt svårt att lufta ur när shunten sitter som i din installation.
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!